CYBERPUNK 2077 |
CYBERPUNK 2077 |
Prezentácie na Gamescome sa dajú delia do rôznych kategórií. Sú tu napríklad indie vývojári, ktorí sú vždy vďační, keď sa niekto príde pozrieť na ich hry a oceníte ich prácu. Sú tu tiež veľké korporácie so svojimi megalomanskými AAA projektmi, s ktorými je to často veľmi neosobné, no zároveň vám o hrách prezradia všetko, čo len môžu. Je tu veľa ďalších typov, no a medzi nimi aj CD Projekt RED, ktorý si vytvoril vlastnú kategóriu. Sú už naozaj veľkou firmou a Cyberpunk 2077 je obrovská hra s ešte väčšími očakávaniami, aj tak je to však všetko veľmi príjemné, ľudské a otvorené. Môže sa tak stať, že prídete na svoju dohodnutú prezentáciu a tam sa vám niekto ospravedlní s úsmevom na perách, že mu je ľúto, ale dnes to nebude prezentovať Keanu Reeves.
Stačí prvých pár slov, ktoré stanovia náladu na nadchádzajúcu hodinu. A vy už viete, že bez ohľadu na to, či sa vám demo bude páčiť, aspoň ten čas strávite príjemne. Niečo vám ale aj tak nahovára, že toto demo bude stáť za to. Koniec koncov si ho sami už čoskoro budete môcť pozrieť, alebo teda aspoň jeho časť. Je síce len jedno, ale CDPR nám ho predviedli hneď dvakrát. To kvôli tomu, aby na jednej a tej istej situácii prezentovali to, že je možné ju riešiť viacerými spôsobmi. A to má platiť vlastne pre celú hru ako takú, ktorá vás nikdy nechce nútiť do nejakého konkrétneho spôsobu hrania.
Hlavnou postavou hry je V. Kto je vlastne V? To je len a len na vás. Pohlavie, vzhľad, detaily, no aj príbehové pozadie sú veci, ktoré ovplyvníte sami. Možností úpravy je tu naozaj veľa, čo ste už určite videli. Ak ale ani a máte radi hranie sa s výzorom postavy, tu sa naozaj vybláznite. Oplatí sa venovať čas aj tomu, aké je pozadie vašej postavy. Môže byť nomádom, môže byť dieťa ulice, no zároveň môže mať aj bohaté korporátne pozadie. Tieto voľby nie sú iba kozmetické, ale odrážajú sa na hre a napríklad sme videli to, ako sa vďaka tomu rozšírili dialógové možnosti v určitých situáciách.
Zároveň je V akýmsi mestským žoldnierom v Night City. Ak niekto potrebuje niečo vyriešiť, obráti sa na vás. Akurát v tomto prípade je to zložitejšie v tom, že Night City je mestom, ktoré sa snaží každého dostať do kolien. Bezútešná budúcnosť však ku kyberpunku patrí a aj tu má svoje čaro. Night City sa skladá zo 6 rôznych častí a aj okolitej pustiny, pričom demo nás zaviedlo do dištriktu Pacifica. Vychádza z Los Angeles a kedysi mal byť výstavnou skriňou Night City, no potom ho opustili bohaté korporácie a na každom kroku môžete vidieť chudobu a rozklad spoločnosti. Budovy sú opustené a usídlili sa tu rôzne gangy a kulty.
Práve do útrob jedného takéhoto kultu vás zavedie vaša aktuálna úloha. Musíte sa spojiť s vodcom kultu Voodoo Boys, ktorý vám ukáže, že nie každý gang a kult vo svete hry je krvilačný. Zároveň vám ale tiež ukáže, že si tu každý sleduje svoju vlastnú agendu a aj keď V vstupuje do týchto situácií ako neutrálna postava, nedokáže zostať bez špiny. A aj keď sa tomu snažíte vyhnúť, dostanete sa do konfliktov. Ako v tomto prípade, keď sa ocitnete v strede medzi Voodoo kultom a organizáciou Netwatch. Môžete v tejto situácii vôbec niekomu veriť? Hra pred vás predostrie rôzne situácie s možnosťou voľby a len vaše rozhodnutia budú formovať to, ako z nich vyviaznete. Skryté úmysly na každej strane ale pre vás nie sú dobrou správou.
Táto daná úloha nás zaviedla na naozaj rôzne mieste naprieč Night City, pričom kvôli nej bolo treba aj sadnúť na motorku a trochu sa povoziť. Preskočím detaily o tom, ako sa dali riešiť situácie na ceste do cieľa, no priblížim niektoré udalosti na nej. Vidieť sme mohli akýsi súboj s „bossom“. Sasquatch je na čele gangu Animals, ktorá nám v jednom momente stála v ceste. Čo s ňou? Dá sa samozrejme bojovať, no toto meno nemá len tak zo srandy a odráža jej veľkosť. V boji používa obrovské kladivo a ak sa jej chcete zbaviť, ideálne by ste jej mali útočiť na slabšie chránených chrbát. Dá sa ale aj potichu a nenápadne odstrániť bez toho, aby ste vyvolali rozruch.
