NAJLEPŠIE HRY ROKA 2010

NAJLEPŠIE HRY ROKA 2010

A najlepšími sú...

Článok

Už niekoľko dní sa zvádzajú boje o najvyššie priečky v rebríčkoch určujúcich kvalitu minuloročných hitov. Iba jedna môže byť najlepšia, iba jedna mohla získať najvyšší počet bodov a iba jedna sa môže popýšiť hrou roka.

Jednou z mojich najobľúbenejších činností v prvých dňoch nového roka je rátanie hlasov redaktorov a vpisovanie údajov do výslednej tabuľky. S každým rebríčkom sa poradie menilo a finálne poradie zaskočilo rovnako ako minulý rok. Na prvých priečkach sa viedol vyrovnaný súboj, z duelu medzi divokým západom a space operou mohol vyjsť iba jeden so zdravou kožou. Do celkového rebríčka sa dostalo 34 titulov, medzi ktorými sa objavili aj také kúsky ako Amnesia, Stalker: Call of Pripyat či Toy Soldiers.

Pretlak vysokorozpočtových a preferovaných konzolových titulov nedával zvyšku najmenšiu šancu. Prvé štyri miesta ušli zvyšnému poradiu s poriadnym náskokom a o piatom až desiatom mieste rozhodoval väčšinou jediný hlas. A jeden taký chýbal aj Alanovi Wakeovi, aby sa dostal na desiatu priečku. V závese za sedmospáčom sa umiestnil Assassin's Creed Brotherhood (12.), trinástka bola osudná pre Singularity, nasledoval Metal Gear Solid: Peace Walker, ktorý o chlp ušiel Call of Duty Black Ops. Mafia sa prepadla na 20. priečku, Gran Turismo 5 až na 30. priečku.

Ale späť k Top 10.

Priemerné hodnotenia finálneho rebríčka dosahujú 9,55/10, čo je aj najčastastejšie udelená známka v recenziách, do Top 10 sa dostali všetky hry, ktoré si minulý rok odniesli maximálne hodnotenie. Nebojím sa povedať, že rebrík si podrobili silné charaktery postáv a uleteli sme prevažne na sekačkách.

Aby vyhlásenie najlepších prebehlo transparentne a so všetkou korektnosťou, rebríček sa zostavoval nasledovne: každý redaktor dostal za úlohu zostaviť svu osobnú desiatku, každej hre boli podľa poradia pripísané body od 1 – 10 (od najhoršej k najlepšej) a tie sa sčítali do celkového rebríčka. Podmienkou bolo, aby všetky tituly boli vydané v PAL regióne počas kalendárneho roka 2010. Vyhli sme sa tak hádkam a dlhohodinovým debatám. Body zčítal tabuľkový kalkulátor a výsledok je pred vami.

Fanfáry, prosím!

10. StarCraft II: Wings of Liberty [recenzia]

Blizzard to mal ľahké, alebo spočítané. Vyrukoval s prvým dielom plánovanej trilógie StarCraft II v priebehu leta, pripísal mu titul najpredávanejšia RTS pre PC súčasnosti a konkurenciu poriadnym štuchancom odstavil z obežnej dráhy. Čokoľvek, čo sa len snažilo priblížiť k mikro a makromažmentu v nekompromisných multiplayerových bitkách, bolo roztrhané na prach. StarCraft II to mal ľahké, hráči už nie, hlad je príliš veľký a tak sa s mimoriadnou netrpezlivosťou čaká, aký bude ďalší krok Blizzardu a hlavne, kedy ho podnikne. Dovtedy, Zerg forever!

9. Bayonetta [recenzia]

Podceňovať jedinú zástupkyňu nežného pohlavia medzi najlepšími nehodno. Koketný a vulgárne cudný zovňajšok ukrýva beštiu v tele bohyne, ktorá neodpúšťa, ale tresce. Favorizovaný Platinum Games ju vyzbrojili najrýchlejším súbojovým systémom pod slnkom a postavili ju proti kilometrovým nepriateľom. Sánka sa svojvoľne otvára v šialených momentoch, kedy rozum nedokáže akceptovať pravidlá rúcané častejšie ako domček z karát opakovane stavaný v prievane.

8. Castlevania: Lords of Shadow [recenzia]

Až s príchodom Gabriela preklenula séria Castlevania po rokoch útrap prah tretieho rozmeru a Lords of Shadow napriek úvodným obavám prekvapila na plnej čiare. V produkcii malo síce prsty rešpektované štúdio Kojima Productions, ale všetku slávu si zaslúži madridské Mercury Steam. Za výnikajúci dizajn úrovní, za vysokú obtiažnosť, nevídanú výdrž, epickosť čo do rozmerov a celkovú výzvu. Bravo!

