ODIN SPHERE: LEIFTHRASIR |
ODIN SPHERE: LEIFTHRASIR |
V záplave všakovakých remakov a HD reinkarnácii sa môžu niektoré japonské perly takmer stratiť – a bola by to obrovská škoda. Dupľovane to platí pre Odin Sphere, čarovnú a jemne štylizovanú akčnú JRPG o odhodlanej hrdinke na fantasticky pripravených bojiskách. Je to poctivá hra ako remeň, ktorá si ctí klasické pravidlá typu „nevymlátiš nepriateľov – nejdeš ďalej“ a „boss je vždy násobne väčší ako ty“ s novinkami. Bola to jedna z najlepších hier roka 2008 na PlayStation 2 a možno mala smolu, že prišla neskoro a všetci už drvili novinky na PS3 a Xbox 360. Ale je čas zmeniť to a pripomenúť si kvalitnú JRPG.
Zaujímavé je už dávkovanie deja. Nenastane lineárne rozprávanie, ale niekoľko zvratov, úplne odlišný finiš. Odin Sphere povolal do narácie päť postáv, ktoré reprezentujú jednotlivé knihy. Každá kniha patri jednému hrdinovi, vedie vás cez bojiská a zamotané momenty v epickom konflikte. Päť kapitol navyše doplnia dve ďalšie, čo doručia grandiózne finále, no kým sa k nemu dopracujete, budete si skladať príbehovú mozaiku. Každá postava dopĺňa iné a niekedy v nečakanom duchu – prvá hrdinka sa môže neskôr stať protivníčkou a naopak, zdanlivo nesympatický bojovník si zrazu pýta vašu pozornosť na 8-9 hodín. Autori príliš neakcentujú hrdinské vystupovanie, ale povinnosť bojovať. Namiešali severskú mytológiu a kopu lokalít: zdevastované bojiská, malebné zámky, veľké legendy o kráľoch. Je to pasia hrať niečo z pohľadu piatich postáv a potom to zavŕšiť vo veľkolepom závere.
A inovácie nekončia ani v hrateľných pasážach. Po vašom vstupe do sveta sa rozpúta konflikt a pomedzi to solídne servírované dialógy, čo vám pomôžu oddychovať. Na bojisku vás čaká mela a veľmi šikovný dizajn levelov. Všetko sa odohrá v podobe kapitol knihy: nehrateľné (animácia, pár dialógov) aj hrateľné. A to v starostlivej štruktúre. Keď vás autori dostanú na bojisko, zbadáte rozvetvenú mapu v kruhu. Hrdina sa prechádza po bojisku, ktoré je v skutočnosti kruhom a pri aktívnych bodoch sa môže presunúť na jednu z máp. Presne vidí typ mapy: či to bude oddychová s obchodníkom, obyčajná bojová (má rozptyl obťažnosti od 1 do 5), alebo už čaká ozbrojený boss. Celé hodiny budete vstrebávať ako ten systém fantasticky funguje – sami idete do časti levelu, na ktorú si trúfate. I keď po čase prídu aj ťažké momenty, keď bude silný súper. Zväčšená mapa je báseň pre oči: level dizajn je fantastický.
Pri dizajne sa budete kochať aj v jednotlivých leveloch, ktoré maximálne ťažia z 2D grafiky. Vrstvia viaceré línie, takže zrazu môžete vyskákať po plošinách do nečakanej výšky, kosiť nepriateľov počas letu či skúšať iné finesy. Poctivá 2D akcia má ľahko zapamätateľné ovládanie a pár tlačidiel, zbierate predmety a učíte sa ako levelovať postavu. Fialové orby sú cenné, treba snoriť po nich všade, postup nahor sa vždy oplatí. Ostatné predmety majú dobrý efekt na nepriateľov: zbrane sú jasné, ale dobrá fľaška môže zvýrazniť slabinu a potom sa vám bude ľahšie bojovať.
Zatiaľ čo pri bežných protivníkoch sa dokážete dostávať ďalej hladko a presila vás málokedy zlomí, už menší boss môže byť dobrá výzva. Pri nekonečných ukazovateľoch odrátavaných širokou škálou farieb (ako pri Kingdom Hearts) sa dočkáte solídne dlhých bojov. A to nehovoríme o najväčších ozrutách – pri nich sa oslabenie imunity, zamrznutie či iný efekt rozhodne hodí. Samozrejme, postup ďalej vedie cez víťazstvá: pri bossovi sú jasné, pri bežnom leveli sa čaká, kým vyradíte z obehu všetkých nepriateľov, dostanete hodnotenie a môžete sa pobrať ďalej. Boje sú pomerne jasná a dynamická záležitosť, variabilita čaká inde.
Prvým spestrujúcim prvkom sú Psypher zbrane a Phozony. Každá postava má ikonickú zbraň, zbiera kryštály i Phozony z predmetov a padnutých nepriateľov. Vďaka nim silnejú vlastnosti či sa otvárajú možnosti mágie. Phozonov nájdete dosť, no pri spotrebe kúziel sa stále ženiete za ich zbieraním. Navyše každá postava štartuje zo svojho levelu – našťastie hra nie je monotónna ani pri ich striedaní.
Výbornou súčasťou je aj alchýmia. S ňou síce laškujú viaceré JRPG, tu sa však venujete najmä spájaniu predmetov za účelom tvorby nových. Recepty získavate priamo v akcii, snoriť treba po materiáloch aj fľaškách a interesantným spôsobom sa mixujú levely – predmety sa totiž násobia. Ak máte dvojkový a trojkový materiál, v súčine vám zrazu vyjde šestkový. A čím lepší alchýmický produkt, tým vyššie nároky na fľašku či prísady. Alchýmia si žiada čas i chuť experimentovať, medzi bojmi padne vhod.
Treťou súčasťou je sadenie rastlín, aby vám vyrástli novučké predmety. Keď plody zjete, môže sa vám zvýšiť HP a neskôr sa dostanete aj k jedlu a vareniu, kde fungujú podobné princípy ako pri alchýmii. Predmetov si môžete tvoriť neúrekom. Všetky herné mechanizmy sa dopĺňajú – niektoré Phozony sa skôr žiadajú na fungovanie, iné ich generujú.
Vďaka pestrému obsahu sa pri hlavnej porcii (má 30 až 40 hodín!) nenudíte, lebo buď sa zmení postava, objavíte nové recepty či bossov a stále máte čo zlepšovať - bojový štýl aj kvalitnú výbavu do rúk bojovníkov či do batoha. Šmelinári radi odkúpia, čo nepotrebujete a ich existenciu budete čoraz viac oceňovať.
Grafika je v remasterovanej verzii pastvou pre oči. Na PS4 vyzerá výborne a parádne sa hrá aj Vita verzia. Severská štylizácia, chrabré charaktery, japonský dabing a rozmanitá hudba doplnia hranie.
Odin Sphere: Leifthrasir je chuťovka. Vznikla takmer pred dekádou, ale v novom šate i období má čo ponúknuť. Na pohľad bežná sekačka, ale keď ju začnete skúmať, príde jedna z ukážok, ako niektoré hry nestarnú. Zaujímavé koncepty, nečakané variácie či parádne nápady sa totiž nezunujú tak skoro.
RECENZIE HRÁČOV |
PS Vita
PS3 PS4 Vývoj: NIS America / VANILLAWARE Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|