S.T.A.L.K.E.R. 2: HEART OF CHORNOBYL

S.T.A.L.K.E.R. 2: HEART OF CHORNOBYL

9.0

Návrat do zóny

Recenzia na PC verziu

GSC Gameworld po rokoch znovu ožíva a vracia sa späť k svojej legendárnej značke STALKER, v ktorej práve prinieslo plnohodnotné pokračovanie pôvodnej trilógie. Tá vychádzala od roku 2007 do roku 2009 a postupne rozširovala ako oblasť hry, tak herné mechaniky. Prakticky séria svojho času zadefinovala hardcore FPS akcie a položila základy bojového survival žánru. Následne z neho vychádzalo veľa podobných titulov.

Samotná séria je vytvorená podľa knihy Piknik pri ceste a Stalker filmu. Autori podľa nich vytvorili rozsiahly svet Stalkerov a pridali postupne sa vyvíjajúci príbeh zóny. Totiž celé je to umiestnené do okolia Černobyľskej elektrárne, a to konkrétne po jej druhom výbuchu, ktorý vytvoril kontaminovanú zónu s radiáciou, mutantmi, ale aj anomáliami a tajomnými artefaktmi. Do tejto zóny napriek zákazu vstupujú Stalkeri, aby získali slávu a bohatstvo. Ale nie sú tam len oni, kontroluje si ju aj armáda a prebiehajú tam vedecké experimenty, ktoré sa snažia využiť silu zóny a odhaliť aj jej tajomstvá. Tie sú však silnejšie a desivejšie, ako čakali.

Práve experimenty budú základom príbehu novej hry, ale nebude je chýbať veľmi dobre spracovaná a rozsiahla zóna, množstvo frakcií a anomálie a prakticky všetko, čo sme videli v predchádzajúcich hrách. Nakoniec hra je posunom Stalker značky do modernej doby, pričom sa autori z nej nesnažia spraviť niečo, čím nie je. Možno tak išli aj na istotu, ale vyšlo im to dobre.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Vitajte späť v zóne.
Vitajte späť v zóne.


S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Autori zachovali atomsféru pôvodných titulov a rovnako aj hrateľnosť.
Autori zachovali atomsféru pôvodných titulov a rovnako aj hrateľnosť.


S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Podivné experimenty nebudú chýbať.
Podivné experimenty nebudú chýbať.





Späť do zóny

Príbehom sa dostávame do obdobia za prvé tri hry a chopíme sa postavy Skifa. Ten sa do zóny nedostáva ako stalker, ale prichádza za pomstou. Anomália mu zničila byt ďaleko od zóny a zanechala v ňom artefakt, on chce nájsť toho, kto to spôsobil. Pátranie ho zaviedlo až k hraniciam zóny a skôr ako sa nazdá, je do nej priam vtiahnutý a neostáva mu nič iné ako nasledovať svoj osud. Postupne bude skladať udalosti toho, čo sa stalo a zisťovať, aké sú ciele aktuálnych experimentov. Bude na vás, ako ho povediete, komu pomôžete a náležite tomu vás hra dovedie k jednému z koncov.

Keďže sa vraciame do zóny po prvých hrách, hráči pôvodných hier môžu čakať niektoré známe postavy a aj previazanosť na známe udalosti. Na druhej strane, hru si pekne užijú aj noví hráči, keďže sa dostanú doslova do kože nováčika v zóne a spolu s ním budú spoznávať všetko od začiatku. Budú sa učiť základy prežitia, kontaktovať frakcie a dostávať sa stále hlbšie do zóny. Nebude potrebné vedieť, o čom boli predchádzajúce hry.

Čo je pre nových hráčov dôležité vedieť, je to, že hra je hardcore FPS s ľahšími survival prvkami postavená do rozsiahleho otvoreného prostredia. Je pomalá, a relatívne ťažká (teraz primárne na vyšších obťažnostiach), pričom primárne je o staraní sa o svoju výzbroj a vybavenie. Nie je to RPG, ani hardcore survival hra s výrobou predmetov, dokonca nemá ani parametre postavy alebo odomykateľné skilly. Tu má svoje parametre len vybavenie, ktoré si zoženiete. Teda ako vesta, tak jednotlivé zbrane a jediné bonusy, ktoré v hre pridávajú artefakty, tie ochraňujú pred určitými ohrozeniami.

Základom na prežitie sú však zbrane, náboje, ale k tomu patrí aj potrebné jedlo alebo lekárničky a obväzy na zastavenie krvácania. K týmto veciam sa však pridáva únava, ktorú zaženiete nápojmi, potreba spánku alebo aj radiácia, ktorú priebežne zo zóny prijmete a ktorú znižujete liekmi alebo alkoholom. A alkohol je nakoniec doslova najlepšia vec v celej zóne. Nielenže vás zbaví radiácie, ale svet je s ním hneď farebnejší, aj keď vás viac motá.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Artefakty nechýbajú, aj keď sú len menším doplnkom k výbave.
Artefakty nechýbajú, aj keď sú len menším doplnkom k výbave.


S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Toto asi nebude zdravé na pobyt vonku.
Toto asi nebude zdravé na pobyt vonku.


S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Inventár a jeho taktický manažment je základom hrateľnosti.
Inventár a jeho taktický manažment je základom hrateľnosti.





Cez rádioaktívne územie s batohom na pleci

Nosnou časťou Stalker hier je príbeh, rozhovory s postavami a rozhodnutia a inak to nebude ani tu. Budú to desiatky, možno aj stovka postáv, s ktorými sa budete rozprávať, prijímať od nich misie, dohadovať sa s nimi alebo vyjednávať. Pričom riešenie vyjednávania môže byť aj prestrelka a smrť danej postavy a celého gangu, ktorý sa na vás hneď vrhne. Niekedy sa budete musieť rozhodnúť medzi dvomi voľbami, ktorými si vyberáte náklonnosť frakcií alebo ľudí, a zároveň všetky tieto rozhodnutia formujú to, ku ktorému koncu sa dostanete. Hrateľnosť tentoraz nie je výrazne zameraná na priateľstvo a nepriateľstvo frakcií, ale rátajte s tým, že určitý čas si pamätajú vaše počínanie a prípadné prestrelky s nimi.

Samotné misie vás budú vždy prevádzať ďalej zónou, budete navštevovať ďalšie oblasti, buď niečo vyčistíte, získate, alebo aktivujete, ale vždy je to príbehové a stále iné. Nezunujú sa ani po desiatkach hodín, aj keď čo sa môže zunovať a byť únavné, bude večné chodenie zónou hore-dole. Vozidlá totiž autori stále nepridali, keďže zóna je nebezpečná a stalkeri sa spoliehajú len na seba. Budete tak stále chodiť pešo a niekedy aj kilometre a len závidieť vojakom ich stroje. Zároveň si však vychutnáte ako krásy, tak aj nebezpečenstvá zóny, keďže v divočine číhajú zmutované zvieratá, anomálie, ale aj ľudia. 

K tomu ďalším vaším problémom pri cestách je váš batoh. Ten bude často preplnený a bude vás spomaľovať. Preplnený preto, lebo budete oberať každého a zbierať všetko, aby ste si zaistili, že vám nebude nič chýbať. Či už zbrane, alebo všetky typy nábojov a nakoniec aj jedlo a lekárničky. Bude to vždy dilema, čo zahodiť. Lebo si môžete byť istí, že to čo vyhodíte, sa vám o chvíľu môže zísť. Ale kompromisy bude potrebné robiť a sledovať váhu každej veci. Rátajte s tým, že hlavne jedlo a pitie má veľkú váhu, ale svoje spravia aj desiatky lekárničiek a zbrane si, samozrejme, musíte takticky vyberať.

 

Kde sú náboje, keď ich potrebuješ?

Prestrelky a taktické možnosti boli oproti pôvodným hrám posunuté vpred a čakajte hlavne viac dynamické boje,. Pri bojoch sa môžete skrývať a dokonca aj vykúkať a strieľať nahnutím sa spoza rohov. Boje tak môžu byť taktické, alebo aj priame, záleží na vás, aké si ich spravíte. Len rátajte s tým, že obväzovať si zranenia počas bojov nie je sranda a aj s tým, že AI zrejme cheatuje. Často sa mi zdalo, že ma vidí aj keď by nemala a napríklad aj cez trávu, kedy nevidím ja a strieľa presne aj na veľkú diaľku. Niekedy idú protivníci pri bojoch priamo oproti vám, inokedy sú prekvapivo šikovní, skrývajú sa útočia opatrne alebo stane sa, že nevedia, kde presne ste. K tomu sa nemusíte starať len o nich, ale musíte si sledovať počty nábojov, zbierať ich počas bojov, vymieňať zbrane, ak sa vám náboje do jednej minú a aj kontrolovať stav zbraní, ktoré sa kazia. Ak sú pokazené, začnú sa zasekávať.

Mimochodom, ako zbrane, tak ostatné vybavenie si môžete nechať opraviť u opravárov v kempoch, ale niečo to stojí a opravy sú prekvapivo drahé. Lepšie je nájsť si funkčnú zbraň po nepriateľoch. Opravári vám ponúknu aj niektoré upgrady hlavne do vesty. Na zbrane si viete pri bojoch nájsť napríklad tlmič, väčší zásobník alebo ďalekohľad, ale celkovo tu toho nie je veľa a nie je to stránka, na ktorú sa autori zameriavali. Nakoniec, väčšinou si vystačíte so zbraňami, ktoré postupne nájdete. V kempoch zároveň viete predať rôzne nazbierané veci a kúpiť si iné, ak sú v ponuke u daného obchodníka.

