LORN'S LURE |
LORN'S LURE |
Hra od jedného tvorcu s dobrým alebo originálnym nápadom je pre mňa zaujímavejšia ako po desiatykrát vydojená AAA hra veľkej série, ktorá len ťahá z hráčov peniaze za ten istý obsah. Nezávislí tvorcovia síce nemajú rozpočet alebo možnosť si zaobstarať špičkových špecialistov pri skladbe svojich videohier, ale čo im nikto nemôže zobrať, je sloboda pri tvorbe s vlastnými pravidlami. Vždy len závisí na nich, či ich produkt prejde veľkým výberom, povedzme na Steame a či sa hráči, ktorí hru objavia, chytia danej hrateľnosti nezávislého projektu. Síce nezávislý tvorca je na všetko sám, ale o to viac môže získať a aj zarobiť, keď si jeho výtvor zachytí veľký počet fanúšikov alebo sa stane kultom, ako Getting over it with Bennett Foddy, Buckshot roulette alebo Supermeat boy
Videoherné štúdio a vydavateľ v jednom, Rubeki games, ktoré stojí za lezeckou hrou Lorn's Lure, je v skutočnosti z hlavy jediného tvorcu. Tento sólový videoherný vývojár z Kanady sa vyžíva tvorbou atmosférických existenciálnych hororových titulov z pohľadu prvej osoby. Síce už má na konte sériu retro hier rôznej dĺžky a kvality, ale Lorn's Lure je očividne jeho najambicióznejší projekt, v ktorom zúročuje všetky svoje nazbierané skúsenosti a nápady jeho prvotných titulov.
Lorn's Lure je vo svojej prezentácií atmosférická výpravná plošinovka z pohľadu prvej osoby s mechanikou vertikálneho lezenia v modernizovanej retro 3D grafike. Príbeh začína osamelým androidom, ktorý opúšťa svoju domovskú kolóniu a rozhodne sa nasledovať záhadnú glitchnutú sovu. Vzápätí sa ocitne uprostred obrovskej a nebezpečnej mega stavby, úplne ukrytej pred očami bežného pozorovateľa. Keďže sa už nemôže vrátiť, musí ísť ďalej, aby zistil, kam ho vedie záhadný neznámy a čo sa ukrýva v útrobách obrovskej mega štruktúry.
Táto 3D platformovka na prvý pohľad nevyzerá atraktívne, kvôli kostrbatej grafike ako z 90-tých rokov, ale nech vás tento element neodradí. Po prvých krokoch úzkymi kanálmi veľkej stavby a s menším zoznamením sa s typickým ovládaním hier z vlastného pohľadu, sa ocitnete vo veľkých útrobách zložených zo samých trubíc, zničeného železa a betónu, kde dno nie je absolútne vidieť a je dobre ukryté úplnou tmou alebo špinavou hmlou a prachom. Keďže skákanie na úzkych kusoch kovu a platforiem nie je veľmi stabilné, zíde sa vám nájsť pár lezeckých kópií, ktoré vám umožnia liezť vertikálne po betóne a neskôr aj po iných plochách. Aj keď ste android a vaše telo niečo znesie, nie ste nesmrteľným a vaša výdrž liezť má svoje medze. Prvá úroveň vám okrem všeobecného nepríjemného pocitu v opustenom svete prinesie kombinácie základných skokov a lezenia po rôznych typoch materiálu, ale aj zničených prístrojoch, ktoré už stratili svoju hodnotu a zmysel.
Hrateľnosť je pekne plynulá, vcelku presná a váš zamieravač vám vždy ukáže, na ktorý typ materiálu sa viete vertikálne prichytiť. Zameriavač, ktorý funguje ako váš HUD samotný, vám ukáže vizuálne, ale aj pomocou zvuku, ako dlho môžete padať bez toho, aby ste si ublížili, keďže život máte len jeden. Je potrebné si zo začiatku zvyknúť kde, kedy a ako na danú platformu skočiť, ale keď pochopíte systém a možnosti hry, hravo zvládnete celok aj ovládačom.
Hra Lorn's Lure vám toho veľa odpustí. Keď si myslíte, že určitý záchytný bod je pre vás vysoko, je lepšie naň skočiť a vyskúšať ho, keďže vaše neviditeľné ruky vám môžu dopomôcť k jeho zdolaniu. Niekedy pôjde o pokus-omyl a niekedy bude frustrujúce úspešne dopadnúť na stabilnú platformu, ktorá je pevná, nekĺže a nepošle vás do nekonečného pádu. Našťastie, ukladanie pozície je dosť časté a automatické. Vždy vám vyberie najbližší záchytný bod tak, aby ste po páde vedeli hneď naskočiť na danú cestu za cieľom a nedajbože sa niekde nezasekli bez možnosti návratu. Tiež si viete zvoliť výrazný cieľový bod, kde sa potrebujete v danom momente dostať, keď vám to váš záhadný neznámy sám nenaznačí.
