SPACE ENGINEERS 2 |
SPACE ENGINEERS 2 |
Dvanásť rokov Space Engineers, prelomového titulu štúdia Keen Software House, sa pretavilo do novej podoby, ktorá využíva aktualizovanú verziu enginu VRAGE3 a zohľadňuje požiadavky komunity. A tých bolo za tie roky naozaj veľa. Bez Space Engineers by vlastne ani neexistovala ďalšia aktivita štúdia – GoodAI. Pozrime sa však na pokračovanie Space Engineers 2, ktoré sa momentálne nachádza v prvej alfa verzii na Steame. Volajú to vertical slice #1, čo v korporátnom prostredí znamená test, či hra, engine, dizajn, UX a ďalšie prvky fungujú. A fungujú? Pozrime sa na to.
Rozdiely medzi Space Engineers 1 a 2
Jedným z hlavných vylepšení v Space Engineers 2 je nový jednotný 25 cm mriežkový systém, ktorý umožňuje presnejšiu a intuitívnejšiu stavbu bez rozdielu medzi veľkými a malými mriežkami. Pridané boli aj nové nástroje ako „voxel hand", symetrické nástroje a funkcia undo/redo pre väčšiu flexibilitu pri tvorbe. Grafické vylepšenia zahŕňajú Ray tracing, globálnu ilumináciu a vylepšené osvetlenie, čo posúva vizuálnu stránku hry na novú úroveň. Veľmi pozitívne je prijímané aj vylepšenie textúr a detailov modelov, ktoré výrazne napomáhajú realistickému vzhľadu a pocitu z hry.
Pozitíva v alfa verzii
Zjednodušený a intuitívny stavebný systém umožňuje rýchlejšiu a efektívnejšiu tvorbu komplexných štruktúr – a to je skvelé! Výkon hry je výborný – na stredne výkonných systémoch beží plynulo pri vysokých nastaveniach grafiky. S RTX 3060 a procesorom i7-7700K som hral pri stabilných 60 fps pri prieskume mapy Concordia, s poklesom na 45 fps pri deštrukcii objektov. Deštrukcia je síce trochu problematická, ale funguje. Ako hráčovi, ktorému stačí 30 fps, mi to vyhovuje. Myslím, že vývojári to ešte doladia. Oceňujem aj nové animácie a realistickejší pohyb postáv, ktoré pôsobia lepšie ako v prvej časti.
Výkon
Hra je optimalizovaná tak, aby poskytovala plynulý zážitok aj na stredne výkonných systémoch. Vylepšenia enginu VRAGE3 prispievajú k lepšiemu výkonu a umožňujú hráčom stavať väčšie a komplexnejšie štruktúry bez výrazných poklesov snímkovej frekvencie. Vylepšený fyzikálny engine pomáha pri realistickejšom zničení lodí a objektov, hoci občasné problémy so synchronizáciou objektov v multiplayeri ešte vyžadujú opravu.
UX sa zlepšilo, konečne
Redizajn používateľského rozhrania a ovládania je skvelý, s dôrazom na intuitívnosť a jednoduchosť používania. Nové funkcie, ako je napríklad vizualizácia montážnych bodov a mriežkových línií, zjednodušujú stavbu aj pre nových hráčov. Pribudlo tiež lepšie usporiadanie nástrojov a menu, čo uľahčuje prístup k často používaným funkciám. A nových hráčov značka potrebuje – preto je skvelé, že sa vývojári snažia urobiť hru prístupnejšou.
Hrateľnosť
Space Engineers 2 ponúka rozšírené možnosti tvorby a prieskumu v porovnaní s predchodcom. Hráči majú k dispozícii nové nástroje a funkcie, ktoré im umožňujú realizovať komplexnejšie projekty a objavovať nové svety s vyššou úrovňou detailov a realizmu. To je presne to, po čom hráči volali – technologické obmedzenia enginu, dizajnové obmedzenia, to všetko bolo odstránené alebo vylepšené. Systém automatickej opravy lodí je ďalším krokom vpred, vďaka čomu je údržba komplexných konštrukcií menej frustrujúca. Vylepšenia sa dočkali aj zbrane a bojový systém, kde sú explózie realistickejšie a lepšie vyzerajúce.
Čo by sa malo zlepšiť
Obavy z možného rozdelenia komunity medzi prvým a druhým dielom, čo by mohlo viesť ku stagnácii pôvodnej hry, sú oprávnené. Ale nebál by som sa toho. Firma si rozhodne neutne zdroj svojich hlavných príjmov. Diskutuje sa aj o kompatibilite plánov medzi oboma hrami a aj o tom, či budú aktualizácie pre prvú hru pokračovať. To by bolo vhodné vyjasniť, pretože komunita robí Space Engineers marketing zadarmo. Ďalšou oblasťou na zlepšenie sú veľké vesmírne bitky – v súčasnej verzii dochádza k občasným výrazným poklesom fps pri veľkom počte objektov, čo sťahuje dole celkový dojem z bitiek.
Early Access verdikt - áno či nie?
Celkovo je Space Engineers 2 v alfa verzii veľmi sľubným pokračovaním s mnohými vylepšeniami, ktoré oslovia nových aj skúsených hráčov. A tých hráčov bude len pribúdať, pretože herný vesmír je nekonečný a fascinujúci.
![]() |
PC
Vývoj: Keen Software House / Keen Software House Štýl: Akcia
| ||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|