KONG: SURVIVOR INSTINCT

KONG: SURVIVOR INSTINCT

8.5

Boj o prežitie v tieni rozhnevaných titanov

Nie som veľmi nadšený z rôznych crossover verzií hier a filmov, lebo väčšinou je z toho nakoniec presolený komerčný guľáš. Či už sú to komiksoví hrdinovia, alebo kong a godzila. A keď je reč o gigantickom ľudoopovi,  najradšej mám film King Kong z roku 1976. No Godzilla vs. Kong poslúžili ako výborný podklad pre hru Kong: Survivor Instinct. Túto plošinovku som si okamžite zamiloval a hrozí to aj vám.

Kong, ale aj ďalší titani v hre, samozrejme, nechýbajú. Ale hoci sú významnou súčasťou, nedostali hlavné úlohy. Nepochybne pomáhajú budovať atmosféru a sú s nimi spojené výzvy, ale titul sa primárne zameriava na obyčajného človeka, ktorý hľadá v spustošenom meste svoju dcéru. Je to už síce dospelá žena, ale rodičovská láska je celoživotné puto. A obetavý David je rozhodnutý nájsť svoje odrastené dieťa za každú cenu. Na pozadí sa pritom odohráva katastrofa spôsobená titanmi a aj samotným kongom, s ktorým sa niečo deje a začal byť agresívny. Dej sa odohráva po udalostiach filmu Godzilla vs. Kong, ale kvôli tomu ho pozerať nemusíte. Hru si určite užijete aj bez toho. Snáď by ste len mali vedieť, že do príbehu je zapletená organizácia Monarch, ktorá skúma gigantické kreatúry.

Pri spustení hry vás privíta štýlová obrazovka s menu a na pozadí s odtlačkom obrovskej tlapy. Na výber sú tri náročnosti. S Davidom sa po trochu nešťastnom príchode ocitnete priamo v meste. Pozvoľna sa učíte ako čo treba robiť a užívate si skvele spracované, hoci z väčšej časti zničené prostredie. Postavu sledujete zboku a budete s ňou liezť po rôznych objektoch, múroch, rebríkoch a keďže mnohé úseky sú zasypané alebo iným spôsobom zneprístupnené, hľadáte alternatívne cestičky ako sa dostať ďalej.

Kong: Survivor Instinct
Kong: Survivor Instinct Kong začal ničiť mesto a zavládla panika.
Kong začal ničiť mesto a zavládla panika.

Kong: Survivor Instinct Často budete používať predmety, napríklad aby ste sa dostali na vyššie poschodie.
Často budete používať predmety, napríklad aby ste sa dostali na vyššie poschodie.

Kong: Survivor Instinct Naháňačka s kongom sa práve začína. Celý úsek treba zdolať rýchlo a bez chyby. Tento je v pohode, ďalšie budú čoraz náročnejšie.
Naháňačka s kongom sa práve začína. Celý úsek treba zdolať rýchlo a bez chyby. Tento je v pohode, ďalšie budú čoraz náročnejšie.

Niekedy sa musíte prikrčiť, aby ste sa dostali cez úzky otvor alebo popod vrak. Neraz musíte posúvať predmety, aby ste sa dostali vyššie. Lomcujete kovovými mrežovanými dverami, aby ste ich uvoľnili alebo použijete kovovú tyč na odstránenie dosiek. K iným dverám potrebujete vyslovene kľúče, ktoré musíte nájsť. Ale sú univerzálne, aj keď jednorazové. Takže na každý zámok potrebujete nový kľúč, a tak sa oplatí pátrať po ďalších do zásoby. A potom natrafíte na brány, otvory v strope či do pivnice zabezpečené reťazou, tam musíte zámku zasiahnuť výstrelom alebo rozbiť silnou ranou kladivom. Na rad príde aj hák na lane.