Ako bezmenný android dokážete skenovať dané prostredia, ale hlavne prístroje a nástroje, ktoré vám nielen povedia niečo o okolí alebo o osudoch obyvateľov veľkej mega štruktúry, ale sa v nich naučíte nové zručnosti pre lepšie zdolávanie prekážok a veľkých priepastí. Ako prvé to bude vertikálne skákanie po stenách, potom si vyskúšate veľké skoky a menšie raketové odrazy a nakoniec dostanete priťahovacie lano s hákom. Samozrejme, tieto vymoženosti nemajú nekonečný zdroj a všetku energiu ťahajú z vašej výdrže, rovnako ako aj ich kombinovanie. Nečakajte žiadne zbrane alebo iné formy útoku, keďže jediný nepriateľ, ktorého tu stretnete, je prostredie samotné, dno mega stavby a z nejakého dôvodu voda. Síce sa to môže zo začiatku zdať ako nuda bez nepriateľov, avšak skákanie na daných platformách z rôznych materiálov a následné tesne doskoky vám dodajú niekedy riadnu dávku adrenalínu.
Dizajn levelov, férová obťažnosť a atmosféra celej hry je tu základným pilierom a je to aj hlavný element, ktorý poháňa hráča tento celok hrať a dokončiť aj napriek veľkému počtu pádov a nezdarov. Každá úroveň je tematický iná, hlavne farebnou škálou a dáva rôznorodý pocit prostredia ako tá predošlá. Po veľkých útrobách sa v treťom leveli ocitnete v úzkych jaskyniach, kde si v klaustrofobických tuneloch vytvárate svetlo len svetlicami. Neskôr sa dostanete do obrovského, ale ukľudňujúceho vodného diela, kde si trápenie skokmi z platformy z predošlých úrovní uľahčíte plavidlom naprieč veľkej vodnej plochy pripomínajúce rímske kúpele. Ďalšia úroveň vám dodá až hororový pocit z ponurého mesta visiaceho zo stropu veľkej štruktúry, kde sa umelé životy snažia prežiť z mizerných zdrojov. Sypké piesky vás prenesú k vetrami zničeným vojenským základniam, ktoré svoj boj už dávno prehrali. Nakoniec sa prechádzajúc cez temné mesto plné utrápených duší ocitnete v očistci, čo skôr bude pripomínať peklo.
S atmosférou hry dosť súvisí zvuk a hudba od známeho tvorcu Phrakture, ktorého meno nie je vo videohernom svete neznáme. Naprieč rôznymi prostrediami sa ponoríte do pohlcujúcej zvukovej scenérie s podmanivým originálnym soundtrackom. Kolekcia skladieb vám bude robiť spoločníka strašidelným a tajomným svetom hry, spája éterické zvukové scenérie, melancholické melódie, emocionálny orchester a pulzujúce beaty. Lorn's Lure nemá typické rozprávanie príbehu a deja. Máločo sa povie v prestrihových scénach, ale všetko sa pomaly dozvedáte skenovaním prostredia a pomalým objavovaním sveta mega stavby. Síce je hra z pohľadu hlavného hrdinu, ale v prestrihových scénach sa vám sem-tam ukáže. Chápem, že tvorca hry išiel cielene po retro 3D grafike, ale dizajn hlavného hrdinu, niektorých postáv a niektorých efektov sa dal rozhodne viac vyhladiť.
Po dokončení vašej púte naprieč svetom Lorn's Lure dostanete za odmenu nové režimy hry, kde už budete mať nájdené nástroje na zdolávanie vertikálnych prekážok pri sebe od začiatku. Tým pre vás bude ľahší prieskum prostredia a nachádzanie slušne ukrytých kryštálov, ktorých plný počet hráčom odomkne pekne náročné simulácie/výzvy. Nezabudlo sa ani na speedrunnerov, ktorí si môžu po prejdení hry vybrať z dvoch režimov s HUDom, ktorý vám okrem merania času ukáže aj to, aké počty zbieraných kryštálov a skenovaných objektov sa nachádzajú v danom leveli a koľko ste ich našli. Tvorca už teraz sľubuje neskoršie vydanie režimu prieskumu, kde budete môcť liezť bez obmedzení a režim simulácie určený hlavne pre moderov hier. Keďže hra vyšla nedávno, očakávajú sa v nej prvotné bugy a glitche, ale, našťastie, tvorca hry počúva svoje publikum a pridáva pravidelné aktualizácie.
Lorn's Lure poteší hlavne fanúšikov starších hier z deväťdesiatych rokov, ktorým nezáleží na detailnej grafickej stránke, ale chcú si užiť neagresívnu hrateľnosť naprieč atmosférickou mega štruktúrou s férovými prekážkami a platformami za zvuku skvelého soundtracku, ktorý spríjemní úžasný, ale aj mierne strašidelný výlet. Už iba kvôli tej nízkej cenovke hra za to stojí.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Rubeki Games Štýl: Akcia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|