Rovno rátajte s tým, že hra je náročná, pre nových hráčov je ideálna najnižšia obťažnosť. Mimochodom, je až tak zameraná na smrť, že vám počíta množstvo úmrtí. Našťastie, ako sa už na modernú hru patrí, má automaticky quick save v dôležitých bodoch, ale pozor, neznamená to, že sa ukladá priebežne. Ak sa prechádzate aj desiatky minút zónou a zomriete, môžete začať znovu. Rovnako aj v misiách sú checkpointy rozmiestnené dosť ďaleko od seba a je ideálne používať manuálny save game. Len rátajte s tým, že funguje len mimo bojov. 

Samotný príbeh hry prejdete približne za 30-40 hodín, ale v zóne viete stráviť oveľa viac času, keďže príbehom prejdete len niektoré miesta mapy, ale stále viete objavovať ďalšie. Plus priebežne počas hlavných misií viete získavať vedľajšie úlohy alebo si brať nájomné misie za peniaze. Ak by vám to bolo málo, autori po vydaní plánujú aj prídavok multiplayeru. Ten zatiaľ nekonkretizovali, ale tento svet je na to ako stvorený, špeciálne by sa hodila kooperácia, aj keď podľa informácií prídu zrejme PvP boje.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Akcia je dynamická a drsná.
Akcia je dynamická a drsná.


S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Nebudete len v neľútostnej prírode.. čaká vás aj moderné výskumné centrum.
Nebudete len v neľútostnej prírode.. čaká vás aj moderné výskumné centrum.


S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Zóna bude rozsiahla
Zóna bude rozsiahla





Nový engine, ale pôvodná atmosféra

Technicky je Stalker 2 veľmi pôsobivý, a to hlavne po vizuálnej stránke. Autori totiž prešli na nový engine. Konkrétne začínali na Unreal engine 4, ale hru následne preportovali na Unreal Engine 5. To so sebou síce prinieslo zdržanie vydania, ale zároveň aj veľký upgrade grafiky. Hlavne vidieť, že dokázali aj na novom engine prepracovať atmosféru a aj pocit z pôvodných hier a súčasne to celé posunúť vpred. Vidieť to na každom kroku, od farebnosti prírody, cez budovy, až po červené búrky a spracovanie anomálií, len teraz je to všetko detailné, zaplnené a moderné. Čakajte rozmanito spracované časti zóny, ktoré so sebou prinášajú aj zmenu atmosféry, často aj architektúry a počasia. Od plání, lesov, barín, vojenských základní, starých zničených budov, až po moderné budovy a laboratóriá, ktoré oživia vizuál. Rozmanitosti je veľa, nakoniec samotná hra má 150GB a vidieť to na nej, aj keď na tú veľkosť som čakal ešte detailnejšie textúry.

Engine sa postaral ako o zachytenie prírody, tak aj o odlesky, špeciálne na vodných plochách alebo podlahách. Autori ešte nezapracovali štandardný Ray tracing, ale Lumen z UE5 sa o to zatiaľ decentne postaral. Aj keď na viacerých miestach vidieť, že nie je taký dokonalý, niekde sú odlesky slabšie, inde zašumené. Plné zapracovanie Ray-tracingu má prísť niekedy po vydaní. Zatiaľ nevieme, na čo všetko ho aplikujú, ale čím viac efektov, tým lepšie.

Čo je problémom v technickej stránke hry, sú skôr animácie. Už z trailerov sme videli, že animácie postáv sú mierne strnulé, a to špeciálne pri NPC postavách a rozhovoroch, alebo často vidíte, že sú len na zaplnenie miesta v kempoch a len postavajú. K tomu pri mojom hraní niektoré animácie viditeľne predchádzajú viacerými fázami a pauzami. Plus niekedy sú postavy zapadnuté po kolená v zemi, inokedy levitujú (podobne aj niektoré zle umiestnené veci). Aj keď autori teraz pred vydaním písali, že posledný patch viac vecí a animácií popravoval, takže uvidíte, aký budete mať zážitok.

Oproti animáciám priamo v hrateľnosti sú postavy parádne rozanimované v prestrihových scénach. Tie sú novinkou série, keďže v predchádzajúcich hrách neboli a pekne dopĺňajú atmosféru. Majú približne tri hodiny, vždy sú z vášho pohľadu a plynule prechádzajú medzi hrateľnosťou, aj keď práve tie animácie ukazujú, ako by mali animácie vyzerať aj priamo v hre.

