História E3 výstavy - vznik a najväčšie míľniky tohto herného sviatku |
Okrem očakávaní od tohto ročníka máme skvelý čas aj na to, aby sme si zaspomínali, ako vlastne toto podujatie vzniklo.
E3 2017 začína už tento víkend s tým, že prinesie mnohé zaujímavé aj prekvapivé oznámenia. To, čo na nej všetci očakávame, sme si zhrnuli v samostatnom článku, no okrem očakávaní od tohto ročníka máme skvelý čas aj na to, aby sme si zaspomínali, ako vlastne toto podujatie vzniklo. Pohodlne sa usaďte a poďte sa s nami pozrieť do histórie jedného z najväčších sviatkov hráčov.
Predtým, než svoju púť odštartovalo E3 (Electronic Entertainment Expo), zastávala jeho funkciu výstava CES (Consumer Electronics Show), ktorá sa konala 2 krát ročne. Bola tu zimná show, ktorá sa konala v Las Vegas a letná, ktorá prebiehala zvyčajne v Chicagu. CES v tomto prípade bola nepochybne skvelá výstava, najmä pokiaľ ide o veľkosť, avšak ľudia, ktorí sa po nej prechádzali len sťažka tušili, ktorá jej časť a čo presne sa týka práve videohier. CES bola totiž výstava, ktorú ste prioritne navštívili preto, aby ste videli najnovšie inovácie v automobilových alarmoch, chladničkách, stereofónnych zariadeniach a telefónoch.
V začiatkoch tejto výstavy bolo dokonca prízemie kongresového centra vyhradené pre pornografiu s tým, že niektoré z najväčších herných spoločností mali svoje ukážky hneď nad tým, teda na prvom poschodí. Na CES ste tak mohli nájsť naozaj mnohé veci, no problémom bolo, že výstava bola prehustená a stávala sa nepriehľadnou.
S herným priemyslom sa tu zaobchádzalo ako so škaredým bratom elektronického priemyslu a to viedlo k tomu, že sa v roku 1995 čiastočne oddelil. Počas zimnej show boli totiž všetky videohry a ich prezentácie presunuté do veľkého stanu z hlavnej výstavnej plochy. Dejiskom bolo Las Vegas v mesiaci január. Ak ste sa tak chceli pozrieť na videohry, museli ste opustiť hlavnú výstavnú plochu, ísť von cez vietor a dážď len preto, aby ste sa dostali do svojej oblasti.
Výsledkom toho bolo vytvorenie Interactive Digital Software asociácie (IDSA, teraz známej ako ESA). Vďaka nej sa už predstavenia a výstavy hier neopierali o generické združovanie, ale výrobcovia hier začali túto asociáciu brať ako svoju obchodnú organizáciu. Raz sa s jej pomocou zúčastnili výstavy CES, kde bol prístup k hrám síce už odlišný, no stále to nebolo ono. IDSA tak oznámila plán pre spustenie svojej vlastnej výstavy a keď to počula SEGA of America, okamžite vyjadrila svoju podporu. Nintendo of America a ďalší výrobcovia hardvéru resp. konzol naďalej podporovali CES (nezabudnite, že išlo o rok 1994, éru Super NES a Genesis).
Začiatkom roka 1995 však IDSA oznámila, že plánuje organizovať výstavu nazvanú Electronic Entertainment Expo – E3. SEGA však v tom čase mala väčší vplyv a predstavitelia spoločnosti Nintendo tak nemali na výber, než pri sledovaní SEGY, ako sa registruje, len prehltnúť svoju pýchu. E3 už od svojho začiatku nikdy nebola malá show. Začínala totiž s viac ako 50 tisíc účastníkmi, pričom ich počet vyvrcholil na čísle 75 tisíc. V roku 2007 bola menšia verzia podujatia otvorená len pre 10 tisíc účastníkov.
Významné míľniky E3:
11. – 13. máj 1995 – prvá E3 výstava, ktorá už vtedy dokázala zaujať počtom návštevníkov, kde prišlo viac ako 50 tisíc ľudí.
19. – 21. jún 1997 – výstava sa konala v Atlante, kde boli odhalené najpopulárnejšie FPS. Konala sa tu tiež jedna z prvých súťaží v oblasti offline e-športov, turnaj Red Annihilation Quake.
17. – 19.máj 2001 – E3 sa konalo v Los Angeles, kde zostalo doteraz, prišlo 62 tisíc návštevníkov, čo predstavovalo 37,78% nárast oproti predchádzajúcemu ročníku.
18. - 20. máj 2005 – prvý krát, kedy sa E3 konferencie vysielali v televízii, na výstavu prišlo viac ako 70 tisíc ľudí, čo je vlastne dodnes neprekonaným rekordom.
10. – 12. máj 2006 – výstava zaznamenala okolo 60 tisíc návštevníkov, čo predstavovalo 14,29% pokles oproti minulému roku. Koncom júla tak ESA oznámila, že expozícia výstavy bude zmenšená a reštrukturalizovaná. V októbri bol tak podrobne uvedený nový formát výstavy a hoci bola pôvodne vnímaná ako výstava otvorená len pre profesionálov v hernom priemysle, v posledných rokoch sa rozrastala a zahŕňala viac blogerov a účastníkov, ktorí neboli vnímaní ako profesionáli patriaci do herného biznisu. Mnoho z týchto osôb tak bolo z E3 vylúčených, na základe čoho ESA oznámila, že budúci ročník E3 bude prijímať účastníkov len na základe pozvánky.
Pôvodne sa špekulovalo, že z dôvodu týchto zmien mohli byť nezávislí vývojári vylúčení a následne poškodení. To predovšetkým pre väčšie herné spoločnosti. ESA im však v konečnom dôsledku poskytla pozvanie, s priestorom pomenovaným "The Indie Games Showcase". Tento krok bol však výrazne kritizovaným tými, ktorí boli v hernom priemysle na vyššej hierarchickej pozícii, vrátane herného dizajnéra Willa Wrighta (séria The Sims, SimCity, Spore...).
11. – 13. júl 2007 – účasť na 13. ročníku E3 prilákala iba 10 tisíc návštevníkov, predovšetkým kvôli novým pravidlám a zmierneniu povahy tejto show.
15. – 17. júl 2008 – ďalší ročník prepadol účasťou zníženou len na 5 tisíc ľudí, čo je 50% pokles oproti vlaňajšku
2. – 4. jún 2009 – výstava sa vrátila do predchádzajúceho formátu, ktorý mala pred jej reštrukturalizáciou. Bola výrazne rozšírená z hľadiska veľkosti a bola tiež znovu sprístupnená širšej verejnosti. Táto E3 bola veľmi dobre prijatá hernými vývojármi, ktorí boli predchádzajúcimi dvoma ročníkmi poriadne sklamaní. Prišlo 41 tisíc návštevníkov, čo bolo zlepšenie o 720%.
13. - 15. jún 2017 - Tento rok nastáva ďalší veľký míľnik pre E3 a to otváranie sa verejnosti. Tento rok už nie je potrebná akreditácia a už sa tam dostane aj 15 000 hráčov. ESA sa tak snaží reagovať na ďalší odchod spoločností a spraviť výstavu atraktívnejšou pre každého.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 323
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 81
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >