MASS EFFECT 2 |
MASS EFFECT 2 |
Tajomná rasa Reaperov si znovu brúsi zuby na našu galaxiu a Shepard je najkvalifikovanejšou osobou ich poraziť. Znovu.
Mass Effect 2 je označovaná za RPG, no nie je tomu tak. Obsahuje asi toľko RPG prvkov ako má v sebe margarín prírodných ingrediencií. Skôr by sa hru patrilo označiť za akčná RPG s 90 % dôrazom na slovo akčná. Interface pri súbojoch prešiel redukčnou diétou a prestrelky skôr pripomínajú cover & shoot systém z Gears of War. Dvoma klávesami určujete, kam majú druhí dvaja členovia ísť alebo útočiť, prípadne ich zavoláte k sebe. V zapauzovanom režime len zvolíte, akú biotiku majú použiť a na koho, a to je všetko. Na počudovanie to funguje skvele a aj keď im príkazy nerozdáte, správajú sa inteligentne, skrývajú sa za prekážky a používajú ako zbrane, tak aj kúzla... vlastne biotiku. Z RPG elementov ešte zostalo levelovanie a rozdeľovanie bodov do špeciálnych vlastností postáv. Aj tie prešli zoštíhlením, napr. hackovať počítače už môžu všetky postavy. Vlastnosti sú zamerané viac-menej len na schopnosť lepšieho využívania zbraní a biotických síl.
Detaily robia hru tým, čím je. V prípade ME2 je tých detailov skutočne požehnane. Shepard má na lodi Normandy vlastnú kajutu, ktorú môže do určitej miery modifikovať. Do veľkej sklenenej vitríny sa dajú nakupovať v obchodoch modely vesmírnych raketiek, na polici je miesto pre vesmírneho škrečka, ktorý sa rád pred vami schováva do domčeka. V skrini môžete vymeniť oblečenie a tiež vytvoriť vlastný set z bojových kusov brnenia, k tomu si smiete zapnúť hudbu z rádia na nočnom stolíku. Do akvária určite nakúpte rôznorodé a rôznofarebné rybky, ktoré potom musíte aj kŕmiť. Ak im nedáte dlho žrať, postupne kapú a mrciny treba povyberať. Dôstojníčku Kelly však môžete požiadať, aby sa vám o rybky starala, no prehovoríte ju len vtedy, ak k nej začnete prejavovať určitú náklonnosť v dialógoch. Ďalšieho psieho maznáčika získate na Kroganskej planéte za kus mäsa.
Na planétach sú okrem obchodov so súčiastkami, hviezdnymi mapami, vybavením a brneniami dostupné aj všakovaké elektronické kiosky s reklamami alebo galaktickými správami, ktoré komentujú momentálny vývoj udalostí. Môžete zájsť na diskotéku a zatrsať si s mimozemskými rasami, kúpiť pri bare drinky rôznych farieb a mien, no každý má na pozemskú fyziológiu iný účinok a tak sa Shepard môže po pár drinkoch spráskať ako pes. K tancujúcej striptérke si určite tiež radi prisadnete. Stretnete mnoho domorodcov, ktorí potrebujú nejakú službičku. Pašerák stratil peňaženku a obviňuje z toho inú rasu, obchodník ponúka veľkú zľavu, ak mu nahovoríte spot do reklamy, dve sestry stratili doklady a nemôžu odletieť z planéty a pod. Za tieto postranné questy ste odmenení len zopár bodmi skúseností a pre celkovú hru sú nepodstatné, len proste máte z toho všetkého pocit, že je svet okolo vás živý a vyvíja sa. Všetky postavy si vás pamätajú a radi sa k vám prihovoria, aj keď ich stretnete na inej planéte.
Samostatnou kapitolou sú vzťahy s vašou posádkou a výsadkovým tímom. Hutnú chvíľu strávite len verbovaním nových, ale aj niektorých starých známych z originálu. Každého navyše sprevádza osud a staré rany, ktoré im pomôžete hojiť. Ak si spomínate na pozadie postáv napríklad vo Final Fantasy VII a ich útrapy, tak v porovnaní s ME2 je to len slabý odvar. Ku každému z desiatich stvorení v tíme sa dá vytvoriť špeciálne puto a získať si tak lojálnosť, čo sa pozitívne prejaví na štatistikách a potom nemajú problém položiť za Sheparda aj život. Podmienené to je samozrejme sériou questov, hlavne zamerané na životné traumy a rodinné nezhody. Okrem akcie a prestreliek sa situácie riešia pomocou dialógov, ktoré sa vetvia - môžete odpovedať podráždene alebo zhovievavo. Podľa toho sa plnia jednotlivé ukazatele a tak zo Sheparda môžete mať anjela, ktorý by muche neublížil alebo zloducha, ktorý tú muchu zabije jednou ranou z pištole aj s osobou, na ktorej mucha sedela. Novinkou sú kladné alebo negatívne interakcie aj počas prestrihových animácií, na ktoré však treba promptne reagovať, takže žiadne škrabkanie rozkroku.
Keď už sme zmienili to hackovanie, tak by sme si ho mohli bližšie predstaviť. V minihrách sa dajú hackovať laptopy, terminály, dvere a rôzne konzoly. Prvá je označená ako Nabúranie, druhá Obídenie. Obchádzajú sa hlavne obvody u zamknutých dverí a ide o jednoduchý variant pexesa, kedy treba nájsť a otočiť dva rovnaké symboly. Správnym spárovaním všetkých znakov sa zámok uvoľní. Nabúranie ukazuje na obrazovke pole s fragmentmi textu a aktuálne hľadaný fragment. Pre bezpečné nabúranie treba nájsť tri fragmenty a zároveň sa vyhýbať škodlivému kódu, ktorý ukončí okamžite nabúravanie a zariadenie zablokuje.
Pre tentokrát tiež zabudnite na ozbrojený transportér Mako, s ktorým ste sa mohli premávať po planétach a zbierať suroviny, alebo hľadať nové dobrodružstvá. Autori Mako vyhodili úplne a všetky misie plníte pešo. Zbieranie surovín je vyriešené elegantnejšie. V každej hlavnej sústave obieha jednu z orbít vesmírna stanica, kde nakúpite sondy, ktoré sa používajú na ťažbu. Potom priletíte k planéte a vstúpite na jej orbitu. Základný sken vám oznámi bohatosť celej planéty na suroviny od bohatej po chudobnú. Pravým myšítkom potom môžete celú planétu skenovať. Trocha to pripomína prácu s ručným skenerom na text, až na to, že vpravo sa vám zobrazujú krivky všetkých štyroch rúd možných na ťažbu. V prípade, že krivky vystrelia hore, je potrebné nájsť ich maximum pomalším skenovaním oblasti a následne vystrelená sonda zožne všetky materiály v danom území.
Za nazbierané suroviny sa dajú späť na Normandy vyvíjať nové druhy zbraní, vylepšovať tie stávajúce, upgradnúť biotické schopnosti, či ukovať nové brnenia alebo vylepšiť loď o špeciálne funkcie (delá, štíty, skener, atď.), ktoré však poskytnú len členovia výsadku.
