Pozrime sa, čo vlastne zaujímavého prišlo z E3. V prvom rade určite boli zaujímavé špecifikácie a dizajny konzol, kde mali v sebe niečo pozitívne všetky herné skrinky aj keď je jasné, že najskôr začnú vychádzať o pol roka a potom približne každého pol roka roka ďalšia. Poďme na to detailnejšie:
Najväčšie prekvapenie - nič také ako super prekvapenie som tam nezaznemanal, viac menej to bolo E3, len sled očakávaných udalostí, ktoré veľmi neprekonávali očakávania, skôr sa objavili sklamania.
Najväčšie sklamanie - Revolution - Nintendo nepovedali takmer nič o svojej konzole a na to, že sa toľko vychvaľovali, že čo všetko majú nové a revolučné, ukázali len škatulu. Z menších sklamaní nepotešilo, že sa neukázal Stalker a lineup PSP pre Európu bude dosť slabý.
Najväčšie potešenie - Phantom na E3 ani nepáchol. Dalo sa aj čakať. Ale celkovo to mohol byť veľmi zaujímavý herný systém. Už pred dvomi rokmi ukázal, aká bude budúcnosť hier. Pokazili si to s marketingom, stratégiou a množstvom ďalších vecí.
Najväčšie trapasy - tie zažili asi všetky konzoly. Jednak Xbox360, ktorého kvalita hier nebola dostatočná, hlavne pre obmedzené možnosti alpha dev kitov a aj preto, že všetky hry boli prakticky len prebeta verzie. Sony s PS3 prakticky neukázali žiadne reálne ukážky z hier, len koncepty ako by chceli, aby hry vyzerali v budúcnosti. A Revolution si tiež vyslúžil malý trapas potom, ako sa chlapíci znažili do funkčného, zapojeného Revolutionu vopchať CD a ono len vpadlo dnu, ako keby tam nič nebolo (a možno ani nebolo).
Najlepšia PC hra - bolo tam toho dosť, no najzaujímavejšie a najprekvapivejšie bolo ohlásenie Enemy Territory Quake Wars, nebol zlý ani Quake IV, veľmi slušne vyznel Prey, Call of Duty 2, FEAR, zo stratégií zase Age of Empires III, Paraworld a Company of Heroes. Z RPGéčiek samozrejme veľmi kvalitne vyzerajce pokračovanie sérií Gothic III a Elder Scrolls IV. Z racingoviek jedine NFS Most Wanted všeko ostatné už emigrovalo na konzoly.
Najlepšia Xbox360 hra - jednoznačne Test Drive Unlimited, ktorý naozaj ukázal možnosti nového Xboxu360 prepojené s novým Xbox Live (chcete si v aute pustiť skutočné rádio? kľudne môžte), výkon konzoly predviedol aj Dead Rising v počte postáv na scéne, a technologické možnosti grafiky najviac prevetral Gears of War, nový killer titul pre Xbox. Z ostatných neboli zlé ani bojovka Dead of Alive 4, alebo GTA konkurencia Saints Row, pre deštrukčných fanatikov tu bude Full Auto.
Najlepšia PS3 hra - rendery sa veľmi nedajú hodnotiť, ale povedzme, že najzaujímavejšie vyzeral Killzone 2 a samozrejme Motorstorm. Aj keď tak nebudú vyzerať, budú to určite dosť zaujímavé tituly. Tu potešilo aj predvedenie UT2007, kde Epic konečne naportoval svoj engine aj na PlayStation 3. Hry na PS3 si však naplno začneme užívať až od jesene.
Najlepšia old-gen hra - Need for speed Most Wanted na konzolách starej generácie vyzerá veľmi pekne, ľudia si pochvalovali Mortal Kombat: Shaolin Monks a to, čo dokázal King Kong vyžhaviť zo starých konzol je priam k neuvereniu. Určite sa tešíme aj na Prince of Persia 3, Tomb Raider Legend a Burnout: Revenge. Nesmieme zabudnúť ani na kvalitu grafiky Far Cry Instincts pre Xbox.
Najhoršie vyzerajúce hry - ťažko hodnotiť celkovú hru z obrázkov a videí, ale najhoršie vyzerajúce bolo asi 25 to Life, na dĺžku vývoja dostatočne nezaujal ani Starcraft: Ghost a ani The Warriors od Rockstar, ktorých grafika je tak dva roky pozadu, nakoniec London Taxi tiež asi moderným hrám nič nepovie. Samozrejme nedá sa to takto ohodnotiť, pokiaľ si to nezahráme, ale môže to prispieť k neúspechu hier.
Najpodivnejšie ohlásenie - tým určite bolo Nintendo Gameboy Micro, čo je v podstate zase starý GameBoy s novým dizajnom. Jeho problémom je, že Japonci chcú ešte aj to, čo je malé minimalizovať. Z toho potom môže vyjsť len niečo s označením Micro. Zatiaľ čo GameBoy bol pre ruky tak akurát, Micro bude menší, ako rozmermi, tak aj tlačidlami a displejom, čo prakticky pre tých starších znamená, že jedným palcom prekryjú dve ovládacie tlačidlá a ťažko sa bude ovládať aj D-Pad. Rovnako je však prťavý aj displej, takže na ňom bude všetko ešte mejšie, ako pri normálnom GBA a neprečítate tam prakticky nič, ak nemáte lupu. Divná stratégia, povedal by som, že Nintendo trochu zišlo z cesty (možno hlavnému dizajnérovi žena stále hovorí, že na veľkosti nezáleží :).
Najlepšia technológia - UNREAL 3 TO RULE THEM ALL. Prvý naozaj next-gen engine na to ide zostra a už má pod palcom PC, Xbox360 a PS3. K tomu treba prirátať už aspoň desiatku hier, ktoré sa na engine vyvíjajú a licencovanie ďalšími firmami. Navyše engine priamo spolupracuje s AGEIA fyzikálnym enginom a zatiaľ čo na konzolách bude fyziku simulovať v procesore, na PC si hráči budú musieť kúpiť hardvérovú fyzikálnu kartu, ak budú chcieť dosiahnuť rovnaký efekt ako na konzolách (bez karty zvládne procesor napríklad 600 valiacich sa kameňov, s kartou 6000). Teda vyzerá, že spolu s enginom sa zvezie aj AGEIA, čo môže do budúcnosti znamenať aj možný rozmach tejto hardvérovej karty (už potom len čakať, keby bude karta samostatne aj na AI :).
Celkovo tohtoročná E3 bola bohatá na prvé ukážky next-genu, priniesla síce dizajny nových konzol, ale to asi bolo všetko. Vyzeralo to ako taká prípravná E3, kde na budúci rok vypukne pravé next-gen šialenstvo. Škoda, že sa zrušilo ECTS a Gamestar Live v septembri tam by sme sa dočkali next-genu aspoň pre Xbox360. Ale kto vie, možno niektorú výstavu predsa len oživia, naplánujú, lebo inak by to bola nudná jeseň :). A ak by aj nie, je tu ešte menšia konferencia v Lipsku a letné víkendy budú mať všetky väčšie firmy, ako EA, Ubi alebo Microsoft, kde ukážu svoje tituly.