SUMERIAN SIX

SUMERIAN SIX

9.0

Vedecké komando za nepriateľskou líniou

Chýba vám v hernej databáze taktická stratégia, kde by ste zatočili s Hitlerovým fúzom? V minulosti by ste určite siahli po hernej sérií Commandos. Jej novšie diely však strácali na kvalite, lenže zatočiť s nacizmom nestačí raz, treba opakovane štartovať tajné komandá. Zvrhnúť režim zvnútra – vždy a za každú cenu. V titule Sumerian Six ideme na to odznova a je tu dokonca výrazne väčší dôvod – Nemci majú tajnú zbraň! Nebude to ľahké, tak nasadiť kanady a ideme na to!

Sumerian Six je štylizovaná taktická stratégia presne v štýle Commandos. Zaujme výrazným až komiksovým grafickým prevedením, pričom jej kvality sa preplietajú útrobami od herného kódu až po kvalitnú hrateľnosť s perfektným naratívom. Ako hráč ste členom Enigma Squad jednotky – tímu vytvoreného z najlepších svetových vedcov, ktorí kombinujú svoje (až nadprirodzené) schopnosti na vykonanie tajných misií v boji proti tretej ríši. Ich prvoradým krokom je zastaviť nacistu Hansa Kammlera, ktorý vytvára mocnú látku zvanú Geiststoff. Pomocou nej plánuje vyvolať démona z inej dimenzie.

Vo výsledku to znamená, že máte viacčlenný tím, ktorý kombinuje jedincov všemožných schopností. Od tradičnejšieho hrdinu – špióna, ktorý je odborník na rýchlu streľbu (v prípade núdze), tiché zabíjanie nožom, či použitím oslepujúceho granátu, prichádzate postupne na chuť k špecialistom, ktorí idú trochu viac fantázií naproti. Obľúbil som si napr. hrdinu, ktorý je v ľudskej koži viac-menej Rambo. ale dokáže meniť podobu na medveďa (istý poslanec by mal radosť!) Ale kreativite autori z poľského štúdia Artificer medze nekladú. Na výber je mnoho ďalších. Treba dodať, že úrovne sú tomu prispôsobené a prechádzať level s použitím jedného hrdinu vám stačiť nebude a už aj na ľahšej obťažnosti budete musieť jednotlivcov kombinovať. Napríklad pomocou schopnosti jednej postavy zviažete na diaľku protivníka, potom hodíte s ďalším hrdinom oslepovací granát  na protivníkovu jednotku a tretia osoba nenápadne prejde a stlačí aktivačný gombík.

Sumerian Six
Sumerian Six Spustené alarmy budú čoraz viac robiť vrásky na čele.
Spustené alarmy budú čoraz viac robiť vrásky na čele.

Sumerian Six Je možné robiť z obetí chodiace výbušniny.
Je možné robiť z obetí chodiace výbušniny.

Sumerian Six Dostanete sa do zaujímavých lokalít.
Dostanete sa do zaujímavých lokalít.

Taktizovaniu ide hra naproti a ponúka viacero možností ako úrovne zvládnuť. Tie sú pomerne rozsiahle a na prvé zahratie vám pokojne jeden level zaberie aj hodinu času, možno aj dlhšie. V leveloch budete zbierať truhlice s XP alebo s muníciou pre hrdinov, pričom nie každá je pre hocikoho. Bude však určite vašou odmenou, lebo je spravidla chránená a často veľmi dobre. Rozhliadanie sa v úrovniach nie je spracované najhoršie, dá sa otáčať mapa. Sem-tam budete hľadať stratených členov skupiny, pretože každého ovládate osobitne – nedobehne za vami ako poslušný psíček. Na to si treba zvyknúť.

Levelov je desať a tým, že sa skladajú z niekoľkých častí, zaberú hráčovi aj dosť času. Pri rýchlom hraní hra zaberie takých desať hodín času celkovo, ale pripravte sa pokojne na dvojnásobok. Takže herná porcia ako má byť! Môžete sa do sýtosti vyšantiť a poobjavovať všetky predmety a postavy si aj jemne vylepšovať. Nie je to RPG titul, ale schopnosti jednotiek si viete vylepšovať – je dobré zbierať body XP a mať tak o čosi ľahšiu cestu pri postupe hrou.

Na prejdenie úrovne potrebujete, samozrejme, trpezlivosť a dúfal som, že sa tejto klišé vete vyhnem, ale hra naozaj nie je pre každého. Je to čistá taktická stratégia, ktorá možno klame vizuálom, ale sú tu plnohodnotné možnosti ako prejsť level – a nie je ich málo. Dá sa ísť aj cez mŕtvoly, ale to sa zapotíte oveľa viac, odporúčam za každú cenu tichý postup, vyžaduje viac šedej kôry mozgovej a najmä skúšať a skúšať. To je tu ľahké. Nejako takto som si to naivne predstavoval aj v Star Wars: Outlaws (iný žáner, viem). Hra má veľmi dobre zvolené uložené pozície, čiže keď spravíte chybu, nevadí. Hra vás netrestá a pokračujete: pokus - omyl a ide sa ďalej. Takto to má byť.

Príbeh a jeho prevedenie je veľmi dobré, spracované nápadito a začne vás zaujímať. Jasné, nie je to nič hlboké a ide skôr o zasadenie, ale aj tak, nápady tu sú a hlavne prerozprávanie je kvalitné. Čo ma doslova nadchlo, sú úvodné porady pred začatím misie – dohodnúť s tímom čo a ako a zakresliť do mapy možné postupy. Pre herného prieskumníka, ktorý chce objaviť všetko, možno bude nakoniec aj tak treba kombinovať. Priznám sa, že zo začiatku som mal snahu ísť len s jedným hrdinom a prekonávať prekážky sólo – išlo to, ale len do momentu, kedy som narazil na problémy niekde v polovici tretej misie. Následne to už išlo ťažšie. Samozrejme som skúšal aj opakovať misiu a v tíme sa to už ťahalo ľahšie a bolo to aj zábavnejšie. Každopádne, chválim možnosť vyhrať sa s možnosťami a to ide tejto hre veľmi dobre.

Grafická prezentácia je nádherná. Mňa nalákala a potešila, komiksového štýlu sa báť nemusíte, nehryzie a je to krásne a k nadprirodzenu až k sci-fi sa hodí náramne. Je to veľmi dobre spracované a titul pôsobí ako od  AAA herných vývojárov. Technické spracovanie budete doslova žrať – žiadna chybička na obzore. A audio zážitok? Hudba vám bude brnkať príjemné tóny pri dobýjaní útrob nacistickej ríše. Mimochodom, miestami hra dostane nádych ako zo sveta Indiana Jonesa. Doslova miestami až naskakuje husia koža.

Rozmýšľam nad negatívami – určite sú tu, ale nič výrazné neudrie do očí. Protivníci sú nastavení dobre – ak ich vykoľajíte neuváženými krokmi, postupne sa vrátia na vlastné miesta a idú po svojich koľajach, čiže si viete odsledovať, kedy čo urobiť. Negatívum môže byť nevyvážená obťažnosť, kedy sa hra sa prepne z veľmi ľahkej pasáže do enormne ťažkej a vtedy máte sto chutí vyraziť na nacistov osobne…

V rámci žánru robí hra všetko dobre a dostať v tejto kvalite čistokrvnú Commandos hru, neprotestovali by sme. Málo inovácií? Ani nie, hra ide na to inak. Prehnaná dĺžka? Taká akurát. Vlastne autori to tu zvládli na výbornú – a čo je najlepšie, ani sme to nečakali! Hoci po demo verzií sme už tušili, že to nebude zlé. Prekvapenie roka? Treba ešte počkať, ale na výborné hodnotenie to rozhodne je.

napísal Possol 2.10.2024
Páči sa mi! (+2)
9.0