Ako zmenili EU vývojári svoje platformové preferencie tento rok? |
Európske herné štúdia sa prestali vrhať do mobilných hier, vracajú sa späť na PC. K tomu štvrtina vývojárov pracuje na hrách pre zariadenia virtuálnej reality a KickStarteru už veľmi neverí.
Pár dní pred Gamescomom sa tvorcovia hier stretnú na Game Developers Conference Europe, najväčšej konferencii tvorcov hier na tejto strane Atlantického oceánu. Organizátori každý rok poprosia časť prihlásených vývojárov, aby vyplnili dotazník a na jeho základe s predstihom uverejňujú štatistiky o smerovaní európskeho herného priemyslu.
PC vs. konzoly vs. mobily
Veľmi zaujímavo dopadol prieskum venovaný platformám, ktorý naznačil zastavenie rastu mobilov a návrat európskych štúdií späť k tvorbe PC hier a výrazne si polepšila konzola Xbox One. Vo svete a predovšetkým v Ázii je pritom trend úplne opačný a mnohé veľké spoločnosti veria v pokračovanie rastu mobilného hrania a s ním spojeného free-to-play biznis-modelu.
Až 62 percent európskych vývojárov napísalo, že momentálne pracujú na hre pre PC. Mobily sú na druhom mieste s 50 percentami (súčet percent jednotlivých platforiem nie je 100 kvôli multiplatformovým titulom). 23 % pripravuje hru pre PlayStation 4 a 20 % pre Xbox One.
To sú však ešte iba plány, realita môže byť iná, takže sa radšej pozrime na ich posledné vydané hry. 46 % najnovších hier od účastníkov GDC Europe vyšlo na PC, 40 % na mobily a 16 % ako hra pre internetové prehliadače. Vlani pritom viedli mobily, tiež so 40 percentami, keďže PC malo iba 38 percent.
Budúcnosť vyzerá pre PC ešte ružovejšie, až 67 % (teda dvaja z troch opýtaných) sa chce vrhnúť do projektu hry pre PC, u mobilov je to 53 percent. Konzoly sú zatlačené do úzadia, 34 % vývojárov chce naštartovať vývoj hry pre PS4 a 33 % pre Xbox One. Sily týchto konzol sa teda tak už vyrovnali, keďže vlani PS4 so 42 percentami prevalcovala Xbox One a jeho 26 percent. Wii U je ďaleko za konkurenciou a z handheldov je v Európe jasne najobľúbenejšia PS Vita.
Mobily
Ďalší graf ukazuje pomer síl jednotlivých mobilných platforiem. Po prvýkrát v histórii prieskumu GDC Europe State of the Industry sa Androidu podarilo preskočiť iOS, aj keď iba tesne. 63 % vývojárov pracuje na hre pre Android a 57 % na hre pre iOS. 32 % opýtaných nepracuje na žiadnej mobilnej hre, drvivá väčšina z tých zvyšných 68 % teda pracuje na hrách pre Android aj iOS. Windows Phone zostane aj v najbližšej budúcnosti pozadu a na Blackberry a PlayStation Mobile si spomenul málokto.
Crowdfunding (KickStarter, Indiegogo a pod.)
Zlatá doba crowdfundingu je dávno preč. Už dlho nestačí iba sadnúť si pred kameru a opísať hru, ako vyzerá a ako sa hrá v predstavách vedenia malého štúdia. Kto chce uspieť a nemá známe meno, musí prísť buď s veľmi, veľmi dobrým nápadom alebo veľmi dobre a dôveryhodne vypracovaným projektom aj s ukážkou hrateľnosti. Veľká väčšina herných projektov končí neúspechom a hoci sa niekomu môže zdať, že každá druhá hra je financovaná cez KickStarter, minimálne v Európe tomu tak nie je a záujem vývojárov o túto cestu klesá.
Minulý rok iba 6 % opýtaných napísalo, že práve pracuje na hre, ktorá uspela v crowdfundingovej kampani, ale až 42 percent malo v pláne vypracovať nový projekt a získať peniaze týmto spôsobom. Podľa týchto čísel drvivá väčšina z nich neuspela. Teraz už totiž na hre financovanej pomocou crowdfundingu pracuje 5 % opýtaných a iba 34 % do 365 dní príde s vlastným projektom.
Jeden z opýtaných k odpovedi pripísal aj svoj pohľad na význam kampaní na KickStarteri a ďalších sledovaných portáloch a nejde o niečo, čo by sme už párkrát nepočuli: „Crowdfunding už neslúži pôvodnému účelu a stal sa z neho nástroj marketingu a zvyšovaniu povedomia o produkte.“
„Zdá sa, že sme už za vrcholom krivky a crowdfundingové kampane sú teraz oveľa vhodnejšie pre niekoho, kto potrebuje tesne pred vydaním zatlačiť na marketing, než pre niekoho kto potrebuje peniaze na vývoj hry,“ napísal iný respondent.
Virtuálna realita
Uchytia sa alebo neuchytia sa VR headsety na trhu? To je otázka, ktorá by mohla byť čiastočne zodpovedaná už budúci rok. Spoločnosť Oculus VR prisľúbila, že finálna verzia Oculus Rift bude na trhu v prvom štvrťroku 2016 a konkurencia v podobe HTC Vive a Morpheusu od Sony by sa teda tiež mala poponáhľať.
Kľúčovou otázkou je, či bude čo hrať. Nevyzerá to zas tak zle, ak si plánujete kúpiť Oculus Rift. 73 % nepracuje na žiadnej hre pre VR a 22 % pracuje na hre s podporou pre Oculus Rift. To znamená, že iba 6 % pracuje na hre pre VR, ktorá sa pravdepodobne nedostane na Oculus Rift. Gear VR má 7 %, Morpehus 6 % a iba 3 percentá opýtaných počítajú s tým, že ich hra bude podporovať platformu SteamVR.
HTC Vive ako prvý (a jediný?) hardvér so SteamVR bol však prvýkrát ukázaný iba 1. marca tohto roka a až 38 % respondentov uviedlo, že ich táto platforma dokázala zaujať. Pre 52 % je zaujímavý Oculus Rift a 30 % nemá ani minimálny záujem o VR zariadenia. Až 71 percent európskych tvorcov hier si myslí, že virtuálna realita nie je iba jednorazovým výstrelkom a dokáže si nájsť svoje miesto na trhu.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Dragon Age: The Veilguard 226
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 44
- RECENZIA: Call of Duty: Black Ops 6 102
- Novembrové hry 27
- Za akú cenu poskladáte herné PC s novými Intel Ultra procesorom? 159
- Aké boli najpredávanejšie hry v USA za posledných zhruba 20 rokov? 89
- DOJMY: Indiana Jones and The Great Circle 42
- Google dostalo v Rusku pokutu väčšiu ako celosvetové HDP 88
- Očakávaný procesor Ryzen 7 9800X3D bol oficiálne predstavený 187
- GTA San Andreas má 20 rokov, technický riaditeľ spomína na pôvodné plány hry 101 zobraziť viac článkov >