Pohyb po Night City je plynulý a ak nebudete používať fast travel možnosť, tak nikde neuvidíte loadingové obrazovky. Všetko sa načíta na pozadí, takže nič neruší váš zážitok. Takto sme plynulo naprieč mestom prišli až do svätyne Voodoo Boys, ktorá bola nielen vizuálne naozaj skvele spracovaná a navodila parádnu atmosféru, ale zdá sa, že má aj dôležitú úlohu v príbehu. Naznačila nám totiž, že príbeh môže siahať až 50 rokov do minulosti herného sveta a zároveň sme sa vôbec po prvý raz pozreli do kyberpriestoru, ktorý hra spracovala naozaj zaujímavo a ...bol koniec. Prečo? Chceme viac! A čo majú znamenať slová, že veľa závisí od toho, či a ako vyriešime hádanku? Nie je slušné takto nás namotať na príbeh a potom sa s nami rozlúčiť.
Ak ma niečo počas prezentácie nahnevalo, bol to fakt, že nám dosť jasne naznačili úlohu Johnnyho Silverhanda v príbehu. Teda minimálne časť jeho úlohy. Johnny je totiž dôležitá postava, ktorá má určite nejaké triky v rukáve a keďže ho hrá Keanu Reeves, nechce sa mi veriť, že by zostalo len pri tomto. Ak ale vy spoiler nechcete, preskočte na ďalší odsek. A vyhnite sa aj gameplayu, keď ho zverejnia. Ešte stále ste tu? Tak ideme ďalej so spoilermi. Johnny je v hre totiž akýmsi kyber duchom, ktorého vidí hlavná postava a komunikuje s ním. Nikto iný ho nevidí, no on si aj napriek tomu nemôže odpustiť rôzne poznámky. Pôsobí ako sprievodca hlavnej postavy a aj keď by to mohlo naznačovať, že už nie je medzi nami, aj vyššie naznačený vstup do kyberpriestoru v spojení s ním môže dopadnúť ešte veľmi zaujímavo.
Ako som už spomenul, situácie v hre môžete riešiť rôznym spôsobom, čo nám bolo na dvoch verziách toho istého dema predstavené tak, že raz postava išla pomerne priamočiaro a akčne, druhý raz využívala stealth postup a nenápadnú likvidáciu. Platí to pre každú situáciu v hre a dokonca aj samotný leveldizajnér hry sa priznal, že uprednostňuje stealth. Nie vždy musíte pristúpiť k súbojom, dokonca aj dialógy sú interaktívne ako v adventúrach a dokážete sa v rámci nich dostať hlbšie, čo vám taktiež pomôže. Aj tak ale druhá verzia dema priniesla nejakú tú akciu, aj keď len v stealth štýle. Bolo to pravdepodobne preto, lebo chceli autori ukázať niečo pre každého a prístup bez úplného zabíjania by vizuálne nebol možno až taký lákavý. Každopádne vieme, že je možné hru prejsť aj bez zabíjania.
Súčasťou rôznych možností postupu je aj hackovanie, ktoré je aj v tomto prípade reprezentované minihrou, ktorá vám vie zabezpečiť aj nejaký ten bonus.podľa vašich možností viete získať schopnosť hackovania aj na väčšiu vzdialenosť a keďže sa nachádzame v kyberpunkovom svete, na sieti je tu veľmi veľa zariadení a pre vás to znamená veľmi veľa možností. Môžete napríklad hacknúť sparring robota v ringu a odpútať tak pozornosť, aby ste nenápadne prešli ďalej. To isté platí pre bench press lavicu a takto si odpoviete na odvekú otázku „Do you even lift, bro?“. Jednoducho môžete vytvárať množstvo rôznych rozptýlení pozornosti. Pri stealth postupe využijete aj nanowires, napríklad na hacknutie priamo inej postavy z väčšej diaľky.
Tento build je opäť o niečo bližšie finálnemu a príjemne ma prekvapil naozaj dobre spracovaný gunplay počas akčnej cesty demom. Hra je stále v prvom rade RPG, no neotravujú vás žiadne čísla a štatistiky zásahov. Akcia má spád, dobre sa na ňu pozerá a zbrane pôsobia na obrazovke veľmi dobre. Ani by ste nepovedali, že toto je prvý pokus CDPR v tomto smere. Taktiež využijete nanowires, no teraz už na to, aby ste s nimi niekoho zniesli zo sveta. Alebo môžete využiť svoju silu na to, aby ste vytrhli turretu a pokropili nepriateľov olovom, pričom z nich strieka krv (aj keď nečakajte nič naozaj brutálne) a fakt si tú akciu užívate.
