EA SPORTS COLLEGE FOOTBALL 25

EA SPORTS COLLEGE FOOTBALL 25

8.0

Návrat univerzitného futbalu po 10 rokoch

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Univerzitný futbal je v Amerike veľká vec. Je to vlastne amatérsky šport (hráči ešte nemajú status profesionálnych športovcov), ale má obrovské zástupy fanúšikov, štadióny sú gigantické a zmestí sa na ne pokojne 100000 ľudí, nechýba ani celý ten megalomanský cirkus okolo. V zásade amatérskemu športu sa tam venuje viac pozornosti a peňazí ako v iných krajinách profesionálnemu športu. A niekde tam je asi aj dôvod, prečo je nová EA Sports College Football 25 taká veľká vec. Druhým je, že sa séria vrátila po 10 rokoch a zdá sa, že hlad fanúšikov bol obrovský. EA Sports s hrou oslavuje veľký úspech. Zaslúžený? Na to sa teraz pozrieme.

Nie je americký futbal ako americký futbal. EA Sports má v zbierke aj sériu Madden, dokonca za ňou stojí ten istý tím EA Orlando, ale College Football nie je ako Madden. Obsahovo aj hrateľnostne sú to rozdielne hry, takže to nie je len Madden s iným skinom a súpiskami. Rozdiel je už len v tom, že samotný univerzitný futbal sa líši od profesionálneho. No a potom sú tu ešte rozdielne mechanizmy a technológie hier samotných. College Football tak napríklad neobsahuje BoomTech technológiu. Rozdielne sú však aj režimy. EA Sports tak v jeden rok prinieslo dve herné spracovania rovnakého športu, ktoré sú však dosť rozdielne a sadnú iným hráčom.

Aj z pohľadu na okolité zábery a tiež zo znalostí toho, ako si v EA Sports dávajú záležať na špičkovej prezentácii, vám musí byť jasné, že tu sa tiež nešetrilo a hra chce byť nielen autentickým spracovaním športu, ale hlavne autentickým spracovaním univerzitného futbalu. Nájdete tu všetko, čo je s ním v Amerike späté, od opulentnej prezentácie samotných zápasov až po rozsiahle súpisky, autentický komentár a prenos a všetko ostatné. Niektoré oblasti môže dokonca aj EA Sports FC závidieť. Akurát časom, keď už budete mať za sebou peknú kôpku zápasov, by ste chceli všetky tie veci už len preskočiť.

EA Sports College Football 25
EA Sports College Football 25 Hra si veľmi zakladá na autenticite
Hra si veľmi zakladá na autenticite

EA Sports College Football 25 Je na vás, akým typom trénera budete
Je na vás, akým typom trénera budete

EA Sports College Football 25 Na štadiónoch to naozaj žije
Na štadiónoch to naozaj žije

Ale naozaj tu je toho veľa. Viac ako 10000 univerzitných športovcov tu má plnú licenciu, rovnako je tu 134 škôl a všetky spracované naozaj detailne aj v takých ohľadoch, ako sú maskoti, unikátne rituály či oslavy. Takže keď hráči vychádzajú na ihrisko, možno sa všetci pre šťastie dotknú tabule pri východe zo šatne a podobne. Maskoti robia šou, ľudia povzbudzujú a roztlieskavačky lietajú vzduchom. Hráči zase majú svoje oslavy po touchdownoch a podobne. Dobre sa na to pozerá, dobre sa to hrá a skvele to prezentuje, aký veľký vlastne univerzitný futbal v Amerike je.

My sme ale na Slovensku, takže je veľká šanca, že o americkom futbale neviete nič a o tom univerzitnom ešte menej. Myslí College Football 25 aj na takých hráčov? Bohužiaľ, nie. Sú tu síce nejaké možnosti tréningu a výzvy, ktoré môžete plniť v hale, kde budete trénovať rôzne činnosti, ale v zásade tu nie je nič na úrovni tutoriálov, kde by ste sa naučili pravidlá, ich aplikáciu a ak ako vlastne College Football hrať. Takže vám zostáva len si zapnúť zápasy a učiť sa to takto za pochodu na vlastných chybách aj úspechoch. Chápem, nemôžem to považovať vyslovene za negatívum hry, nie sme jej trh ani cieľovka, ale predsa len si myslím, že by hra tutoriálovú časť mala obsahovať.

