EURÓPSKY HERNÝ PRIEMYSEL NA KRIŽOVATKE: AKÉ TRENDY HO FORMUJÚ?

EURÓPSKY HERNÝ PRIEMYSEL NA KRIŽOVATKE: AKÉ TRENDY HO FORMUJÚ?

Mobilné hry, cloud a nové modely zarábania

Interview

V rýchlom a neustále sa vyvíjajúcom svete hier má len málokto možnosť sledovať transformáciu tohto odvetvia tak ako Chris Meredith, SVP pre EMEA v spoločnosti Xsolla. Chris má za sebou desaťročia skúseností v najvplyvnejších herných spoločnostiach (PlayStation, Warners Bros, MTV Games...) a prináša bohaté poznatky o hlavných zmenách, ktoré definovali trh - od vzostupu mobilných hier až po nástup multiplatformových zážitkov. V tomto rozhovore sa s nami Chris podelil o svoje postrehy o súčasných trendoch v európskom hernom prostredí, o tom, ako spoločnosť Xsolla pomáha vývojárom orientovať sa v nových modeloch monetizácie, a o vplyve zákona Európskej únie o digitálnych trhoch na podporu inovácií a spravodlivej hospodárskej súťaže v hernom ekosystéme.

V priebehu rokov ste pracovali pre niektoré z najvplyvnejších spoločností v oblasti hier. Ako ste vnímali vývoj tohto odvetvia a aké boli najvýznamnejšie zmeny počas vášho pôsobenia v týchto organizáciách?

V priebehu rokov som videl, ako sa herný priemysel veľmi zmenil, a je to fascinujúce. Spočiatku sa všetko sústreďovalo na hranie na konzolách a počítačoch, ale mobilné hranie časom doslova explodovalo a sprístupnilo sa oveľa väčšiemu počtu ľudí. Teraz má hru vo vrecku takmer každý.

Pokiaľ ide o ďalšie zmeny, online hry pre viacerých hráčov zmenili situáciu, vytvorili úplne nový spôsob, ako sa ľudia môžu spojiť a súťažiť, čo pomohlo esportu stať sa významným fenoménom. Zrazu už nie je hranie len niečo, čo robíte, ale aj niečo, čo sledujete, s profesionálnymi ligami a obrovským publikom.

Na druhej strane, technologický pokrok tiež všetko zmenil, najmä čo sa týka grafiky. Vidíme viac pohlcujúcich zážitkov ako kedykoľvek predtým. Po obchodnej stránke však prechod na modely free-to-play a predplatné zmenil prístup vývojárov k monetizácii, vďaka čomu sa hráči môžu ľahšie ponoriť do hry bez vysokých počiatočných nákladov.

Ako vaše skúsenosti s vedením týchto veľkých herných spoločností ovplyvnili váš prístup k riadeniu inovácií v spoločnosti Xsolla?

V odvetví, kde sa technológie a trendy rýchlo menia a na obzore je vždy niečo nové, rozhodujú vzťahy, ktoré si vybudujete, o tom, ako dobre tieto zmeny zvládnete. Ide o to, aby ste si získali dôveru kľúčových zainteresovaných strán v tejto oblasti a rozvíjali tieto kontakty podľa toho, ako sa mení prostredie, aby ste mali vždy pevnú pozíciu na rast bez ohľadu na to, čo sa deje na trhu. Ocenil som aj to, ako vývoj zdola formuje herný priemysel - malé nezávislé komunity a štúdiá nám často poskytujú pohľad na to, kam sa trh uberá.

Európsky herný priemysel na križovatke: Aké trendy ho formujú?

Aké herné trendy v súčasnosti pozorujete v Európe, ktoré menia herné odvetvie, najmä pokiaľ ide o preferencie hráčov?

Európske herné prostredie prechádza seizmickou zmenou. Mobilné hry zažívajú rozmach, pričom hráči si čoraz častejšie vyberajú rýchle, bezplatné zážitky, ktoré sú poháňané nákupmi v hre. Lákavé cloudové hranie medzitým sľubujú prístup k špičkovým titulom bez drahého hardvéru a multiplatformovosť sa rýchlo stáva normou, ktorá hráčom umožňuje prechádzať medzi zariadeniami.

Aké sú podľa vás kľúčové faktory, ktoré musia vývojári zohľadniť pri navrhovaní hier pre európsky trh vzhľadom na posun k pohodlným a dostupným herným zážitkom?

Vývojári by mali pri navrhovaní hier pre európsky trh zohľadniť kultúrne a jazykové rozdiely v regióne a zabezpečiť, aby sa hry dali efektívne lokalizovať. Preferencie sa v jednotlivých krajinách líšia, preto je nevyhnutné ponúkať rôzne žánre, pričom dopyt je po mobilných hrách, hrách pre viacerých hráčov a nezávislých hrách s príbehom. Hoci sa multiplatformovosť rýchlo stáva normou pre mnohých hráčov, vývojári musia zabezpečiť, aby vyhovovali rôznym herným platformám, pretože kompatibilita medzi platformami sa rýchlo stáva očakávaním hráčov.

Aké nové monetizačné stratégie sa podľa vás objavia v súvislosti so zmenou preferencií hráčov a ako ich môžu vývojári využiť na zvýšenie angažovanosti a príjmov? A sú tieto stratégie vlastne dobré pre hráčov?

Nové stratégie monetizácie sa pravdepodobne zamerajú na flexibilné modely riadené hráčmi. Mohli by sa rozšíriť služby predplatného, ktoré by ponúkali kurátorské knižnice hier za paušálny poplatok. Vývojári môžu prijať viacúrovňové modely a ponúknuť prémiovým používateľom exkluzívny obsah alebo skorý prístup. Vývojárom tieto modely zabezpečia konzistentné príjmy a prehĺbia angažovanosť. Ak sa implementujú správne a spravodlivo, mohli by byť pre hráčov prospešné tým, že zlepšia možnosť voľby a znížia náklady.

Európsky herný priemysel na križovatke: Aké trendy ho formujú?

Ovplyvňujú vývoj hier v Európe regionálne preferencie, alebo sa toto odvetvie posúva smerom ku globálnejšiemu prístupu?

Regionálne preferencie stále zohrávajú významnú úlohu pri formovaní vývoja hier v Európe, hoci nie je pochýb o tom, že priemysel preberá vplyv od svojich globálnych kolegov. Lokalizácia je však kľúčová, pričom vývojári prispôsobujú hry tak, aby spĺňali jazykové a kultúrne očakávania v rôznych krajinách. Európsky trh však formujú aj globálne trendy, ako napríklad free-to-play a kompatibilita medzi platformami. Ide o to, aby sme sa pohybovali na tenkej hranici medzi globálnou príťažlivosťou a regionálnym prispôsobením, aby sme zabezpečili, že hry budú mať odozvu a zároveň využijú medzinárodné trendy na rozšírenie publika.

Cieľom zákona Európskej únie o digitálnych trhoch je vytvoriť konkurencieschopnejšie digitálne prostredie. Aký to malo doteraz vplyv na herný priemysel?

Jeho pravidlá, ktorých cieľom je obmedziť vplyv „gatekeeperov“, ako sú významné technologické spoločnosti, odbúravajú bariéry, ktoré predtým obmedzovali prístup menších vývojárov do obchodov s aplikáciami a stratégie monetizácie. Tým sa otvorili príležitosti pre vývojárov a platformy tretích strán, ktoré podporujú inovácie v oblasti distribuovaných a monetizovaných hier. V konečnom dôsledku sa zdá, že zákon je na správnej ceste, pretože podporuje alternatívne spôsoby platieb a znižuje závislosť od vysokých poplatkov, ktoré ukladajú dominantní hráči na trhu. V dôsledku toho sa zvýšila konkurencia, čo podporuje zdravší a rozmanitejší ekosystém pre hráčov a vývojárov.

Ako podľa vás podpora spravodlivej hospodárskej súťaže podľa zákona o digitálnych trhoch podporí inovácie v oblasti vývoja a distribúcie hier?

Podpora spravodlivej hospodárskej súťaže podporí inovácie v oblasti vývoja a distribúcie hier tým, že obmedzí dominanciu technologických gigantov a vyrovná podmienky pre menších vývojárov. Zákon o digitálnych trhoch sa vezie na tom, že presadí spravodlivejší prístup k obchodom s aplikáciami a platobným systémom, v dôsledku čoho dúfame, že to znamená, že vývojári si budú môcť vybrať svoju vlastnú cestu, svoj vlastný osud.  Ak je to pravda, podporí to rozmanitejšie obchodné modely na podporu kreativity, keďže vývojári si môžu ponechať väčšie príjmy a experimentovať s cenami, poskytovaním obsahu a nákupmi v hrách.

Európsky herný priemysel na križovatke: Aké trendy ho formujú?

Ako si predstavujete, že menšie vývojárske spoločnosti využijú tieto nové príležitosti, najmä pokiaľ ide o monetizáciu a distribúciu, keď budú menej obmedzení zo strany digitálnych gatekeeperov?

Vývojári videohier, najmä tí menší, môžu profitovať z otvorenejšieho ekosystému digitálneho trhu, ktorý uľahčuje zákon o digitálnych trhoch. Po zavedení zákona o digitálnych trhoch už nebudú musieť dodržiavať nespravodlivé podmienky, ktoré by predtým obmedzovali ich vývoj. Keďže obchody s aplikáciami musia na svojich platformách umožniť sideloading aplikácií, spotrebitelia získajú priamy prístup k produktom alebo službám bez toho, aby im v ceste stáli gatekeeperi.

Vývojári hier budú môcť zmeniť aj svoj prístup k monetizácii. Po zavedení zákona o digitálnych trhoch by mali vývojári premýšľať o tom, ako môžu nadviazať kontakt s hráčmi a budovať osobné vzťahy priamo mimo umiestnenia v obchodoch s aplikáciami. Či už to bude prostredníctvom vernostných programov alebo predplatiteľských služieb, tieto cesty by mohli mať zásadný význam pre zvýšenie príjmov.

Aké sú z vášho pohľadu najväčšie výzvy, ktoré zákon o digitálnych trhoch predstavuje pre etablované spoločnosti?

Z môjho pohľadu prináša zákon o digitálnych trhoch značné výzvy pre zavedené spoločnosti v oblasti videohier, najmä pre tie väčšie. Na začiatok možno budú musieť umožniť vývojárom predávať hry alebo obsah mimo svojich platforiem, čo by mohlo znížiť zisky. Navyše spoločnosti nemôžu využívať svoju dominantnú pozíciu na to, aby tak rýchlo presadili svoje služby u konkurencie. Existuje aj snaha o väčšiu interoperabilitu, čo znamená, že platformy budú musieť lepšie spolupracovať, čo by mohlo znížiť lojalitu existujúcich zákazníkov.

Ďakujem za rozhovor.


napísal matus_ace 29.1.2025
Páči sa mi! (+1)
EURÓPSKY HERNÝ PRIEMYSEL NA KRIŽOVATKE: AKÉ TRENDY HO FORMUJÚ?


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Biosector (1)
Ahojte .. len sa chcem opýtať či ešte niekedy bude...
|Ako permanentne vypnúť windows... (18)
Zdar stále mám Windows 10 a nedávno mi začalo inšt...
|Upgrade mb+cpu (15)
čaute, povedal som si, že upgrade až po novom roku...
|Nhl 24 (1)
Zdravim mohli by ste mi prosím poradiť ako mám pos...
|Moje posledné herné pc (help) (14)
Zdravím všetkých! Trošku clickbajtovo by som chce...
|Svet, ukrajina, vojny ... (34080)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk