HRAŤ GRAN TURISMO NESTAČÍ |
HRAŤ GRAN TURISMO NESTAČÍ |
Odlievané sedadlo nemá žiadne čalúnenie. Päťbodové pásy po zacvaknutí jeho tvrdosť znásobujú, každá nerovnosť vozovky sa bolestivo ozýva. Na telo pôsobí preťaženie v rýchlych zmenách a myseľ je od štartu vystavená obrovskej záťaži. Srdce tiká v priemere 150 úderov za minútu v podmienkach, kde iba zťažka počuť vlastný hlas. Vytrvalostný pretek trvá 24 hodín a je prvou cenou pre absolventov Gran Turismo Academy.
Úvodný pretek sezóny 2014 sa koná v Dubaji a tím Nismo bude zastupovať štvorica “hráčov”, ktorý vymenili gamepad v Gran Turisme za volant. Keď sa preháňate v hre, teplota vzduchu je jeden z údajov vrátane množstva zrážok na vozovke. V januári je v kokpite Nissanu príjemných 55 °C. Sú tu aj iné premenné, ako kombinéza, kukla, prilba, H.A.N.S., rukavice a fakt, že na štartovnom poli nie ste sami. Tak čo, ešte chcete jazdiť ako v skutočnosti?
Dráha pretekára nie je pre každého. Nie každý sa môže stať pilotom, nie každý znesie prudké brzdenie a raketovú akceleráciu bez toho, aby nezačal protestovať žalúdok. Petr Doležal, Erik Leštach a Martin Hudy majú sen a tým snom je pretekať. Mali ho na dosah, boli priamo v akadémii na Silverstone, kde strávili celý týždeň. Mali ho na dosah, ale neuspeli.
“Chceli nás zlomiť,” spomína si na psychiku náročný beh dvojíc cez “rambo” dráhu Leštach. Ak neuvidím, že dávate zo seba maximum, budete behať aj hodinu, vyhrážal sa im profesionálny vojak, ktorý dozeral, ako zápasia s bahnom. “Nešlo vôbec o čas, chceli, aby sme posunuli fyzičku až za hranice možného.”
Gran Turismo Academy od roku 2008 úspešne mení hráčov na skutočných pretekárov. Program športovej odnože automobilky Nissan sa z bláznivého nápadu Darrena Coxa zmenil na najlacnejší spôsob hľadania talentov. Zatiaľ čo výchova skutočného pretekára začína od útleho veku na motokárach, program Gran Turismo Academy si vystačí s hrou štúdia Polyphony Digital. Odpadajú náklady spojené s technikmi, nákupom auta, úzkej špecializácie a náročnej logistiky. Absolventi majú ešte jednu výhodu, sú univerzálni a vysoko prispôsobiví.
Najznámejším jazdcom Gran Turismo Academy je jej vôbec prvý absolvent, Španiel Lucas Ordonez. Jazdil LeMans, triedu GT3 a Nissan mu verí natoľko, že testoval prototyp Delta Wing. Jeho životný príbeh bude dokonca sfilmovaný. Ultimátnym cieľom Darrena Coxa je posadiť absolventa Gran Turismo Academy do monopostu F1 a nie je od toho ďaleko.
Jann Mardenborough je víťazom GT Academy z roku 2011, počas jeho extrémne krátkej kariéry stihol spolu s kopilotom Alexom Buncombom zabezpečiť, aby sa žiadni absolventi už nezúčastnili amatérskeho britského pohára GT, pretože “sú príliš rýchli”. Mardenborough má za sebou 24 hodinovku LeMas a aktuálne súťaží v triede Formula 3.
“Môžu byť super rýchli na PlayStation, ale to neznamená, že budú rýchli aj v pretekárskom aute,” hovorí mentor GT Academy Sebastien Buemi. Musia byť nielen rýchli, dôslední, ale aj fyzicky zdatní, pretože nestačí vedieť iba čisto jazdiť, ale jazdci si musia veriť aj medzi sebou, keď sa striedajú a presadajú si do auta počas 24-hodinovky. Nároky na jazdcov sa z roka na rok zvyšujú a ani víťaz GT Academy nemá garantované, že sa stane členom tímu Nismo.
V kempe na Silverstone vládne tvrdý režim. Vstáva sa skoro a počas celého týždňa čakajú na finalistov výzvy a ostré preteky. “Bol viac o zdraví ako o jazdení,” popisuje prvý deň Martin Hudy, kedy absolvoval všetky nevyhnutné vstupné testy (tlak, tep, moč, vyšetrenie zraku) ako aj krátky fitness test zameraný na svalovú hmotu. Odmerali mu aj koľko má tuku okolo srdca.
Mentori a inštruktori, medzi ktorými bol počas finále aj český talent Jozef Král jazdiaci triedu monopostov GT2, majú iba tri mesiace iba na to, aby z víťaza urobili profesionálneho jazdca. Obyčajne to trvá päť až šesť rokov. Gran Turismo Academy dokazuje, že je možné posadiť za volant auta amatéra bez žiadnych skúseností a po intenzívnom tréningu mať doma trofej. A úspechy tímu Nismo inšpirovali aj ostatných, aby cez podobné programy regrútovali a vyhľadávali talenty.
“Mojim cieľom bolo prejsť sa v Nissane po okruhu Silverstone a to sa mi podarilo hneď na druhý deň,” spomína na kemp naúspešnejší finalista z Čiech a Slovenka Petr Doležal. “Trochu ma sklamalo subjektívne hodnotenie jednotlivých výziev od inštruktorov a mentorov,” na čo doplatil Leštach tesne pred finále. “Už v strede týždňa mi hovorili ‘Neprišiel si sa sem zabaváť a mal by si to brať vážne.’” Vytýkali mu zlý prístup k celej súťaži. Pôsobil na nich ako keby sa prišiel do kempu iba zabávať. “Viem, že som do toho dal všetko, ale nikdy sa nemôžeš uspokojiť s vlastným výkonom,” dodáva.
Pre Martina Hudyho sa cesta medzi finálovú sedmičku skončila po prvej výzve. Svoju účasť na Silverstone berie veľmi športovo, vie, že šlo o súťaž a že niekto musel ísť domov. Neobišiel naprázdno. “Neviem, kde som sa posledných 13 rokov pri sledovaní motoršportu pozeral,” hovorí o novej skúsenosti. “Bol som slepý.” Oči mu otvorila šotolinová trať, po ktorej sa prehnal v upravenom rally aute pre juniorov Ford Fiesta.
“Jedna z najväčších životných skúseností,” pochvaľuje si Silverstone kemp aj Leštach. “Celý týždeň som žil na okruhu, každý deň jazdil na autách a inštruktori sa nás snažili zlepšovať.” A i keď sú spomienky na súťaž ešte čerstvé, ťažko hľadá nedostatky, no nakoniec z neho vypadne: “Som typ človeka, čo veľa je. Počas celého týždňa nám servírovali čerstvé jedlo, no bolo ho málo a na pitie bola iba čistá voda,” neskrýva sklamanie z diétneho režimu.
Leštach, Hudy a Doležal už druhú šancu nedostanú, ak sa raz dostali na kemp Silverstone, po druhý krát sa už Gran Turismo Academy nemôžu zúčastniť. “Vždy som chcel pretekať a toto ma len uistilo v tom, že to budem robiť,“ hovorí Leštach. Neboli to iba zábavné eventy ako Gymkhana a vjazd do skladu cez kartónové krabice, či budíček za revu motorov z tuningového zrazu. “Odniesol som si predovšetkým množstvo neopakovateľných zážitkov a skúseností, ktoré sa mi hodia ako v pretekaní, tak aj v normálnom živote. O kariére profesionálneho jazdca uvažujem celý život, ale som realista,” hodnotí kemp s úsmevom Doležal.
“Chcel by som si vytipovať jedného, kto má teoreticky najväčšiu šancu a pomôcť mu,” uvažuje o mentorovaní Hudy a jedným dychom dodáva, že najväčšou slabinou zvedavých chalanov zasypávajúcich ho otázkami a žiadajúcich o radu je, že berú na ľahkú váhu dôležitosť jazyka. Majú problémy s angličtinou. “A mali by sa zamerať na fitness!” Na Silverstone sa totiž nechodí hrať Gran Turismo.
Kedy sa bude konať a kam sa vyberie ďalší ročník Gran Turismo je otázne, z roka na rok do programu pribúdajú ďalšie krajiny (minulý to bolo aj Slovensko a Česká republika, Južná Afrika) a niektoré naopak vypadávajú.
Jediné dni, ktoré si treba zakrúžkovať v kalendári, sú 9. - 11. január, kedy štvorica “hráčov” v zložení Migueal Faisca z Portugalska (víťaz GT Academy 2013), Florian Strauss z Nemecka, Nick McMillen z USA a Stanislav Aksenov z Ruska odpália sezónu 2014 na 24-hodinovke v Dubaji vo farbách tímu Nissan GT Academy Team RJN. Bez ohľadu na to, ako dobre sú vycvičení, za volantom Nissan 370Z Nismo sú sami. Reprezentujú seba, tím a hlavne, nemajú po ruke reštart.
PS3
Vývoj: SCEE / Polyphony Digital Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|