Štrajkujúci dabingoví herci hovorili o neprijateľných podmienkach |
Krik, strata hlasu i vracanie počas dabovania najväčších videoherných hrdinov posledných rokov.
Asociácia SAG-AFTRA reprezentujúca dabingových hercov vo videohernom priemysle vyhlásila takmer presne pred mesiacom štrajk a jej členovia prestali prijímať ponuky od EA, Activisionu, Take-Two, Warner Bros. a ďalších, pričom celkovo už vraj bolo ovplyvnených 11 najväčších vydavateľstiev. Dôvodom sú údajné veľmi zlé podmienky na prácu, ktorá je náročná a pritom dôležitá. Pokým pred rokmi bolo nadabovanie aj najdlhších dialógov kvalitnými hercami skôr výnimkou, doba sa zmenila a nemí hrdinovia už dlhší čas nie sú v móde. Viacerí známi dabéri poskytli rozhovory CBC, aby hráčov oboznámili s podmienkami, v akých pracujú pri dabovaní známych postáv.
Hlasoví herci sú zvyknutí na prácu pre tvorcov animovaných filmov i seriálov, kde si už ale ich odbory vydobyli lepšie podmienky a niekedy pracujú v skupinách, takže môžu svoje hlasy nechávať oddychovať. Herné spoločnosti s týmto nepočítajú a zavolajú si jedného herca na maratón. V hrách s dialógovými voľbami je pritom textu naozaj veľa a hlasoví herci prichádzajú o zdravie.
Jennifer Hale, hlas veliteľky Shepardovej z Mass Effectu, to prirovnala k štvorhodinovej one-man-show, z ktorej značnú časť strávi krikom a hlasným rozprávaním kvôli akčným scénam. Jeden z takýchto maratónov ju pripravil o hlas na dva týždne. Jej kolegyňa a kamarátka musela po jednom z takýchto výkonov pod nôž a niekoľko mesiacov potom bola bez práce. Elias Toufexis, hlas Adama Jensena z Deus Ex, priznal, že často už po dvoch hodinách nahrávania akčných pasáží melie z posledného. David Hayter, známy ako pôvodný hlas Big Bossa zo série Metal Gear Solid, počas jedného z obzvlášť otrasných dní pozvracal mikrofón, keď v rýchlom slede napodoboval rôzne zvuky zvracajúcich ľudí.
SAG-AFTRA toto spojilo so snahou získať pre svojich členov malý podiel na finančne úspešných hrách, ako je to u filmu a televízie. Právnik zastupujúci vydavateľstvá to odmieta s tým, že by to bolo neférové voči programátorom, výtvarníkom a ďalším ľuďom podieľajúcim sa na tvorbe hier, ktorí majú iba svoje platy. Dabérka veliteľky Shepardovej kontruje, že mnohí fanúšikovia si kúpia hru kvôli nej, dabér Big Bossa argumentuje tým, že dospelého muža už dojalo stretnutie s ním k slzám. To sa programátorom asi nestáva...
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 421
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 87
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Porovnanie vizuálu Stalkera 2 a skutočnosti 24
- Filmová recenzia: Gladiátor II 55
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75
- LEGO predstavilo novú sériu LEGO F1 formúl 29 zobraziť viac článkov >