Jednotlivé vybavenie získate postupne a okrem kľúčov začnete zbierať aj súčiastky na opravu výťahov a generátorov elektrickej energie. Elektrina je niekedy potrebná na prevádzku zariadení, inokedy ale predstavuje nebezpečenstvo, takže keď sa dá, treba ju vypnúť. Menšou hrozbou sú aj padajúce trosky zo stropu. Keď si ich všimnete, treba uskočiť alebo rýchlo prebehnúť, inak vás zrania. No a nájde sa aj pár ďalších komplikácií v prostredí.

Väčší problém ale predstavujú banditi, ktorí využívajú chaos v meste a prekutávajú budovy. Dohovoriť sa s nimi nedá a musíte bojovať. Môžete im zasadiť úder, blokovať ich výpad a reagovať protiútokom, chytiť ich pod krk a mlátiť alebo strčiť dolu z poschodia, čo končí smrtiacim pádom. K tomu si ešte osvojíte pár fintičiek podľa aktuálnej zbrane aj sortimentu protivníkov. Pekné je napríklad potiahnutie protivníka a vymenenie si pozície s ním. Alebo strčenie jedného nepriateľa do druhého, ktorý potom stratí nachvíľu rovnováhu. Prví súperi sú jednoduchí a vybavení baseballovou pálkou, ďalší už po vás strieľajú z pištolí a pušiek.  Alebo útočia zblízka, ale majú brnenie a niekedy aj štít.  A začnú sa objavovať ich kombinácie, niekedy vás lotri napadnú z dvoch strán a dajú zabrať.

Tyč vám postačí v úvodných bitkách, s kladivom sa bojuje efektívnejšie a rozbije aj tvrdú ochranu – a v prostredí aj niektoré krehkejšie steny. Pištoľ je veľmi účinná, ale munície nie je nazvyš. Zbierate ju po pár nábojoch a ak niekde vyslovene treba na postup ďalej výstrel, napríklad na zámky vo veľkej výške alebo za bariérou, kam sa nedostanete, je nablízku debnička s muníciou. V tej pre vás vždy bude nejaký náboj pre kritické situácie, keď zostanete nasucho. Kapacitu zbrane pritom permanentne rozšírite, keď objavíte zásobníky. Natrvalo zvyšovať sa dá aj množstvo dielikov života. Treba zbierať fľašky, každá pridá pol dielika, takže na celý potrebujete dve. V boji, pri pádoch alebo zraneniach z pascí a nástrah vám, prirodzene, život ubúda, ale na doliečenie často nájdete lekárničky, ktoré si viete nosiť so sebou.

Najväčšou výzvou v hre sú ale samotní titani. Nebudete s nimi však bojovať, ale unikať pred ich vyčíňaním. Načahujú sa po vás svojimi labami, bodajú ostňami, rúcajú múry. Tieto úseky musíte prejsť čo najsvižnejšie a bez chyby, inak je po vás. Hoci je väčšinou dôležitá rýchlosť, občas treba aj spomaliť a počkať za stenou, keď obluda nakúka cez okná a otvory. Sú to kratšie stealth vsuvky, ktoré ale pekne spestrujú únik.

Naháňačka s titanmi spočiatku nie je dlhá, neskôr už ale čoraz rozsiahlejšia. A často si ju viackrát zopakujete, kým zistíte a zapamätáte si celú trasu. Niektoré možnosti si totiž hneď nevšimnete a je škoda, že autori ch nezvýraznili. Pri prvých pokusoch tak netušíte, či máte ísť do niektorej strany, hore alebo dolu, kde treba použiť pomôcku alebo kedy sa niečomu vyhnúť. A nemusíte ani urobiť chybu, stačí, keď sekundu zaváhate, aby ste našli oporný bod a už vás čaká reparát.

Kong: Survivor Instinct
Kong: Survivor Instinct Často bojujete s banditami, ktorí majú rozličnú výzbroj. Ale vy sa nedáte a poznáte aj rôzne finty.
Často bojujete s banditami, ktorí majú rozličnú výzbroj. Ale vy sa nedáte a poznáte aj rôzne finty.

Kong: Survivor Instinct Takmer ako Indiana Jones.
Takmer ako Indiana Jones.

Kong: Survivor Instinct Na tohto pavúka asi sprej nepostačí a sotva sa dá zašliapnuť.
Na tohto pavúka asi sprej nepostačí a sotva sa dá zašliapnuť.

Ale treba spomenúť, že hra sa automaticky ukladá a je to vždy krátko pred spomínanými naháňačkami. Takže sa nevraciate ďaleko. Inak sa progres zaznamená aj pri stenách, na ktorých sa objaví veľké X. Tieto miesta súčasne slúžia na rýchle cestovanie a návrat na rovnako označené predošlé úseky. Vidíte ich zaznačené na mape, spolu s cestičkami a užitočnými značkami, ktorá je súčasťou ORCA zariadenia, čo nájdete v úvode príbehu. Je to viacúčelový prístroj, kam sa okrem iného ukladajú aj informácie a údaje o príšerách, postavách, spoločnosti Monarch a vypočuté spravodajstvo.

No najdôležitejšie je, že ORCA zaznamenáva aj útržky biologických vĺn, teda zvuky titanov, ktoré môžete, vlastne musíte nájsť a využiť. Aby ste sa totiž dostali na vybrané miesta, kde je mimoriadne odolná prekážka, bez pomoci titanov to nepôjde. Takže tieto monštrá vás na jednej strane ohrozujú, ale na druhej ich potrebujete. A bežne je to oboje naraz. Vy najskôr zhromaždíte všetky časti vĺn, z ktorých potom poskladáte kompletný zvuk. S tým je spojená sympatická minihra, kde prehadzujete tieto vlny tak, aby boli v správnom poradí. Pustíte záznam, objaví sa titan a nejakým spôsobom odstráni prekážku – a všimne si vás a začne naháňať. Cestu ďalej si skrátka treba zaslúžiť.

Vyvrcholenie príbehu príde približne po 7-8 hodinách a aj keď mu predchádza dramatická pasáž, záverečný úsek s neprekvapivým rozuzlením je taký slabší. Tvorcovia sa s tým mohli viac vyhrať, lebo sa zdá, akoby hru ukončili dosť narýchlo. A žiadal by sa tam ešte jeden súboj navyše. Trochu to kazí výsledný dojem, ale napriek menšiemu zaváhaniu treba oceniť, ako vývojári dokázali do štýlovej plošinovky šikovne zakomponovať titanov.

Kong: Survivor Instinct
Kong: Survivor Instinct Skladanie signálu na privábenie titanov je pekná malá vsuvka..
Skladanie signálu na privábenie titanov je pekná malá vsuvka..

Kong: Survivor Instinct Súboj titanov.
Súboj titanov.

Kong: Survivor Instinct Mapa v Orca zariadení vám ukáže aj to, kde treba niečo použiť.
Mapa v Orca zariadení vám ukáže aj to, kde treba niečo použiť.

2,5D hra má krásnu grafiku. Davida a všetko naokolo sledujete zboku. Väčšinou pritom vidíte veľmi detailné, objektmi preplnené okolie alebo niekoľko poschodí budovy. Pekne pritom funguje fyzika, ktorá zohráva svoju úlohu aj pri riešení niektorých situácií v prostredí. Vrcholom sú scény s titanmi, ktorí pôsobia fascinujúco a monštruózne, obzvlášť keď ich porovnávate so svojou malou postavou. Zvuky a dabing sú kvalitné a dobrodružstvo pekne dotvára náladová, väčšinou dramatická hudba. Áno, presne takto má vyzerať moderná platformová hra!

Kong: Survivor Instinct dokazuje, že skákanie po plošinách nemusí vyzerať ako z herného praveku a nie je ani výsadou obohraných hrdinov, ježkov a fúzatých inštalatérov. Nič proti retro grafike a pixelom, ktorých sa väčšinou zubami - nechtami drží konkurencia. Ale Kong ukazuje, ako sa dá vyšperkovať vzhľad platformovej hry a súčasne aj pozdvihnúť jej hrateľnosť na vyššiu úroveň, keď sú vývojári kreatívni a idú s dobou. Len na finále si mohli dať trochu viac záležať. Určite však očakávajte žánrovú lahôdku.

napísal uni 22.10.2024
Páči sa mi! (+4)
8.5