GRAN TURISMO ACADEMY: NA VLASTNEJ KOŽI

GRAN TURISMO ACADEMY: NA VLASTNEJ KOŽI

Ako sa z hráčov stávajú jazdci

Článok

K Silverstone Wing vedie červený koberec. Nie je však pre návštevníkov. Chodník k čerstvo postavenej supermodernej budove lemujú iné legendy. Honda 2000, Lancia Delta Integrale, Jaguar XJ220 a jedno z päťsto vyrobených superáut Lexus LFA. Je modré. 

Dnes majú okruh Silverstone prenajaté tri spoločnosti - Nissan, Sony a Polyphony Digital - ktoré si takmer pred desiatimi rokmi potriasli rukami a povedali si, že sa pokúsia z hráčov vytrénovať profesionálnych jazdcov. Dnes nám to chcú predviesť na vlastnej koži. Vravia tomu Gran Turismo Experience. Je súčasťou prezentácie Gran Turismo 6, ktoré 16. mája ohlásil Kazunori Yamauchi, a patrí medzi vrcholy stredajšieho večera. 

Nad Silverstone visia ťažké mraky a z diaľky dolieha rev motorov. Z cieľovej rovinky vyletelo čierne Ferrari 430. Prestalo pršať. 

Nič vás nedokáže pripraviť na to, keď si vás zo skupiny novinárov, ktorí si vyberajú helmy, vytiahnu a povedia, že majú pre vás pripravené niečo špeciálne. Odvádzajú ma z boxov, kde na desiatich stojanoch beží Gran Turismo 6 s natiahnutou traťou Silverstone a vedú do stajne, kde parkuje jedinečný Ford GT40 a ultraľahké dvojmiestne žihadlo KTM X-Bow.

Vonku svieti slnko, vysušuje mokrý asfalt. A potom sa ozve mrazivé hromobitie.

Keď v roku 2004 Nissan organizoval v spolupráci so Sony súťaž pre hráčov v rámci proma pre GT4, v ktorej mohli vyhrať Nissan 350Z citrónovej farby, rozsvietila sa žiarovka v hlave Darrena Coxa (Director of Global Motorsport pre Nissan). “Jeden z inštruktorov mi povedal: Niektorí z týchto hráčov vedia skutočne jazdiť,” spomína si na zárodok šialenej idey, z ktorej sa počas nasledujúcich štyroch rokov stal program pre hľadanie jazdeckých talentov - Gran Turismo Academy. “Nebol to len hlúpy nápad, ale bol to môj hlúpy nápad,” smeje sa. 


“Aby ste boli inovatívni, musíte riskovať,” snaží sa vysvetliť, čím musel prejsť, aby presvedčil manažment Nissanu a získal dôveru. “Pred piatimi rokmi si všetci mysleli, že sme blázni,” hovorí pokojne. “Mysleli si, že sa hráči zabijú.” Pre Coxa bola najväčšou prioritou bezpečnosť. Ak by počas úvodných týždňov došlo k nehode, mohlo by to celý program predčasne ukončiť. “Len bezpečnostný manuál bol asi takto veľký,” vo vzduchu ukazovákom a palcom obopína chrbát sedem centrimetrov hrubej knihy.

Na servisnom stole leží pero a poistka na sumu 600 000 EUR vyplatenú prípade nehody. “Štandardný dokument,” povie technik od AMG a jedným pohľadom si ma odmeria. “Akú máš veľkosť topánok?” spýta sa, akoby sa mi hlavou vtedy nehnalo milión iných myšlienok naraz. V prípade smrti alebo trvalých následkov. “Bundu dolu, nohavice si nechaj a obleč si toto,” podáva mi ohňuvzdornú bielu kombinézu, pretekárske topánky nad členky a kuklu.

Hromobitie prechádza do pokojného hrozivého bublania. Pred boxami zastavil môj červený kočiar. 

Gran Turismo Academy operuje úspešne už šiestym rokom a žne úspechy v rôznych súťažiach. Najúspešnejším jazdcom je Španiel Lucas Ordóñez a jeho auto sa objavilo na obale hry GT5 Academy Edition. Minulý rok stihol jazdiť Nissan 370Z na 24 hodinovke, potom preháňal Nissan GT-R, testoval prototyp Delta Wing, pretekal na 24 LeMans a potom si odskočil na seriál GT3. “Čo je na týchto jazdcoch úžasné, je prispôsobivosť,“ hovorí o víťazoch GT Academy. “Sú ako špongia, veľmi rýchlo spracujú nové informácie od technikov a vedia ich použiť na trati,” dodáva. 

“Musia jazdiť na rôznych vozidlách online, aby sme ich vybrali,” popisuje základný rozdiel medzi virtuálnym pilotom a tým, ktorý musí začínať na motokárach a potom sa úzko špecializovať. O nákladoch vynaložených a investovaných do auta, technikov a logistiky nehovoriac. “Sú schopní jazdiť rýchlo na ktoromkoľvek aute,” pyšne hovorí o svojich zverencoch z tímu Nismo. 

Pred stajňou stojí s vypnutým motorom Mercedes Benz SLS AMG GT3. Traja technici obskajujú okolo, komunikujú s pilotom a ďalší vo vnútri sleduje telemetriu 600-koňovej beštie, ktorú vám podľa oficiálnych regulí FIA vyrobia vo fabrike v nemeckom Affalterbachu za bagateľ - 350 000 EUR. Technické oprávnenie však nedostanete - nepatrí na cesty. Osem valcový motor s objemom 6,2 litra bol navrhnutý pre okruhy. Na šprinty aj na vytrvalostné preteky. 

Do hora sa otvárajúce dvere (Gulwing) sa otvárajú a s úzkym priestorom zápasí pasažier. Je to žena. “Aké to bolo?” pýtam sa jej. “Uvidíš, bav sa,” odvetí a technik mi naznačí, aby som podišiel bližšie. Do karbónového sedadla ma pripúta šesťbodovým pásom. Zo strany pilota kontroluje druhý technik kovovú podkovu na krku pripnutú k helme. Po chrbte mi steká pot. 

“Si pripravený?” pozrie sa mňa kľudným pohľadom pilot. “Uvidíme, či dokážeš udržať kameru počas jazdy,” odvetí si a ja si spomeniem na kolotoč visiaci vo výške 120 metrov na nákupnom centre v Tokiu. Čakanie na prvý padák, po ktorom sa vozíky húsenkovej dráhy rútia k zemi pod 88 uhlom je zrovnateľné len do momentu, kedy sa neprebudí stroj smrti k životu. 600 000 EUR, prebehne mi mysľou. Asi nepôjdeme iba 120-kou, že?

“Raz sa to stane,” povie Darren Cox hlasom tak, aby ho bolo počuť. “Raz niekto vytrénovaný vo virtuálnom svete zasadne do Formuly 1. Stane sa to do desiatich rokov,” predpovedá budúcnosť motoršportu. “Chcel by som, aby sme to boli my a náš program Gran Turismo Academy.” To je dlhoročný cieľ, ten krátkodobý a oveľa reálnejší je, mať v tíme 24 LeMans trojčlenný tím zložený výhradne z jazdcov GT Academy. “Tento rok sú tam už dvaja,” odvetí s úsmevom. “Hľadáme skutočné talenty, nie je to PR, nie je to žiaden marketing, iba dokončiť tento vytrvalostný pretek je obrovskou výzvou,” hovorí o ťažkej skúške, aká čaká jeho zverencov. Víťaz GT Academy 2013 to nebude mať ľahké, Cox plánuje nasadiť čerstvého absolventa po šesťmesačnom intenzívnom tréningu do ostrého preteku.


Gran Turismo Academy nemá vo svete konkurenciu. Z bláznivej idey sa stal úspešný program, z ktorého ťaží Nissan, Sony aj Polyphony Digital. “Stále sa čudujem, prečo ešte iné automobilky takto nehľadajú pilotov,” dodáva Cox. Uvedomuje si však, že keď hráči PlayStation začali okupovať prvé priečky (Lucas Ordonez a jeho tím skončili druhý na 24 Le Mans), mnohým to prebehlo hlavou.

Počas tréningu platí v boxoch prísne obmedzenie rýchlosti na 60 km/h, v momente, keď pretneme kritickú líniu, pneumatiky posielajú SLS AMG GT3 do prvej zákruty raketovou rýchlosťou. Stádo pod kapotou sa prebudilo s nezameniteľným revom. Prvé kolo zahrieva pneumatiky. Vôbec nepremýšľate nad tým, ako rýchlo idete, ale kedy chce pilot brzdiť, keď vy sa už vidíte mimo trate. A potom si uvedomíte, aká silná musí byť dôvera v stroj, o ktorý sa starajú technici.

Nie je to jednoduché, povie mi Michael v pohodovej atmosfére Toyoty F86. Britská verzia tohto veselého vozidla so zadným náhonom nemá päťbodové pásy ani brutálne zrýchlenie. Michael, v civile vodič Mercedesu AMG C Class, v práci pilot Ferrari 430, si ho užíva. “Sedím v tom prvýkrát,” pozerá sa na mňa, zatiaľ čo driftom vyberá pravotočivú zákrutu. Usmieva sa. “V ďalšom kole, prosím, spomaľ, mám žalúdok na šalát,” vravím. V poriadku, po cieľovej rovinke si ale ďalšie tri zákruty dám driftom. Neboj, potom spomalím. Baví sa. Na mne aj na trati. V rukách má novú hračku.

Byť herným novinárom je niekedy drina. Jedno viem však isto, pilot zo mňa nikdy nebude. Na to je tu Gran Turismo 6, ktorého demo vydané v júli bude použité aj pre hľadanie talentov v ďalšom ročníku Gran Turismo Academy, ktorej sa budú môcť po prvýkrát zúčastniť aj hráči zo Slovenska a Čiech a zabojovať tak o najlepšie časy. Možno ste tým ďalším jazdcom tímu Nismo práve vy. 

 

 


napísal spacejunker 17.5.2013
Páči sa mi!
GRAN TURISMO ACADEMY: NA VLASTNEJ KOŽI


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29548)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk