KEN FOLLETT'S THE PILLARS OF THE EARTH |
KEN FOLLETT'S THE PILLARS OF THE EARTH |
Pre milovníkov adventúr je v súčasnej dobe Daedalic Entertainment pravdepodobne jedna z najsledovanejších herných spoločností. Vydáva hneď niekoľko dobrodružných hier do roka a o každej možno s kľudným svedomím prehlásiť, že je pre fanúšika žánru povinnosťou. The Pillars of the Earth nie je výnimkou.
Knižnú predlohu poznať nemusíte, no zaručujeme vám, že ju popri hraní začnete istotne zháňať aj napriek jej hrúbke. Napísať historický román možno nie je pre skúseného autora až takým problémom, no vytvoriť pútavé dielko, to už nie je len tak, že si lusknete prstami. U nás sa to pravidelne darí Červenákovi a ak historickú literatúru vyhľadávate, istotne vám meno Kena Folletta neuniklo. Dvojdielny cyklus (Na Veky Vekov je skôr voľné pokračovanie) sa dočkal herného spracovania svojej prvej časti a bez veľkého zdržiavania môžeme prezradiť, že sa podaril.
Tentoraz sa v Daedalicu inšpirovali epizodickými titulmi a prinášajú nám len prvú časť zaujímavého príbehu hneď niekoľkých postáv. Hneď na úvod však musíme podotknúť, že sa nejedná o žiadnu jednohubku a celkovo sedem kapitol vám zaberie dnes už klasických 5-6 hodín podľa toho, ako si chcete príbeh užiť a na základe vašej pozornosti. Žánrovo môžeme The Pillars of the Earth zaradiť medzi klasické point & click adventúry. V 2D spracovaní ovládate postavu, klikáte na aktívne predmety, zbierate ich, používate na presne určených miestach, komunikujete s mnohými postavami a tentoraz aj na základe voľby určujete smerovanie príbehu.
Ak vám to zaváňa produkciou Telltale, nemusíte ako pravoverní adventúristi strkať papagája do zásuvky - nehrá sa to samo, hoci náročnosť celého projektu je skôr striedmejšia. Zákysy sa objavujú len v prípade, že prehliadnete dôležitý objekt, čo však z dôvodu zobrazenia aktívnych predmetov môžete minimalizovať. Po presune do novej lokácie je vhodné prejsť všetkými obrazovkami, odhaliť každý detail a poctivo ho preklikať, porozprávať sa a následne zadaná úloha vám už uľahčí ďalšie pátranie po tom, ktorým smerom sa máte vybrať. Hoci sú niektoré zadania podané skôr vágnejšie, nestrácate zbytočne hlavu s opakujúcim sa prechádzaním a skúšaním všetkého na všetko.
Klasický spôsob adventúrenia si nezakladá na zbieraní desiatok predmetov, ktoré časom zahltia inventár, ale máte vždy len zopár objektov a hernú plochu, kde si postupne odomykáte nové možnosti. Či už formou nových dialógových okien alebo iných posunov v deji. Hranie to robí plynulejším, hoci skúsení adventúristi takto prejdu príbeh možno až príliš rýchlo bez väčších problémov. Prípadné zákysy pramenia skôr z toho, že si nedokážete spojiť zadanie s konkrétnou činnosťou. Ak tápete, môžete si medzerníkom zobraziť aktívne miesta a čo máte spraviť, vám hovorí zoznam úloh. Ak musíte nájsť tri miesta, ktoré by si zaslúžili opravu majstra, hľadáte všetky poškodené miesta, za ručičku hráč vedený nie je.
Hranie je skôr pomalšie a už samotný rozjazd môže akčnejšie typy uspať. K tematike a deju sa však výborne hodí a pokojnejšie tempo sme kvitovali. Nedostanete akciu ako v interaktívnych adventúrach od Telltale, hoci v rozhovoroch (na výber máte niekoľko možností ako v Mass Effecte cez kruhové menu) môžete nasmerovať dej a ovplyvniť ho rôznymi spôsobmi. Aj tie minihry vo forme quick-time eventov, ktoré tu nájdete, sa spoliehajú na klikanie myšou v správnom momente a nepredvádzajú žiadnu zbesilú jazdu alebo súboje. Dej si plynie svojím slimačím tempom, no vôbec to neznamená, že by nebol dostatočne pútavým a zaujímavým. Je to jednoducho historický epos, ako sa patrí. A mali by sme dodať - so všetkým, čo k nemu patrí.
Poďme teda na zápletku. Celkovo si vyskúšame tri hrateľné postavy, pričom žiadna z nich to nemá vo svojom živote jednoduché, čelí svojim problémom a ich cesty sa napokon spoja. Dianie je situované do polovice 12.storočia, do fiktívneho anglického prostredia Kingsbridge, Shiring, Earlscastle inšpirovaného anglickým vnútrozemím. Na začiatku sledujeme neutešenú situáciu majstra Toma, ktorý dobrovoľne zanechal svoju prácu a cestuje za svojím snom: podieľať sa na stavbe majestátnej katedrály. Daň, ktorú túlajúc sa zasneženým lesom za svoj sen zaplatí, je privysoká. Hneď v úvodných minútach sledujete smrť manželky Agnes po pôrode syna. Tom nevie, čo má robiť, musí sa postarať o seba aj o dospievajúceho syna Alfreda a malú Marthu. Aj preto zanecháva novorodeného syna Jonathana v náručí zosnulej manželky a uteká preč. Tom krátko potom začne svoj čin ľutovať a keď sa po chvíli vráti, nájde na zemi len Agnes - bez malého Jonathana, ktorého si vezme do opatery mních z miestneho opátstva.
Ako už v dobrých príbehoch býva zvykom, náhoda spojí Toma a jeho rodinu s Jackom a jeho matkou Ellen, ktorí žijú osamelým životom vo vyhnanstve práve v zasneženom lese. Minulosť začne neskôr dobiehať Ellen i Jacka, no zatiaľ sa spoja s Tomom, snažiac sa nájsť mu prácu, ktorou by uživil svoju rodiny v civilizácii. Otca, ktorého Jack nikdy nepoznal, začne vidieť práve v Tomovi, vrátane práce. Novinky, ktoré Jack vidí v okolitom svete a nikdy mu nezišlo na um, že uvidí také majestátne stavby, ho nesmierne ohurujú a ťahajú ctižiadostivého chlapca vpred.
To sa už dostávame k tretej hrateľnej postave, bratovi Phillipovi, vracajúcemu sa do svojho opástva. Po smrti priora nachádza sídlo v dezolátnom stave, odhaľuje intrigy vo vzťahoch, korupciu a politické záujmy, ktoré napokon prerastú do zbytočného krviprelievania. Po smrti Henricha I. sa o miestne žezlo uchádza príliš mnoho hladných krkov a nie všetky jednajú férovo. Pomsta a arogancia je na dennom poriadku, z mnohých činov vás až nepríjemne zamrazí. Historické reálie spojené s nesmierne pútavými dialógmi, ktoré sa čítajú jedným dychom a zbytočne sa netopia v záplave balastu, majú obrovský vplyv na celkovú atmosféru. Aj obyčajné problémy sú zaujímavé, ak ich dokážete správne vygradovať.
Popisovať aspoň v náznakoch vyvrcholenia alebo zvraty by bolo príliš necitlivé, no dej a atmosféra celkovo majú nesmiernu silu, ktorá vás prinúti dohrať The Pillars of the Earth jedným dychom. Hoci budete na začiatku tápať a premýšľať, čo sa to vlastne deje. Preto sa ani nepokúšajte hrať túto adventúru po kúskoch, najlepšie je sadnúť si cez víkend a sfúknuť ju na jeden záťah. Vôbec nám nevadilo ani skákanie od jednej postavy k druhej, ani sme vlastne nevedeli, za ktorú sa nám hralo najlepšie. Práve zápletka a sledovanie deja z viacerých pohľadov pomáha hre udržať si vysoký štandard a hráča pri obrazovke napriek postupne a pokojne postupujúcemu príbehu. Možno aj pre historické reálie a vďaka zaujímavému podaniu minulosti má The Pillars of the Earth svojské, no o to príťažlivejšie čaro.
Skočíme ešte aj k spracovaniu, čo v prípade Daedalicu znamená jediné: ďalšiu chválu. Stačí sa pozrieť na obrázky okolo recenzie - cvakať sme chceli každú obrazovku. Jednotlivé pozadia sú nádherné, ručne maľované a skrátka vytvorené s citom bez toho, že by predmety v nich pôsobili ako päsť na oko. Z každej obrazovky sála pôsobivá atmosféra: v rozpadnutom opátstve cítite beznádej a skazu, zasnežený les je romantický, ale i krutý. Pokračovať by sme mohli aj ostatnými miestami, stredoveké dobrodružstvo sa prezentuje ako hodnoverné. Animácie postáv nie sú úplne plynulé ako v disneyovkách, no plne dostačujú. Dabing je čistý, hovorené slovo nie je rapkaním fráz, pekne pomaly sa prelúskate cez rozhovory a tak na vás pôsobí aj dabing - nenútený, ale prirodzený. Hudba cez svoje pokojné motívy nahráva melancholickej atmosfére a robí to vynikajúco.
The Pillars of Earth nás príjemne prekvapilo. Očakávali sme kvalitné spracovanie a poctivú remeselnú prácu machrov na adventúry, avšak finálne dielko prekonalo naše očakávania. Skvostná atmosféra, plynulá hrateľnosť, pokojné tempo, úžasné dialógy a dobre napísaný príbeh, ktorý graduje s citom - a to všetko zaliate historickou predlohou. Škoda len krátkej hernej doby a z toho prameniaceho sklamania, že na druhú epizódu budeme musieť čakať.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Bastei Lübbe AG / Daedalic Entertainment Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|