INDIANA JONES AND THE GREAT CIRCLE

INDIANA JONES AND THE GREAT CIRCLE

Ďalšia záhada pre najlepšieho archeológa

Stačí len tých pár úvodných tónov, aby vám nabehli zimomriavky. Ešte stále, aj po toľkých rokoch. A vlastne aj po dvoch nie práve najlepších filmoch (aj keď mne sa Dial of Destiny relatívne páčil). Taká je sila značky Indiana Jones. Dobrodružný film inšpirovaný béčkovými pulpovými príbehmi 30. rokov prerástol všetko, v čo George Lucas a Steven Spielberg pôvodne dúfali. A teraz, neuveriteľných 43 rokov po premiére prvej časti, je nová hra s dobrodružným archeológom v čele jednou z najočakávanejších v tomto roku. My sme mali možnosť sa na ňu bližšie pozrieť a tiež vývojárov zasypať otázkami, takže môžeme povedať, že sa tam hra zaradila naozaj oprávnene.

Nebol by to Indiana Jones bez nacistov a našťastie si to v Machine Games uvedomili. Koniec koncov už sami majú bohaté skúsenosti v nakopávaní nacistických zadkov. Indiana Jones and the Great Circle sa odohráva po Dobyvateľoch stratenej archy, pričom autori hru vnímajú ako priame pokračovanie Dobyvateľov. Indy a jeho nová pôvabná spoločníčka, talianska reportérka Gina, v Himalájach hľadajú tajomnú relikviu. Ale ako to v Indyho príbehoch býva, honba za jednou „obyčajnou“ relikviou ich zaberie na neuveriteľnú cestu po celom svete za odhalením záhady veľkého kruhu. Zároveň sa do toho primiešajú aj nacisti v honbe za vecami, ktoré by Tretej ríši dali prevahu vo vojne.

Na príbeh budete nazerať priamo Indyho očami, takže je jasné, že to je v prvom rade hra a hra od Machine Games. Zároveň z každej veci, ktorú nám vývojári ukázali, zreteľne cítiť, že toto je ten pravý Indiana Jones. Naozaj budeme putovať po rôznych miestach sveta, navštívime zabudnuté chrámy a autori sa inšpirovali v skutočných lokalitách, ktoré doplnili poriadnou dávkou fantázie. Takže odhalíme mnoho tajomstiev, tajných svätýň a prekonáme mnoho pascí. Demo prezentácia nám jednu takú predviedla. Indy je v chráme, ktorý sa začne rúcať a zasypávať ho piesok. Musí sa rozhliadnuť, nájsť východ a pokúsiť sa rýchlo ujsť.

Celé to začína na Marshall College v roku 1937, keď sa počas jednej daždivej noci niekto vláme do priestorov univerzity. Jednu z neoceniteľných relikvií ukradne obrovský záporák s tvárou Tonyho Todda. Ako sa však ukáže, krádež je len malou súčasťou v schéme globálnej konšpirácie. Indy sa tak musí vyzbrojiť klobúkom, bičom a revolverom a vydať sa na púť po svete, kde mu pomôže niekoľko priateľov. Bohužiaľ, prezentácia nám z tých známych tvárí ukázala len Marcusa Brodyho. Hra nás ale zavedie aj do Egypta, tak by sa snáď mohol objaviť aj Sallah, ale to je len moja domnienka vzhľadom na jednu z mnohých lokalít, ktoré nám autori predviedli.

Fotografovanie vám umožní získať historické informácie a dôležité pomôcky k tomu, aby ste niečo prekonali. Indy si vedie svoj denník, ktorý je na začiatku prázdny a postupne sa plní informáciami, pomôckami, fotografiami či listami. To všetko musíte použiť k vyriešeniu záhad, hádaniek či prekonaniu pascí. Nie je to však len o tom, aby ste nacistov a iných nepriateľov poriadne zmlátili. Tu sa bude strieľať menej ako vo Wolfensteine. Dokonca sa budete musieť zakrádať a v Machine Games si požičali niečo od kolegov spoza dánskych hraníc. Hra nás totiž zavedie na miesta, kam je prístup zakázaný. Takže budete musieť niekoho omráčiť, získať napríklad jeho uniformu či habit a potom sa nenápadne pohybovať medzi nepriateľmi tak, aby vás neodhalili. Nechýba ani skrývanie tiel. Vývojári to prirovnávajú k Riddickovi, na ktorom kedysi pracovali.

