JE MGS4 POSLEDNÝM EXKLUZÍVNYM MOHYKÁNOM? |
JE MGS4 POSLEDNÝM EXKLUZÍVNYM MOHYKÁNOM? |
Tento týždeň sa začína konečne predávať Metal Gear Solid 4 (MGS 4). Štyri roky čakania pre hráčov, aby si vychutnali nového Snakea. Takmer dva roky napätia pre PlayStation 3, či ho získa exkluzívne pre deň 1. Je to projekt kladúci otázky významu exkluzivity, prístupu výrobcov tretích strán k určitému systému, lojality publika k značke hry a herného systému, kde sa objaví. A v neposlednom rade sa tu dbá na predajné štatistiky, na ktoré netrpezlivo čaká nielen Konami s armádou účtovníkov...
Rozpad silnej štvorky
Jedno je isté, hry typu MGS4 potrebuje PS3 ako soľ. Úspech predchádzajúceho herného systému bol z veľkej časti položený na silných exkluzívnych značkách tretích strán. Final Fantasy, Grand Theft Auto, Devil May Cry, Metal Gear Solid. Štvorica zabezpečovala miliónové predaje a rozširovala rady majiteľov systému Sony. Pri PS2 sa z každej série ušlo po jednom titule už v predvianočnej sezóne 2001, medzi 16. októbrom a 17. decembrom. Čo si mohli hráči želať viac? Tí, ktorí mali konzolu od launchu, získali štyri hity hneď na druhé Vianoce, ostatní mali zase dôvod aj na kúpu hardvéru.
Táto fantastická konštelácia sa pri PS3 neopakuje. Nestihla sa jednak časovo, to by museli hry vyjsť už na Vianoce 2007. A na druhej strane sa z Devil May Cry a Grand Theft Auto stali multiplatformové tituly, ktoré vyšli predovšetkým aj na konkurenčný Xbox360. Niežeby sa na PS3 zle predávali, to nie, Devil May Cry 4 má na PS3 dokonca lepšie čísla aj pri menšej základni majiteľov a pri GTA IV je zase o pol percenta lepší pomer predajnosti v prospech Sony. Ale predstava rýdzo exkluzívnych hier s vyšším dopadom na predajnosť sa rozplynula. A pretože Final Fantasy XIII je v nedohľadne (ruku na srdce, je to skôr hra roka 2009), ostáva na záchranu predajnosti PS3 popri palete first-party titulov iba štvrtý Metal Gear Solid.
Mimochodom, ani samotná exkluzivita série MGS nie je jasná. Prvý diel vyšiel síce na PlayStation, ale potom aj na PC. Druhý takisto a navyše Substance sa objavil aj na Xboxe. No už tretí diel si v roku 2004 exkluzivitu pre PlayStation nasadil a odvtedy mu patrí. Štvorka nadväzuje na trojku (iba matematicky, nie príbehovo, pozn. Junker), pri tomto postupe sa dosť limitujú šance pre port na iné platformy.
Je zrejmé, že exkluzívnych hier na PS3 bude podstatne menej ako na PS2. Je tu zatiaľ menej predaných konzol a chýba dominancia na trhu. Hoci predajnosť druhej a tretej PlayStation sa približne kopíruje, je otázne, či v treťom predajnom roku príde taký nárast. V roku 2002 trhali Japonci rekordy, keď 10 miliónov vyexpedovaných kusov dodali najprv za päť a potom za tri mesiace!
Keď nebude toľko konzol, nebude toľko exkluzivít. Navyše pri súčasnom rozdelení trhu a vyšších rozpočtoch next-gen hier sa netreba diviť výrobcom a týmto postupom. PS3 má third-party exkluzivít máličko. Mobile Gundam Sight bol zdrvený kritikami, z Untold Legends: Dark Kingdom vyšla priemerná RPG, Ninja Gaiden Sigma bol super, no iba remake. V Japonsku vyšlo ešte pár ďalších kúskov, ktoré k nám nedorazili (Disgaea 3, Yakuza 3), takže zatiaľ ich ťažko posudzovať. A Haze spred troch týždňov sa neoplatilo hrať v noci, lebo hrozilo zaspanie do piatich minút (ale prekvapivo ostáva naďalej PS3 exkluzívna – buď mala Sony také silné slovo alebo Ubisoft nechce zapratať aj ďalšie platformy, každopádne do Vianoc sa ešte môže dostať a čo-to predať možno aj na X360).
Hon na kvalitu
Pri vyratúvaní doterajších PS3 exkluzivít sa prirodzene vytvára aj očakávanie konečne kvalitného kúsku, ktorý ukáže aj schopnosti autorov a možnosti žmýkať výkon konzoly. Ťažko ich čakať od upscalovaného remakeu ako Ninja Gaiden Sigma alebo skôr statickejšej Disgaei 3. A prvé recenzie ukazujú, že MGS 4 tieto očakávania napĺňa, rovnako ako je jeho samotný Blu-ray disk naprataný dátami až po okraj. Má množstvo filmársky výborne spracovaných animácií, umeleckú kvalitu, perfektnú grafiku v piatich aktoch a natívny Dolby Digital.
Toto sú všetko naplnené formálne očakávania PlayStation 3 a jej hráčov. Vysoké hodnotenia im dávajú za pravdu – je to skutočne prvý kvalitný exkluzívny third-party titul pre PS3. Otázne je, či nebude s výnimkou Final Fantasy XIII aj posledný...
Séria MGS síce patrí medzi miliónové, no ani zďaleka sa z nej nepredáva toľko kusov ako napríklad z Grand Theft Auto. To len taká poznámka na začiatok a rada do všetkých možných ankiet a otázok, či sa môže z MGS4 stať najpredávanejšia hra roka vôbec. Ťažko. No všetci dúfajú, že dokáže nadviazať na úspechy predchodcov a zopakovať solídne čísla.
Najlepšie predávaný je prvý diel s 5,59 milióna predaných kópií. Druhý nasleduje s tesným počtom 5,56 milióna. Trojka už dosiahla len 3,97 milióna kusov. Je to možno paradox, že tretí diel vyšiel tri roky po druhom, množstvo majiteľov PS2 sa niekoľkonásobne zvýšilo, no číslo vyššie nie je. Pravda, vianočná sezóna 2004 bola náročná a vyjsť tri týždne po Grand Theft Auto je ťažké. Ale Metal Gear Solid bol vždy akoby dvojičkou s GTA, v rokoch 2001 a 2004 vyšiel takto tri týždne po ňom. Tento rok si doprial väčší odstup – šesť týždňov, no stále sa objavuje v rovnakom kvartáli.
Znamenajú menšie predaje tretej časti MGS daň za exkluzivitu? Menší záujem hráčov? Alebo sú dôsledkom hrania kopírovaných verzií? A ako sa odrazia do predaja nového dielu?
Ako sa bude predávať?
Všetci veria, že výborne. Dôvodov a motivácie na kúpu MGS4 je dosť. Je to jedna z mála hier, ktorá vychádza iba na PS3. A je to sakrametsky kvalitný kúsok s vysokým priemerom hodnotení. Mal by to byť posledný diel série, kde sa objaví Solid Snake – to je ťažký obsahový argument, ktorý môže primäť všetkých fanúšikov, aby hru nezmeškali. Popritom je tu stále neprelomená ochrana PS3 – kto chce hrať, bude investovať, zatiaľ niet pirátskej cesty. Ak bol dôvodom pre nižší predaj tretieho MGS tento dôvod, teraz je eliminovaný.
Počet majiteľov PS3 je okolo 13 miliónov, čo je solídne číslo. Zopakuje sa rok 2001 a budú ľudia kupovať MGS4 ako kedysi druhý diel? Jún je síce plný hier, no MGS4 je najvyšší kaliber. Na PS2 boli predaje MGS série oproti GTA tretinové až štvrtinové. No GTA je teraz v inej forme a MGS má všetkých fanúšikov len pre seba.
Netreba mať veľké oči a čakať, že MGS bude trhať rekordy ako Halo 3 či GTA IV. 300 či 500 miliónov dolárov za prvý deň či týždeň zrejme nezarobí. Veď Metal Gear Solid 3 predal za prvých pár dní len necelých 200 tisíc kópií v USA. Ani Assassin’s Creed a Call of Duty 4 nepredali v USA za prvý týždeň viac ako štvrť milióna kópií – no tam opäť figuroval zdieľaný predaj s X360 verziami. Na druhej strane exkluzívny, no kritikou strhaný Haze predal za týždeň takmer 200 tisíc kusov!
Ale po prvýkrát má MGS globálny launch. Prvý diel vyšiel najprv v Japonsku, potom v USA, nakoniec v Európe. PS2 diely išli z USA cez Japonsko k nám. Štvorka ide všade naraz, nevídané. Predajnosť PS2 titulov ukazuje, že Európa a Austrália sú najsilnejšie teritóriá. To je dobré znamenie, pretože práve tu je najviac PS3 konzol. V tesnom závese nasleduje USA a až potom Japonsko.
Zámorie môže solídne bodovať, hoci predaje budú na prvý pohľad nízke, keďže do prvého týždňa započíta len obdobie od štvrtka do soboty. Ale prvý týždeň môže reálne prilákať 300 až 550 tisíc hráčov. Európa a Austrália by mohli byť silnejšie o cca 50 tisíc kusov – veď Snake Eater predal viac ako 410 tisíc kusov. A Japonsko sa možno prebudí a porazí 175-tisícové otváracie týždne Mobile Suit Gundam či Yakuzy 3. Druhý i tretí MGS tu predal za prvý týždeň takmer pol milióna kusov, prvotný nákup je tu veľmi silný. Keď si všetky cifry spočítame, pozeráme sa reálne na možnosť predaja viac ako milióna kusov za týždeň, optimisticky až na jeden a pol či dva milióny. Dosiahne ich MGS4?
Otázky do budúcnosti
Kam sa bude ďalej uberať séria MGS? Jej cestu sčasti určia predaje Guns of the Patriots. A ostane tejto časti exkluzivita, nezdupká na Xbox 360? A ak by MGS4 zaknihovalo rekordné predaje, prebudia sa výrobcovia k špeciálnym dohodám so Sony pre exkluzivitu ďalších hier? Je to možné, no nie úplne pravdepodobné. A ak sa MGS 4 nebude dobre predávať, ostane prvým a posledným kvalitným exkluzívnym third-party titulom? Uvidíme v priebehu nasledujúcich dní a týždňov...
Ak chcete k predaju MGS4 prispieť objednajte si hru v našom shope a dostanete ju v deň launchu 12.6.
PS3
Vývoj: Konami / Kojima Productions Štýl: Akcia / Stealth Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|