BEAT SABER |
BEAT SABER |
Aktuálna generácia virtuálnej reality je tu s nami už nejakú dobu, no stále sa nepresadila až tak masovo, ako niektorí dúfali. A pritom mnohé firmy sa naozaj snažia a lejú do nej nemalé sumy peňazí. Nehovorím teraz len o výrobcoch hardvéru, ale aj softvéru. Veď už len Bethesda na VR priniesla niekoľko svojich veľkých značiek, Sony si dokonca platí časové exkluzivity, no skúšali to aj Crytek či Ubisoft. Trvalo to dlho, no konečne sme sa dočkali toho vytúženého VR hitu, ktorý správne využíva technológiu, skvele sa hrá a prináša niečo svieže, čo tu v takejto podobe ešte nebolo.
A najlepšie na tom je, že nech sa veľké firmy snažili naozaj akokoľvek a do projektov a ich propagácie liali milióny, tento hit prišiel odtiaľ, kde to snáď nikto ani nečakal. Postarali sa oň len traja ľudia, z toho dokonca dvaja pracovali na hre a tretí robil hudbu. Touto trojicou sú Ján Ilavský, Vladimír Hrinčár a Jaroslav Beck. V hernom biznise však nie sú nováčikmi a už majú čo to za sebou. Ilavský a Hrinčár zabodovali s chytľavou rytmickou mobilnou skákačkou Chameleon Run, no teraz s projektom Beat Saber vyleteli ešte vyššie a z celého sveta sa na nich sypú slová chvály. Právom.
Na papieri je koncept Beat Saberu naozaj jednoduchý, no zároveň kombinuje prvky, ktoré majú ľudia veľmi radi. Nasadíte si na hlavu VR headset a ponoríte sa do scény, kde vaša postava drží v rukách „svetelné meče“. Nie sú presná kópia toho, čo poznáte zo Star Wars, no zároveň sa podobe nedá poprieť. No a potom je tu už len energiou nabitá hudba a hrateľnosť, ktorá v sebe kombinuje Guitar Hero, Audiosurf a vlastne tak trochu aj Fruit Ninja. Možno je pomerne náročné si to predstaviť, no verte mi, že je to koncept, pri ktorom si headset z hlavy jednoducho nebudete chcieť dať dole, kým budete ešte vládať.
Úspech takejto hry ukazuje, že to vlastne vždy tkvie v mnohých malých rozhodnutiach, ktoré však tvoria ten naozaj návykový celok. Beat Saber má pre úplných nováčikov pripravený aj tutoriál, ktorý vás naučí základné princípy. Naučíte sa, ako vlastne hrať. smerom na vás totiž postupujú kocky modrej alebo červenej farby a vy ich musíte preťať mečom zodpovedajúcej farby. Neskôr sa k tomu pridávajú aj smery, ktorými musíte mečom ťať. Ak potiahnete iným smerom, body jednoducho nedostanete. No a ide sa ďalej. Pred vami sa môžu zobraziť rôzne prekážky, ktorým sa musíte vyhnúť. Akurát škoda, že samotný tutoriál nevysvetlí systém bodovania, no na to tu je zas sekcia „How to play“.
Aj keby tu tento tutoriál nebol, hra je tak intuitívna, že vám s ňou stačí len pár minút a už ste v nej. Ovládanie prakticky ani nemusí prechádzať do krvi, nakoľko je to prirodzené mávanie s ovládačmi v rukách podľa toho, čo vidíte pred sebou. Žiadne tlačidlá, žiadne špeciálne gestá. Dokonca ani žiadne špeciálne schopnosti, ktoré by ste aktivovali po naplnení nejakého ukazovateľa. Len hráte, užívate si to a organicky sa učíte ďalšie prvky. Naučíte sa, kedy pre vás hra končí (dole je ukazovateľ energie, ktorá sa míňa vtedy, ak netriafate správne kocky), kedy sa máte niečomu vyhnúť a kedy hra pre vás za behu mení pravidlá.
Po hodine si už sami seba predstavujete, že ste Mace Windu, Easy obťažnosť dávate s prstom v nose a máte dojem, že ste pripravení na všetko, čo na vás hra môže hodiť. Nie ste. Beat Saber svoj koncept od úvodného predstavenia veľmi nemení, no v hre dokáže naozaj poriadne prituhnúť. Na Normal ešte nie. To je taký zlatý stred, kde ešte stále dokážete dávať niektoré skladby na 100%. No hra vie ponúknuť aj naozaj slušnú výzvu, na ktorú sú tu ešte ďalšie dve obťažnosti, ktoré naozaj preveria vaše reflexy, schopnosti a aj poctivý tréning, bez ktorého to tu jednoducho nepôjde. Motivujú vás achievementy, ale motivujete sa aj vy sami. Chcete sa prekonať, trénujete, potíte sa, no najmä sa naozaj dobre bavíte. Potrvá to hodiny, kým sa z vás stane rytmický majster Jedi.
Beat Saber na PSVR dorazil s trojicou herných režimov a tým pádom aj niekoľkými rôznymi možnosťami, ako si môžete hru užiť. Jedným z režimov je kampaň, ktorá pre hráčov pripravuje niekoľko desiatok predpripravených výziev, ktoré sa postupne vetvia. Stále tak musíte dosiahnuť a prekonať určité úrovne na to, aby ste sa dostali ďalej, no výhodou je, že ak sa aj na nejakej bočnej vetve zaseknete, nemusíte ju splniť, aby ste pokročili vpred do ďalších levelov. Teda za predpokladu, že dokážete prehryznúť pocit, že máte nejaký level nesplnený.
Levely v kampani nie sú len o bežnom prechádzaní skladieb od začiatku do konca. Tak to možno funguje na prvých pár príkladoch, ale hra začne ich prechádzanie čoskoro spestrovať rôznymi konkrétnymi cieľmi, ktoré musíte splniť. Máte napríklad maximálny povolený počet zle trafených kociek, prípadne vám šípky miznú a musíte dosiahnuť určité kombo, alebo musíte „nabehať“ určitý počet metrov, ale aj odohrať skladby s minimálnym pohybom. Je tu toho viac a mnohé naozaj pekne spestruje hrateľnosť, aj keď sa časom niektoré skladby začnú opakovať. Horšie je to s modifikátormi, ktoré vás v kampani nútia hrať horšie. Je to spestrenie, ale nie úplne ideálne. Drží vás to tak pri hre a ponúka novú výzvu aj na dobre známych piesňach, kedy sa zase musíte prekonať v nejakej inej oblasti.
Nesmie chýbať Free Play režim, ktorý podlieha vašim pravidlám. Vyberiete si jednu z piesní, vyberiete si pravidlá podľa svojej chute a idete na to, pričom vás výsledok sa samozrejme zapíše do online tabuliek. Pravidlá si môžete upravovať prostredníctvom celkovo 8 modifikátorov, pričom polovica z nich hru zjednoduší, druhá polovica ju zas spraví náročnejšou. Môžete si upraviť rýchlosť skladieb, odstrániť prekážky a bomby, pridať miznúce šípky, či nastaviť hru tak, že už jedna chyba pre vás znamená Game Over. Taktiež môžete skladbu hrať len s jedným mečom, pričom tie isté nastavenia ponúka aj Párty režim, ktorý však navyše pridáva lokálne tabuľky, aby ste sa mohli porovnávať s priateľmi. Beat Saber, aj napriek tomu, že hráča „uzatvára“ do headsetu, prekvapivo dobre funguje práve aj ako párty hra. Dobre sa na ňu pozerá v headsete, na obrazovke a aj na hráča, ktorý ju hrá.
Oproti PC verzii ponúka PS VR verzia 5 skladieb navyše, ktoré sú exkluzívne. Celkový počet tak narástol na 16, čo už nie je až tak málo, no stále by sa časom žiadalo viac. Autori sľubujú, že sú ďalšie na ceste, no zatiaľ nevieme, kedy sa ich presne dočkáme. Modifikátory v kampani a aj ďalších režimoch sa starajú síce o to, že sa skladby nehrajú vždy rovnako, avšak celkový počet je stále slabší. Ich kvalita je však výborná a každá z nich je iná. Za väčšinou z nich stojí Beck a odviedol parádnu prácu v tom, že sa tu striedajú rôzne prvky a aj motívy, pričom je to stále najmä elektronika. Nájdete tu však melodické skladby, adrenalínové pasáže, niečo, čo vás poriadne rozhýbe, ale aj veci, ktoré by ste tu možno nečakali.
Hral som naozaj veľa hier s PSVR a nemôžem povedať, že by sa im vyhli problémy prameniace z technických limitov tohto zariadenia. Aj Beat Saber sa lepšie hrá na HTC Vive, kde je neporovnateľne prepracovanejší systém snímania. Autori ale odviedli poctivý kus roboty na tom, aby sa hra na PSVR čo najlepšie vyhla podobným problém. Áno, občas sa pri zohýbaní vyskytnete už mimo kamery a keď hráte naozaj dlho, musíte po čase prekalibrovať ovládače, lebo už mieria niekde inde, no naozaj klobúk dole. Sami si však musíte hru čo najlepšie nastaviť a tak isto musíte čo najlepšie nastaviť kameru. Môžete pritom hrať postojačky aj posediačky, čo však k takémuto typu hry až tak nesedí.
Beat Saber je zjavenie. Hra, ktorú na svojej VR platforme jednoducho musíte mať a nezáleží na tom, či je to na PC s jedným z možných VR headsetov, alebo na konzole. Je neuveriteľne chytľavá, za čo vďačí naozaj návykovému konceptu a skvelej hudbe. Dokážete sa pri nej zabaviť sami, ale aj s priateľmi na párty. Skvele sa hrá, skvele sa na ňu pozerá. Najväčšou výčitkou tak aj na PS VR zostáva len porcia obsahu, ktorá vám jednoducho bude málo. Aj tak vás ale hra pohltí a len tak nepustí, čo je to najdôležitejšie.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 PC VR Oculus Rift VR PS VR Vývoj: Hyperbolic Magnetism / Hyperbolic Magnetism Štýl: Párty hra / Hudba
| |||||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|