DIRT 4 |
DIRT 4 |
Pred Codemasters bola náročná úloha. Náročnejšia ako tá, pred ktorou stáli pred dvomi rokmi. Vtedy totiž museli revitalizovať svoju známu rally sériu, ktorá aktuálne nesie názov DiRT. A podarilo sa im to na výbornú. V DiRT Rally priniesli hru, ktorá si získala aj starších rally fanúšikov, ktorí si mysleli, že snáď už nikdy neokúsia poctivú rally simuláciu. Teraz ale autori pokračujú ďalej a museli vystúpiť zo svojho vlastného tieňa. A DiRT Rally vrhá naozaj veľký tieň.
V DiRT 4 sa kríži všetko možné. Musíte, bohužiaľ, zabudnúť na to, že by sa v Codemasters rozhodli pokračovať v smere nastolenom v DiRT Rally. To bude zjavne samostatná séria. No zároveň to nie je ani pokračovanie hier DiRT 3 a DiRT Showdown, ktoré už boli veľmi arkádové a s rally koreňmi už toho nemali veľa spoločného. Štvorka nastoľuje nový smer pre sériu, ktorý ale v mnohom zostáva na rázcestí a výsledkom je, že sa síce hra chce zapáčiť všetkým, no nakoniec v niečom nevyhovie nikomu. DiRT 4 to totiž opäť skúša na pomedzí medzi simuláciou a arkádou a rovnako ponúka aj herné zážitky, ktoré chcú balansovať medzi poctivým rally jazdením a trochu viac odviazaným zážitkom v prachu a špine.
DiRT Rally by som nazval občas sparťanské, DiRT 4 je občas nerozhodné a nie vždy je to v prospech veci. Ponuka je ale rozhodne bohatšia, aj keď opäť veľmi stroho prezentovaná. V zásade sa delí na tri základné piliere hry – singleplayer jazdenie, komunita a online. Komunitných eventov sa totiž dokážete zúčastňovať aj sami a nemusia byť nutne naviazané na online hranie. Tieto piliere sa následne delia na konkrétne režimy a možnosti, pričom sa sami časom rozhodnete, kde chcete stráviť najviac času. Všetko to začína vytvorením vlastného jazdca alebo skôr profilu, ktorý neustále levelujete, nech už jazdíte kdekoľvek.
Ak sa zameriate napríklad na pretekársku kariéru v singleplayeri, najskôr môžete byť len nájomným jazdcom. Vyberiete si konkrétne preteky a potom sa pred vami otvorí v úvode chudobná ponuka kontraktov firiem, pre ktoré môžete jazdiť. Spolu s nimi dostanete auto a aj odmenu na základe vašich výsledkov. Takto postupne zvyšujete úroveň svojho profilu, no tučnie aj vaša peňaženka, čo vám postupne umožní rozbehnúť vlastný tím, takže v budúcnosti budete mať na výber, či chcete jazdiť na základe kontraktov, alebo na vlastné triko. Obe tieto možnosti majú svoje výhody aj nevýhody. V prípade kontraktov získate menšiu kontrolu nad sponzoringom a veľká časť ziskov ide do tímu, ktorý vás najal (občas až polovica), no máte menej starostí s opravami. V prípade jazdenia vo vlastnom tíme je to presne naopak.
A opäť ako v prípade DiRT Rally aj tu musím práve manažment tímu pochváliť. Je síce pravda, že by sa za tie 2 roky autori mohli poučiť a spraviť ho v zaujímavejšej forme ako v strohom menu, ale aj tak funguje veľmi dobre. Postupne vylepšujete jednotlivé oblasti svojho tímu, ktorých je veľa. Tie vám umožňujú najímať nových a lepších ľudí, ktorí zase dokážu lacnejšie opravovať poškodenia, zdokonaľovať autá, alebo zabezpečia lepšie zmluvy so sponzormi. Ceny sú nastavené tak, aby ste tím budovali postupne a neprišli ihneď k hromade peňazí, za ktoré si okamžite nakúpite všetko. Taktiež sa musíte starať o zmluvy so sponzormi, aby ste náhodou nejazdili bez ich krytia. Osobne mám k manažmentu okrem strohosti len jednu ďalšiu výhradu – hra by vás mohla výraznejšie motivovať jazdiť za vlastný tím.
Ak sa po úvodnom oťukávaní v sérii tutoriálov rozhodnete pre režim kariéry, hra vám predstaví vlastne svoje základne delenie na herné režimy. Tie sú naprieč jej ponukou všade štyri: rally, landrush, rallycross a classic rally. Po ich prejdení si sprístupníte ešte špeciálny šampionátový triumvirát v rally, landrush a rallycross. Všetky z týchto typov sú vám pravdepodobne známe, no ak ich náhodou nepoznáte, tak krátke vysvetlenie. V Rally prechádzate dlhšie alebo kratšie eventy poskladané z niekoľkých rýchlostných skúšok na tratiach v rôznych častiach sveta. Konkrétne sú to USA, Austrália, Španielsko, Švédsko a Wales. Nevada, Kalifornia a Baja vám predstavia svoje piesočné trate v Landrush eventoch pre buginy a trucky. Rallycross vás zavedie na trate, kde sa jazdí polovica po pevnom a polovica po nespevnenom povrchu a je to skôr kontaktný šport s autami v hlavnej úlohe. Klasické rally vás posadia za volant klasických krások.
Každá z týchto častí kariéry je rôzne dlhá. Kým Landrush celý prejdete za jeden večer, v Rally strávite podstatne viac času. Výhodou takéhoto mixu však je, že zabraňuje repetitívnosti kariéry. Ak vás totiž omrzí jazdenie v rally po niekoľkých vyhraných pohároch, jednoducho sa presuniete do rallycross a pôjdete si otĺkať plechy s ďalšími pretekármi, alebo si zajazdíte v legendách triedy B alebo kráskach ako Alpina v klasikách. Ale aj tu je to opäť na polceste. Totiž samotná hra z hľadiska tratí a prostredí neponúka až tak veľa obsahu na to, aby úplne zabránila vkrádajúcemu sa stereotypu a taktiež mi to pripadalo tak, že hra dlho váha, kým vám predstaví viac prostredí. Na také Švédsko sa v rally načakáte dlhšie, než by ste chceli.
Okrem kariéry môžete jazdiť aj rýchle preteky, kde si len nastavíte auto, trať, typ pretekov, podmienky a idete na to. DiRT 4 navyše prináša aj generátor tratí, ktorý vytvorí trate na základe niekoľkých parametrov, ktoré mu zadáte. Z nich viete vytvoriť pohár a jazdiť vlastné šampionáty. Bohužiaľ, tu úplne absentujú lokálne multiplayerové možnosti. A ak už nie split-screen, aspoň hot seat režim by v takejto hre mal byť povinnosť. Namiesto toho sa ale môžete zapojiť do online multiplayeru, kde si vyberiete, či chcete vytvoriť vlastnú miestnosť, alebo sa pripojíte do už existujúcej. Pri vytváraní vlastnej máte pod kontrolou dĺžku šampionátu, typ pretekov a ďalšie detaily.
Multiplayerové jazdenie tu ale ponúka aj zábavnejšiu formu v kompetitívnych komunitných eventoch. Tam môžete jazdiť proti ostatným hráčom priamo, keď sa pripojíte do pretekov s nimi, alebo nepriamo v sérii predpripravených pretekov, pričom tie sú denné alebo týždenné a vyhodnotia sa na základe výsledkov zapojených hráčov. Líšia sa navyše dĺžkou. Ak teda napríklad nemáte chuť na šampionát dlhý 5 pretekov, keď ste sa v tom predchádzajúcom v posledných pretekoch vybúrali, zajazdíte si len niečo kratšie, napríklad 4 kolá v bugine. Ale musíte si dať pozor na to, že v tomto režime máte vždy len jeden pokus.
Ak dostanete chuť na niečo menej náročné, môžete v DiRT Academy pokračovať v postupnom osvojovaní si jazdeckých princípov hry, alebo sa dáte na Joyride režim, kde vás čaká séria výziev skôr v štýle toho, čo si môžete pamätať z DiRT 3 a Showdown. Máte k dispozícii obrovskú plochu so skladom aj vrtuľníkom, kde musíte napríklad v istom časovom limite zničiť čo najviac polystyrénových tabúľ a podobne. Do sýtosti sa tu vybláznite napríklad pri robení doughnutov, pri skokoch a ďalších kúskoch.
Najviac vás ale asi zaujíma jazdný model. Ten bol v DiRT Rally veľmi dobrý a odpúšťal len máločo. Hra DiRT 4 je cielená na úplne iné publikum a tomu je prispôsobené aj ovládanie a jazdenie. Na výber tu máte arkádový a simulačný jazdný model. Arkádový už skôr pripomína Need for Speed a jazdenie je vtedy veľmi jednoduché. Simulačný je niekde v polovici medzi arkádou a tým, čo ste poznal z DiRT Rally. Ako taký teda odpustí oveľa viac a aj keď hra ponúka ďalšie podrobné nastavenia, k simulácii sa skutočne nepriblížite. Aj kolízie sú menej verné a presvedčivé. Svoje publikum si hra nájde, ale ak od nej čakáte výzvu a príklon k realite, nebude to to pravé orechové pre vás. Na druhej strane hra veľmi slušne podporuje ovládanie volantom, pričom ponúka dobre spracovanú spätnú väzbu, čo je rozhodne plus pre fanúšikov racingov.
Niekde v polovici zostala aj grafika, čo je stránka, kde DiRT 4 pôsobí ako sklamanie. Minimálne konzolová verzia hry. Niektoré prostredia totiž vyzerajú horšie ako DiRT Rally. Michigan je vyslovene hnusný, časticové efekty ste videli už aj lepšie, no patria k tomu kvalitnejšiemu, čo hra ponúkne. Autá sú tiež ešte obstojné. Zvuk je ale iná liga, či sú to samotné autá, alebo aj hudba, ktorá je tu perfektná a Codemasters namiešali naozaj parádny setlist, kde počúvate elektroniku a aj rock. Pri hraní tak budete počúvať Wolfmother a v menu vás chytá za srdce Wide Open od Chemical Brothers. Príjemne prekvapí množstvo rôznych hlasov, ktoré môžete vybrať pre spolujazdcov a spotterov. Medzi nimi aj ženy, či úplne iné jazyky, takže vám môže zákruty diktovať napríklad aj Poliak.
Tento rok je veľmi silný na racingovky a DiRT4 vlastne len otvára pretekársku sezónu. Pre mnohých bola ale práve táto hra tou najočakávanejšou. A pre mnohých tiež bude trochu sklamaním. Aj keď sa recenzia možno niesla v dosť negatívnom duchu, stále tu nájdete dobrú rally, no problém je v tom, že by ste čakali asi viac. Rozhodne to nie je hra pre fanúšikov simulácie, skôr pre arkádových hráčov. Je tu ale hromada obsahu, veľmi dobrá ponuka áut naprieč rôznymi triedami, slušný manažment vlastného tímu a aj chytľavé komunitné eventy, pričom tým výpis kladov nekončí.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Codemasters / Codemasters Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|