Spencer: Výkon Xbox Scorpio prekonal očakávania, bude podporovať VR |
Popri predstavení devkitu k Project Scorpio konzole ponúkol Phil Spencer aj rozhovor Gamasutre a porozprával viac o detailoch okolo konzoly.
Popri predstavení devkitu Xbox Scorpio konzoly ponúkol šéf Xboxu - Phil Spencer aj rozhovor Gamasutre a porozprával viac o detailoch okolo konzoly. Spomenul VR, budúcnosť konzolového biznisu ako aj to, čo vlastne Scorpio ponúka.
Plány
Zhrnul svoju prácu, ktorá spočíva v dohliadaní na všetky celky ako hardvér, softvér, marketing, a koordinovaní a hlavne v rozhodnutiach. Prebral vedenie pred tromi rokmi, kde medzi jeho prvé rozhodnutia patrila spätná kompatibilita ako aj rozširovanie služieb, ktoré postupne spúšťajú a aj Project Scorpio. Samotný Xbox One S bol v plánoch od začiatku, ale chceli priniesť ešte niečo viac. Videli príchod 4K TV a naplánovali jeho podporu približne na rok 2016-2017 s Project Scorpio.
Minulý rok však ešte nebol dostatočne výkonný čip pre 4K a tak odložili svoje plány na tento rok. Chápe však rozhodnutie Sony ísť aj do slabšieho výkonu. Bolo to to, čo im vtedy AMD dokázalo ponúknuť a čo im dávalo zmysel. Nakoniec obe firmy robia s AMD, nevedia síce o svojich vzájomných plánoch, ale vedia kam smerujú a čo je kedy od AMD možné dostať.
Cieľom Microsoftu bolo v začiatkoch z 1080p 30 fps hry spraviť 4K hru 30 fps a to ako minimum. To bolo pred dva a pol rokmi a netušili, či to zvládnu. Neskôr si s AMD potvrdili 6 Tflops na rok 2017, ktoré aj dostali a ktorých výkon ich v konečnom štádiu prekvapil. Nastavili optimálnu RAM, GPU, priepustnosť pamäte tak, aby nič netrhalo a aj by CPU stíhalo dodávať dáta do grafiky. Pridali optimalizácie, rýchlu pamäť, rýchly disk, všetko optimalizované na 4K.
V zásade Scorpio je ukážka toho, čo sa naučili zo svojich PC koreňov. Nie len hardvérovo, ale aj softvérovo. Berú si príklad z PC, ale bez toho aby sa konzola sama stala PC. Sú to totiž dva rozličné štýly zariadení určené na špecifické veci a každá skupina hráčov chce niečo iné. Zároveň každé zo zariadením má iné ciele.
Zrušenie generácii
Spencer chcel Scorpio spraviť dobrým hlavne pre vývojárov. Totiž predtým ako prebral velenie viedol first party štúdiá v Microsoft. Vedel čo potrebujú vývojári a podľa toho smeroval Scorpio. Zároveň videl nový štýl hier, ktorým je - hra ako služba. Teda už to nie je ako pri starých generáciách kedy sa autori prestali o hru starať hneď po vydaní. Teraz keď sa pozriete na 10 nahranejších hier je tam GTA V, Minecraft, Call of Duty, jednoducho hry, o ktoré sa autori starajú, pridávajú pravidelné updaty. Ľudia to hrajú, firmy na tom zarábajú. Hry tak vlastne žijú.
Očakáva, že hry budú postupne žiť aj viac ako jednu generáciu, budú žiť krížom cez viac generácii a oni tomu prispôsobujú hardvér a kompatibilitu konzoly. Je to už ako na PC.
Zároveň z PC preberajú aj škálovanie výkonu. Tu bolo vydanie Xbox One S malé zahrievanie, kde skúsili pridať HDR, pridali 4K podporu a popritom začali vysvetľovať vývojárom ako sa pripraviť na budúcnosť, ako automaticky hru prispôsobiť aj na ďalšie konzoly. Konkrétne škálovateľným rozlíšením. Oni na tom robia už dávno napríklad to spravili pri Halo 5, pripravili sa s Forzou na 4k na PC, rovnako Gears 4K na PC a aj ďalšími hrami, pri ktorých zatiaľ ani detaily neohlásili. Celkovo už dlhšie predávali hry vo vyššom rozlíšení v akom je ich schopné zobraziť aktuálna konzola. Radia to aj vývojárom. Niektorí do hier pridali dynamické rozlíšenie ako napríklad DICE v Battlefielde, alebo CD Projekt v Zaklínačovi.
Spätná kompatibilita
S rušením generácii prichádza aj spätná kompatibilita, ktorá je už teraz peknou marketingovou funkciou pre platformu. Hráči stále radi hrávajú staré hry a napríklad on si na PC rad zahrá Age of Empires 2 , ale napríklad k niektorým klasikám ako Donkey Kong sa nedá dostať. Je to pre štýl akým sú konzoly robené, alebo doteraz boli. Ich cieľom je spraviť platformu bez generácii, kde hry nie sú zamknuté generačným hardvérom. Aby mohli hráči ísť späť a zahrať Doom alebo Quake. Je to podobné ako sa ľudia vracajú k starým knihám alebo filmom.
Veľmi dobre sa predával napríklad Red Dead z xbox360 spätnej kompatibility, je to hra ktorú by si mali zahrať všetci. Keď vidia vývojári úspech spätne kompatibilných hier, chcú niečo také aj pre svoju hru, aj keď príde Scorpio. Znovu to oživí záujem o danú hru. Väčšinou ani nemusia upravovať hru keďže tie assety už majú, upravené nastavenia môže jeden človek zvládnuť za dva dni. Hi-res verzia hry môže znovu oživiť záujem. Možno, keď vyšla prvýkrát hráčom ušla, teraz po nej môžu stiahnuť. Podobne ako je to pri PC.
Síce generácie konzol majú svoje výhody. Chcú evolvovať ich možnosti a využiť to najlepšie zo starého a nového prístupu. Chcú inovatívne hry a hardvér, ktorý sa dokáže škálovať.
Vývoj pre Scorpio
Scorpio nebude potrebovať žiadne zásahy do hier. Staré hry pôjdu na Scorpio automaticky a lepšie. Rovnako nové hry pôjdu ako na novej tak aj starej konzole. Stále to je Xbox One konzola. K tomu Scorpio bude veľmi podobné aktuálnej konzole, rovnaké porty, rovnaké možnosti. Chcú to spraviť čo najľahšie pre hráčov a aj vývojárov.
Samozrejme firmy môžu hry pre Scorpio upraviť. Je tam o 3.5GB viac pamäte pre samotnú hru, je tam rýchlejší disk na načítavanie textúr, viac ako 4x vyšší grafický výkon, o 30% rýchlejší procesor. Všetko toto môžu hry využiť. V zásade okrem first party štúdii, majú firmy skúsenosti so škálovaním hier. Vyvíjajú pre rôzne platformy a vedia ako s tým pracovať. Hlavne, ak robia aj na PC. Stačí upraviť nastavenia. Teraz majú k tomu aj DX a PIX nástroje na optimalizáciu a pri Scorpio im výrazne zjednodušili presun dát do konzoly a aj eliminovali stratu času.
Ak by však chceli hru robiť primárne robiť na Scorpio, musia sa na to pozrieť z pohľadu financií. Pôvodný Xbox One má väčšiu základňu, väčšina príjmov pôjde odtiaľ, takže sa musia snažiť aj s verziou pre pôvodnú konzolu. Oni samozrejme chcú, aby Scorpio bola najlepšia verzia z Xbox One rodiny konzol. Nakoniec ju na to aj navrhli. Práve na Scorpiu budú môcť tímy ukázať najlepšiu konzolovú verziu svojej hry.
Čo sa týka využitia čistého 4K, nie je podmienkou. Ak niektorí vývojári nebudú chcieť natívne 4K, môžu ísť aj do checkerboardu, alebo iných vecí. Nikto im nebude brániť. Je to ich rozhodnutie. Výkon budú mať najlepší na Scorpiu.
K tomu dodáva, že teraz s novými službami sa už každý bude môcť stať vývojárom na Xbox One.
Ich cieľom je však hráč, nech hrá kdekoľvek
Xbox sa rozširuje nie len medzi verziami konzoly, ale z konzoly na PC a aj na mobily. Majú milióny zákazníkov na iOS a Androide. Xbox Live je totiž služba, ktorá spája zákazníkov a hráčov s priateľmi. Možno niektorí ľudia vidia toto rozširovanie ako zlú vec, ale komunity vedú úspech hry. Videli to na Minecrafte, GTA V, Ark alebo Astrooner.
Zopakoval ich postoj k Xbox One a PC multiplatformám, kde ak hra môže ísť natívne na PC, bude aj na PC. Hráči sa tak môžu zahrať tieto hry.
Zaspomínali si, že svojho času skúšali napríklad Xbox handheld, mini Xbox na streaming. Vždy skúšajú ako sa pohnúť vpred, ale myslí si že pokým budú TV v obývačke, budú tu aj konzoly. Ale vie aj to, že ľudia už toľko nepozerajú TV, vidí to na svojich deťoch, ktoré viac pozerajú na notebookoch. TV akoby bolo pre staršiu generáciu, nie pre novú. Aj preto sa firmy stále viac obzerajú po PC.
Spomenul aj to, že na konzolách sa nezarába na hardvéri, ale na hrách a službách. Častá zmena hardvéru tak zabolí. Preto chcú skončiť s generáciami ako poznáme, a hry budú môcť fungovať aj na nových konzolách.
Virtuálna Realita
Spencer už minulý rok ohlásil podporu VR pre Xbox Scorpio a teraz to znovu potvrdil, s tým, že budú mať iný prístup. VR je ešte stále len v začiatkoch, stále sa čaká na veľký hit a nechcú to všetko ešte viac rozdeľovať ako je teraz. Budú mať iný prístup a viac otvorený. Nebudú odomkýnať výkon len tým, ktorí im prisľúbia exkluzivitu, budú ho mať otvorený všetci. Bude dostupných aj viac headsetov.
Oni rozbiehajú svoju sériu Windows HMD, v ktorých rôzne firmy prinesú na PC lacnejšie headsety, ktoré umožnia rýchlejšie sa virtuálnej realite rozbehnúť. Pôjdu aj na Scorpiu, ale bližšie sa tomuto ešte len vyjadria.
Nakoniec to uzatvára tým, že pri Scorpio idú spraviť čo najlepší hardvér ako môžu, platformu ako službu, na tomto môžu vývojári stavať. Zároveň dodáva, že už plánujú to, čo príde po Scorpiu.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 409
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 87
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Porovnanie vizuálu Stalkera 2 a skutočnosti 22
- Filmová recenzia: Gladiátor II 55
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75
- Prichádza aj remaster Tomb Raider: Legend trilógie 28 zobraziť viac článkov >