AGE OF MYTHOLOGY: RETOLD

AGE OF MYTHOLOGY: RETOLD

8.0

Úspešný návrat k bohom a mytologickým bytostiam

Absencia nových RTS, ale aj určitá nostalgia a túžba po návrate kultových hier, vedie k oprašovaniu a renovovaniu klasických stratégií. Microsoftu sa vyplatilo vzkriesenie starších častí Age of Empires a Xbox Game Studios sa snaží dokázať niečo podobné s Age of Mythology, teraz s prívlastkom Retold. S novým grafickým kabátom aj menšími úpravami a inováciami.

Age of Mythology je v podstate Age of Empires s božskými silami a mytologickými bytosťami. Základ oboch hier je teda veľmi podobný, hoci sú tam určité odchýlky, aby Mythology nebola iba prostoduchá kópia so špecifickými jednotkami. Takže máte mestské centrum, kde sa produkujú robotníci, ktorí ťažia drevo, zlato a z ovocných kríkov, domácich a divokých zvierat, ako aj fariem získavajú jedlo. To všetko treba na výstavbu ďalších budov aj produkovanie armád na súši a na mori. Na zvýšenie maximálnej kapacity populácie sú potrebné obytné domy. Pri dostatku surovín a splnených podmienkach je možné postúpiť do pokročilejších vývojových období. Tie odomknú nové technológie, druhy jednotiek a výhody.

Age of Mythology k zdrojom pridáva božskú priazeň, generovanú podľa zvolenej frakcie modlitbou pri chráme (Gréci),  počas boja a lovu, hlavne u špecifických bojovníkov Hersirov (Severania), sochami a pomníkmi (Egypťania) a rozmiestnením veštcov po mape (Atlantída). Priazeň je potrebná predovšetkým na produkciu mytologických bytostí z chrámu, božské vylepšenia a sily.

Age of Mythology: Retold
Age of Mythology: Retold Kampane kombinujú históriu a báje a ponúkajú misie s pestrou náplňou.
Kampane kombinujú históriu a báje a ponúkajú misie s pestrou náplňou.

Age of Mythology: Retold Grécky chrám alebo čokoľvek, čo si zmyslíte, si môžete pozrieť pekne zblízka.
Grécky chrám alebo čokoľvek, čo si zmyslíte, si môžete pozrieť pekne zblízka.

Age of Mythology: Retold Systém priority osadníkov môže byť v budúcnosti atraktívny, zatiaľ ale zlyháva kvôli zle nakonfigurovanej AI.
Systém priority osadníkov môže byť v budúcnosti atraktívny, zatiaľ ale zlyháva kvôli zle nakonfigurovanej AI.

Samotné vývojové obdobia sú spojené práve s božstvami, s príslušným panteónom podľa národov. Pri štarte si podľa frakcie volíte z trojice primárnych bohov, pričom každý má prednastavený vývoj s ďalšími voľbami v každej nasledujúcej epoche. Výnimkou sú severania, ktorým teraz pribudol štvrtý boh  – Freyr, ale ten bude váš len v prémiovej edícii hry alebo po prikúpení DLC. Panteón sa s každou ďalšou érou rozširuje a s ním aj dostupné technológie a posily. Gréci môžu mať minotaurov, kentaurov, kyklopov,  medúzy či hydry. Severania majú trola, rôznych obrov, valkýry, obrieho kanca a teraz aj Fanfira- draka bez krídel. Egypťania sfingu, múmie, skarabov, škorpióních mužov.  Atlantíde slúži satyr, promethean, behemot.

Božské sily sú rozmanité, od zoslania blesku, dočasného utíšenia akýchkoľvek bojov a vytvorenia extra surovín, až po ničivý mráz, zemetrasenie, hadí mor, tornádo a otvorenie brány do podsvetia. Teraz platí, že všetky sily je možné používať neobmedzene, nie len raz, ale až po určitej regenerácii a navyše pri opakovaní už spotrebúvajú priazeň. Div sveta, megalomanská stavba na vrchole rozvoja, po novom nespustí odpočet do víťazstva, ale počíta sa ako piata éra a znižuje množstvo priazne potrebnej na božské sily. No a potom je tu možnosť, pôvodne z expanzie, postaviť titanskú bránu a následne privolať obrovského ničivého titana, ktorého je ťažké zabiť, lebo má množstvo života.

Ponuka hry je bohatá – tri kampane (veľká, stredná a malá) s päťdesiatkou misií, režim šarvátky proti AI až pre 12 účastníkov aj s rozdelením do tímov a podobnými voľbami v multiplayeri. A okrem iného aj možnosťou povoliť alebo zakázať titanov a systém priority osadníkov. Dá sa vybrať medzi piatimi podmienkami víťazstva, vrátane boja o  kopec alebo kráľovraždy.  Menu dopĺňa výuka, editor na vytvorenie vlastných máp, záznamy z hrania a mody, ktoré ešte len začnú vznikať.