Výkonovo je hra prekvapivo dobre optimalizovaná. Na maxime mi to na 4K s DLSS Quality a Frame generation ide okolo 90-100 fps (bez frame generation 60-70 fps, natívne bez DLSS 50-55 fps). Je to slušný a relatívne stabilný framerate bez výraznejšieho sekania. Hra si totiž pri prvom spustení prekompiluje všetky shadery, kedy si počkáte pár minút a zaistí, že ich nebude spracovávať počas hry a trhať obraz. Aj keď rátajte s tým, že aj pri každom novom spustení vždy hra robí ďalšiu rýchlu kompiláciu. Zdrží vás približne minútu. Ale stále, vzhľadom na to v akom stave vychádza viacero Unreal Engine 5 hier, je Stalker prekvapivo stabilný a plynulý. Zachytil som nejaké pády, ale nie zásadné. Sú tu ešte malé veci vo vizuále, ktoré by bolo potrebné dotiahnuť, ale to je skôr vec autorov a napríklad je tu viditeľné doskakovanie stromov alebo objektov v diaľke, čo by sa dalo lepšie nastaviť, alebo miestami preblikujúca textúra.

Ale čo sa týka spomínaných chýb, počas recenzovania prišli tri veľké patche, ktoré postupne veľa vecí opravovali a najnovší day 1 patch znovu opravil ďalšie a bolo vidieť, že vývojári už začali aj s vylepšovaniami. Hovoria, že od začiatku recenzovania fixli 1125 chýb, takže ťažko povedať, čo všetko je už opravené. Citeľne pracujú do poslednej chvíle a paradoxne, práve teraz počas recenzovania mali najväčšie skoky v kvalite. Možno aj škoda, že hru nedali recenzentom až po vydaní a v stave zodpovedajúcom vydaniu, aby to mohli médiá reálne ohodnotiť.

Mimochodom, ovládanie je tentoraz riešené dosť kompaktne a viditeľne gamepadovo. Síce FPS ovládanie je aj myšou a klávesnicou štandardné a tam sa nič nemení, ale používanie štyroch vybraných vecí máte namapované na dva klávesy, pričom niečo aktivujete krátkym, niečo dlhým stlačením. Zároveň aj rôzne dvojité prekliky sú aj na zapínanie ďalších vecí. Nie je to už plne PC ovládanie, ale stále je dobre navrhnuté a rýchlo sa naň dá zvyknúť.

Zvuková stránke je decentná, dabingy neurazia a hudba je pekná, ale hlavne poteší aspoň pridanie českých titulkov, keďže textov je tu množstvo a porozprávate sa možno aj stovkou postáv. A zároveň popri misiách priebežne zachytíte komunikácie vysielačkou alebo niekto hovorí aj k vám. 

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl S alkoholom je svet hneď krajší... ale skutočne.
S alkoholom je svet hneď krajší... ale skutočne.


S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Veľmi pekný lumen efekt je na šošovke zbrane.
Veľmi pekný lumen efekt je na šošovke zbrane.


S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Hľadanie artefaktov pokračuje.
Hľadanie artefaktov pokračuje.




Aký je Stalker 2?

Stalker 2: Heart of Chornobyl prináša veľmi pekný prechod série do modernej doby, autori nesklamali a ukázali, že to stále majú v sebe. Od hry nečakajte zásadný posun v hrateľnosti, stále je to hardcore FPS akcia so snahou prežiť v zóne. Stále je bez hlbších RPG prvkov alebo hlbokého survival systému. Autori tu ponechali to, čo robilo sériu takou jedinečnou a čo fungovalo. Nesnažia sa prechádzať do iných žánrov, len svoj žáner prispôsobili novým možnostiam hardvéru a aj modernej dobe. Pribudne viac dynamiky, viac detailov, nechýba ani rozsiahlosť ako prostredia, tak príbehu. Čakajte dlhý a pôsobivý výlet zónou, ktorý však mierne narúšajú slabšie animácie, AI postáv alebo rôzne menšie chyby. Je to znovu taký miestami nedobrúsený diamant, ktorý vás však môže vtiahnuť a nepustiť. Nakoniec, rovnako ako pôvodne hry. 


napísal saver 20.11.2024
Páči sa mi! (+5)
9.0
Ohodnotiť
S.T.A.L.K.E.R. 2: HEART OF CHORNOBYL
+ pekný vizuál, ktorý stále zachytáva atmosféru pôvodných hier
+ dobré vyváženie náročnosti hry
+ slušný výkon na Unreal engine 5
+ masívne prostredie
+ pre množstvo rozhovorov potešia české titulky
- NPC postavy sú často len skromne rozanimované
- rôzne menšie chyby
- AI máva niekedy zvláštne stavy
- absencia vozidiel môže otravovať



RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox Series X|S

Vývoj: GSC Gameworld / GSC Gameworld
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 20. november 2024
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29204)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk