THE SOLUS PROJECT |
THE SOLUS PROJECT |
Človek si ani neuvedomuje, aký je to pocit byť skutočne osamotený, až pokiaľ si to nevyskúša na vlastnej koži. No a čo tak byť úplne sám na cudzej planéte? Postupne ešte aj zistíte, že tam možno nie ste tak úplne sami a to je snáď ešte desivejšie. The Solus Project vás už po niekoľkých minútach vtiahne do svojho sveta a hutnej atmosféry. Výroba a kombinovanie predmetov vám dá pocit slobody a spoločne s nutnosťou spánku vás presvedčí o tom, že prežitie máte vo svojich rukách. Celý tento dojem pokazí mierne tunelový postup hrou, keď budete mať pocit, že ste „niekým“ (čítaj tvorcami) vedení len jednou vytýčenou cestičkou. Začnime však pekne od začiatku.
V intre sa dozviete, že planéta Zem bola zničená a ľudstvo prežíva iba vďaka malej flotile lodí niekde v okolí Pluta. Vaša loď je vyslaná na prieskum vzdialenej planéty, ktorá sa javí ako potenciálne miesto pre kolóniu. Nie všetko však prebehne hladko a vaša loď je nenávratne zničená pri prílete na planétu. Začínate tak medzi troskami záchranného modulu na planéte Gliese-6143-C, ktorá je na pohľad chladná a neobývaná. Hra síce môže najprv pôsobiť ako open-world sandbox so survival prvkami a výrobou predmetov, no nie je to úplne tak. Nemáte úplnú voľnosť a pohybujete sa len od jedného miesta k druhému, ktoré vždy vidíte na mape.
Vyrobíte si prvé nástroje a fakľu, naberiete nejaké to vesmírne jedlo a napijete sa chladnej jaskynnej vody. Všetko vyzerá pokojne, nedotknuto. Hra má naozaj pekný a výnimočný vizuálny štýl, ktorý je miestami možno až príliš farebný. Okrem potravy a spánku je nutné neustále si sledovať aj telesnú teplotu, ktorá vie veľmi rýchlo klesnúť - najmä ak ste vonku v nočných hodinách. Podchladenie je snáď najčastejšia príčina úmrtia v hre. Z prístroja vo vašej ruke vyčítate všetky vaše životné potreby, dokonca aj to, či sa vám chce spať. Následne sa už môžete vydať na cestu, pričom vaším prvotným cieľom je kontaktovať ostatné lode.
Vaše okolie na planéte tvorí pätica ostrovov, medzi ktorými sa presúvate pomocou podzemných chodieb. Obmedzená voľnosť zamrzí, rovnako aj statické a neinteraktívne prostredie, v ktorom nepohnete ani kameňom. Frustrovať vás to bude najmä v noci, keď je nepríjemná zima a vy ste odkázaní nájsť len ten jeden jaskynný previs, ktorý za vás vytvorili autori. Nemožnosť vykopať jamu, odsunúť kameň, či nedajbože postaviť malú základňu, vás bude hnevať. Vtedy vám neostáva nič iné, len sa nechať unášať atmosférou a vytýčenou cestou.
Nepotrvá to dlho a do rúk sa vám dostane akýsi diskový teleport, s ktorým sa viete efektívne premiestniť na krátku vzdialenosť. Využijete ho najmä na prechod cez úzke miesta, kedy disk prestrelíte pomedzi zábradlie či štrbinu v kameňoch a budete rozmýšľať, či to vlastne autori takto chceli, alebo ste totálne „oklamali“ systém. Po vstupe do podzemia ostrova využijete teleport aj na riešenie rôznych hádaniek.
