UNFORESEEN INCIDENTS |
UNFORESEEN INCIDENTS |
Milujem nepredvídateľné udalosti. Napríklad ak vám z redakcie posunú adventúru, ktorá by mohla byť fajn, váš znudený pohľad síce hovorí niečo iné ako natiahnutá ruka a súhlasné zamrmlanie si - a potom to príde. Bomba medzi oči, point & click adventúrka, ktorá o sebe nedávala revom vedieť mesiace a roky pred vydaním. Ale vyšla bez väčšieho humbugu, no narobila o to väčší neporiadok. Unforeseen Incidents stavia na klasickú hrateľnosť klikacích adventúr a navrch má dobre napísaný a podaný príbeh. Čo viac si želať?
Príbeh nepredvádza žiadne originálne námety, avšak hrdo si vykračuje vyšliapanými chodníčkami. My to žerieme - a to z jednoduchého až prozaického dôvodu. Zápletka, nech preteká tuctovosťou všetkými telesnými otvormi, má potrebný spád, nezadrháva na zbytočne hluchých úsekoch a pritom sa nepúšťa do zbytočne zamotaných dialógov. Hlavný hrdina Harper Pendrell je typickým príkladom flákača. Avšak toho šikovného, rozumie si s technikou a dokáže opraviť mnohé prístroje, takže jeho služby využíva aj profesor MacBride v mestečku Yelltown. Bežný deň nevytiahne z uspavajúcej rutiny oprava notebooku, ale žena. Ako to už býva zvykom. Lenže táto krváca zo všetkých (viditeľných) telesných otvorov a zúfalo vás žiada, aby ste nevolali pomoc, ale odovzdali niečo novinárovi v miestnom hoteli.
Takzvaná Yelltownovská horúčka je síce strašiakom, no z médií sú hlavy občanov masírované tradičným upokojovaním. Rancho Health Corporation má všetko pod kontrolou - len pekne ostaňte doma, nikam nechoďte, vysmrkajte sa a ak sa u vás prejavia symptómy, ihneď volajte tiesňovú linku a milí pracovníci RHC vás urýchlene odvezú do špeciálneho centra. A rozkošné sestričky s postavou modelky a krátkym kostýmom tam rozhodne nebehajú. Hľadá sa vakcína, ale do toho máme ešte predsa len ďaleko. Harper prevezme tajomnú obálku, jeho suseda napriek prosbám volá RHC a kolesá osudu sa začínajú pomaly roztáčať. Nielenže začne Harper pátrať po tom, čo sa deje a spojí sa s novinárkou Jane Helliwell, ale začne spoločne s profesorom plánovať útek a odhalenie pozadia rýchlo postupujúceho smrtiaceho vírusu.
Nie príliš ohorujúca zápletka, to treba priznať. A ani to, že do všetkého je zapletený podivný kult, plus niekoľko zvratov, ktoré možno aj očakávate alebo tušíte, ale vždy príjemne zamrazia, nebude vybočovať z radu už niekde videného. Ale nevadí to. Príbeh má totiž potrebný spád, nazastavuje sa o často nezmyselné detaily, ktoré trápia iné adventúry či rozprávania. Neutápa sa v maličkostiach, ktoré možno robia zápletku prepracovanejšiu a uveriteľnejšiu, ale trieštia inak ťažko nahraditeľné voľné plynutie deja. Vezmite si knihu Dana Browna. Áno, iste, je to záchodové čítanie, alebo si to pribalíte na dovolenku do kufra, inak je to plytké a hrá na efekt. Ale je to vynikajúce záchodové čítanie. A neobťažuje vás detailmi. Obdobne sa v Unforeseen Incidents nezapodievali niečim, čo vás bude zdržovať.
Harper dodá zásielku novinárke, opraví profesorovo auto a spoločne sa vydajú pozrieť, čo sa deje v centre pomoci hemžiacom sa žltými ochrannými oblekmi. Viac prezrádzať nebudeme, aby sme vám nekazili zážitok, no navštívite aj ďalšie miesta, ako napríklad od civilizácie odtrhnutý národný park Graystone Woods, mŕtve mesto Kahona či metropolu Port Nicola s univerzitou a prístavom. Čakajú tam na vás nielen nové a zaujímavé postavy, z ktorých každá má špecifický charakter, ale hlavne vynikajúci dabing, Od pomerne neznámeho tímu by sme nečakali takú profesionálnu prácu pri nahovorení jednotlivých postáv. Každá z nich má špecifický tón hlasu a rozhovory nie sú odverklikované čítaním z papiera, ale podané prirodzene.
A keď sme už pri tých dialógoch - nadávame na to často. Na príliš košaté popisy, rozhovory bez konca kraja a tony textu. Či už nahovoreného alebo nie, málokedy pri množstve balastu nespadneme hlavou na klávesnicu. Ak to neviete, nepíšte romány. Platí to predovšetkým v adventúrach. Príbeh sa predsa dá podať aj v skromnejšej verzii a môže to ísť stále ako po masle. Do rozhovorov sa navyše podarilo vtesnať množstvo vtipov a humor je podobne ako rozhovory - ľudský. Samozrejme sa tu hrá aj na vážnu strunu, zomierajú tu predsa ľudia, ale nik sa nesnaží tlačiť na pílu hollywoodskym spôsobom. Teda odhliadnuc od viac než patetického záveru.
Táto point & click adventúra sa hrá ako… no ako point & click adventúra. Myšou určujete, kam sa má hrdina vybrať, aktívne predmety môžete skúmať alebo si vziať. V inventári nachádzajúcom sa v hornej časti obrazovky ich zas kombinovať a výberom s potiahnutím na aktívne miesto ich postava môže použiť. Nič novátorské, hotspoty si môžete nechať zobraziť stlačením medzerníku. Chválime tvorcov, že hádanky a kombinácie predmetov sú vo svojej podstate takmer výhradne logické, hoci nie vždy reálne. Horúcim čajníkom by sme v skutočnosti často roztápali obrovské ozubené kolesá stroja na prepravu vyťaženej rudy, ale základná premisa je jasná. Len sa nám občas stalo, že sme sa napriek skromnejšiemu počtu lokácii stratili. Nie, neblúdili sme, ale pre absenciu denníka stratili niť, komu máme čo doniesť, aby sme mohli obšťastniť inú postavu. Možno sme zleniveli, ale práve forma denníka by chvíľami výrazne pomohla. A vyhli by sme sa niekedy únavnému backtrackingu.
Okrem tradičného adventúrenia nemôžu chýbať ani rôzne logické rébusy alebo náročnejšie použitie viacerých predmetov podľa príručky či návodu. Takto budete vyvolávať fotky, variť bylinkový čaj, hľadať frekvenciu, na ktorej vysiela tajomné rádio, na mape lokalizujete miesto tajomného strediska. Nechýba ani hackovanie vo forme logickej vynikajúcej minihry. Medzi ďalšie zábavné činnosti patrí hľadanie správneho kódu zásielky, ktorú musíte rozlúštiť na základe viacerých indícií. Nejde o úplne triviálne záležitosti, avšak stačí si trochu ponamáhať hlavu a príde to samo. Žiadne zamotané rébusy ako v treťom Gabrielovi Knightovi tu nenájdete. A je to dobre, plynulé napredovanie dokáže udržať atmosféru dostatočne vysoko a zbytočne tým netrpí hrateľnosť.
Technické spracovanie pochválime. Áno, vyzerá to úžasne. Teda pokým netrváte na fotorealistickosti a trojrozmernom prostredí. Svety v 2,5D kabáte dokážu vďaka vyššej miere možných detailov prezentovať omnoho príťažlivejšie predstavy. Unforeseen Incidents má bodík k dobru za ručne kreslenú grafiku. Už len preto, že prostredie nepôsobí umelo, ale práve naopak, dýcha z neho cit, s ktorým bolo tvorené. O to horšie pôsobia animácie pohybov, ktoré takmer vôbec nesúhlasia s prirodzeným pohybom. Prejdená vzdialenosť nekorešponduje s dĺžkou krokov a skôr sa kĺžu po zemi. Mnoho činností je len naznačených a na detailnejšiu mimiku alebo aspoň štipku bežných pohybov zabudnite. Je to škoda, pretože všetko ostatné je vynikajúce. Vrátane dabingu, ktorý sme spomínali. Ostatné ozvučenie sa spoločne s hudbou (skôr intímna, so zopár nástrojmi, za chrbtom vám netrúbi orchester) drží v nerušiacom režime.
Unforeseen Incidents je klasickou point & click adventúrou, ktorá sa vydarila. Má príbeh, ktorý nie je extrémne originálny, ale má dostatočný spád a je rozprávaný presne tak, aby vás vtiahol a neotrávil zbytočným táraním. Sympatické postavy sa snažia odhaliť tajomné sprisahanie, majú skvelé dialógy a sú výborne nadabované. Škoda len toho občas mätúceho blúdenia a neustáleho backtrackingu, ktorý vás istotne neminie. Unforeseen Incidents je jasným dôkazom, že adventúry to vedia vynikajúco roztočiť aj dnes. A na rozdiel od nepodarenej Syberie 3 či Black Mirroru to ide i zábavnou cestou.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Switch Vývoj: Backwoods Entertainment Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|