FORZA MOTORSPORT

FORZA MOTORSPORT

9.5

Očakávaná racingovka Forza Motorsport sa konečne dostala na Xbox a pozrime sa ako si poradil so svojou konkurenciou.

Recenzia na Xbox verziu

Dlho očakávaný Trójsky kôň zo stajne Microsoftu sa konečne dostal do lačnej mechaniky môjho Xboxu, má však čudné meno. Volá sa Forza a ja netuším, čo to znamená. Kým si to slovo vyhľadám v talianskom slovníku, tak sa spoločne pozrime, čo tento záhadne nazvaný racing je vlastne zač.

Titul Forza Motorsport do dnešného dňa nepoznala pravdepodobne väčšia časť našej hernej komunity. Je to dané hlavne faktom, že v našich končinách je najrozšírenejšou konzolou PS2 a na nej neohrozene kraľuje už dlhé roky séria Gran Turismo. Treba podotknúť, že s týmto slovom sa v recenzii stretnete ešte veľa krát. Vráťme sa však ku GT. Jeho kraľovanie nie je vyplývajúce z monopolu ako v prípade spoločnosti EA a ich športových sérií, ale z maniakálnej pedantnosti ľudí v Polyphony Digital.  Ďalším dôvodom je samozrejme nedávne vydanie Gran Turismo 4, na ktoré čakala snáď polovica zemegule ako na spasenie. Automaticky sa teda ponúka otázka, či dokáže nejaká iná závodná hra s podobným konceptom, ohroziť takmer božskú dokonalosť GT4. Forza prichádza síce na inej platforme, ale taká ambícia tu je a my si budeme musieť zvyknúť do budúcnosti na neustále porovnávanie.

Hneď na úvod teda nedočkavcom poviem, že táto hra je naozaj mimoriadne vydarená a aj keď sa nejedná o GT4 killer, majitelia Xboxov by mali preventívne bežať do obchodov s darčekovým alkoholom a kúpiť kvalitné bublinky (Mumms alebo Henkel Trocken budú vhodné), aby mohli dôstojne osláviť svoje prípadné víťazstvo v tejto skvostnej hre. Nebude to jednoduché, ale bude to stáť za to, to vám môžem sľúbiť.

Pozrime sa teda bližšie pod kapotu toho plnokrvníka a popritom si ho skúsime aspoň heslovito porovnať s etalónom závodných hier, s GT4.

Forza Motorsport
Forza Motorsport
Forza Motorsport

Intro

 

Prvé, na čo logicky narazíte po vložení disku, je kvalitné a patrične nadupané intro. Autá sa spočiatku predstavujú v zamatovom opare, aby po pritvrdení muziky naplno ukázali svoje ladné krivky. Nakoniec príde rad aj na moje vysnívané auto FORD GT, takže v tomto ohľade naozaj Forza neťahá za kratší koniec. Možno si poviete, že je tam toho, načo nejaký FORD GT, ale duch toho auta a celá jeho história dokonale reprezentuje sen, ktorý sa nám snažia takéto hry splniť. Porovnateľný skvost je snáď ešte ďalší FORD a to Shelby, ale o ňom až neskôr. Hudba znie pekne dravo a po krátkom úvode, ktorý mimochodom korešponduje s grafikou použitou v hre, budete totálne nažhavení na Forzu a bude vám úplne jedno, že stále neviete, čo to slovo znamená.


Prvý kontakt

 

Po intre vám hra automaticky ponúkne vytvorenie nového profilu závodníka a dostanete pridelený kredit na základný nákup (naozaj chabého) auta. Podobnosť s GT čisto náhodná, ale ako sa hovorí, načo vymýšľať niečo nové, keď stačí okopírovať od úspešných. Po vytvorení profilu sa dostanete do hlavného menu a tu narazíte na prvú skvelú vec. K dispozícii máte veľa herných režimov – Arcade Race, Career Mode, Multiplayer, Time Trial, (aj Options), ale v prvom momente azda najviac poteší okamžitý prístup k autám a tratiam skrytý pod položkou Free Run.


Free Run

 

Pod týmto názvom nájdete nielen "voľné jazdenie", ale elementárny trenažér, nakoľko Forza je naozajstným simulátorom s prepracovaným fyzikálnym a jazdným, a zľahka načrtnutým deštrukčným (áno, je tu, ale o ňom neskôr) modelom, ktorý dokonale preverí vaše virtuálne závodné schopnosti, takže bez patričnej prípravy na trať nelezte. Na výber máte tri možnosti otestovania sa. Hot Lap je klasické jazdenie na všetkých dostupných okruhoch, ktorých je 22. Medzi nimi nájdete napríklad aj tri testovacie okruhy, na ktorých môžete skúšať rýchlostné rekordy vašich novozakúpených tátošov. Po zvolení trate a auta začnete jednoducho krúžiť a krúžiť, až kým nedostanete kynetózu, alebo nebudete mať pocit, že ste fakt namakaný. Vašim oponentom budete len vy v podobe Ghost Car-u a samozrejme čas.

Na obrazovke vidíte počet odjazdených kôl, aktuálny čas, najlepší čas a tak podobne. Toto sa týka aj ostatných režimov ukrytých pod položkou Free Run. Ďalším je Autocross, ale nečakajte blato a kamene. Je to klasický "kužeľový" test, ale bez nejakého zásadného hodnotenia alebo determinácie ďalšieho postupu v hre. Na jednej strane je to fajn, že vás nedeprimuje vaša nešikovnosť, ale na druhej neviete, ako ste na tom. Skúška sa odohráva na desiatich tratiach, ale v podstate stále ste na letisku a menia sa len tvary z kužeľov. Poslednou možnosťou je Point to Point, ktorý sa azda najviac podobá na etapy z rally hier. Jedná sa o relatívne krátke úseky vyseknuté z okruhov, na ktorých máte dosiahnuť nejaký rýchlostný rekord a zvyknúť si tak na ovládanie. Ako som už na začiatku povedal, hlavnou výhodou tohto voľného jazdenia je fakt, že si od začiatku môžete vyskúšať rôzne typy automobilov, ktoré sú rozdelené do viacerých skupín (od klasických sérioviek po supešporty prezývané "krídla") a rovnako máte k dispozícii aj trate, ktoré sú v niektorých režimoch uzamknuté.
 
Z tohto hľadiska je Forza porovnateľná s GT4, aj keď zásadne chýba naozajstný vodičský kurz, ktorý nie je vôbec tak frustrujúci, ako sa na prvý pohľad mnohým nováčikom v GT zdal. Oproti GT má Forza ale tú výhodu, že ponúka v celej hre možnosť zobrazenia ideálnej stopy na trati aj s výstrahou pred vysokou rýchlosťou. Ak sa napríklad rútite do zákruty a mali by ste spomaliť, stopa sa zmení na žltú (malá výstraha) alebo červenú (vážna výstraha). Vtedy treba dupnúť na brzdu (samozrejme tak, aby ste nedostali šmyk) a upraviť rýchlosť vozidla, aby stopa mala zase zelenú farbu. Je to úžasná vychytávka a v GT4 bola ideálna stopa vidieť len v testoch (mimo PaceCar testov) po stlačení R3 (pokiaľ sa nemýlim). Vďaka tomuto sa dosť rýchlo naučíte efektívne a efektne prechádzať zákruty. Samozrejme sa táto pomôcka dá aj vypnúť. Pozrime sa teraz na ďalšie režimy, ktoré Forza ponúka.

Forza Motorsport
Forza Motorsport
Forza Motorsport

Arcade

 

Ďalšou položkou je už povinný cvik, ponúkajúci sviatočným jazdcom pocit závodenia pri jednoduchom jazdení, nevyžadujúcom dlhé týždne a mesiace pilovania taktiky. Ale, aby ste neboli na omyle. Fyzikálny model je možné nastaviť aj v tejto položke, takže môžete jazdiť na automatike so zapnutými pomocníkmi, alebo frajersky na manuálnom radení a bez trakčnej, stabilizačnej a protipreklzovej podpory. Hádajte, čo majú nastavené ozajstní hráči? Autá (v celej hre) pri postupnom vypínaní týchto asistentov výborne reagujú na vykonané zmeny v nastavení a naozaj uvidíte a pocítite rozdiel. Nedotáčavosť, pretáčavosť, zablokované kolesá, neriadený šmyk, spomalenie na krajnici, preklzávanie kolies, hodiny, to všetko môžete zažiť po vypnutí spomínaných pomôcok. V kombinácii s manuálnym radením sa jedná o naozajstnú výzvu.