Hneď ako zazriete prvú malú svätyňu (slúžia na ukladanie hry), pochopíte, že táto planéta asi nie je taká neobývaná, ako sa na prvý pohľad zdá. Nástenné maľby, kamenné nástroje, čaše, hrnce... Jednoznačne tu už pred vami niekto bol, respektíve nie niekto, ale rovno celá pradávna civilizácia. Krásne sa tu tak mieša mystická atmosféra s klasickou sci-fi vesmírnou tematikou. V jednej chvíli vyberáte potravu a súčiastky z vraku stroskotaného záchranného modulu, čítate denník niekoho z posádky a o pár okamihov sa zasa prechádzate po starodávnych sieňach a premýšľate, na čo asi pôvodným obyvateľom slúžili. Atmosféra, tá je snáď najsilnejšou stránkou The Solus Project a vďaka nej hre odpustíte rôzne neduhy a tunelový postup.
Príde čas aj na jemné prvky hororu – kostry mŕtvych síce pôsobia. akoby sa už dlhé stáročia ani nepohli, no vy niekde v hĺbke duše stále čakáte, že na vás zrazu niekto vyskočí. Pri prechode podzemnými chodbami som dokonca narazil na miestnosť plnú malých postavičiek. Vyzerali ako náhodne pohodené hračky, ktoré tam niekto pri náhlom odchode zanechal. Prešiel som pár krokov a keď som sa obzrel, zrazu boli všetky na nohách a ako malá armáda na mňa nehybne hľadeli. Poviem vám, desivejší pocit som snáď v hre ešte ani nezažil, zalial ma pot a prešiel mráz po chrbte, no a už som odtiaľ len upaľoval, čo mi nohy stačili.
Práve vďaka takýmto okamihom si ani nebudete veľmi uvedomovať, že idete stále len vpred bez možnosti nejakých výraznejších odbočiek. Občas sa niekde zaseknete pri hľadaní nejakého kľúča, páky alebo riešení hádanky. Potom sa zasa dostanete na povrch a budete pokračovať v hľadaní súčiastok do majáku, ktorým chcete kontaktovať ostatné lode. Po pár hodinách si teda uvedomíte, že Solus Project je najmä atmosférickou adventúrou. Cestu vám budú sťažovať aj poveternostné podmienky. Taká smršť meteoritov či poriadny hurikán vie narobiť problémy. Spoločne s urputne chladnými nocami je vonkajšie prostredie omnoho neprívetivejšie, ako keď ste v jaskyniach. Tam nanajvýš natrafíte na rôzne pasce, ktoré tam na vás niekto pripravil...
Mystický vizuál dopĺňa záhadný soundtrack, ktorý sa taktiež podieľa na dychberúcej atmosfére. Občasný komentár vašej postavy vám pomôže lepšie sa s ňou stotožniť a skutočne sa vžiť do deja. Postava si vtedy vlastne nahráva záznamy do svojho denníka, čo je šikovný spôsob, ako si zrekapitulovať, čím ste si za poslednú hodinku prešli. Podarí sa mi nájsť iných preživších? Čo majú znamenať tie nákresy? Mám neustále pocit, že mi je niečo v pätách...
Pri hre Solus Project strávite asi 20 hodín. Postupne budete odkrývať čriepky príbehu, minulosť planéty a dúfať, že sa vám podarí kontaktovať ostatných a nejakým spôsobom prežiť. Zo všetkých vašich potrieb je tou najdôležitejšou teplota, ktorá vás vie zabiť v priebehu niekoľkých sekúnd. Napríklad s potravou sme nemali veľké problémy - buď sme z tašky vytiahli vesmírny „lepeňák", alebo sme si dali polievku, ktorú sme našli v tábore. To musia byť iné „Éčka", keď je to tu navarené stovky rokov...
Hra podporuje aj VR, čo môže znamenať ešte lepší zážitok a vžitie sa do atmosféry. Občas zažijete frustráciu z nekonečného hľadania súčiastky či kľúča, no hra vás na oplátku odmení napínavými chvíľkami, kedy budete mať srdce až v krku. Na záver ešte spomenieme, že The Solus Project je vlastne duchovný nástupca hry The Ball z roku 2010. A ak teda máte radi adventúry, odhaľovanie tajomstiev a nádych sci-fi, tak je The Solus Project to pravé pre vás.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox One Vývoj: Teotl Studios / Grip Games
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|