Aj stealth bol v tomto deme vlastne zameraný skôr akčne, aj keď autori hrali na tichý a nenápadný postup. Čo nám ale obe „verzie“ ukázali je, že iná postava so sebou prináša iné schopnosti a to znamená aj iné možnosti postupu hrou. Cyberpunk 2077 nemá žiadne fixné triedy postáv ako iné RPG. Vytvárate si vlastnú, je to vaša postava a vaša hra. mohli sme nazrieť na strom schopností, ktorý mal 12 vetiev a rôzne zamerania. Ak si zoberieme napríklad časť „Body“ zameranú na telo, tak len tá samotná sa skladala z niekoľkých vetiev, v ktorých svoju postavu môžete vylepšovať. Podobne to je aj s ďalšími. Takže nakoniec môžete ísť nenásilne, akčne, alebo využiť aj trochu parkouru.
Rovnako sme mali možnosť nazrieť na možnosti inštalácie rozšírení pre schopnosti vašej postavy a inventár. Napríklad si kúpite Daemon program, s ktorým získate nové netrunning schopnosti a neskôr vám môže pomôcť pri riešení niektorých situácií. Hra ponúkne naozaj veľa obchodov aj obchodníkov a čím hlbšie ste v nej, tým viac obsahu vám v tejto oblasti ponúkne. Čo sa týka inventára, ten mi možno prišiel až trošku príliš strohý. Pri takto komplexnej hre by som čakal niečo komplikovanejšie, ale je naozaj jednoduchý a vôbec nie členitý.
Sú to hlavne detaily, ktoré robia uveriteľný herný svet a v tomto smere sa CDPR pochlapil. Prechádzate si tak Pacificou a niekde v pozadí dron ostreľuje balkón jednej budovy. Možno si to nikdy nevšimnete, no možno áno a nadobudnete dojem, že svet dokáže žiť aj bez vašich zásahov. Medzi veľmi pekné detaily patria aj rôzne prízvuky, ktoré sú spracované naozaj verne a v deme príjemne prekvapili. Okrem prízvukov tu budete počuť aj iné jazyky, no môžete mať schopnosť na ich preklad v reálnom čase, takže v dialógoch o nič neprídete. Aj zdanlivo zbytočné informácie dotvárajú obraz sveta a ak je celá hra poňatá tak ako demo, CDPR odviedli obrovskú hromadu práce už len na tom, aby tu tieto rôzne drobné detaily boli.
Po Night City sa môžete presúvať rôznym spôsobom a v prípade dema padol výber na motorku. Cestovanie pôsobí jednoducho parádne, nechýba mu atmosféra a uvedomíte si, ako skvele aj pri takejto činnosti spolu funguje audio a vizuál. Demo predviedlo parádny zvukový mix na každej úrovni, pričom priestorový zvuk navodil zimomriavky a dynamická hudba ich udržala. Počas hrania sa prispôsobila napríklad tomu, či sme išli akčne, alebo stealth postupom. A potom je tu ešte licencovaná hudba balansujúca medzi metalom, industrialom a elektronikou, ktorá sa počúvala jednoducho perfektne. Ak si vizuál rozoberieme na drobné súčasti, nájdete aj krajšie hry. avšak celé scény spolu fungujú výborne a hra ako celok vyzerá skvele. Veľmi pekné a detailné sú tváre, veľmi dobre sa predviedol systém globálnej iluminácie a aj vo vizuálnom ohľade hre veľmi pomáha dynamický denný cyklus.
Dva roky po sebe sa Cyberpunk 2077 zaradil medzi najzaujímavejšie a najlepšie hry výstavy Gamescom, pričom to rozhodne nie je náhoda. Hra má do dokončenia ešte pomerne ďaleko, no už teraz je badať obrovské množstvo práce, ktoré za ňou stojí. A tá práca tu je preto, aby ste si hru mohli užiť. Aby ste si ju mohli užiť po svojom, kochať sa detailmi, alebo ich ignorovať a užívať si celok. Tentoraz sme sa dočkali lepšej ukážky akcie, prezentácie rôznorodých postupov naprieč hrou a dokonca aj náznaku príbehu, po ktorom by sme chceli oveľa viac. Nebude to hra pre každého. Ak očakávate priamočiaru akciu, ste na zlej adrese. Nebude to ani GTA, ak očakávate práve to. Bude to niečo nové, niečo úplne svojské a vyzerá to tak, že aj niečo veľmi dobré.
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: CD Projekt / CD Projekt Red Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|