Režim Arcade už neponúka taký komfort vo výbere tratí a automobilov. Pomocou víťazstiev môžete však autá postupne odomknúť a rozširovať si tak zbierku virtuálnych miláčikov. Spočiatku máte dokonca prístupné len tri jednoduché trate. Tento režim je tak notoricky známy z iných hier a nie je v ničom výnimočný, že ak dovolíte, preskočíme ho a necháme ho amatérom.

 

Time Trial

 

Tento režim je trochu iný, ale nič revolučné nečakajte. K dispozícii máte 21 základných tratí a jedno špecifické auto na každú trať. Ovládania sa chopíte v momente, kedy auto dosahuje naozaj vysokú rýchlosť a hráte len na jedno kolo. Výsledok sa uloží do vášho profilu a pri ďalšom závode hráte proti svojmu Ghost Car-u. Jednoduché ako facka. Odporúčam skúsiť všetky možnosti nastavenia simulácie, lebo tu veľmi rýchlo uvidíte, ako divne sa chová auto s rôznymi nastaveniami. A kľudne si nechajte aj automatiku – hlavne na rýchlostnom okruhu. Pri vypnutých asistentoch budete aj tak mať čo robiť, aby ste v 300 kilometrovej rýchlosti zvládli jemný oblúk. Je to zaujímavá skúsenosť, ktorá tiež môže trochu nahradiť absentujúcu autoškolu. Pred tým, ako sa vrhneme na najhlavnejší režim len malá poznámka, že jedna zo skúšok je aj za volantom FORD GT a je to paráda. Viem, že som tým autom posadnutý, ale akým iným by som mal byť, ak nie týmto superstrojom?

 

Career Mode

 

Srdcom tejto hry je samozrejme komplexný simulátor života závodníka, ukrývajúci sa pod kariérnym režimom. Po vstupe do tejto položky hlavného menu vám hra nanúti výber domáceho regiónu. Týka sa to ponuky áut (okruh výrobcov, ceny a dostupnosť v regióne), ale nemá to vplyv na výber tratí. K dispozícii sú tri možnosti: Severná Amerika, Európa a Ázia. Ak si napríklad vyberiete Európu, tak niektoré japonské autá sú v tomto regióne raritné a drahé ako sviňa, ale v Ázijskom sú bežné a tak podobne. Je to trochu lotéria, takže si vyberte možnosť, ktorá je vášmu srdcu najmilšia. Prípadne si vytvorte viac profilov a hotovo. Akurát budete nad Forzou sedieť trikrát tak dlho, ale čo by správny automobilový fanúšik nespravil pre niektoré skvosty. Na jednu hru počítajte priemerne tak 80 hodín :o)

Po výbere regiónu vám hra ponúkne kredit v hodnote 23000 ... kreditov (to je ale zlá veta) a 6 áut z každého regiónu. Pokiaľ auto nekúpite, tak stále môžete región zmeniť. Logicky po kúpe auta na vás čakajú prvé závody a tým pádom aj prvé zarobené peniaze. Pokiaľ si nastavíte vyššiu obtiažnosť závodov, tak automaticky zarobíte viac ako pri nižšej. Záleží len na vás, či vsádzate na istotu, ale si veríte a budete riskovať prípadné prehry hneď na začiatku. V tomto momente sa hra začína zase podobať na GT4, lebo máte spočiatku na výber len jednoduché závody typu Point to Point, alebo Amatérsku "ligu". Ak si vyberiete jednu z týchto možností, tak zase máte v ponuke aktívne len tie závody, ktoré sa týkajú vášho auta – napr. závody áut s predným náhonom alebo 4WD, prípadne v pokročilejšom štádiu hrania aj špeciality typu American Muscle Challenge.

Nemá význam vymenovať všetky možnosti a kombinácie, lebo si ich aj tak viete predstaviť podľa všetkých tých typov automobilov, výrobcov a podobne, ale pre zvedavcov predsa len načrtnem zopár zaujímavejších typov: Superstreet Face Off, Extreme-Power Open, Shelby Cobra Cup, Ferrari Supercars Event, Class R-P1 Championship, Porsche 911 GT2 Cup. Druh výhry samozrejme korešponduje s typom zúčastnených automobilov a to je tá najlepšia motivácia na účasť v týchto vražedných stretnutiach. V tomto je Forza na jednej úrovni s GT, ale ani tam ma špeciálne nezaujímali úplne všetky závody. Priznám sa, že ja som vysadený hlavne na staré americké kraksne, takže pokiaľ ich v hre nájdem, tak som spokojný. Ale vráťme sa k závodom. Pri ikonke s názvom si môžete bez vnorenia (a dlhého načítavania) zobraziť zoznam protivníkov (typy automobilov) a obmedzenia závodu. Pokiaľ si závod zvolíte, tak si môžete vybrať jednu z ponúkaných tratí a môžete ísť na štart. Pri každej je zobrazené základné info o výhre, dĺžke a vašom aktuálnom umiestnení (v priebehu hry). Pri nahrávaní sa vám zobrazí ďalšie info s časom, v akom sa závod odohráva, teplote vozovky, rýchlosti a smere vetra.

Forza Motorsport
Forza Motorsport
Forza Motorsport

 
Počasie bohužiaľ nie je dynamické, takže tieto informácie sú len pro-forma. Uvidíte aj mapku trate s očíslovanými zákrutami, čo vždy poteší. Ostatné je už len na vašej šikovnosti a schopnostiach. Pokiaľ získate nejakú trofej, tak ju budete mať zobrazenú pri ikonke závodu, ale čo je hlavné, ak sa umiestnite na popredných miestach, tak získate peniaze potrebné na nákup nových a výkonnejších áut a samozrejme lepších súčiastok. Samozrejmosťou sú odmeny po vzore GT za závody v podobe automobilových špeciálov, ktoré si môžete v menu pozrieť – teda ich parametre a siluetu. Špecialitou tejto hry sú zľavy za dosiahnuté levely. Zľavy sú rôzne - na nákup značkových dielov, tuningových serepetičiek, pneumatík a vlastne v konečnom dôsledku niekde pri levely 50 môžete mať dobré kontakty snáď s každým výrobcom a predajcom, takže dosť ušetríte. Napríklad spočiatku dostanete 10 – 15% zľavy na upgrade pneumatík, bŕzd alebo výfukov na všetky autá. Neskôr sú to aj automobilové špecialitky pre určitý región alebo "Free Cars" v podobe rôznych muscle príšer a prototypov.

Celkovo je v hre viac, ako 230 automobilov rozdelených do tried D, C, B, A, S a R + My Cars. Pri nákupe sa zase orientujete podľa značky výrobcov. Slabou stránkou hry je grafická prezentácia kupovaných/vyberaných automobilov. Zobrazené modely vám žily trhať moc nebudú. Ako vidíte, Forza ponúka v tejto časti výrazne menej ako v GT4, takže nie každý si príde na svoje. Najviac ma potešil okamžitý prístup k supešportom (krídlam), ktoré sedia na trati ako riť na šerbli. Nájdete tu dokonca aj Xbox koncept od Seatu. Fyzikálny model všetkých automobilov je excelentný a nejednému nováčikovi pri jeho plnej simulácii otrasie sebavedomím. Zvuky motorov sú výborné, ale keďže som veľa z tých áut naživo nepočul, tak netuším, nakoľko sú aj reálne. Naopak otrasne pôsobia zvuky pri kolíziách a nárazoch. Aj keď to do tejto kategórie hodnotenia nepatrí, spomeniem, že hra ponúka jednoduchý deštrukčný model a naozaj môžete pošramotiť vizáž svojho miláčika. Nie je to však moc realistické, lebo väčšinou oškrabete lak a trochu (naozaj trochu) poškodíte plechy. Pekná vychytávka je obtretie farby z vašej karosérie na mieste nárazu a stopy po "gumovaní". Ešte jedna vec vás iste zaujme, ale len v prípade, že hráte s pohľadom spoza auta. Práca tieňov (hlavne nočný rýchlostný okruh) je parádna. Toľko teda k autám a pozrime sa teraz do vášho zázemia.

 

The Garage

 

Pod položkou The Garage sa skrýva veľký poklad Forzy. Je ním totálne prepracovaný systém tuningu, nákupu áut, súčiastok a možnosť úpravy dizajnu. Z tejto voľby som vďaka svojej povahe azda naviac vytešený. Môžete si tu napríklad pozrieť svoje autá, ktoré získate, alebo kúpite počas závodenia. Pomocou Tune Cart Setup môžete zmeniť ich nastavenie a parametre pneumatík, prevodovky, poloosí, uhol sklonu vecí, o ktorých ani len netuším, že majú nejaký sklon, nastavenie tlmičov, prítlak, brzdy a diferenciál. Môžete sa s týmito nastaveniami do sýtosti vyhrať a vďaka ďalšej skvelej možnosti nazvanej Test Drive ich môžete aj okamžite vyskúšať. Položka Buy Upgrades je takmer identická s nakupovaním u značkových predajcov v GT4. Máte na výber všetko, na čo si zmyslíte. Okrem toho si môžete kúpiť aj farebné sklá, spojlery a hlavne rôzne prítlačné krídla.

Ale je tu vec, vďaka ktorej má Forza oproti GT4 v niečom naozaj navrch. Je ňou možnosť Customize Paint. Ako iste tušíte, môžete si meniť farbu kapoty, alebo jej vybratých častí a následne na ňu nalepiť rôzne nálepky od výmyslu sveta. Nieže by to nahradilo fotorežim, ale mnohých ľudí to iste moc poteší. Tu skysnete aj na niekoľko hodín. Pod položkou Train Drivatar je ukrytý malý poklad Forzy. Je ním výcvik vášho počítačového pilota, ktorého potom môžete nasadiť neskôr na závody. Je to niečo podobné ako režim B-spec v GT. Jeho výcvik berte úplne vážne, lebo jeho schopnosti budú zrkadlom tých vašich. Je to tak trochu RPG alebo strategický prvok a rozhodne patrí medzi svetlé momenty hry. Pokiaľ vás teda bude nudiť nejaký dlhší závod, posaďte do kokpitu svojho avatara a nechajte to na neho. To by snáď aj stačilo a pozrime sa teraz pod sukňu grafike a veciam okolo nej.


      

 

Interface a grafika

 

Forza bohužiaľ ponúka len tie isté pohľady na trať ako GT4. To znamená, jeden pohľad spoza volantu (bez volantu), jeden z nárazníka a dva spoza auta, ktoré si dúfam nikto ani len nevšíma. Čo sa týka zobrazovaných informácii, tak nemám výhrad. V strede je otáčkomer, aktuálna rýchlosť, kontrolky brzdenia, pomocníkov (ak sú zapnutí), tachometer, v prípade nárazu sa zobrazí silueta podvozku s vyznačenými kritickými bodmi (pneumatiky a podvozok). V ľavej časti je mapka, ktorá sa môže otáčať a podľa nej naozaj aktuálne viete odhadnúť, čo vás čaká za rohom. Je tu aj momentálne umiestnenie, čas a špecialita v podobe percentuálneho ukazovateľa odjazdenia závodu. Z tohto pohľadu sa všetko hýbe bez najmenšieho zaváhania a naozaj som nikdy nepostrehol žiadne spomalenie. Pohľad spoza auta bohužiaľ už nie je taký úžasný, lebo niektoré modely automobilov nie sú zďaleka tak prepracované ako v GT, nehovoriac o fakte, že šoférovať takto auto pripomína hru s angličákmi a nie simulátor.