Mass Effect 2 používa hra rovnaký engine ako originál (Unreal Engine), no je vyšperkovaný na maximálnu možnú mieru. Mo-cap a zobrazovaná mimika, gestikulácia a pohyb tela všetkých postavičiek je neuveriteľná, spolu so skvelou réžiou a striedaním kamier v prestrihových scénach možno povedať, že tieto virtuálne postavy skutočne hrajú a nejde o žiadnu treťotriednu brazílsku telenovelu, ale o parádny hollywoodsky blockbuster. K tomuto dojmu samozrejme pomáha dabing, ktorý zjavne nebol urobený suchopárnym čítaním textu s cigaterkou a fľaškou piva v ruke. Martin Sheen (Echelon Conspiracy), Carrie Anne Moss (Matrix), Tricia Helfer (Battlestar Galactica), či Michael Dorn (Star Trek: TNG) podávajú špičkové výkony, no napríklad Mark Meer ako Shepard mi proste na úlohu záporňáka (ak sa dáte touto cestou) nesedel. Vadil mi v jednotke, vadí mi aj tu. Oveľa lepšie je hrať za ženskú postavu, pani Shepardovú, ktorej sa Jennifer Hale zhostila lepšie.
Soundtrack by som s kľudným svedomím označil ako spektákel. Stále sa mi zdalo, že toto som už niekde počul a nebol to predchádzajúci diel, aj keď tam bol OST taktiež lukratívny, rovnako od Walla. Celé to totiž až nápadne pripomína Vangelis a jeho OST k Blade Runnerovi okorenený Jean Michel Jarreom. Skvelé počúvanie. V monumentálnych momentoch nechýba orchestrálka a v akčných pasážach a diskotékach započuť aj moderné a techno rytmy.
O Mass Effect 2 a jeho jedinečnosti by som mohol ešte dlho písať. Nespomenul som, že môžete importovať postavu z jednotky a všetky rozhodnutia urobené predtým, sa odrazia aj tu. Že skenerom na planétach môžete nájsť nespočet vedľajších misií zachytením a lokalizovaním signálu, že mi trvalo presne 39 hodín a 59 minút, kým som sa prehrýzol na koniec, že s postavami môžete zažiť intímny vzťah (lesbické scény included, ak hráte za Shepardovú), že si môžete vybrať z niekoľkých povolaní, na základe ktorých potom používate zbrane a biotiku (nie každý vie používať snajperku, plazmomet alebo ťažké zbrane) a vôbec je toho strašne veľa. Nič som nepovedal o negatívach, tie sú proti zvyšku hry ako prd vo vetre. Zopárkrát sa mi podarilo zaseknúť a bolo treba loadovať, interface by sa dal tiež viac zjednodušiť prítomnosťou tlačidiel na obrazovke a do neakčných pasáží by tak nebolo treba zasahovať klávesnicou.
Už teraz má u mňa séria Mass Effect kultový štatút, tak dúfajme, že v pripravovanom treťom pokračovaní autori vytiahnu ešte ďalšie esá z rukáva. Pre tých, čo ešte nebežali do obchodu len jeden odkaz: na čo preboha ešte čakáte?!?
RECENZIE HRÁČOV |
10
|
10
CYBER16
1.2.2012
Bioware vie ako urobiť poriadnu hru, ktorá upúta hráčov na veľa hodín...prečítať celé
|
10
LEATHER FACE
23.2.2011
Existuje veľa hier s dobrým príbehom. Taktiež existuje veľa hier s prepracovan&yacu...prečítať celé
|
10
DACSUS
12.4.2010
Mass Effect 2. Tak tomuto kúsku sa treba veru pozrieť na zúbok. Verte mi.
Máte chuť po dl...prečítať celé
|
9.5
|
9.5
BBOYRYXO
13.2.2010
Už po druhý raz tu máme "RPG" Mass Effect a v následujucej recenzii vám poviem môj názor na hru....prečítať celé
|
7.5
CZUDIK23
13.2.2010
Tak jsme se dočkali. Mass Effect 2 je zde v plné kráse. Bioware vydal druhý díl trilogie, kde první ...prečítať celé
|
10
|
9.5
LIFE28
30.1.2010
- John Shepard, hmm prepáčte, nemáme Vás v systéme. Vlastne neexistuj...prečítať celé
|
Xbox 360
PC PS3 Vývoj: EA / EA Czech / BioWare Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|