Čo tu teda máte na výber? No okrem rýchlych zápasoch offline či online a tiež možnosti lokálneho multiplayeru sú tu aj dlhé ťažiskové režimy. Taktiež je tu možnosť vytvoriť si vlastný univerzitný tím od úplných základov – vytvoríte si logá, farby, dresy, helmy a podobne. Vytvoriť si môžete aj vlastné taktiky. To všetko potom môžete zdieľať s ostatnými hráčmi online. Alebo si jednoducho stiahnete výtvory iných hráčov. Tímy sa tu hodnotia, takže si môžete prezerať tie najlepšie, populárne, nové a podobne. Takéto custom tímy po stiahnutí môžete využiť v rýchlom režime Play Now, ale aj v Dynasty režime.

Dynasty je jeden zo spomínaných ťažiskových režimov, kde si vytvoríte vlastného trénera, vyberiete si školu a snažíte sa jej tím priviesť k trofejam. Svojho trénera postupne vylepšujete nielen tým, ako vyhrávate, ale aj plnením špecifických cieľov v zápasoch. Na základe toho potom získavate body, ktoré môžete využívať na zlepšenie niekoľkých vlastností. Okrem zápasov je tu ale aj manažmentová časť, kde pracujete so svojím trénerským tímom, ale taktiež skautujete nádejných hráčov, ktorých sa budete snažiť získať pre svoju školu. S hráčmi tiež obchodujete a podobne. V tomto režime e dokážete stráviť peknú kopu hodín, ale trochu príliš to hrá na istotu a nejde viac do hĺbky. Niežeby to nebola zábava, ale nijako nevybočuje z toho, čo EA roky točí vo svojich športových sériách.

A kým v Dynasty si vytvoríte trénera a hráte offline alebo online, Road To Glory režim je zameraný na kariéru vášho vlastného hráča. Začínate na nule, snažíte sa zlepšovať, získať si dôveru trénerov a na základe toho aj viac herného času. Samozrejme, môžete prestupovať a budovať si cestu ku sláve, ako hovorí aj samotný názov. Opäť je to ale niečo, čo je v EA Sports tituloch roky štandardom a teda trochu škoda, že sa tu vývojári nepokúsili o niečo zaujímavejšie a sviežejšie. Platí teda to isté, čo pri Dynasty – zabavíte sa, ale roky to poznáte z iných športov.

Zaujímavý je multiplayerový režim Road To The College Football Playoff, kde si vyberiete školu a pustíte sa do zápolenia s ostatnými hráčmi, aby ste sa postupne štverali hore tabuľkami a divíziami, až nakoniec zabojujete o svoju účasť v playoff a šancu na zisk titulu. No a keďže toto je hra od EA Sports, nesmie chýbať kartičková mánia v podobe College Football Ultimate Team. Ten môžete hrať offline aj online a z balíčkoch kartičiek sa snažíte vystavať si čo najlepší tím. Aj toto je EA Sports klasika a nečakajte nejaké veľké obmeny.

EA Sports College Football 25
EA Sports College Football 25 Hra je aj plná bizarných osláv či tradícií
Hra je aj plná bizarných osláv či tradícií

EA Sports College Football 25 Ofenzíva aj defenzíva sú spracované dobre a hlavne zábavne
Ofenzíva aj defenzíva sú spracované dobre a hlavne zábavne

EA Sports College Football 25 Hra obsahuje množstvo licencovaných škôl s ich športovcami
Hra obsahuje množstvo licencovaných škôl s ich športovcami

Poteší ale fakt, že hra obsahuje crossplatform podporu, takže môžete hrať proti hráčom na inej konzole v rámci Road to the College Football Playoff, College Football Ultimate Team a rýchleho online zápasu. Pomáha to tiež rýchlosti vyhľadávania zápasov, takže často vám súpera nájde hneď, keďže matchmaking vyberá zo širšieho poolu hráčov naprieč platformami. Ak z nejakého dôvodu nechcete hrať proti hráčom na inej platforme, môžete si to jednoducho vypnúť. Online hranie je pomerne hladké, ale, samozrejme, závisí aj od kvality pripojení vašich súperov. Tých budete mať zväčša hlavne z Ameriky, takže tam už môžu byť pri pripojení nejaké menšie problémy.

No a ako sa to teda hrá? Naozaj dobre. Nechýba taktika, takže v ofenzívnej a aj defenzívnej pasáži si vyberáte z toho, ako zahrať danú situáciu podľa potreby. Niekedy si trúfnete priamo na touchdown, inokedy si vystačíte s tým, ak sa posuniete o niekoľko yardov. Snažíte sa rozhodiť súpera, dostať sa k lopte a vhodným posúvaním medzi hráčmi si vytvoriť situáciu na skórovanie. V obrane zase chcete súperom zamedziť v prihrávkach a ideálne nejakú tú prihrávku rovno zachytiť. Okrem toho ale vždy chcete súpera zvalcovať, čo vyzerá dobre a je z toho dobrý pocit. Tento šport má bolieť a presne o to sa budete snažiť.

Ale zase nesmiete to preháňať. Respektíve si musíte dávať pozor na svojich vlastných hráčov, keďže tu zranenia dokážu číhať na každom kroku. Pri tej zábavnej a dynamickej hrateľnosti, ktorá je skôr ľahko prístupná a intuitívna (aj keď pomerne realistická), sa veľmi jednoducho môže stať, že zabudnete na to, aby ste si dávali pozor aj na hráčov. Ako sa hromadia údery a súboje, zvyšuje sa pravdepodobnosť ich zranenia, zvyšuje sa ich únava a z toho môžu byť problémy. Nesmiete tak zabudnúť ani na taktické striedania, aby ste najlepších hráčov využili vtedy a tak, ako je treba.

EA Sports College Football 25
EA Sports College Football 25 Nechýba crossplatform podpora
Nechýba crossplatform podpora

EA Sports College Football 25 Bez kartičkovej mánie by to ani nebola hra od EA Sports
Bez kartičkovej mánie by to ani nebola hra od EA Sports

EA Sports College Football 25 Správne zvolené taktika je kľúčová
Správne zvolené taktika je kľúčová

Veľmi dobrá vec, ktorú by som rád videl aj v ďalších športových sériách, je výhoda domácej pôdy. Dianie na štadiónoch je tu spracované naozaj dobre, takže to na virtuálnych tribúnach vrie, davy podporujú svojich hráčov a navyše sa to líši podľa štadiónov. Niekde sú fanúšikovia pokojnejší, inde to naozaj buráca. Až tak, že vám to trasie obrazom a vytvára iné prvky, ktoré sa vám snažia navodiť dojem atmosféry, akú zažívajú hráči na štadiónoch súperov. Teda niektoré herné akcie sa môžu robiť ťažšie a podobne. Je to pomerne jednoduchá vec, ale je spracovaná dobre a pri hraní to budí fakt dobrý dojem.

Celkovo sa na hru veľmi dobre pozerá. Technicky je spracovaná kvalitne, grafika a animácie sú na veľmi dobrej úrovni a skvele sa to na konzolách hýbe. Prezentácie je špičková a celé je to dobre doplnené aj autentickým zvukovým zážitkom. Komentár je vynikajúci. Na štadiónoch to žije, počujete ako dianie z trávnika, tak aj z tribún, no veľmi dobré je aj ozvučenie, kde počas zápasov z tribún hrajú známe vypaľovačky a ešte tak zlepšujú celkový zážitok. Samozrejme, nechýbajú ikonické piesne spojené so športom, ako sú napríklad veci od Darude (Sandstorm) alebo Zombie Nation (Kernkraft 400). Do nich sa zapájajú davy na tribúnach, takže to znie ako na skutočnom zápase. Bohužiaľ, keďže je to hra od EA Sports, nevyhli sa jej klasické glitche ako aj v ostatných.

Návrat College Football série je príjemným prekvapením a hlavne hrateľnosťou EA Sports College Football 25 nesklame. Obsah hry je však už iná vec a tam tá kvalita nie je taká jednoznačná. Niežeby bol obsah hry zlý, akurát to tu autori v oblasti režimov hrajú príliš na istotu. Takže aj keď to pre vás so sériou bude premiéra, z ostatných hier dobre poznáte, ako tieto režimy budú prebiehať a čo od nich môžete očakávať.

napísal matus_ace 5.8.2024
8.0
EA SPORTS COLLEGE FOOTBALL 25