SPYRO REIGNITED TRILOGY |
SPYRO REIGNITED TRILOGY |
Už roky sa hovorí, že žáner point and click adventúr vymiera, ale skúste sa pozrieť niekde na internete, koľko vyšlo tento rok adventúr a koľko 3D skákačiek. 2D skákačky dnes žijú naozaj vo veľkom, ibaže sa presunuli najmä do indie sféry, ktorá v tejto oblasti tvorí ostošesť, no 3D skákačky vo vysokej kvalite dnes drží pri živote a vo väčšom počte snáď už len Nintendo. Pričom sa k nemu tu a tam pridá aj niekto iný, ale nie je to v až takej miere, ako by si hráči týchto hier želali. Možno by sa zdalo, že sú to len detské hry, ale opak je pravdou. Kráľovsky sa pri nich vedia zabaviť aj hráči, ktorí na nich vyrastali.
Najväčšiu slávu tieto hry zažili v 90. rokoch, pričom súvisela s rozmachom konzolového hrania. Nintendo malo svoje značky a podporovalo ich skvostmi od Rare, no a ani Sony so svojou PlayStation nezaostávala, kde sa podobným hrám taktiež nadmieru darilo. Vzniklo hneď niekoľko rôznych ikon, ktoré časom upadli do zabudnutia, no teraz, keď už prakticky žáner takmer neexistuje, sa vracajú v remakoch, ktoré oslavujeme ako druhý príchod Krista. A je na to aj pádny dôvod. Tieto hry totiž teraz nevynikajú len kvôli tomu, že tu veľa podobných zážitkov nie je. Vynikajú aj kvôli tomu, že stále dokážu osloviť. Stačil len nový grafický kabát.
Ako asi tušíte, hovorím o dvoch značkách, ktoré hviezdili na prvej PlayStation a teraz pod Activisionom zažívajú návrat. A kým trilógiu Crasha Bandicoota máte už asi všetci prejdenú aj niekoľkokrát, dráčik Spyro je tu len pár dní. Jeho Spyro Reignited Trilogy v sebe skrýva prvú trojicu hier: Spyro the Dragon, Spyro 2: Ripto's Rage! a Spyro: Year of the Dragon. Vraciame sa tak do rokov 1998 až 2000. Aj keď skrývanie asi nie je najlepšie označenie. Asi ste už postrehli kontroverziu okolo diskovej verzie, takže ak ste siahli práve po tejto, pripravte sa na to, že na samotnom disku je len prvá hra a úvodné časti ďalších. Zvyšok si musíte stiahnuť a je to väčšia porcia dát, ako nájdete na disku. Je smutné, že aj napriek odkladu Activision tento neduh nevyriešil.
Ak sa ale cez tento fakt prehryziete, je pred vami herný zážitok, ktorého prejdenie vám zaberie niekoľko desiatok hodín a nebudete mať dosť, kým hru nebudete mať prejdenú na 100% (alebo aj viac). Dokonca by som povedal, že Spyrova trilógia prekonáva tú Crashovu. Áno, Crash je väčšou legendou, trojka je doteraz vynikajúco hrateľná a okamžite chytľavá, no ako celok to v tomto prípade funguje o niečo lepšie. Celý zážitok je aj napriek rozdielom medzi jednotlivými hrami vyrovnanejší, silno začína a silno aj končí.
Prvý Crash Bandicoot nezostarol najlepšie a keď ho hráte teraz v novej kolekcii, tak aj napriek novej grafike cítiť vek hry na jej mechanizmoch a hrateľnosti. Je to len súčasť, ktorou sa chcete prehrýzť, ale zaujímajú vás najmä tie ďalšie dve hry. Tu je to inak. Na prvej hre sa jej 20 rokov až tak neprejavilo a stále dokáže veľmi dobre zabaviť a vlastne aj okamžite chytiť. Spoznávame v nej krajinu drakov, ktorá je jedným zo šiestich svetov a už dlho žije v mieri. To však dlho netrvá a ani sa nenazdáte a už v tejto krajine beriete do rúk osud jej dračích obyvateľov. Nie však v koži jedného z tých veľkých a silných hrdinov, ale v koži drobčeka Spyra, ktorý musí zachrániť svojich bratov a poraziť poriadne škaredého nepriateľa.
Musíte pritom bojovať proti mágii, hordám nepriateľov a najmä oslobodzovať drakov uväznených v podobe sôch. A čo by to bola za 3D skákačka z deväťdesiatych rokov, ak by ste v nej niečo nezbierali ako o život. V tomto prípade sú to drahokamy, ktorých sú po leveloch rozhádzané stovky a musíte ich mať všetky, ak chcete hru na 100%. Našťastie v tom nie ste sami a vašim najlepším priateľom je vážka, ktorá sa veľmi rýchlo ukáže ako neoceniteľný pomocník. Indikuje stav vášho života a tiež vám pomáha pri hľadaní pokladov. Musíte sa však o ňu dobre starať, takže keď dostanete zásah, rýchlo niekde pohľadajte nejakého chrobáka, ktorý vám život dobyje.
Tento svet je tiež obývaní vílami, ktoré vám ukladajú progres naprieč levelmi. No a nájdete tu aj takých nepríjemných škriatkov, ktorí kradnú dračia vajcia a vy ich potom musíte krkolomne naháňať po leveloch. Toto je ale poctivá stará škola a kým mnohé spestrenia hre len prospievajú, jej jadro tkvie v skákaní a v jednoduchej akcii. Spyro je drak, takže dokáže chrliť oheň a útočiť rohmi. Na svojich potulkách naprieč svetmi narazíte na naozaj pestré množstvo nepriateľov a aj niekoľkých bossov, no musíte dať pozor na to, ako im pôjdete po krku. Väčších a aj niektorých menších nepriateľov ľahko spálite ohňom, no potom sú tu aj takí, ktorí sú pred ním chránení a musíte použiť rohy, ktorými prerazíte obranu. Nechýba ani plachtenie vzduchom, bez ktorého by tu platforming nefungoval.
Každý zo svetov ponúka základný svet, ktorý je akýmsi hubom, ktorý však taktiež musíte prejsť. Postupne si tu otvárate brány do ďalších a keď splníte podmienky centrálneho kráľovstva na presun ďalej, môžete tam odletieť. Tieto podmienky sú ale previazané na všetky ďalšie svety okolo, takže sa musíte pozrieť prakticky všade. A čo je najlepšie, tieto svety len hrajú fantáziou. Každý je iný, úplne špecifický. Či už vizuálne, dizajnom, alebo nepriateľmi. Putovanie naprieč takou dávkou rôznorodosti si budete naozaj užívať plnými dúškami a aj keď niekde badať, že toto bola prvá hra v sérii, autori sa hľadali a niektoré technologické možnosti boli vtedy obmedzené, stále hra zostarla veľmi dobre a dokáže parádne zabaviť.
Ripto's Rage (predtým známa ako Gateway to Glimmer) stavia na týchto princípoch a k tomu pridáva aj mnohé novinky. Spyro sa v príbehu hry už nudí, tak si chce odskočiť na dovolenku do nejakého iného sveta. V tom istom momente ale vedec vo svete Avalar zúfalo hľadá draka, ktorý by pomohol jeho krajine zbaviť sa zloducha Ripta, ktorý tu vládne so svojimi posluhovačmi. Spolu so Spyrom a jeho vernou vážkou tak končíte v tomto svete, kde stretávate nové postavy. Príbehom vás prevedie Elora, na scéne sa objaví aj bojazlivý Hunter a potom je tu ešte Moneybags, podnikavý medveď, ktorý vás výmenou za ťažko nájdené drahokamy naučí novú schopnosť, otvorí vám portál, či iné nedostupné miesta.
Herný svet sa tentoraz delí na tri tematicky (leto, jeseň a zima) oddelené kráľovstvá, kde musíte cez portály opäť navštevovať iné svety, aby ste získali talizmany a tiež orby, ktoré vás posunú ďalej a dajú vám možnosť dobyť hrad. Musíte poraziť posluhovačov, neskôr Ripta a dostať Spyra domov. Opäť treba pochváliť svety, ktoré sú zase vizuálne krásne, no z hľadiska dizajnu ešte bohatšie a zaujímavejšie. Nápadmi sa nešetrilo, neustále je pred vami niečo nové a hra pridala aj na humore. Hre naozaj veľmi pomohlo pridanie nových schopností a kým napríklad zberanie orbov a talizmanov nie je také chytľavé ako zachraňovanie drakov, rozhodne poteší potápanie, šplhanie a rozbíjanie veľkých prekážok nárazmi. Takto sa spestrila hrateľnosť a aj level dizajn, ktorý toho ponúka oveľa viac. Spestrenie prinášajú aj power-up brány, ktoré vám dočasne zlepšia schopnosti, aby ste sa niekam dostali, kde to inak nie je možné.
No a nakoniec je tu Year of the Dragon, to najlepšie z celej trilógie. Ponúka všetko to, čo ste si zamilovali na predchádzajúcich dvoch hrách, no a ešte aj niečo navyše. Vraciame sa späť do dračieho kráľovstva a spolu s nami aj Hunter (a tiež Moneybags, ktorému musíte opäť platiť za prístup k niektorým veciam), ktorý v tejto hre plní úlohu lektora a učí vás schopnosti a ďalšie dôležité veci. V príbehu sa ocitáme v roku draka, kedy by tento svet mal oslavovať, no zlá čarodejnica si robí zálusk na dračie vajcia a prikázala svojej zverenkyni, aby ich ukradla. Vy ich musíte tískať späť a opäť rozbiehate neuveriteľne návykovú hru o tom, aby ste ich všetky našli. Je to chytľavé a najzábavnejšie v celej sérii, pričom v jednotlivých kráľovstvách máte aj vedľajšie úlohy, ktoré to celé ešte spestrujú.
Svet sa teraz delí na štyri časti: Sunrise Spring, Midday Garden, Evening Lake a Midnight Mountain. Opäť sa vracia formulka s portálmi, ktorými sa dostávate do ďalších svetov, v ktorých musíte hľadať vajíčka a plniť úlohy. Vracajú sa tiež schopnosti, ktoré ste sa museli učiť v predchádzajúcej hre. No hra toho pridáva ešte viac. Na svojej púti naprieč 4 časťami sveta totiž stretnete štvoricu rôznych postavičiek, ktoré ešte viac pridávajú na variabilite hry, nakoľko ich vo vybraných leveloch môžete ovládať a prinášajú svoje vlastné schopnosti. A nakoľko ide o zostavu klokana, lietajúceho tučniaka, yetiho a opice, tak si asi viete predstaviť, aká rôznorodá môže byť hrateľnosť za tieto postavy.
Naozaj sa tu neustále bavíte a čo je najlepšie, stále sa bavíte inak. Áno, je to Spyro a opakuje veľa z toho, čo ste hrali pravdepodobne predchádzajúcich 20 hodín (ak ste pred trojkou prešli jednotku a dvojku), ale tu je dotiahnutý do maximálnej zábavy a maximálnej variability herných svetov, prostredí, nepriateľov a aj štýlov hrania, čo je super. Jednoducho sa nenudíte, idete ti po tých 100%, idete po krku zle čarodejnici a aj si popri tom užívate ten pomerne jednoduchý príbeh. Hra dokonca rozširuje minihry nielen do počtu, ale aj v rámci ich konceptu.
Rovnako ako Crash, Spyro tiež patrí medzi skôr jednoduchšie platformovky. Ak od hier očakávate poriadnu výzvu, tej sa tu nedočkáte. Teda až na zopár nečakaných výkyvov v hre, kedy je zrazu nejaká časť vyslovene ťažšia. Zároveň by som ale nepovedal, že sú hry plytké. Sú jasne cielené na okamžitú hrateľnosť a to im ide veľmi dobre. Je otázne, nakoľko ich dokážete hrať všetky tri naraz po sebe, aby vás neunavili. Ak ste hrali tieto hry v minulosti, toto prevedenie je originálom 100% verné v každom ohľade. Ešte aj rozmiestnenie nepriateľov je rovnaké. To isté však platí aj pre tajné miesta. Ak si teda ešte pamätáte niektoré z nich, aj tu ich hravo nájdete.
Potom sú tu však veci, ktoré tak úplne nevyšli. Niekto by možno povedal, že sa v hrách veľa grinduje. Je tu však silná motivácia, aby ste do všetkého išli na 100% a to aj vďaka skill pointom. Aj keď sa to možno nie vždy podarí, stále budete mať všetkého nadbytok, takže o grinde nemožno hovoriť. Samozrejme, niektoré levely majú tu a tam slabšie pasáže a naprieč všetkými troma hrami nie vždy úplne všetko funguje. Takouto dnes už horšie fungujúcou relikviou 90. rokov sú levely, v ktorých napríklad lietate po mape a snažíte sa trafiť kruhy. Hold, v tej dobe to bolo populárne. Mňa to nebavilo. A nebaví ma to ani teraz.
No a hry sa nevyhli ani bugom a chybám, čo zamrzí snáď asi najviac. Tu a tam sa rôzne postavičky niekde zaseknú (napríklad nepriateľ o nejaký objekt), či trošku haprujú modely niektorých NPC. Raz mi jedna zmizla úplne, ďalšie zas boli len čierne. Nepríjemným bugom bolo tiež rozhodenie synchronizácie medzi audiom a obrazom v predelovej scéne. Kamera hnevala kedysi a občas vás bude hnevať aj teraz, aj keď ju máte vo väčšej miere vo vlastnej kontrole. Ďalším nepríjemným prvkom sú framedropy, ktoré síce nie sú nijaké časté a stanú sa naozaj len ojedinele, no nie je to niečo, čo by budilo dobrý dojem.
Naopak dobrý dojem budí grafika. Kolekcia beží na Unreal Engine a kým sa snaží byť verná predlohám, autori sa vybláznili na množstve detailov, ktoré aktuálne technológie umožňujú. Dokonca by som sa nebál povedať, že je Spyro najkrajšou 3D platformovkou súčasnosti. To je doplnené aj kvalitným audiom. Skvelý je dabing, ktorý je nahratý nanovo a Spyrov hlas dobre poznáte z pôvodnej dvojky a trojky. Dobré výkony podávajú aj ďalší herci no a nová hudba tiež stojí za to. Bohužiaľ sa však v tom množstve nájdu aj niektoré viac otravné skladby. A práve v leveloch, kde sa zvyknete viac zasekávať.
Keď sú hry takto pokope, je na Spyro Reignited Trilogy vidieť, aký kus cesty séria prešla od prvej časti k tretej. Nový kabát hrám prospel a len zvýraznil to, že sú aj po 20 rokoch veľmi dobre hrateľné. Samozrejme, v jednotlivých častiach sa nájdu veci, ktoré až tak dobre nevyšli. No a sú tu tiež globálne chyby, ktoré sa tiahnu naprieč všetkými tromi časťami. Ak sa ale na kolekciu pozrieme ako celok, za svoje peniaze dostanete naozaj veľa dobrej zábavy pre malých aj veľkých, pre starších hráčov a aj pre úplných nováčikov.
RECENZIE HRÁČOV |
PS4
Xbox One Vývoj: Activision / Activision Štýl: Arkáda
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|