CAR MECHANIC SIMULATOR 2015 |
CAR MECHANIC SIMULATOR 2015 |
Budgetové hry si dokážu nájsť svoje miesto na už i tak dosť presýtenom hernom trhu. V mori nehrateľného balastu sa dá nájsť aj titul, ktorý síce rebríčky predajnosti trhať nebude, avšak má šancu zaujať a zabaviť. Patrí sem aj Car Mechanic Simulator 2015?
Nenáročné simulátory dosiahli nedávno maximálnu možnú mieru bizarnosti. Z regálov v supermarketoch na nás žmurkali bágre, žeriavy, smetiarske autá a iné stroje vysnívaných detských zamestnaní. Všetko, samozrejme, s maximálne osekanou hrateľnosťou, kde krivka zábavnosti strmo padala po odhalení základných, nesmierne jednoduchých princípov, ktoré ste postrehli behom niekoľkých minút. Minuloročný Car Mechanic Simulator bol trochu iný a zaujímavejší než zbytok „simulátorového" budgetu. Potenciál zabaviť na viac než akademickú štvrťhodinku bolo okamžite cítiť, ale čosi tomu chýbalo. Napraviť sa to pokúsil nový Car Mechanic Simulator 2015. Tešili sme sa aj my, veď hrabanie sa v autách je dnes výsadou automechanikov. Aj my si chceme vymeniť svoj brzdový kotúč!
Ono na to Car Mechanic Simulator 2015 (ďalej len CMS 2015) vôbec nejde zle. Dá vám rovno garáž, v ktorej sa môžete vyblázniť pri rôznych zákazkách a skromný obnos na bankovom účte. Zazvoní vám telefón, na displeji uvidíte základný popis problému a je na vás, či túto požiadavku prijmete alebo nie. Vzhľadom k tomu, že sa v autách chcete skutočne špárať a rozoberať ich do poslednej skrutky, prácu odmietať nebudete. Spočiatku dostanete len jednoduché úlohy, ktoré zvládnete za pár minút, pretože poškodenú súčiastku máte hneď pod nosom. Dokonca nemusíte automobil premiestniť na dvojstĺpový zdvihák, ale niekoľkými klikmi obdržíte honorár. V momente, kedy sa oťukáte a pamätáte si, čo sa kde približne nachádza, začne prituhovať.
Počet dielov, ktoré je potrebné vymeniť, narastá, nachádzajú sa hlbšie v útrobách auta, takže sa k nim musíte postupne prepracovať. Neskôr dokonca netušíte, čo je vlastne konkrétne poškodené a dostanete len informáciu, že motor vydáva divné zvuky, nebrzdí to, neakceleruje ako bežne a podobne. To už nestačí ísť po konkrétnej súčiastke, ale musíte sa pozrieť na určitý blok vozidla (motor, prevodovka, kolesá…) a hľadať. V zozname úloh sa vymenené súčiastky automaticky označujú a taktiež ak viete, čo treba vymeniť, môžete si danú vec zvýrazniť. Niektoré práce sa môžu pretiahnuť na niekoľko dlhých minút a čo pôvodne vyzerala ako fuška na pár klikov, skončí demontážou celého motoru a nápravy.
Ovládanie je v tomto segmente virtuálneho oháňania sa šraubovákom jedným z najpodstatnejších aspektov ovplyvňujúcich celkové hodnotenie hry. A to v CMS 2015 dopadlo ak už nie na výbornú, tak obstojne. Rýchlo si na jednotlivé akcie zvyknete. Výber časti auta potvrdzujete ľavým tlačidlom, samotnú demontáž súčiastky podržaním pravého a ak niečo drží na šraubách, musíte sa naň kurzorom presunúť a aktivovať gola sadu ľavým pazúrikom hlodavca. Počas hrabania sa v aute meníte klávesovými skratkami jednotlivé módy : ak niečo rozoberáte, naopak skladáte a diagnostický. Spočiatku nebudete vedieť, čo vlastne hra chce a ani tutoriál vám príliš nepomôže. Lenže stačí zopár minút skúšania a už sa budete cítiť ako automechanici roka. Ani sa nenazdáte a zistíte, že vás to vlastne celé baví, hoci niektoré veci by sa dali vyriešiť komfortnejšie.
Tak napríklad nahrávanie nových zákaziek je neuveriteľne zdĺhavé (to loadingy všeobecne), pri dvíhaní a skladaní zo zdviháku je neaktívne, takže sa ani nepozriete, čo máte ešte spraviť. Rovnako odporúčame čo najskôr zakúpiť tablet, pretože pre kúpu každej súčiastky budete musieť behať k počítaču za stolom, ktorý je na opačnom konci servisu. Nie je možné kliknúť na položku, ktorú máte opraviť a automaticky kúpiť nový diel. Nie, musíte si zapamätať jej názov, vojsť do internetového obchodu, vyhľadať a zaobstarať si správny kus. Absencia akéhokoľvek prelinkovania zdržuje, avšak tento herný prvok neberieme ako vyslovený zápor, len na začiatku budete behať sem a tam. Viac sa nachodíte ako dačo porobíte.
Akýmsi podivným zázrakom nám to neprekážalo natoľko, aby sme hru znechutene vypli a vypustili do sveta ďalšiu zo sarkastických recenzií na „arkádové simulátory čohokoľvek”. Hranie CMS 2015 je skôr príjemným relaxom po náročnom dni v práci či v škole, a tak jeho atmosféra funguje. Nevydržíte pri ňom dlhé hodiny, ale každý deň si ho pri sledovaní televíznych správ pustíte a bavíte sa prostými činnosťami. Postupne totiž hra ukazuje svoj ďalší obsah a je len obrovskou škodou, že to robí až tak neskoro, kedy by ste mohli na CMS 2015 pokojne i zabudnúť. Tak napríklad vďaka každej činnosti, ktorú vykonáte, vaše olejom oprskané alter ego leveluje. RPG prvky sú zjednodušené ako to len ide: skúsenosti získavate za každú činnosť a ak ich dosiahnete tisíc, môžete investovať bod do vylepšenia.
Postupne sa tak prepracujete k bonusom, ako je rýchlejšie rozoberanie a skladanie súčiastok, dostanete spomínaný tablet, získate presnejšiu analýzu, navýšite pravdepodobnosť opravy poškodených súčiastok (nemusíte kupovať nové, ale použijete repasované) a podobne. Len si musíte všetko odomknúť získanými „expami". Tie vám dovolia odomknúť ďalšie možnosti vášho servisu, medzi ktoré patrí napríklad možnosť lakovania automobilov, testovacia miestnosť a po hodinách poctivého rozoberania a skladania vozidiel si kúpite pozemok, v aukcii nepojazdné auto a môžete si zreštaurovať svojho miláčika a prípadne ho ďalej predať. Postupne otvárané možnosti (na každú potrebujete mať na konte nemalý obnos skúseností a peňazí) spríjemňujú inak monotónnu hrateľnosť.
V CMS 2015 totiž skutočne o nič iné ako výmenu súčiastok nejde. Je to klad hry i zápor zároveň. Základná myšlienka je lákavá, ale všetko stojí len na nej. Úroveň technického spracovania je dostačujúca k tomu, aby vám hra nepripadala príliš škaredá, avšak dnes už málokoho ohúri. Navyše je celé prostredie neuveriteľne statické, bez animácií a pripomína skôr hidden object adventúry. Podobne je na tom interaktívna prezentácia jednotlivých vozidiel. Tie z licenčných dôvodov nemajú svoje skutočné názvy, ale vizuálna stránka pokazených tátošov vám bude viac než známa. Cez 20 automobilov vám stačiť bude, nájdete medzi nimi súčasné krásky i skorodované chuťovky ako napríklad poľský Fiat 126. Kto sa v ňom (dobrovoľne) viezol, vie, že človek musel mať vo vrecku pre istotu náhradnú dvanástku kľúč, ale v jednoduchosti je predsa sila.
Pod kapotou sú jednotlivé vozidlá takmer totožne zostavené, zaradenie do tried mení len komponenty, ktoré musíte vymieňať. Nič iné ako stavanie a skladanie aut, zložených z približne 200 objektov, ani nečakajte. Na nič viac sa tento causal simulátor ani nehrá. Zopár nedomyslených vecí a monotónnosť, ktorá vám začne prekážať po pol hodine snorenia pod kapotou, žiaľ, k budgetom prirodzene patria. Dlhšie vás hra neudrží, nemá na to potrebný obsah, rozšírené herné prvky, detailnejšie špecifikácie a popisy fungovania jednotlivých častí auta alebo vlastne čokoľvek, čo by bolo odlišné od klikania na aktívne body na obrazovke. Napriek tomu je to stále jeden z tých zábavnejších simulátorov pre nenáročných. A to sa predsa ráta, hlavne ak vidíme progres oproti predchodcovi.
