GAMES CONVENTION LEIPZIG 2006 |
GAMES CONVENTION LEIPZIG 2006 |
Najväčšia herná udalosť Game Convention nás nenechala chladnými. Povedali sme si, že tak ako minulý rok, podstúpime cestu do Lipska, na pár dní oželieme poriadny spánok, tých pár šedivých vlasov, ktoré sa zo stresu na hlave objavia a lákadlám v podobe nemeckého šniclu či wurstu. Toto je pravdivý príbeh cesty do Lipska. Všetky postavy a názvy neboli pre potreby článku pozmenené.
Herzlich willkommen in Leipzig
Tak, ako asi každý očakáva, začneme cestou do Lipska, počas ktorej sa nič výnimočné nestalo, až na to, že novučičký notebook sa odmietal nainštalovať a konzumácia akýchkoľvek CD a DVD nosičov mu nerobila dobre. Poistka navigátora (teda mňa) v podobe AutoRoute vystriedala tradičná rozťahovacia mapa a notebook dostal poslednú šancu na hoteli s výnimočne rozľahlými izbami. Napriek úspešnej inštalácii systému, si robil naďalej z nás dobrý deň (v tom čase už večer). Po dlhej ceste (Saver má v aute pod plynom tehlu :-)) a náročným dohováracím technikám, aby notebook prečítal aspoň jedno DVD poriadne, sme to vzdali a zakotvili v bare nad pohárom toho, čo každému šmakuje najviac.
Tie najväčšie prekvapenia na nás ešte len čakali. Nasledujúce ráno sme boli bleskovo pripravení a otvárali dvere na sklenenej budove, kde prebiehajú akreditácie. Jednou z noviniek usporiadateľov bolo rozdelenie médií na tlač a weby. Poriadok musí byť, ale zámer zaškatuľkovať novinárov, ktorých mimochodom prišlo cez 2600 z 38 krajín sveta (pre porovnanie minulý rok to bolo 2000 novinárov z 26 krajín sveta), ukázal svoju temnú stránku už počas prvého dňa, kedy výstava otvorila svoje brány aj pre verejnosť.
Posilnená ochrana s veľkou ochotou zastavovala redaktorov webov a žiadala od nich potvrdenia o dohodnutých stretnutiach. Čo je samozrejme nezmysel, pretože termíny majú na recepcii u každého vystavovateľa v počítači alebo na papieri a vystavovateľ sa nachádza na ploche, kam mňa, Savera i ostatných odmietali vpustiť. Ochrankári sa však naivne domnievali, že počítače majú prepojené s centrálnou recepciou výstaviska a že tam budú múdrejší. Nedokázali pochopiť, že rozdelenie médií je zodpovedné za tento chaos, nevedeli vysvetliť, ako som sa mohol dostať na miesta, kam má vstup povolený iba novinár (a kam ma paradoxne vpustil organizátor), nevedeli vysvetliť, ako som mohol mať v rukách vstupovú kartu do press centra a nechceli riešiť problém inak, než vyvedením von z výstaviska. Nakoniec pochopili, že zmätok vytvárajú sami, keď sa im pred recepciou organizátora výstavy začali hromadiť rovnaké problémy a bez ospravedlnenia ma pustili ďalej.
Willkommen in GC 06.
|
To sú tie najkrajšie mrchy.
|
Dlhá cesta začína.
|
Ich komme dží, cíí
Trápny zážitok s neinformovanou ochrankou bol asi tak jediným nepríjemným prekvapením z celej výstavy, ktoré vás môže zaskočiť nepripravených. Naopak najpríjemnejším zážitkom bola, ako by som to nazval, domáca atmosféra. Kto už má za sebou nejakú tú výstavu, nepotrebuje sprievodcu, a to platí aj pre tlačený katalóg vystavovateľov. A že ich bolo požehnane. Celkovo 368 firiem sa snažilo presadiť svoje produkty na pľaci o rozlohe 90 000 m2 , čo je o 13 % väčšia výstavná plocha ako minulý rok. Zoznamovanie sa s výstaviskom nebolo pre mňa potrebné a po rýchlom vystriezvení, že všetko nebude možné popozerať za dva dni, sa rozdelili úlohy a so Saverom sme sa rozišli každý svojou cestou.
Tá správna domáca atmosféra sálala zo samotných ľudí v BUSINESS centre, kam sa verejnosť a niekedy ani profesionáli (aj vďaka „ostražitej ochranke“) nemali šancu dostať. Naháňanie termínov, ktoré sa nestihli dohodnúť predom, bolo tentoraz o niečo jednoduchšie. Ťažko povedať, či to bolo úsmevom, tričkom s nápisom Arm Breaker alebo vetou: „Sector is based in Slovakia.“ Podarilo sa nám nazrieť pod pokrievku mnohých firiem a pozrieť sa na tituly, o ktorých pravdepodobne teraz čítate v novinkovej sekcii. Úplne rodinná atmosféra vládla v stánkoch firiem, ktoré mňa (nás/vás) už poznajú. O pive v CD Projekte, či voľnej debate len nie o hrách v House of Tales, sa ale nepatrí hovoriť.
Cirkus natural
Výstava Games Convention 2006 sa opäť rozkladala v štyroch veľkých halách a priľahlé exteriéry boli využívané na sprievodné akcie. Už počas utorňajšieho (22.8.) novinárskeho dňa bolo evidentné, že v poradí piaty ročník výstavy, ktorá si už odnáša nadávky, ako európska E3 atď., bude náročné absolvovať. Vyšší záujem zo strany médií, profesionálov i verejnosti bol práve humbug menom next-gen. Stačilo sa pozrieť iba na niekoľko hodinovú radu (kde stáli iba novinári!) na prezentáciu konzoly Nintendo Wii, alebo na rady pred stánkom Sony, kde sa musel človek druhýkrát akreditovať, aby sa vôbec cez novinársky deň dostal do priestorov stánku.
Ten pravý cirkus začal až na druhý deň, kedy sa otvorili brány výstaviska a plocha sa začala neuveriteľne rýchlo zapĺňať zvedavcami. Technika z predošlého dňa bola zahorená, hostesky nacvičené a mohla sa spustiť súťaž o najhlučnejšiu a najfarebnejšiu prezentáciu herných titulov. Sprievodných akcií bolo neúrekom, stačilo si len vybrať. Problémom však bolo zaregistrovať všetko to dianie, pretože nielen v štyroch halách, ale aj v centrálnom skleníku a dokonca aj vonku striehli lákadlá, ako napríklad koncert kapely Within Temptation, súboje šermiarov, motokáry, možnosť zasadnúť do skutočného kokpitu formule, vzlietnuť v lietadle na obrazovke v tvare pologule, výstava hrdinov z hier v životnej veľkosti, The Dome 39, hudobný festival Honky Tonk, súťaž v modovaní skriniek, Machinima, predvádzačky áut BMW a Mini Cooper, alebo fetiš pre Fendiho - kormidlovanie lode na extra širokoúhlej obrazovke.
Antivirus booth babes.
|
Spomínal tu niekto Snakea?
|
Game girl v Activisione
|
Ja, wir recyklieren alles
Lákadiel bolo skutočne veľa, ale najväčšími hviezdami boli chýbajúce konzoly?! Viac ako 183 000 návštevníkov (minulý rok navštívilo GC „len“ 134 000 ľudí) sa počas štyroch dní prišlo pozrieť na prezentáciu konzol PS3, Wii a titulov pre tieto platformy. Nedočkali sa. Astronomické číslo návštevnosti len odzrkadľuje záujem verejnosti o novú generáciu a podčiarkuje dôležitosť hernej výstavy v Lipsku, ktorú paradoxne chcela mestská rada úplne zrušiť! U lídrov herného priemyslu (všeobecne) bola citeľná opatrnosť, aj u silne sebavedomého Microsoftu, ktorý pre istotu maskoval absenciu Gears of War zaplnením demo kioskov inými hrami aj za cenu, že nie sú priamo od nich.
