PATAPON |
PATAPON |
Mui Mui hlavu v smútku má,
trávičku už nebafká.
Šteklivé stebielka pošliapané,
ovocníčkov raj rozdupaný je.
Guličky veselé, problém máme,
z diaľky dupot armády počujeme.
Kuva, kuva, už ich vezú!
Záhradku nám bastardi rozkopú!
Mui Mui už trafku nebafká,
bubnom na volanie odpovedá.
Pon-Pon-Pata-Pon,
zamávajte LocoCoro zbohom!
Ak má byť cesta do herného raja vydláždená nevinnou infantilnosťou, nech sa tak stane. Ak nás majú údery bubnov v tranze naviesť do priepasti večného zatratenia, s radosťou nastavíme navreté žily na predlaktiach, nech tá droga rýchlejšie prúdi krvným obehom. A nech nikdy neprestáva účinkovať! Ak je hra LocoRoco považovaná za čistú esenciu originality a zásadný titul herného line-upu PSP, je na čase prehodnotiť priority. Prichádza tichá bomba tikajúc a čakajúc, kým ju aktivujete. Ak sa tak stane, niet cesty späť, budete zhypnotizovaní rytmom a horúčkovito napredovať.
Patapon nie je hrou, ktorá sa objavila ako blesk z čistého neba, nie je dokonca ani ukážkovým modelom vyhypovanej značky. Patapon zdieľa rovnaký osud ako LocoRoco – oslavovaná hard core obecenstvom, masou absolútne prehliadaná. Nepredá sa jej na kilá, ale za jej existenciu sa patrí poďakovať odvážnym producentom a ešte odvážnejšiemu držiteľovi platformy PSP, že sa vôbec táto záležitosť dostala do sveta a v tichosti drieme, kým niekto nevytiahne poistku a zabudne ju v ruke.
Lov je nevyhnutý pre získavanie materiálov a peňazí na výrobu silnejšej armády.
|
S bossmi si môžete opakovane merať sily.
|
Po padlých bojovníkoch treba brať čiapky, inak o jednotku definitívne prídete.
|
Ka-boooom
Nenechajte sa zmiasť nevinne vyzerajúcou zábavkou. Pod jednoduchou prezentáciou funguje mechanizmus nepochopiteľnej, ale tak dokonale namiešanej formy, že vám nebude jasné, čo vlastne tvorí základ hry. Je to rytmická akcia? Strategické komandovanie vlastnoručne vycvičenej armády? Jej manažment? Lootovanie a zbieranie materiálov? Všetky sú dôležité, bez jednej časti by nefungovala druhá a váš, ale aj cieľ Pataponov, by zostal v nedohľadne. Jednooké príšerky potrebujú pomoc najvyššieho, aby ich doviedol do zasľúbenej zeme a pomohol im na ceste tam.
Lenže prefíkaní Pataponi počúvajú iba na zvuk bubnov a tak musíte bubnovať ako o život všade, do rytmu, neprestajne a pri každej príležitosti. Na ich hypnotizovanie využívate štyri bubny a vzájomné kombinovanie ich zvukov. Naťukaním Pata-Pata-Pata-Pon (3 x štvorec, 1x X) uvediete armádu do pohybu, príkazom Pon-Pon-Pata-Pon zaútočia, ďalším budú brániť svoje pozície a ďalším sa stiahnu a utečú pred nebezpečím. Príkazy (melódie) získavate postupne, no vždy sa skladajú zo štyroch zvukov, ktoré musíte naťukať v rytme spievaného songu. Netýkajú sa však iba vašej armády, ale neskôr budete kontrolovať zázrakmi aj počasie, ktoré vám pomôže neraz otočiť priebeh bitky.
Pataponi sú osobnosti s hudobným sluchom a vedia rozoznať, kedy ste kombináciu zadali na chlp presne do rytmu a kedy s drobným oneskorením. Úspešné príkazy skladajú reťaz (kombo), ktorá nakoniec uvedie príšerky do tranzu, kedy sa zvýši ich obranyschopnosť a zefektívnia útoky. V tomto stave sa mení aj spievaná skladba, čo vás zo začiatku môže zmiasť, no neskôr sa naučíte počúvať, sledovať blikajúci rámik obrazu, ktorý vám pomáha s rytmom a zautomatizujete príkazy. Chce to len cvik, aby ste prenikli do tajov bubnovania. Potom je to už len formalita.
Na svojej ceste za vysnenou krajinou čelia príšerky drobným, malým, veľkým, väčším, obrovským a mega problémom. Úvodné lovištia, slúžiace iba ako zdroj potravy a peňazí, vystriedajú prvé strety s nepriateľskými armádami Zigotonov, vyslobodenie uneseného šamana, obrana vydobytej pozície, dobíjanie hradu katapultom, záchrana vlastného druha od hrozivo vyzerajúceho bojovníka atď. Jednotlivé misie menia pravidelne náplň, prinášajú do pľacu nové nápady, zvyšuje sa pochopiteľne ich obtiažnosť a to je aj jeden z dôvodov, prečo sa budete vracať loviť tvory na pláne a opakovane sa pokúšať zdolať mega bossov.
Z každej výpravy si do svojej základne prinesiete lup v podobe materiálov a rôznych predmetov, z ktorých si vyrábate nové, silnejšie, odolnejšie jednotky a vylepšujete ich nájdenou výzbrojou. To najlepšie na hre je, že predmety vypadávajú z protivníkov náhodne, teda každý lov vám vynesie inú čiastku peňazí a inak kvalitné predmety. To platí aj pre bossov, kým v úvodnej časti získate akurát základný typ materiálov, pri piatom, desiatom porazení to už budú oveľa cennejšie a drahšie predmety a bude ich viac. A to je celá idea hry. Rushovať sa nevypláca, pretože dostanete rýchlo na frak. Radšej v pohodlí poraziť dva tri krát bossa, loviť pre peniaze a potom protivníka prekvapiť silnou armádou, ktorá môže mať nanajvýš tri šesťčlenné čaty.
Budú to silní bojovníci so sekerami alebo radšej svoje suroviny riskantne investujete do trojice mohutných Dekaponov s obuškami v rukách, ktorých nízku životnú energiu bude istiť šestica nabúchaných oštepárov? Experimentovaním, vzájomným kombinovaním získaných predmetov, zložením armády, výzbrojou vojakov a vami zvolenou taktikou na bojisku dosiahnete vždy iného efektu. Patapon možno hrať na sto spôsobov, náhodné vypadávanie predmetov, zvyšujúca sa obtiažnosť a opakované prechádzanie úrovní zaručujú nekonečnú hrateľnosť a hodiny a hodiny zábavy.
Ak prídete o vlajkonosiča, hra končí.
|
Bez poriadnej vyzbrojenej armády sa ďaleko nedostanete.
|
Mnohé prvky a jednotky sa do hry nedostali. Čakajú na pokračovanie?
|
Patapon vám všetky svoje taje nenaservíruje na striebornom podnose, musíte ich pracne objavovať a to je na nej to najkrajšie. Hra má neskutočný potenciál a rezervy pre budúce pokračovanie, výmena predmetov cez Wi-Fi, výroba vlastných, alebo multiplayer by boli zaručeným receptom na úspešný druhý diel. Patapon, podobne ako LocoRoco, je veľmi ťažké prestať hrať. Nie je to len skutočnosťou, že v hre nenájdete pauzu (pri cestovaní autobusom sa môže stať, že nevystúpite, pretože vediete skutočnú vojnu), ale hlavne chytľavými strelenými melódiami a samotnou roztomilo-infantilnou grafikou. Postavičky sú komicky animované, spia, keď nebubnujete do rytmu, povzbudzujú sa, do rytmu tancujú s pidi-zbraňami a odhodlane komentujú dianie komiksovými bublinami.
Čo všetko môže ukrývať jednoduchá grafika, čo všetko možno nájsť pod relatívne nezrealizovateľným nápadom zmixovať rytmickú akciu s real-time stratégiou? Patapon je odpoveďou. Je to silne návyková droga s nekonečnou hrateľnosťou a obrovskou vnútornou silou obrať vás o všetok voľný čas. Reprezentuje originálnu tvorbu ľahko identifikovateľnú s handheldom PSP. Kto to myslí s hernou zábavou vážne, Patapon by mu rozhodne nemal uniknúť, takže Pata-Pata-Pata-Pon do obchodov.
RECENZIE HRÁČOV |
PSP
Vývoj: SCEE / SONY Slovakia / SCEJ Štýl: Arkáda Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|