Veľmi zaujímavý je porovnávací test, keď chcete hrať hodnotené multiplayerové zápasy s rebríčkom. Váš počítač musí získať skóre minimálne 1000, aby ste sa mohli zapojiť. Hra má takýmto spôsobom zabrániť problému so sekaním a lagovaním počas zápasov. Samotný krátky test je zaujímavý na pozorovanie. Vidíte totiž pred sebou demonštráciu s veľkým množstvom jednotiek, stromami, budovami a vyvolávaním katastrof. Vaše PC určené pre hodnotené zápasy by to malo ustáť.

Spomínaný systém priority osadníkov je veľmi zaujímavá súčasť hry. Bohužiaľ, minimálne nateraz defektná a fakt zlá. Je to vlastne forma automatizácie produkcie v podobe kruhov s prednastavenými prioritami. Hra priamo ponúka vopred pripravené schémy, ale môžete si pripraviť vlastnú. Jednoduchým posúvaním ukazovateľov zvolíte požadovaný pomer získavania zlata, dreva a potravy osadníkmi. Tí potom na základe toho samostatne menia svoje pracovné zaradenie a vyhľadávajú požadované zdroje. Napríklad najskôr oberú kríky, potom ulovia okolité lane a napokon prejdú na farmy. Alebo po vyrúbaní stromov v dosahu začnú sami vyhľadávať vzdialenejšie lesy.  Znie to dobre, ale v praxi to funguje katastrofálne.

Osadníci často nelogicky pobehujú, namiesto blízkeho mestského centra nosia suroviny ďaleko k vysunutému úložisku. Bežne sa zatúlajú k nepriateľovi, ktorý ich, samozrejme, pobije. Horšie je, keď sa začnú zhromažďovať napríklad na kopci, hoci tam už nič nie je, no ktovieprečo ich tam neustále posiela AI a zostanú zaseknutí. Inokedy síce nájdu suroviny, ale keď je to ďalej, už sa nedokážu vrátiť a stoja s plnými rukami dreva či zlata. Musíte všade opakovane zasahovať, inak čoskoro v osídlení zavládne chaos, zrazu  začnete trpieť nedostatkom jedla, lebo sa ľudia nevedia vrátiť na farmu a podobne.

Age of Mythology: Retold
Age of Mythology: Retold Výber primárneho boha a potom menších pri každej novej epoche je stále jedinečný.
Výber primárneho boha a potom menších pri každej novej epoche je stále jedinečný.

Age of Mythology: Retold Postavíte aj osídlenia Atlandídy.
Postavíte aj osídlenia Atlandídy.

Age of Mythology: Retold Severania majú asi najvýraznejšie odchýlky od tradičného systému ťažby a výstavby.
Severania majú asi najvýraznejšie odchýlky od tradičného systému ťažby a výstavby.

Hru sme dostali vo výraznom predstihu a odvtedy autori priniesli aj aktualizácie i s vylepšením systému priority osadníkov. Čiastočne sa zlepšil, ale stále nie je úplne spoľahlivý. Rozhodne oveľa viac pod kontrolou máte svoje osady, keď jednoducho naklikáte jednotlivým ľuďom, kde majú čo ťažiť, prípadne im prednastavíte aspoň východiskový bod z budovy. Vtedy viete, že sa nezačnú túlať a nebudú robiť hlúposti. A keď na určenom mieste dôjdu suroviny, upozorní vás na to ikona s nečinným osadníkom a zvolíte mu nové pôsobisko.

Je to paradox, že v dobre, ktorá začína tlačiť do popredia kreativitu a spravovanie skoro všetkého, vrátane umenia, formou takzvanej vyspelej umelej inteligencie, AI (nielen) v hrách zlyháva oveľa viac ako kedykoľvek predtým (všimol som si to v menšej miere aj u iných titulov). Aspoňže sa dá systém priority osadníkov vypnúť. Popritom sa v hre občas objavili problémy s pathfindingom, takže sa niektoré vojenské jednotky niekde zamotali a zasekli. To ale výrazne zlepšili prvé aktualizácie.

Okrem toho by autori mohli zvážiť lepšie vybalansovanie jednotiek – niektoré sú neúmerne silné a iné za veľa nestoja. Aj keď platí, že každá jednotka má bonus proti určitému druhu nepriateľov, napríklad jazde alebo mytologickým protivníkom a to pri produkovaní treba brať do úvahy. Prítomnosť hrdinov je síce fajn a rovnako je v poriadku, že postup nezávisí na ich prežití (dajú sa vzkriesiť inou jednotkou pri ich tele alebo znovu kúpiť v budovách), ale nie sú účinnejší ako bežné jednotky. Pri armádach poteší možnosť nastavenia ich bojového režimu – agresívny, defenzívny, ale aj hliadkovanie. Taktiež si môžete zvoliť z troch formácií, pri ktorých sa pekne zoskupia všetky označené jednotky do zmysluplného celku.

Age of Mythology: Retold
Age of Mythology: Retold Takýto epický výjav slúži na otestovanie výkonu vašej PC zostavy.
Takýto epický výjav slúži na otestovanie výkonu vašej PC zostavy.

Age of Mythology: Retold Po úspešnom porovnávacom teste môžete hrať aj hodnotený multiplayer s rebríčkom.
Po úspešnom porovnávacom teste môžete hrať aj hodnotený multiplayer s rebríčkom.

Age of Mythology: Retold V boji a plienení nepriateľských miest sa pekne dopĺňajú ľudské a mytologické jednotky.
V boji a plienení nepriateľských miest sa pekne dopĺňajú ľudské a mytologické jednotky.

Celkový počet jednotiek na hráča nie je až taký vysoký, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Bežná maximálna kapacita po výstavbe všetkých domov je 190, ale dá sa ďalej zvyšovať výstavbou nových mestských centier, no len na predurčených miestach s neutrálnou osadou. Avšak mnohé jednotky z toho zaberú po 3 alebo viac bodov a keďže sa do toho počítajú aj osadníci, vaše vojsko nakoniec tvorí niekoľko desiatok postáv či lodí. Nie je to síce najhoršie, ale určite sa nedá hovoriť o armádach epických rozmerov.

Určite však môžeme pochváliť grafiku. Tá je naozaj veľmi pekná. Dobre vyzerá pri štandardnom pohľade z veľkej výšky, ale môžete si užiť aj veľmi výrazné zväčšenie s parádnymi detailmi pri zoome. To autori využívajú aj pri prestrihových scénach, no vy si môžete kedykoľvek počas hrania dopriať takýto pohľad na ľubovoľné miesto v hre. Terén sa dá aj otáčať podľa potreby.

Dizajn hlavného menu hry a jednotlivých záložiek ale mohol byť jednoduchší a prehľadnejší. Autori síce chceli, aby to pôsobilo moderne a štýlovo, ale niekedy chvíľu trvá, kým sa zorientujete a preklikáte tam, kam potrebujete. Predovšetkým návrat do predošlých menu. Niečo je naskladané na ľavej strane obrazovky, niečo na hornej lište a potom v pravom hornom rohu.  A napríklad editor je pritom veľmi nenápadný a vstúpite tam cez príkaz v pravom rohu obrazovky, ale vyskočenie von je na opačnej strane. Je to dosť chaotické. Hudba a ozvučenie znejú dobre a v českej textovej lokalizácii síce občas nie sú preložené nejaké slová a výrazy, ale všetko je zrozumiteľné. Neviem, prečo by ste to robili, ale na PC sa dá okrem myši  a klávesnice použiť aj gamepad. A má fungovať cross-platformové hranie.

Age of Mythology: Retold
Age of Mythology: Retold Je naozaj radosť zväčšiť si pekné momenty na celú obrazovku.
Je naozaj radosť zväčšiť si pekné momenty na celú obrazovku.

Age of Mythology: Retold Na vrchole moci zapojíte do boja aj titanov.
Na vrchole moci zapojíte do boja aj titanov.

Age of Mythology: Retold Vyznávači Fanfira sa môžu dostať aj k tejto mýtickej kreatúre.
Vyznávači Fanfira sa môžu dostať aj k tejto mýtickej kreatúre.

Návrat ďalšej ikonickej RTS sa vydaril a skĺbenie pôvodnej hrateľnosti s novou grafikou a úpravami dopadlo dobre. Nie je to síce úplne perfektné, ale hra je na tom kvalitatívne lepšie ako mnohí konkurenční súčasníci. Systém priority osadníkov je nateraz nespoľahlivý, ale postupne by sa mohol zlepšiť a nakoniec zrejme bude aj trendom v moderných stratégiách, kde už sa pár podobných pokusov objavilo. V  dnešnej dobe je totiž všeobecná snaha všetko urobiť čo najpohodlnejšie a najjednoduchšie, hoci sú potom nové generácie ľudí menej samostatné. Každopádne, k hre by to mohlo prilákať aj mladšie ročníky a začiatočníkov.

napísal uni 27.8.2024
Páči sa mi! (+10)
8.0