Indy má vo výzbroji dve dôležitejšie veci ako revolverom – bič a vlastnú hlavu. Obe často využijete k riešeniu problémov a prekonávaní prekážok. Hlavou budete riešiť hádanky, no aj pri nich si bič nájde svoje uplatnenie. Navrhnuté sú tak, aby z nich išiel autentický filmový dojem, no zároveň fungovali dobre aj hrateľne. Bič však následne využijete aj pri prekonávaní prekážok. Rozhliadnete sa okolo a zistíte, kde by sa ním dalo zachytiť a prehupnúť sa na zdanlivo nedosiahnuteľné miesto. No a využijete ho aj pri bojoch.

Autori sa hru snažia rovnomerne rozdeliť medzi dobrodružstvo a akciu, bude tu veľa bádania a iných ako akčných pasáži, no budete musieť aj bojovať. Nepriateľov však musíte prekabátiť, obísť, napadnúť nenápadne odzadu. Alebo si teda pomôcť bičom, zamieriť na nohy a zhodiť ich na zem. Potom sa s nimi bojuje ľahšie. Nesmiete však zabúdať ani na obranu, správne načasovať útoky, kombá, ale aj blokovať údery nepriateľov. Vyzerá to naozaj dobre a uvidíme, ako sa to bude hrať. Dojem z toho je však dobrý a správne Indyovský.

Vás herný Indy však nebude len nejaká daná postava. V priebehu hry ho budete môcť vylepšovať dobrodružnými bodmi, inými slovami skúsenostnými bodmi, ktoré pri hraní získate v podobe kníh, ktoré sú rozosiate po hernom svete. Tie budete investovať do rozvoja schopností, ktoré sa vám v hraní najviac hodia. Takto získate aj nejaké špeciálne schopnosti, ktoré sa ale držia autenticky vecí nastavených vo filmoch. Takže ak získate schopnosť True Grit, ak Indyho nejaký nepriateľ zloží, ešte to neznamená koniec. Nájde v sebe ešte trochu energie na to, aby sa vrátil a nepriateľa zložil. Také to, keď už hrdina vo filme fakt nemôže, ale tá posledná rana mu vyjde.

Vývojári sa snažili priniesť rozsiahly a detailný svet, ktorý jednak zodpovedá 30. rokom, ale tiež tomu, čo od Indyho očakávate a poznáte. Herný svet bude kombináciou otvorenejších lokalít s tými lineárnejšími. Teda v niektorých máte väčšiu slobodu a aj možnosť nájsť si vlastné dobrodružstvá a aj možnosti, ako situácie riešiť. Iné sú viac priamočiare, príbehové a predpripravené, aby priniesli ten hollywoodsky zážitok. Všade ale čaká dostatok skúmania, aby ste za každým rohom mohli odhaliť nejaké to tajomstvo. A nielen niečo, čo sa hodí k riešeniu príbehu hry, ale možno aj niečo, čo „len“ patrí do múzea.

Možno si Indiana Jones hru predstavujete inak. Možno nie ako first person hru. Autori však majú s touto perspektívou skúsenosti a sú v nej fakt dobrí. Navyše vás takto dostanú akoby bližšie k všetkému, čo Indy robí – hádanky, pasce, akcia a podobne. Navyše sa v určitých momentoch kamera prepína do 3rd person perspektívy, kedy zas potrebujete prehľad o okolí. Napríklad, keď využívate bič na presun. Takže keď potrebujete vidieť, čo vám prostredie umožňuje, perspektíva sa zmení, aby vám dala lepší prehľad. Keď potrebujete riešiť nejakú hádanku so zápasníkom v ruke, first person perspektíva tomu tiež najlepšie zodpovedá.

A keď už píšem o hádankách, tých tu jednak bude veľa, no ich náročnosť bude dosť variovať. Autori pripravili naozaj komplexné a dlhé hádanky, ktorých riešenie vám zaberie dosť času a môžu vás aj potrápiť. Sú to tie veľké chrámy s nejakými komplexnými mechanizmami a podobne. No a budú tu aj menšie hádanky, ktoré chcú len trochu zmeniť tempo hry a priniesť osvieženie. Na začiatku hry si vyberiete nastavenie obťažnosti, ktoré ovplyvní aj hádanky, takže ak si v tejto oblasti veľmi neveríte, bude tu možnosť nastaviť si zážitok tak, aby vám vyhovoval. Prípadne sa spoľahnete na hint systém v podobe zápisníka či fotoaparátu.

Machine Games chcú zachytiť ducha pôvodných filmov, ale zároveň priniesť zábavnú hru. Museli tak nájsť balans toho, čo z filmov vybrať a preniesť, aby to bola stále zábavná hra. Týka sa to hlavne réžie, scenára, typického „indyovského“ humoru. Je to tiež aj o vizuálnej stránke, pohybe a postavách. A zdá sa, že sa im esenciu podarilo zachytiť, keďže to naozaj vyzerá ako dobrý Indiana Jones zážitok, akurát tentoraz mimo filmového plátna. Na jednej strane sa o to pričinil Todd Howard s príbehom, ktorého základ vymyslel a naozaj k značke sadne. Na druhej strane mohli vývojári pracovať s Lucasfilmom, takže mali prístup k obrovskej knižnici prakticky všetkého, od konceptov, materiálov, vystrihnutých scén až po hudbu a mnoho ďalšieho. Neustále s filmovým štúdiom všetko preberali a diskutovali, aby to naozaj zodpovedalo duchu značky.

Rovnako s nimi museli pracovať aj na spracovaní hlavného hrdinu. Harrison Ford už nie je najmladší a ak má vyzerať ako Indy vyzeral v roku 1937, museli siahnuť hlboko do archívu. Kým ostatných hercov mohli jednoducho naskenovať, pre hlavnú postavu sa museli hrabať v archívoch, skenovať fotky a staré filmy, aby postavu vytvorili od základov. Hlas hlavnému hrdinovi teraz prepožičal Troy Baker, ktorý robí všetko preto, aby čo najviac znel ako Harrison Ford pred 40 rokmi. A musím uznať, že sa mu to pomerne slušne darí.

Celkovo vizuálna stránka pôsobí veľmi dobre. zaprášené chodby nejakého zabudnutého chrámu si vás možno nezískajú, ale keď sa prechádzate trhoviskom v Egypte, kde to hrá množstvom detailov, padne vám sánka. Navyše to nie je len o artovej a dizajnovej stránke, ale aj o technickej. Hra beží na idTech engine, postavy vyzerajú realisticky a aj prostredie. Navyše tu nechýbajú technológie ako je plný pathtracing, DLSS 3.5 (so všetkým, čo k nemu patrí) a podobne. A hudba? Nie je to priamo John Williams, ale Gordy Haab verne napodobňuje to, ako by mal takýto soundtrack znieť. A znie fakt dobre. Koniec koncov sám Haab má bohaté skúsenosti s imitáciou Williamsa, pracoval na 8 Star Wars hrách (za ktoré získal aj ocenenia) alebo aj na Indiana Jones and the Staff of Kings.

Indiana Jones and the Great Circle bude najväčšia hra, akú v Machine Games vytvorili. A to nie iba lokalitami a svetom, ale aj dĺžkou. Čaká nás tak doteraz najväčšia a vlastne aj v jadre najviac dobrodružná jazda od nich. Potenciálu je tu na rozdávanie a zostáva nám tak len počkať si, ako sa ho podarí pretaviť do reality. Našťastie už nebudeme musieť čakať dlho.

Hra vyjde 9. decembra na PC a Xbox Series XS, na jar príde na PS5.

napísal matus_ace 20.8.2024
Páči sa mi! (+9)