Billboardy, reklamné pútače pri cestách, obrovské plachty na hlavnej železničnej stanici, vo výkladoch obchodných domov, plagáty na zastávkach MHD boli ignorované veľkými firmami. Jedine RockStar si dovolil rozvešať zopár reklám na Vice City Stories, ktorý aj tak na výstavnej ploche márne hľadali návštevníci a sieť predajní elektroniky Saturn lákala billboardami na predobjednávanie PS3. Zvyšok veľkého herného sveta mal sklopené uši. Každý špás niečo stojí a na stánkoch to bolo vidieť. Mnohé spoločnosti sa priklonili k prísloviu: opakovanie je matkou múdrosti, snáď si nikto nevšimne, že máme rovnaký stánok (Konami, Atari, Eidos, Activision, Deep Silver), ďalšie maskovali identický skelet iným rozmiestnením obrazoviek a dekorácií (EA, SONY) a ostatok sa prezentoval novými priestormi (Nintendo, Ubisoft, Buena Vista). Pre všetky však platilo jedno, ak vystavovaná hra nebola jemne upravené E3 demo, tak malo tendenciu padať tak často, ako sa len dalo.
Was, Wo, Wie, Warum?
Ročník 2006 prilákal aj nových hráčov, menovite mobilných operátorov (O2, T-Mobile), výrobcov hardvéru (BenQ), ale aj Take-Two (RockStar) a Codemasters, ten však svoje tituly radšej odprezentoval za zatvorenými dverami. Game Convention sa po zrušení E3 stáva strategickým miestom, kde môžu firmy ponúknuť návštevníkom takmer dokončené tituly, ktoré sa dostanú do predaja na konci roka. Isto, je tu ešte Tokyo Game Show, ale táto výstava má inú cieľovú skupinu.
Ako už bolo povedané, Sony neukázali PlayStation 3, namiesto funkčnej konzoly tu bola séria kruhových kožených boxov, kde sa dali pozerať trailery na pripravované tituly a ako malá náplasť bola pri vstupe v sklenenej vitríne vysnívaná skrinka mnohých hráčov. Na margo PS3 jedna zábavná príhoda. Pri točení televízneho vstupu sa podarilo jednému štábu prehovoriť zamestnanca Sony, aby zobral konzolu do rúk a zapózoval. Všetko prebehlo v poriadku, ale keď ju dával späť na svoje miesto, zrejme pod váhou makety nevydržali poličky a vitrínka sa zosypala ako domček z karát. Sony okrem humoresiek predvádzali všetky dôležité tituly pre PS2 a PSP v hrateľnej forme, vrátane novej značky B-Boy, ktorej bola venovaná podstatná časť plochy. Breakeri mali k dispozícii oplotený bazén, hip-hopového DJ-a a človeka, čo robil airbrush na tričká.
Press konfrencia v Microsoft kine.
|
Nintendo obohnané DS-kami.
|
Relax (alebo nuda) pri PS3 videách.
|
Das beste aus Leipzig?
Z ďalších zaujímavostí treba spomenúť určite EyeToy Kinetic Combat, kde sa bojovalo s obrazovkou, nový SOCOM hraný po ležiačky (dolu hlavou) a Location Free Player, určený na streamovanie video/audio dát do PSP. Firma Sony by si inak zaslúžila cenu za najarogantnejšieho vystavovateľa, pretože sa vôbec neunúvala zorganizovať prezentáciu svojich titulov, tak ako to ukážkovo spravilo Nintendo. Načerveno nasvietený stánok bol naplnený k prasknutiu a každý túžobne očakával tie najväčšie pecky. Zelda: Phantom Hourglass, Pokémoni, Big Brain Academy, Starfox Command, ale aj ružové NDS dostali svoj priestor, tak ako dve svetové premiéry Batallion Wars 2 a Mario Smash Football (Super Mario Strikers). Pokiaľ ste si priniesli so sebou DS, mohli ste niektoré hry rovno odskúšať cez download station a zobrať si ich domov (len ste nemohli vypnúť handheld).
