POHĽAD DO DUŠE RECENZENTA |
POHĽAD DO DUŠE RECENZENTA |
Napísať dobrú recenziu vôbec nie je ľahké. Aj keď mnoho tých, ktorí čítajú finálny produkt, si to nemyslí a často znevažujú prácu recenzenta. Hovorí sa, koľko ľudí, toľko chutí. To platí aj v tejto oblasti. Vytvoriť recenziu, čo by sa páčila a vyhovovala všetkým, je nemožné. Kritika zo strany čitateľov je v poriadku, ale niekedy sa naozaj jedná len o bezduché hanobenie zo strany niekoľkých jedincov. Ak majú na problematiku, film, obraz, či počítačovú hru iný názor ako recenzent, obviňujú ho z neschopnosti a neobjektívnosti. A to aj napriek tomu, že väčšina ostatných čitateľov sa stotožňuje s recenzentom. Jednajú v duchu hesla niektorých našich politikov – ak nie si so mnou, si proti mne. Pričom zvyčajne takéto indivíduá nie sú schopné napísať článok na takejto úrovni a navyše často ani neovládajú základný pravopis. Rozhodol som sa napísať článok o tom, ako sa rodí bežná recenzia na počítačovú hru.(Aspoň v mojom prípade to prebieha asi takto). Možno potom budú čitatelia vnímať recenzentov ľudskejšie a snáď aj s trochou úcty.
Na počiatku cesty
Na počiatku pomyselnej cesty k vytvoreniu recenzie stojí objekt, určený na posúdenie.
Aby sme boli konkrétni, hovorme o novej počítačovej hre. Recenzent sa najprv musí čo najpodrobnejšie zoznámiť s hrou. To znamená nainštalovať ju, absolvovať ak už nie celú, tak aspoň väčšiu časť hry a posudzovať jej klady a zápory. Keďže článok musí byť aktuálny a mal by nasledovať čo najskôr po uvedení titulu na trh, pisateľ je pod značným časovým tlakom. Preto sa rýchlo ženie dopredu a ani tú najdokonalejšiu hru nevychutná tak, ako bežný hráč. Hlavne ak hra nie je celkom podľa jeho gusta a pridelí mu ju redaktor. Ale aj v takom prípade sa treba na produkt pozerať nezaujato. A to býva naozaj ťažké. Takže recenzent otestuje hru a vyskúša, ak je to reálne, všetky jej možnosti. To znamená hru pre jedného hráča aj multiplayer pri lokálnej sieti a cez internet. Skúšajú sa rôzne stupne obtiažnosti a všetky ponúkané možnosti a herné módy. Nápomocné informácie sa získavajú aj z internetových stránok, priamo od výrobcov produktu, prípadne z iných zdrojov. Vhodné, ale obvykle nereálne, je testovanie hry na rôznych počítačových zostavách. V ideálnom prípade má recenzent možnosť konzultovať svoje názory a zistenia s inými hráčmi, ktorým sa dostal titul do rúk v tomto čase. To však, bohužiaľ, nie nie je vždy možné. Recenzent má neraz produkt posúdiť ešte pred jeho udomácnením sa na trhu. Ak už sa u konkurencie objavili posudky na danú hru, je možné do nich nahliadnuť, ale recenzent ich nesmie využívať ako podklad pre svoju prácu. A mal by si zachovať vlastný názor, aj keď je výrazne odlišný od iného kritika. Zjednodušene povedané, dať hre 50 bodov zo 100 len preto, že to tak urobil niekto iný, je nesprávne. Ak si recenzent myslí, že hra je pútavá, má svoje kvality a bežný hráč ju vysoko ocení, mal by jej pokojne prideliť 90 bodov. Recenzenta nemusí zaujímať názor iných odborných redaktorov (saver> až na názor šéfredaktora :), ale názor bežných hráčov, akých je väčšina. A to musí zohľadniť, keď sa konečne dostane k písaniu kritiky.
Základ pre nový dom
Bežný literárny útvar sa skladá z troch častí. Tvorí ho úvod, jadro a záver. Úvod by nemal byť ani krátky, ani pridlhý. Jeho cieľom je navnadiť a prívetivým spôsobom uviesť čitateľa do problematiky. Jadro sa priamo zaoberá predmetom záujmu. Záver vyhodnocuje, uzatvára, prípadne stručne charakterizuje opisovaný objekt . Pri recenzii na počítačovú hru je v prvom rade dôležitý opis deja, princípov a možností hry. Treba vyzdvihnúť nové nevšedné prvky, pocity z hry, atmosféru. Je kľúčové spomenúť aj prípadné nedostatky, chyby a rušivé elementy počas hrania. Dôležitou súčasťou recenzie na počítačovú hru sú technické (hardwarové ) požiadavky. Pri písaní posudku treba spomenúť všetky uvedené prvky a zladiť ich do kultivovaného a pre čitateľa prijateľného celku. Zostaviť základnú verziu recenzie bežne trvá niekoľko hodín.
Finále
Prvá verzia článku nebýva definitívna. Autor si musí svoje dielo prečítať. Potom nasledujú úpravy a dolaďovanie textu. To, samozrejme, vyžaduje ďalší čas. Súčasťou recenzie býva aj výber a vyhľadávanie obrázkov, ktoré vhodne dopĺňajú písané slovo.
Po výstižnom závere, kde autor zhrnie svoje zistenia a pocity z hry nasleduje definitívne hodnotenie. Jedná sa o názor autora založený na jeho skúsenosti s produktom
Na výsledné hodnotenie majú vplyv predovšetkým tieto faktory:
1.atmosféra a pútavosť hry
2.nové nápady a originalita
3.grafické spracovanie, použité zvuky, hudba
4.chybovosť produktu (samozrejme, čím menej nedostatkov, tým lepšie)
5.rozsiahlosť a herné menu hry
6.hardwarová náročnosť
7.cena
8.v niektorých prípadoch aj lokalizácia a úprava titulu do zrozumiteľného jazyka (poslovenčenie, počeštenie hry)
Zvyčajne sú v závere článku dodatočne uvedené hlavné plusy a mínusy recenzovaného titulu (aspoň u nás). Potom už nezostáva nič iné, len odovzdať článok šéfredaktorovi. Ten posúdi jeho kvality a v prípade námietok ho vráti na dopracovanie (saver> tak tak :). Ak je všetko v poriadku, recenzia je po zásahu korektora uverejnená v časopise, alebo na internetovej stránke.
To je z mojej strany všetko. Ak ste si prečítali tento článok, ďakujem vám. Bez ohľadu na to, čo si teraz myslíte. Budem rád, ak svoje poznatky a prípadné dodatky, či názory pridajú ďalší redaktori, ktorí majú skúsenosti s písaním recenzií. Neodmietam ani vyjadrenia a názory čitateľskej verejnosti.