AUGMENTED EMPIRE - PC EDITION |
AUGMENTED EMPIRE - PC EDITION |
Dnes už je pomerne bežné, že úspešné hry dostanú dodatočne VR podporu, či dokonca vychádzajú kompletne transformované do virtuálnej reality. Opačný proces je však neobvyklý. Augmented Empire je taktická RPG pôvodne vytvorená v roku 2017 pre Oculus Go a Gear VR. Koncom minulého roka dostala vynovenú podobu na aktuálnych Meta Quest headsetoch a najnovšie sa autori rozhodli aj pre tradičnú formu na PC, na ktorú nepotrebujete žiadne VR zariadenie. Zaujímavý krok a vlastne aj celkový výsledok.
Hra vás privíta v kyberpunkovom dystopickom svete New Savanah, kde sú obyvatelia rozdelení a očíslovaní podľa sociálnych tried. Na úrovni nula a jeden sú takzvaní darebáci a paraziti, na siedmom a vyšších stupňoch patrioti a šampióni - skrátka elita s privilégiami. Asi netreba zdôrazňovať, že táto spoločnosť nie je veľmi spravodlivá a sú ľudia stojaci mimo zákon, ktorí to chcú zmeniť. Hlavná hrdinka Willa, konfrontovaná so svojou matkou, s ktorou sa odcudzili, spočiatku nič nechápe. Ale keď náhle spadne z vrcholu na dno, začína spoznávať pravú tvár New Savanah a stáva sa súčasťou tímu rebelov. Túto rozrastajúcu sa skupinku povediete cez rôzne zákutia mesta a absolvujete s ňou dvadsaťšesť misií.
S vybranými postavami budete v reálnom čase prechádzať cez rozmanité oblasti mesta, členené na malé úseky, kde vás čakajú početné rozhovory, môžete tam získať informácie o veciach v okolí, vyzbierať lekárničky, doplnkovú muníciu a suroviny. Ak nebudete vedieť kam ďalej alebo čo sa oplatí omrknúť, stačí stlačiť otáznik, ktorý je súčasťou UI a zablikajú vám odporúčané miesta. Popritom sa vám pri postupe prihovára bot Hartman, ktorý je prostredníkom medzi rebelmi a Cravenom. A kto je Craven? Vlastne priamo vy osobne, postava, čo riadi postup z úzadia, ale svoju podobu ani nevidíte. Len medzi misiami kanceláriu, kde vám asistuje Hartman a príležitostne použijete nejaký objekt.
Pri postupe mestom príležitostne dochádza k bojom, ktoré sa odohrávajú v ťahovom režime. Štruktúra bitiek nie je komplikovaná a systém si ľahko osvoja aj nováčikovia. Ovládate viacero svojich postáv a s každou môžete v kole vykonať pohyb a jednu, prípadne viac akcií. To znamená útok, či už je to streľba, alebo napadnutie zblízka, použitie liečiva, granátu, umiestnenie nálože alebo aplikovanie špeciálnej schopnosti. Je pritom vhodné využívať čiastočné alebo úplne krytie za objektmi.
Zaujímavé pritom je, že šanca na zasiahnutie cieľa v boji, ako aj na vyhnutie sa zraneniu od nepriateľa, nie je vyjadrená tradičnými percentami. Namiesto toho sa objaví kruh alebo polkruh s akčným zameraním a pohyblivou značkou. Vy musíte v správnej chvíli stlačiť tlačidlo tak, aby sa značka zastavila na úseku, ktorý znamená úspešný zásah, prípadne rovno kritický, či úspešné uhýbanie. Ak stopnete v nesprávnom momente, miniete protivníka alebo naopak on vám nepekne ublíži. A na špeciálnom červenom úseku to schytáte ešte viac. Hra ale pritom rozlišuje aj talenty postáv a vzdialenosť. Takže môžete mať napríklad bonusový výstrel navyše, značka sa niekedy pohybuje rýchlejšie a zóny na úspešné vykonanie akcie sú menšie.
Systém ukazovateľa, kruhu/polkruhu s akčným zameraním, síce nie je sám osebe novinkou, pretože sa bežne vyskytuje v iných žánroch. V taktických ťahových hrách ale určite je raritou. A treba povedať, že to vôbec nie je zlý nápad – práve naopak, príjemná zmena oproti obvyklým prepočtom na percentá, prípadne hodom kockami s dávkou náhody či šťastia. Tu sa ale priamo môžete pričiniť o úspešný zásah, vykrytie útoku, no napríklad aj hacknutie robota, ak má postava takú schopnosť. Už len dodám, že zranenie priamo v boji si viete doliečovať a po každej bitke sa automaticky všetky postavy plne zregenerujú.
Aj keď je viditeľná snaha o určitú pestrosť misií, niekedy sa v nich priveľa reční, hoci, našťastie, správy sa dajú rýchlo prerušovať. No hlavne je otravné opakované prechádzanie tými istými priestormi, napríklad pri návratoch do metra, ktorým zvyčajne ukončujete misiu. A deje sa to často. Nové miesta pribúdajú len zriedka.
Medzi misiami ste na základni a v kancelárii. Vidíte maketu mesta s pozíciou ďalších misií, pred ktorými sa môžete pripraviť. V praxi to znamená hlavne manažovanie tímu a odomykanie nových schopností jednotlivým postavám. To vyžaduje, aby dosiahli patričný level absolvovaním určitého počtu misií a mali dostatok augmentov – prostriedkov vyzbieraných na výpravách na odomknutie talentov. Potom si vždy vyberáte z dvoch pasívnych či aktívnych schopností, čo môže byť rýchlostreľba, lepšie krytie, reakcia na pohyb nepriateľa, použitie zneviditeľnenia, hackovanie robotov a podobne. Schopnosti môžete aj upgradovať pomocou extra surovín a systému preťaženia – overload. Taktiež s použitím iných doplnkov sa dajú talenty odinštalovať a nahradiť inými. Okrem toho pred výpravou môžete niečo kúpiť v obchode a potom už len zvolíte, ktoré osoby nastúpia do ďalšej misie. Niekedy je tam podmienka, ktoré postavy sa musia zúčastniť a ak váhate koho priradiť, môžete nechať výber na Hartmana.
Ovládanie v hre je veľmi zjednodušené, ale praktické. Väčšinu aktivít zvládnete myšou, ktorá môže meniť podobu kurzora (ruka, oko), čím vám naznačí, kde môžete niečo zobrať alebo preskúmať. V boji stačí kliknúť na ľubovoľnú postavu a premiestniť ju, pri dvojkliku sa otvoria jej schopnosti na použitie (alebo stačí kliknúť na lištu v dolnej časti obrazovky), pri ukázaní na cieľ môžete útočiť. Keď sa otvorí ukazovateľ s akciou, stačí stlačiť. Jednoduché ako facka. Toto ovládanie pritom zjavne vychádza z možností VR, kde namiesto kurzora myši máte siluetu zodpovedajúcu vašej ruke, ktorou všetko pekne koordinujete.
Grafika je solídna, pestrofarebná, nie nejaká mimoriadna, ale neurazí. Zaujímavo je riešený celkový dizajn, na ktorom opäť cítiť pôvodné prispôsobenie pre VR. Kancelária je klasická miestnosť, po ktorej sa rozhliadate z pohľadu prvej osoby. V misiách zas vidíte výrezy mesta z výšky v izometrickom pohľade a zvyšok obrazovky vyzerá ako schéma s jednoduchými čiarami – v Meta Quest verzii namiesto toho vidíte na pozadí reálnu miestnosť, v ktorej hráte. Ak chcete, môžete si oblasť priblížiť aj rotovať a tým pádom nielenže uvidíte všetko zreteľnejšie, ale priestor misie zaplní pekne celú obrazovku. Hudba je taká decentná na pozadí, ale to vôbec neprekáža, pretože všetky postavy sú nadabované a navyše profesionálmi, ako ako Kate Mulgrew (Star Trek: Voyager, Orange Is The New Black), Nick Frost (Shaun Of The Dead, Hot Fuzz) a Garrick Hagon (Star Wars: Nová nádej, Batman: Arkham Knight).
Ukázalo sa, že Augmented Empire sa osvedčilo aj v tradičnej hernej podobe, hoci všetko nasvedčuje tomu, že táto hra dominuje predovšetkým vo VR. Zatiaľ čo medzi ťahovými stratégiami na PC ide len o ľahký nadpriemer, v prevedení vo virtuálnej realite sa nedá pochybovať o veľmi intenzívnom zážitku, ktorý tam rozhodne nie je všedný. A možno vás hranie Augmented Empire na počítači podnieti k tomu, aby ste si túto záležitosť vyhliadli aj vo verzii pre Meta Quest. Inak, bez ohľadu na platformu, môžeme povedať, že ide o príjemnú, ale ľahkú taktickú RPG, vhodnú hlavne pre nováčikov v žánri. A za veľmi priaznivú cenu.