Microsoft sa uhniezdil vo svojej zelenej oáze s cestičkami vysypanými bielym pieskom. Oáza kľudu rozdelená na dve spriatelené územia Xbox360 a Games for Windows, sa počas prvého verejného dňa zmenila na zápolenie o voľný stojan s hrou. Zatiaľ čo Xbox360 masívne prezentoval pricházajúce bomby ako Crackdown, Saint's Row, Splinter Cell, Test Drive Unlimited a ukazoval aj možnosti Live Vision kamery, Games for Windows časť priťahovala hlavne titulmi Flight Simulator X, Dungeon Siege II: Broken World, Halo 2 Vista, Crysis alebo Company of Heroes. Z ostatných stánkov stojí za zmienku, kino Deep Silver, kde sa bolo skutočne na čo pozerať a neboli to iba sexi hostesky, ale aj Gothic III, Paraworld, Kingdom Hearts II, či ANNO 1701 s dekoračkou v podobe skutočnej jachty. Activision už tradične nechal majstrov skejterov skákať na U-rampe, predvádzal sa Tony Hawk Project 8 (dojmy), Marvel Ultimate Alliance (dojmy), Star Wars Empire At War: Corruption, LEGO Star Wars a hlavne Enemy Territory: Quake Wars (dojmy). Nakoniec treba spomenúť aj Midway, ktoré ukázalo jedinečný Stranglehold a aj UT2007.
10TACLE očaril najkrajšími babami a nielen ich zvodným tancom, ale aj akciou Elveon a racingom GTR 2, ATARI nechali blikať stroboskop v tmavej miestnosti s trailerom na Alone in the Dark a predstavili Neverwinter Nights 2, Eidos sa chválil s Just Cause a v Ubisofte ste mohli skutočne naraziť na ozajstného Sama Fishera! S Dvojitým Agentom sa ukázal aj Temný Mesiáš. EA so svojou bombastickou show uzemnil každého. Komu nestačila 360° prezentačka všetkých peciek, vrátane Crysis, Spore (dojmy), Command & Conquer 3 (dojmy), BF 2142, NFS Carbon, ten nemá rád hry. Konami zaujalo novým trailerom na MGS 4: Guns of the Patriot, hrateľnou verziou Silent Hill: Origins pre PSP a futbalom Pro Evolution Soccer 6.
Supreme Commander dominoval v stánku THQ, Stalker (dojmy) sa krčil a Broken Sword Angel of Death trhal na všetkých počítačoch. Vivendi mali svoj datadisk World of Warcraft a výborne vyzerajúcu stratégiu Joint Task Force, SEGA bežala so svojim ježkom Sonicom, viedla bitky v Medieval II a vyrovnávala si účty s Yakuzou.
Auf wiedersehen in jahr 2007
Je dobré byť späť doma, bez všetkého toho hluku, svetiel a nezdravej stravy pozostávajúcej z minerálky, nealko pív a nikotínu. Je dobré byť späť, ale stres zostáva. Ak sa pozriem na tú kopu press kitov s médiami naplnenými až k prasknutiu s obrazovými materiálmi, až sa mi točí hlava. Je dobré byť späť a písať o tých veciach, o ktorých budete čítať.
Game Convention 2007 sa bude konať budúci rok 23. – 26. augusta a my tam rozhodne nebudeme chýbať, tentoraz v úplne inej forme. Konferencia developerov GCDC bude predchádzať výstavu, konkrétne potrvá od 20. – 22. augusta 2007.
Game Convention 2006 v číslach:
dátum trvania: 24. - 27. august, GDDC 21. - 23. august
výstavná plocha: 90 000m2
počet vystavovateľov: 368 z 25 krajín sveta
počet návštevníkov: viac ako 180 000 z toho 17 % bolo ženského pohlavia, počas soboty padol rekord 75 000 návštevníkov
počet novinárov: viac ako 2600 z 38 krajín sveta
Viac našich fotiek z GC nájdete tu.
Darth "LEGO Star Wars" Vader.
|
Oči sa mohli popásť na každom kroku.
|
Malcom drží stráž v Midwayi.
|