Vlhký sen virtuálneho automechanika Car Mechanic Simulator 2015 je pomerne jednoduchá hra. Ukáže vám, kde máte poklikať, tak tam dačo poklikáte. A ak ide všetko ako má, vymeníte nejakú vec za inú a znovu klikáte v opačnom poradí. Napriek prostému nápadu má hra svojské čaro a keďže sa my, bežní smrteľníci, v autách nemáme možnosť hrabať (alebo ak ju máme, tak to skrátka späť neposkladáme - kto skladal nábytok a ostalo mu 10 súčiastok a podivná tyčka k tomu, chápe), tešíme sa z nej. Veď dnes si človek už ani obyčajnú žiarovku nedokáže sám vymeniť. Preto sme sa zasnívali a predstavili si, čo všetko by nový Car Mechanic Simulator musel mať, aby hodnotenie vyskočilo vyššie a naplieskalo klinovým remeňom Geraltovi päť a dvadsať na jeho zaklínačský zadok. Tak v prvom rade by sme sa potešili licenciám. A nielen zopár poľských bakeliťákov, ale chceme poriadnu dávku aut, pokojne len niekoľkých značiek, pričom vyberať by sa dalo z dávnej minulosti i elektronikou preplácanej súčasnosti. Chýbať by nesmela ani pridaná hodnota v podobe komplexnej prezentácie značky a modelu, detailnejšie možnosti kochania sa interiérom (a jeho vlastnou konfiguráciou) či zvukom motoru. Testovanie by bolo viac do hĺbky. Mohli by sme nastavovať motor a venovať sa aj zlepšovaniu či úprave jeho možností alebo si nastaviť prevodovku. No skrátka sa trochu viac špárať vo vnútri. A chceme si k tomu pustiť Aligátor alebo iné rádio, nie elektronické „tuc-tucy". Jednotlivé komponenty by sa výraznejšie odlišovali. Pokojne aj značka od značky, pretože štartér v 2015-ke vyzerá stále rovnako a ono to začne po čase nudiť. Taktiež je montáž a demontáž momentálne príliš robotická a len klikáme tam, kde svieti zelená, hoci na ten „šróbik" vlastne ani nevidíme, nedočiahneme naň. A vlastne vďaka hlúpo ovládanej a obmedzujúcej kamere je to aj dobre. Takže prepracovať aj kameru. S tým by súvisel aj potrebný redizajn celého UIčka. Nie je zlé, ale prelinkovanie súčiastok (samozrejme, s tým, že vám hra po kliknutí na otáznik aj povie, čože to je ten kus neforemného kovu a plastu) by pomohlo a ak by nám to umožnilo rýchle nakupovanie súčiastok bez ich zbytočného hľadania, buchli by sme vychladené šampanské. A už žiadne dlhé loadingy a nech to vyzerá modernejšie, nie ako miliarda nemeckých tycoonov. Zakúpenie nepojazdného šrotu a jeho zreštaurovanie tu máme, ale cieľom je len ďalšie zarobenie finančného obnosu, ktorý je v počas dlhodobejšieho hrania na dve veci. Striekanie farby kliknutím je fajn, ale prečo nám nechcú dať do ruky striekaciu pištoľ, aby vyniklo naše (ne)umelecké ja? Prepracovanejší manažment garáže, ktorá by prerástla do plnohodnotného servisu, by síce už hru naklonil k strategickému žánru, ale prečo nie? Taktiež nám interiér a všetko naokolo pripadalo až nepríjemne statické, neživé, nalinkované. Stačí odkukať od Simsov, že búdičku s heverom si poskladá každý aj sám. A rád. A postupne si ju zveľaďuje. Na výmenu oleja predsa netreba naše šikovné prstíky, to by zvládla aj najatá pracovná sila. Dobre, už začíname zbytočne fantazírovať, ale výsledok je jasný. Nový CMS časom začne nudiť, pretože len monotónne opakujete už naučené. O tom je aj skutočný život automechanika, ale v hre ide predovšetkým o hrateľnosť a tej by postupný progres prospel. Snívame ďalej. |
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: PlayWay / PlayWay Štýl: Simulácia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|