Omnoho dôležitejšie sa z tohto pohľadu javí zobrazenie tratí. Tu sa trochu zastavím. Za merítko úspešnosti som si zobral kráľa všetkých okruhov, nemecký Nurburgring. Ten je vyšperkovaný do najmenších detailov a vidieť na ňom aj také vychytávky, ako sú nápisy na asfalte alebo štruktúra trate. Okolie je taktiež bez preháňania úžasné. Stromy a stavby okolo trate pôsobia reálnym dojmom a pri otvorených rovinkách vidíte naozaj doďaleka. Rovnako aj niektoré iné trate, ako New York, Blue Mountain, Laguna Seca, Silverstone či Tokyo sú grafickými skvostmi s najmenšími detailmi, ktoré vás chytia za srdce. Obloha, okolie trate, v prípade mestských okruhov aj úžasné blikajúce reklamy, ale aj len obyčajný asfalt pôsobia mimoriadne pekne. Ale... Problémom tejto hry je dosť nevyvážená kvalita niektorých iných okruhov, napríklad Rio De Janeiro, Tsukuba alebo Maple Valley pôsobia až moc farebne a tým pádom nereálne. Ani ligotavá tráva na reálnosti nepridá. 

Najväčším rozdielom v kvalite obrazu oproti GT4 je ostrosť. Teraz viem, že sa tohoto ihneď chytí saver, ale Forza má príliš ostrú grafiku, ktorá v konečnom dôsledku pôsobí dosť počítačovo. Ako som už viackrát hovoril, oko je dosť nedokonalý orgán a prirodzene rozmazáva okolie, zatiaľ čo fokus zostáva ostrý. Fotorealita je však trochu zložitejší oriešok. Už pri spomínanom Nurburgringu som si uvedomil, že pocit reálnosti v GT nevytvára len grafika. Je to aj mimoriadne realistické osvetlenie scény a v neposlednom rade taká vychytávka, ako je zvuk obtekajúceho vzduchu okolo auta. V podstate GT útočí plne podprahovo, zatiaľ čo Forza sa snaží zaujať len legálnymi prostriedkami.

Prešli sme si autá, ale ako to vyzerá s ich zobrazením?. Čo sa týka tvarov a vernosti predlohe, môžeme byť celkom spokojní. Akonáhle si však uvedomíme, že v GT4 je implementovaný fotorežim, tak Forza výrazne zaostáva v kvalite modelov. Pri rýchlej jazde sa nedostatky stierajú, ale pri spomalení, prípadne úplnom zastavení, si uvedomíte ich jednoduchosť. Pritom autá majú všetko, čo majú mať a dokonca v niektorých prípadoch ich vylaďovanie ponúka viac možností ako v GT. Celkový dojem je však oproti GT4 možno až o triedu pozadu. Ale aby som zase nebol až tak kritický. Úplnou lahôdkou je zobrazenie všemožnej a aj nemožnej telemetrie počas replay režimu. Vidíte základné info o rýchlosti, výkone a krútiacom momente. Ďalej si môžete pozrieť stav všetkých pneumatík, ich teplotu, trenie, namáhanie karosérie, tlmiče, polohu volantu, akceleráciu, brzdenie. Proste, telemetrické porno. Je toho ešte veľa, čo si môžete pozrieť, nastaviť, nahrať, uložiť, ale už mi dochádzajú slová a vám by nezostalo nič na objavovanie. Pri závodných hrách je asi najťažšie preniesť to súťaživé nadšenie do textu, lebo kto to nezažil, ten to nepochopí a kto zažil, ten nepotrebuje veľa slov. Pred koncom sa pozrime ešte na ovládanie a potom už príde len nevyhnutný koniec so záverečným hodnotením.

 

Ovládanie

 

Musím jednoznačne pochváliť navrhnuté ovládanie. Už v základnom nastavení je výborné. Najväčšou výhodou oproti PS2 ovládaniu sú zadné triggre, ktoré fungujú ako analógové kohútiky na puške :o) Nemusíte tlačiť na tlačidlo X, ale ich stlačením jemne ovládate rýchlosť a brzdu. Neviem, čo by som ovládaniu vyčítal. Asi nič. Veľmi reálny je pocit pri strate kontroly nad vozidlom. Napríklad pri vybehnutí na okraj vozovky jasne cítite tendenciu stáčania sa vozidla, alebo pri zatiahnutej ručnej brzdy. Prijal by som trochu väčšie spomalenie a prekĺzavanie pri vybehnutí z trate, ale to je len drobnosť. Z tohto hľadiska bola odvedená naozaj skvelá práca a práve vďaka tomuto dostáva odo mňa Forza Motorsport také vysoké hodnotenie.

 

Multiplayer nebudem hodnotiť, lebo som nemal možnosť vyskúšať hlavnú devízu Forzy – hranie cez Xbox – Live, kde si môžete okrem klasických závodov zvoliť aj možnosť súťaženia v špecifických závodoch podľa tried a značiek, ale ako som už povedal, neskúšal som. Ak máte niekto skúsenosť s multiplayerom cez net, tak napíšte do diskusie a podeľte sa s nami o vaše skúsenosti. Ale faktom stále zostáva, že Forza má niečo, čo GT4 nemá.


       


Klasický offline multiplayer je obmedzený na splitscreen pre dvoch hráčov, ale túto možnosť netreba hádam dopodrobna rozoberať. Viem, že aj hudbu som nehodnotil, ale nejedná sa o žiadny zázrak. Hra síce hlása, že sa jedná o exkluzívny soundtrack, ale je to len zmes elektropopu a iného popu. Dá sa to vydržať. Treba ešte spomenúť replay, ale ten tiež nespraví dieru do sveta. Niektoré autá a ich pohyb vyzerajú skvele a niektoré zase nie. Neviem nájsť kľúč k tejto záhade, ale ak ste replay fanatik, tak si môžete prepínať kamery a ľubovoľne pretáčať záznam, ktorý je v nekonečnej slučke. Jediným svetlým bodom opakovačiek je už spomínaná možnosť zobrazenia telemetrie. Umelá inteligencia protivníkov je podľa mňa dosť vyvážená a sú dosť často agresívni.

 

Iste je toho ešte veľa, čo by sa dalo o tejto skvostnej hre napísať, hlavne ak sa jedná o prvý pokus, ale načo? Stačí, keď poviem, že je to vážny dôvod na kúpu novej konzoly. Ponúkam vám ešte stručný sumár faktov: 233 áut, 31 tratí, 17 rôznych prostredí, kvadrilióny tuningových súčiastok, "RPG" vývoj drivavatara, online závody cez Xbox – Live, konštantných 30FPS, podpora Dolby Digital, šialene vymakaná telemetria, štatistiky, množstvo odmien v podobe zliav a špeciálnych áut a to všetko v jednom balení.

 

Forza nie je GT killer, ale myslím si, že nikomu ani o takýto trápny cieľ nešlo. GT si razilo svoju cestu na vrchol takmer 10 rokov. Uvidíme, čo bude s Forzou v roku 2015. Možno budeme prekvapení. Hodnotenie bude, ale dvojaké. Pre majiteľov Xboxu, ktorí nemajú možnosť hrať GT4 je to jasných 95%. Pre multiplatformových zbohatlíkov je to 91%, nakoľko Forza v globálnom hodnotení nie je na rovnakej úrovni ako GT.

 

P.S. "Forza" znamená po taliansky "sila". Myslím, že názov je naozaj vhodný.


napísal rišo 26.5.2005
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
9.5
Ohodnotiť
FORZA MOTORSPORT
+ fyzikálny, deštrukčný a jazdný model automobilov
+ niektoré trate vyzerajú úžasne
+ rozsiahly hlavný režim
+ vymakaný tuning, telemetria a drivavatar
+ odmeny
- zobrazenie niektorých tratí a automobilov
- príliš ostrá grafika plná sýtych farieb
- menej automobilov a tratí
- replay mohol byť lepší
- chýba niečo navyše pre autofetišistov


RECENZIE HRÁČOV

Vývoj: Microsoft / Microsoft
Štýl: Racing
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 3. máj 2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29309)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk