Q.U.B.E. 2 |
Q.U.B.E. 2 |
Ak máte radi hlavolamy a predovšetkým inklinujete k hrám, ako je Portal, možno ste hrali aj Q.U.B.E. Ak vám tento titul unikol, môžete si ho kúpiť za niekoľko eur v Director's Cut edícii, ale je tu už aj nemenej zaujímavé pokračovanie. Môžete sa tešiť na ďalšie nápadité puzzle s unikátnymi mechanizmami.
Archeologička Amelia Cross sa ocitne v kockovanom komplexe s miestnosťami plnými rébusov. Na všetko je sama, hoci sa priebežne kontaktuje so svojou kolegyňou a ich rozhovory vám prinášajú rôzne informácie a súčasne trochu oživujú postup. V bludisku totiž nie je veľký priestor na košatý príbeh (ale náznak deja s tajomstvom nechýba) a progres je zameraný na riešenie hlavolamov. Tých je osemdesiat a nachádzajú sa v jedenástich oblastiach, ktorými plynulo prechádzate.
Amelii pomáhajú špeciálne rukavice, ktoré jej umožňujú na svetelných paneloch roztrúsených v miestnostiach vyvolávať užitočné predmety. Aké to sú, to už závisí od farieb, ktoré si prepínate na rukaviciach. Modrá je dobrá a máte ju hneď na začiatku. Modrá plošina poslúži ako odrazová plocha a doslova vás vystrelí do vzduchu. Uhol pritom závislí od umiestnenia použitého svetelného panelu, ktorý je niekedy na podlahe, inokedy na strope, bočných stenách a neraz aj šikmo. Takýmto spôsobom sa dostanete hoci na vyvýšené plochy, na ktoré neviete vyliezť. Ale odrážať sa dajú aj zelené kocky, keď sa dostanete k zelenej farbe a nanesiete ju na panel nad modrou „trampolínou". Vystrelená kocka dokáže rozraziť špeciálne dvere a navyše ju takto dostanete tam, kde potrebujete napríklad vyskočiť. Nedokážete ju totiž svojpomocne posúvať ani premiestňovať bežným spôsobom.
Červenou farbou vyvoláte hranol, ktorý sa dá na paneli vysúvať a zasúvať a tento mechanizmus neraz využijete v praxi. Kombináciou a prepínaním farebných variácií na paneloch si vytvárate cestu ďalej, pričom musíte myslieť na to, že každá farba môže byť spravidla len na jednom paneli. Akonáhle napríklad zelenú nanesiete niekam inam, pôvodný panel sa znovu vybieli a zmizne aj kocka, ktorú ste tam vytvorili. V záverečnej časti hry sa síce pravidlá trochu menia, ale stále je to o správnom využívaní farebných kombinácií a objektov.
Budete prekvapení, aké zaujímavé variácie sa dajú vytvoriť s využitím týchto farebných prvkov v interaktívnom prostredí. Zatiaľ čo niektoré objekty v miestnostiach vám postup komplikujú, iné naopak pomáhajú. A niekedy platí jedno aj druhé súčasne. Napríklad také ventilátory vás odfúknu a zhodia z plošiny, ale keď sa pohráte s okolím, zrazu poslúžia na to, aby ste sa preniesli cez neschodný úsek. Okrem nich narazíte na prepínače, ktoré niečo aktivujú alebo otočia, pričom neraz vyžadujú permanentný tlak. Takže ak na nich nestojíte vy, musí tam byť položená kocka. A tú tam musíte často komplikovaným spôsobom dostať, lebo svetelné panely sú na druhom konci miestnosti.
Pohráte sa aj s prepájanými stenami, ktoré sa po aktivovaní rôznym spôsobom prehýnajú a otáčajú. Zvislý múr sa razom zmení na výstupok s vodorovnou plochou, na ktorú sa viete dostať odrazom. Priebežne pribúdajú aj ďalšie prvky, takže nikdy dlhodobo nepoužívate len tie isté mechanizmy a postup preto nie je monotónny. Keď v nových priestoroch narazíte na magnetické panely, ktoré môžu objekty prisať a pri zmene polarizácie odpudiť, hneď sa vám ponúknu nové zaujímavé možnosti, ako sa to dá využiť. Naolejovaná kocka sa už dá aj šmýkať, a dokonca ju (alebo guľu) môžete zapáliť, čo využijete aj pri otvorení horľavých dverí.
Mohlo by sa zdať, že kockované bludisko neponúkne veľmi rozmanité prostredia, ale opak je pravdou. Hoci sú mnohé miestnosti strohé a schematické, nájdete tam aj pozoruhodné úseky s výrazným dizajnom, ktoré kontrastujú s jednoduchými základmi. Navyše aj kocky a iné, väčšinou hranaté objekty, majú rôzne zafarbenie, prípadne štruktúru povrchu, čo tiež prináša kozmetické zmeny úrovní. A občas narazíte aj na sochy a ďalšie predmety, ktoré sa vymykajú zo zaužívaného štandardu.
Všetko vnímate z pohľadu prvej osoby a s vyobrazením vašich rúk s farebnými hadičkami, podľa ktorých sa najlepšie orientujete pri prepínaní jednotlivých variácií. Ozvučenie je skromnejšie, no príležitostné rozhovory sú nadabované, hoci inak veľa zvukov nepostrehnete. Ale aspoň vás hluk neruší pri premýšľaní. Na niekoľkohodinové blúdenie v tajuplnom komplexe to pohodlne stačí. A nepotrebujete pritom výkonnú počítačovú zostavu. Ani sa nemusíte pasovať so zložitým ovládaním.
Q.U.B.E. 2 je vydarená logická hra z pohľadu prvej osoby, ktorá úspešne kráča v šľapajách svojho predchodcu. Ak ste nehrali jednotku, vôbec to neprekáža, aj tak sa zabavíte a o nič zásadné neprídete. Ide tu totiž predovšetkým o unikátne hlavolamy, ktoré preveria vaše logické myslenie aj pozorovacie schopnosti. Samotné rébusy totiž nie sú až také namáhavé, len si musíte všímať detaily a jednotlivé aktivity správne načasovať. Inak budete na riešenie potrebovať viac pokusov a v miestnostiach sa zdržíte o niečo dlhšie. Aj tak to ale bude len niekoľko hodín. Nič vás však nenaháňa, nič vám nehrozí, všetko môžete robiť bez stresu a keď vyriešite ďalšie puzzle, spokojne postúpite ďalej. Pri Q.U.B.E. 2 sa teda dobre premýšľa a súčasne príjemne relaxuje. Ak máte radi hlavolamy, je vaša voľba jasná, hoci veteráni by určite uvítali vyššiu náročnosť.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Toxic Games / Toxic Games Štýl: Logická Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|