SUPER MARIO RUN |
SUPER MARIO RUN |
iOS platforma, sprvoti reprezentovaná len telefónmi iPhone, je na svete od roku 2007. Počet predaných telefónov s nahryznutým jabĺčkom odvtedy prekročil 1 miliardu kusov, a to nehovoríme o iPodoch a iPadoch. Napriek obrovskému ekosystému, neskutočne silnej značke a viac ako zaujímavej penentrácii na trhu, Nintedo a ich Super Mário nikdy o „iZariadenia" nestáli. Až doteraz. Premiéra fúzatého inštalatéra sa uskutočnila 10 rokov po uvedení prvého iPhonu a my si, samozrejme, túto historickú udalosť nemôžeme nechať ujsť.
Počet únosov princeznej Peach, ktoré má na svedomí lotor Bowser, síce nie je úplne porovnateľný s počtom predaných iPhonov, ale nemá od neho ďaleko. Takmer každá Mário hra vychádza z rovnakej premisy o „princezně v nesnázích“ a ceste šikovného Taliana za jej záchranou. Inak to nie je ani v Super Mario Run. Tu navyše Bowser ešte aj zničil hrad a jeho okolie, a tak je okrem záchrany Peach potrebné odznova vybudovať Mushroom kráľovstvo.
Mário, vitaj na iPhone.
|
Bossovia majú zväčša jednu smrteľnú slabinu, stačí na ňu iba prísť.
|
Výstavba kráľovstva v plnom prúde.
|
Základné piliere mobilného Mária pochádzajú z klasických verzií. Jedná sa o skákačku alebo ak chcete platformovku, kde úspech záleží najmä na vašich reflexoch a načasovaní jednotlivých akcií. K dosiahnutiu vytúženej vlajočky na konci levelu musíte preskákať plošinky a zákerné diery až do stredu zeme, poradiť si s mäsožravými rastlinami a nebezpečnými korytnačkami a popri všetkom tomto nebezpečenstve sa ešte snažíte pozbierať zlaté dukátiky a ďalšie bonusy.
Oproti konzolovým verziám je ale zásadný rozdiel v samotnom pohybe. Inštalatér na iPhone totiž beží automaticky (častejšie zľava doprava, občas aj opačne) a vy jedným prstom iba regulujete načasovanie a dĺžku výskoku. Ovládanie je skutočne jednoduché, a pritom dostatočne efektívne. Možno by sa mohlo zdať, že ťukanie jedným prstom do obrazovky nemôže byť zábava, ale až také úplne primitívne to nie je. Mário sa dokáže automaticky prevaliť ponad menších nepriateľov, strety s väčšími zloduchmi sú o to bolestivejšie. Navyše hra prichádza aj s ďalšími pohybovými možnosťami, kedy vďaka pomocným „barličkám“ viete hru pred dôležitým rozhodnutím zapauzovať, alebo vyskočiť vyššie a podobne. Samozrejme, nechýbajú tradičné bonusy v podobe hríbikov s magickými schopnosťami (a tým nemyslíme lysohlávky), dobrôtky poskrývané v obyčajných tehlách, súboje s bossmi a podobne.
Hra ponúka v zásade tri oddelené časti s odlišným zameraním. V podstate sa jedná o singleplayerovú časť, multiplayer a renováciu kráľovstva. Singleplayer je reprezentovaný šiestimi rôznymi svetmi, v ktorých budete musieť dobehnúť do cieľa a poraziť bossa v celkovo 4 leveloch, čiže to je dohromady 24 úrovní. Áno, svety sú zasadené do rôznych prostredí, graficky sa pomerne dosť odlišujú a obťažnosť levelov má stúpajúcu tendenciu. Stále však platí, že na jeden level si nepotrebujete rezervovať viac než 60-100 sekúnd. Zhruba od tretieho sveta budete na jednotlivé svety potrebovať viac pokusov, pretože nové herné mechanizmy a najmä motivácia pozbierať všetko, čo sa dá, vás bude nútiť na časté opakovanie. Celkovo však singleplayer neponúka dostatočne veľa obsahu, aby to vyvážilo cenu hry (k tomu viac neskôr).
Okrajovo sme zabŕdli do motivácie prechádzať levely znova a znova. Prvý prechod levelom vám určite nebude stačiť na to, aby ste ho vyzbierali na 100 %. Navyše hra vás neustále porovnáva s dosiahnutými výsledkami priateľov. A nakoniec tu máme zlaté mince, ktorých nikdy nie je dostatok a vždy sa zídu nejaké navyše.
Toad Rally je akousi obdobou multiplayeru, kde môžete pretekať s ghost postavičkami reálnych protihráčov. Vašou úlohou je nazbierať viac bodov a zapáčiť sa obyvateľom Hubového kráľovstva. Aj tu existujú rôzne rebríčky, porovnania a podobne. Dôležité je dodať, že na každý pretek v Toad Rally je potrebná vstupenka získaná v singleplayeri alebo plnením rôznych úloh.
Základným výsledkom a ukazovateľom úspechu v herných módoch sú zlaté mince. Tie slúžia (spolu so zodpovedajúcim počtom nazbieraných hríbikov) k opätovnému vybudovaniu hradu a jeho okolia. Rôzne budovy a doplnky majú buď iba estetickú funkciu, alebo prinášajú celkom zaujímavé doplnky v podobe minihier či odomykateľných postavičiek. Yoshi či Luigi tak po chvíli snaženia môžu nahradiť Mária vo funkcii hlavnej hernej postavičky. Veľmi kvitujeme, že nič z tohto nie je podmienené nákupom za reálne peniaze a jedinou cestou ako si opraviť kráľovstvo, je snaženie priamo v hre.
Mário beží a skáče, to mu napokon išlo vždy najlepšie.
|
Odmena za výhru v multiplayeri.
|
Jednou z odomykateľných postáv je aj Peach.
|
Toto všetko by bolo v poriadku a my by sme nad príchodom Mária, ktorému nechýbajú tradičné prvky a najmä výborná atmosféra, vyslovili veľmi pozitívny rezultát. Lenže titul stojí na App Store 10 eur a to je skutočne vysoká čiastka na hru s takouto ponukou obsahu. Zopakujeme si ešte raz, že k dispozícii je 24 levelov, ktoré (šikovným hráčom) budú trvať priemerne okolo 80 sekúnd. Matematika je v tomto prípade úplne jasná. Či je 10-eurová investícia pre vás prijateľná alebo nie, našťastie, môžete posúdiť hraním bezplatného dema, kde sú prístupné iba niektoré obmedzené funkcie, respektíve levely. Ďalším, pre niekoho výrazným negatívom, je, že hra vyžaduje neustále pripojenie na internet. Zrejme sa jedná o protipirátske opatrenie, ktoré, bohužiaľ, spôsobuje napríklad to, že v lietadle či mimo wifi a GSM dát si hru jednoducho nezahráte.
Vstup Mária na iOS platformu v nás vyvolal rozpačité dojmy. Na jednej strane je aj z mobilného Mária cítiť tú pravú atmosféru jeho konzolového dedičstva, na druhej strane za cenu 10 eur by mohlo byť dostupných pokojne aj dvakrát toľko levelov alebo aspoň editor tratí a možnosť ich zdieľania medzi hráčmi. Snáď Nintendo ešte s aktualizáciami nepovedalo posledné slovo a pripravuje sa veľká bezplatná dávka obsahu navyše. I v tom prípade si ale radšej najprv vyskúšajte demo.