REAL HEROES: FIREFIGHTER HD |
REAL HEROES: FIREFIGHTER HD |
Hasič, skutočný hrdina, jedinec výnimočných kvalít, ktorý sa vrhá v ústrety živlu, aby ho pokoril, nie len tak, pre zábavu, ale preto, že oheň je dobrý sluha a zlý pán, a tak vôbec. Niet asi veľa hrdinskejších povolaní, ako byť práve hasičom. A o povolanie asi aj tak nejde, skôr o poslanie. Vznešené, ušľachtilé, služba v prospech všetkých, avšak takmer úplne bez represívneho rozmeru. Hasič hasí, samozrejme, jeho poslanie však nie je len o tom, hasič aj zachraňuje, vyslobodzuje, pomáha, kde môže a sympatické na hre Real Hero Firefighters je aj to, že sa snaží akcentovať aj tento rozmer, túto rozmanitosť hasičstva ako všakovakej činnosti.
Ale zas pozor, netreba čakať žiadnu hlbokú komplexnosť, iné ako hasičské práce sú v hre prítomné len na ozvláštnenie, vyslobodenie z rutiny. Lebo predmetná hra má naozaj ambície sprostredkovať primárne ústrednú hasičskú činnosť – teda hasenie v čo najautentickejšom móde. Lenže to je, samozrejme, nezmysel, respektíve hlúposť, nemôžem si pomôcť, ale zdá sa mi, že Real Hero: Firefighter HD je typickým príkladom hry, ktorá mohla veľmi dobre fungovať ako nápad, ako prvotná idea, avšak potom, s postupom času si tvorcovia čoraz viac uvedomovali, že to, čo robia, je vlastne nezmysel, akurát už im bolo trápne v tom nepokračovať a hru nedokončiť. Lebo substitučný princíp, zvlášť vo videohrách, môže fungovať iba vtedy, ak je naplnením nejakej síce reálnej, ale v životnej praxi nerealizovateľnej fantázie, ktorá dokáže byť zábavná aj sama osebe, ako streľba alebo skejtovanie, hádzanie šípok alebo čokoľvek ďalšie, čo keď vytrhneme z reality a urobíme z toho hernú fikciu, môže to pôsobiť zábavne.
Lenže hasenie virtuálnych ohňov v slabunko nahodenom príbehu zábavné rozhodne nie je, nie v tom spracovaní, aké ponúka Real Hero: Firefighter, akčná hasička (podľa vzoru strieľačka), v ktorej hráč z pohľadu prvej osoby vykonáva rôzne činnosti spojené s hasením a hasenie ako také. A čo konkrétne takýto hráč robí? Odpája elektrické zariadenia od siete, čo v praxi znamená, že pribehne k označenému zariadeniu, tam stlačí tlačidlo a zariadenie sa odpojí. Podobne hráč vykonáva aj ďalšie činnosti – otvára dvere páčidlom, lezie po rebríku, vynáša zranených, mení si pohľad, aby videl cez plamene a tak ďalej, a tak ďalej, ono tých činností je vlastne dosť, ak by nešlo iba o jednu činnosť, v ktorej sa variuje to, čo hráč skutočne koná. No a problém s tým, a obrovský je, že je to zúfalo nudné už počas tutoriálu, v ktorom sa hráč ocitne v pozícii mladého hasiča, ktorý sa musí naučiť, čo má robiť. Chodiť po budove, a hasiť ohne, hadicou alebo hasiacim prístrojom, dvoma základnými spôsobmi striekanie, jeden má väčší rozptyl, ale menšiu intenzitu, druhý presne naopak.
Hre nepomáha ani skutočnosť, že pôsobí zúfalo lacno a je vyslovene škaredá, zvlášť vzhľadom na dnešné grafické štandardy. Hnusný je ešte aj ten cell shading, aktuálne síce prekonaný spôsob výtvarného ozvláštnenia, ale spomienky mám naň len tie najlepšie, XIII. si napríklad budem pamätať navždy. Real Hero: Firefighter by som naopak z pamäti najradšej vytesnil, už naozaj dávno ma takto hlboko žiadna hra nenudila. Našťastie, netrvá to dlho, po nejakých troch hodinkách maximálne je koniec.
Má to síce byť znovuhrateľné, keďže horieť má vždy inde, ale niet tej sily, čo by ma prinútila skúšať to znova. A to som sa svojho času zaviazal, že budem hľadať v hrách to najlepšie a tešiť sa z nich. Real Hero: Firefighter mi však žiadnu radosť nepriniesol, len pocit záväzku a povinnosti. A potom som sa pozrel, čo píšu o Real Hero: Firefighter inde, prečo to nepriznať a získal som pocit, že som hral celkom inú hru. Tamtí zrejme hrali nejakú lepšiu, zaujímavejšiu, krajšiu, zábavnejšiu. V poriadku, ja som zabil tri hodiny času, ktoré mi nikto nevráti, tri hodiny, počas ktorých som mohol robiť čosi užitočnejšie, zmysluplnejšie, zábavnejšie, trebárs pozerať na hodinky, ako plynie čas.
Hasiči sú skutoční hrdinovia, nesporne a nespochybniteľne, Real Hero: Firefighter je hra, ktorá robí hrdinov aj z hráčov v tom zmysle, že hrať ju je obeta a dohrať hrdinstvo – ak toto bol zámer, podarilo sa.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox One Xbox Series X|S PS5 PC Vývoj: Ziggurat / Epicenter Studios, Scientifically Proven Štýl: Simulácia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|