7. Metro 2033 [recenzia]

Vojsť, či zostať na povrchu medzi zvyškom nepoškvrnených a nezaujímať sa o tajomstvá ukrývajúce sa v moskovských tuneloch? Metro 2033 je príjemný prekvapením a to, že sa ocitá v rebríčku najlepších potvrdzuje kvality východnej produkcie, ktorá je nám nebezpečne blízko. Ak ste počas hrania súčasne čítali aj rovnomennú knihu od Glukhovskeho, život bez jediného slnečného lúča bol návykový ako zbieranie zlatých nábojov.

6. Super Mario Galaxy 2 [recenzia]

Kto robí najlepšie hopsačky na svete a kto je ich hlavným protagonistom, netreba dlho rozoberať. Nosiť drevo do mora môžeme odniesť aj neskôr. Tam, kde sa ostatok produkcie snaží vyrovnať svojmu vzoru, tam Nitnendo prísne vyučuje sférickými levelmi s tak chytro postavenými prekážkami, že samotné planéty by vydali na jednu hru. V Super Mario Galaxy 2 sú ich desiatky a kým pozbierate všetky hviezdy a zdoláte všekty výzvy, čaká vás fantastická, krištalicky čistá hrateľnosť.

5. Halo Reach [recenzia]

Posledná a zároveň prvá hra zo série Halo vytvorená Bungie. Miláčik Microsoftu však od svojho dieťaťa dáva ruky preč v snahe vytvoriť niečo väčšie, čo nebude limitované pravidlami sveta, ktorému vdýchlo život a pripravilo o stovky hodín hráčov po celom svete, pretože za nakúpené kredity upravujú obleky Spartanom. Noble tím sa snáď neurazí, bolo ich šesť, Halo Reach patrí piata priečka. Najkomplexnejšie Halo s mimoriadne chytľavým a zábavným multiplayerom si to zaslúži.

4. God of War 3 [recenzia]

Jeho dielo jest dokonané. Po chrbtoch Titanov sa vyšplhal až na samotný Olymp a nenechal kameň na kameni. Mimoriadne epickým spôsobom odštartoval začiatok konca krvavého divadla, v ktorom je násilie povýšené bolestivou sugesciou a detailami na oddelené končatiny. Kratova zloba nepozná medzí, keď ide o otázku cti a dodržaných sľubov, God of War 3 nepozná zľutovania, ak príde reč na bombastickú prezentáciu, mega bossov a dokonalú akciu bez jedinej škvrny.

3. Heavy Rain [recenzia]

Osudy štyroch postáv neriadi osud, ale za motúziky ťahá hráč zo stoličiek scenáristu aj režiséra. Quantic Dream sa pohybuje na miestach, kam sa nik iný nedostal, do popredia dospelého príbehu nekladie prvoplánové násilie, ale emócie na takej úrovni, že z pier postáv je možné prečítať čo hovoria. Desivo živé herecké výkony vás nútia redefinovať pojem hranie, pretože to, čo robíte, skutočne prežívate. Smútok, radosť, strach, ale aj smrť a obavy z rozhodnutí v kľúčových momentoch.

2. Red Dead Redemption [recenzia]

Na západe nič nového? John Marston prišiel do mesta s koltami tak prekliato nízko, že zmenil význam obľúbenej slovnej hračky, „Ešte jednu misiu a idem spať." Moderný pohľad na divoký západ s prériou plnou príležitostí pôsobí magneticky ako kedysi spaghetti westerny s Clintom Eastwoodom v hlavnej roli. Vynikajúco napísané postavy, zapadákov, kde bývalý pištolník pykal za svoje hriechy a cesta očistca, ktorá nebola lemovaná dobrými skutkami, ale telami. Ako za starých čias. Rockstar konkuruje sám sebe a v mnohom predčí formulu akčných adventúr.

Hra roka:

1. Mass Effect 2 [recenzia]

O chlp. S rozdielom štyroch bodov získala posádka Normandy vavrín najvzácnejší. Samovražedná misia kapitána Sheparda sa nezaobišla bez obetí, ale sfúkla nominantov prepracovanými charaktermi postáv, komplikovanými vzťahmi a herným systémom odladeným tak, že nebolo možné prestať hrať a to ani po vyťažení všetkých planét v systémoch, pretože nás BioWare kŕmil tými najlešími DLC, aké ste si mohli dopriať celý minulý rok. Mass Effect 2 je hrou roka 2010, gratulujeme!

Platformové ocenenia:

PC/Xbox360 hra roka
Mass Effect 2 [recenzia]

Nič nevystihne kvality najlepšej hry roka a teraz aj najlepšej pre PC a Xbox360 ako všehovoriaci citát z našej recenzie. Kto mal doteraz výpadky internetu alebo objavil čaro hier iba teraz, Mass Effect 2 je vesmírna opera ako bič s nekompromisnou hrateľnosťou, ktorá sa obyčajne zastaví niekde po tridsiatich hodinách. Tu je sľúbený citát:

"Pre tých, čo ešte nebežali do obchodu len jeden odkaz: na čo preboha ešte čakáte?!?"

PS3 Hra roka
Heavy Rain [recenzia]

Emocionálny kolotoč plný rozhodnutí rozvíril hernú hladinu svojou originalitou, čo, samozrejme, znamenalo rozvírenie diskusie, či sa hry majú hrať alebo sledovať. Heavy Rain prežívate.

"Dostatok miest na rozhodnutie spôsobuje, že každý prežíva ten svoj príbeh po svojom. Heavy Rain sa vymyká akýmkoľvek tabuľkám, berie si to najlepšie z filmových techník a používa ich na rozprávanie napínavej story v hernom prostredí. Ako ju prežijete, je len a len na vás. Aj o tom je život."

PSP hra roka
Metal Gear Solid: Peace Walker [recenzia]

Najlepšie hry roka 2010
Malá veľká hra, ktorá by sa uživila aj na konzolách a vôbec by svojmu menu nerobila hanbu. Kojima Productions vyzbrojili svoje posledné dielko takým množstvom obsahu a drobností, že sa vám z toho hlava zatočí.

"Peace Walker je hrou, akú ste doteraz nehrali na PSP alebo inej platforme, kde by nefungovala z prozaického dôvodu – musíte s ňou cestovať. Peace Walker nie je jednookým kráľom, pretože je tu aj Monster Hunter, no dedičstvo série ju obohacuje nesmiernou históriou a takým zmyslom pre detail, že zvyšok tvorby môže tíško závidieť. Najkomplexnejší Metal Gear Solid na najmenšej platforme."

Wii hra roka
Super Mario Galaxy 2 [recenzia]

Najlepšie hry roka 2010
Čo do počtu levelov, variability prekážok a stúpajúcej obtiažnosti, ktorá dáva zabrať aj tým najskúsenejším, nemal obézny inštalatér konkurenciu. Wii hrou roka (čítaj, výhrou roka) sa tak stáva zaslúžene pokračovanie najlepšej hopsačky na svete.

"Nintendo zobralo existujúci koncept a vyladilo každú maličkú drobnosť, ktorá v minulosti
prekážala a dnes sa už neobjavuje. A ešte zhutnilo ten úspešný recept na najlepšiu behačku všetkých čias, ktorá vám nedá vydýchnuť."

DS Hra roka
Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies [recenzia]

Najlepšie hry roka 2010
Drobný fenomén mušej váhy uštedril poriadny úder pod pás multimiliónovými predajmi v krajine pôvodu. Západ však nie je Japonskom a len zlomok majiteľov DS cestuje so svojím handheldom a farmí predmety a hrdinov cez Canvas mód. Silnú návykovosť dokáže Dragon Quest IX garantovať aj po takmer ročnom meškaní.

"Dragon Quest je fenomén a najnovší diel šitý na mieru DS je výbornou ukážkou žánru. Jeho nekonečný obsah je navyše krásna ukážka, ako hráča udržať pri hre aj po záverečných titulkoch. Nie, nielen ten, DQ IX je vôbec lekcia pre herný priemysel ako tvoriť hráčske klenoty."

Špecifické ocenenia:

Najlepšia FPS – Halo Reach
Najlepšia akčná adventúra – Red Dead Redemption
Najlepšia adventúra – Heavy Rain
Najlepšia plošinovka – Super Mario Galaxy 2
Najlepšia stratégia – Starcraft 2
Najlepší racing – Gran Turismo 5
Najlepší šport – FIFA 11
Najlepšia bojovka – Super Street Fighter IV
Najlepšia RPG – Mass Effect 2
Najlepšia MMORPG – World of Warcraft Cataclysm
Najlepší simulátor – Arma II
Najlepšia expanzia – Bad Company 2 Vietnam

Najlepšia Playstation Network hra – Lara Croft and the Guardian of Light
Najlepšia Xbox Live Arcade hra – Limbo
Najlepšia PC hra na stiahnutie – Super Meat Boy

Najlepšia grafika – Metro 2033
Najlepšia pôvodná hudba – Mass Effect 2
Najlepší OST – DJ Hero 2
Najlepší zvuk – Limbo
Najlepší príbeh – Alan Wake
Najlepší multiplayer – Bad Company 2

Najväčšie prekvapenie – globálny úspech a akceptácia Kinectu
Najväčšie sklamanie – Star Wars Force Unleashed II

Vyhlásenie najlepších hier roka 2010 máme za sebou, o pár dní sa vám dostane možnosti zahlasovať za tú svoju najlepšiu. Tak smelo do toho, nech vyhrajú najlepší!


napísal spacejunker 11.1.2011
Páči sa mi!
NAJLEPŠIE HRY ROKA 2010


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29317)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk