JAGGED ALLIANCE: RAGE! |
JAGGED ALLIANCE: RAGE! |
Treba sa s tým zmieriť - séria Jagged Alliance má už najlepšie časy za sebou a sotva sa dočkáme nejakého pokračovania na vyššej úrovni. Mali sme tu už rôzne pokusy a aj keď niektoré ponúkli obstojnú zábavu, už to skrátka nie je ono. A to, že ani Rage! nebude žať ovácie, bolo jasné už pri ohlásení. Vopred sme boli pripravovaní na to, že nemáme očakávať nič veľkolepé, ale tvorcovia mali aj tak neľahkú úlohu a napokon skončili pod paľbou drsnej hráčskej kritiky. Sčasti oprávnene.
Sami to vidíte - nie je to hit, ale na druhej strane nie je spravodlivé, že mnohí posielajú tento skromný pokus do pekla bez toho, aby sa s ním aspoň trochu zoznámili. My sme si tú námahu dali a aj keď to v hre miestami poriadne škrípalo, zažili sme aj príjemné prestrelky so známymi žoldniermi, ktorých ešte stále vieme aj pomenovať. Tentoraz sa však do hry nedostali ani zďaleka všetci a už ani netvoria niekoľkočlenné tímy. V Jagged Alliance: Rage! ovládate len vybranú dvojicu alebo dokonca len jedinú postavu.
V úvode je na výber šesť žoldnierov, viac-menej patria k tým najznámejším z minulých častí a líšia sa svojimi dobrými a zlými vlastnosťami a schopnosťami. Napríklad taký Ivan Dolvich je naozaj ikonická postava, ale keďže sa nový príbeh odohráva 20 rokov po udalostiach pôvodnej stratégie Jagged Alliance, už to nie je až taký švihák ako kedysi. Ivan sa stále hodí do prvej línie, tu disponuje výrazne zvýšenou úrovňou zdravia a pri masakrovaní zblízka je naozaj skvelý. Lenže sa horšie ukrýva, ak ho priebežne nenalievate alkoholom, má postihy a keď zoskakuje z výšky viac ako dva metre, utrpí zranenie. Má totiž problémy s kolenom. A aj jeho kolegovia majú svoje výhody aj neduhy. Toto je celkom zaujímavý prvok hry.
Zaujímavá je aj online kooperácia, pri ktorej si dve zvolené postavy rozdelia dvaja hráči a každý sa sústredí na tú svoju, ale aj splnenie spoločného cieľa. Bez spolupráce a dobrej koordinácie to nejde, aj keď si zvolíte ľahšiu obťažnosť. Ak sa do hry pustíte sólo, prepínate si v teréne raz jedného, raz druhého žoldniera a keďže hra prebieha na kolá, nemusíte sa nikam ponáhľať. Premyslený postup je dôležitý, pretože aj keď sú nepriatelia hlúpi, pri streľbe sú dosť presní a väčšinou čelíte presile. Stáva sa, že jeden z vašich borcov je vyradený z boja, ale nemusíte sa báť, že zahynie, kým je nažive jeho kamarát. Len v prípade, keď je celý tím eliminovaný, znamená to vašu porážku. A spravidla reštart misie, respektíve načítanie vlastnej alebo automaticky uloženej pozície, hoci aj uprostred bitky. Keď teda spravíte chybný krok, prípadne sa prejaví kaz hry, je jasné, čo urobíte.
Každú misiu tvorí neveľká plocha, kde sa neustále pohybujete v ťahovom režime. Nepriatelia o vás nevedia a sú pokojní, až kým vás nezazrú alebo na seba neupozorníte streľbou, či neobjavia nebohé telá spolubojovníkov. Tie však dokážete zobrať a niekde schovať. Veľmi efektívny je nenápadný stealth kill. Pri zakrádaní alebo plazení dokážete protivníkov okamžite eliminovať odzadu holými rukami alebo nožom a ak vás pritom nik nepristihne, nevyvoláte žiadny rozruch. I keď niekedy blízke stráže aj tak spozornejú. Vtedy si viac všímajú okolie, ale stále je to v poriadku, kým vás priamo nezaregistrujú. Potom už použijú vysielačku na zalarmovanie všetkých hliadok a občas príde aj externá výpomoc - vojaci, ktorí sa objavia až dodatočne.
V misii sa teda môžete zakrádať, ale aj pobehnúť, čo je však pomerne hlučné. A keď už sa o vás vie, používate najmä strelné zbrane. Pri tých si však treba sledovať ich kvalitu, pretože sa opotrebujú a kazia a okrem toho munície nikdy nie je nazvyš. Takže prehliadka mŕtvych tiel, dební a ďalších okolitých objektov je dôležitá. Nájdete tam pištole, samopaly, nože, granáty, ale aj obväzy na zastavenie krvácania (ktoré môžu byť špinavé a hrozí infekcia), vzácne lekárničky, prístroje a rôzne užitočné doplnky. V neposlednom rade aj prilby, vojenské vesty a chrániče nôh, ktoré viditeľne zvýšia vašu šancu na prežitie. Koristi je naozaj veľa, ale miesta v inventároch postáv veľmi málo, hoci sa dá istými doplnkami mierne rozšíriť. Zmestí sa tam však pár zbraní, náboje, granáty a za hrsť ďalších vecí, ktoré požijete v boji alebo aj mimo neho. Po zlikvidovaní všetkých nepriateľov v misii je tu príjemná možnosť prebytky pozbierať aj z diaľky bez toho, aby ste ku všetkým museli pribiehať.
Pri streľbe si niekedy môžete zvoliť režim zbrane a cieľ má tri zásahové miesta - hlavu, telo a nohy. Šanca na zásah každej oblasti je vyjadrená percentami a ak napríklad trafíte končatinu, nepriateľ spadne na zem. Len škoda, že sa rýchlo znovu postaví. Väčšie poškodenie spôsobíte pri kritickom zásahu a presnejšie zameranie dosiahnete obetovaním pár akčných bodov navyše, čo je šikovná pomôcka. A možno oceníte aj pískanie, ktorým napríklad jeden z vašich žoldnierov odláka hliadku zo stanovišťa a druhý tam prekĺzne alebo ju napadne odzadu. Taktické možnosti v boji teda vôbec nie sú zlé. Za zmienku stojí aj to, že sa občas niektorý protivník vzdá. Vtedy prestane útočiť a je vyradený až do konca bitky. Jeho spolubojovníci však môžu ďalej vzdorovať.
Vaši žoldnieri dokážu priebežne používať svoje špeciálne schopnosti, ktoré namiesto energie potrebujú zúrivosť získanú v boji. Tá postavám prináša aj extra akčné body a zvýšenú odolnosť voči bolesti. Okrem toho niekedy využijete aj náradie na otvorenie uzamknutých dverí či prestrihnutie pletiva, aby ste sa dostali cez plot. Cieľom misií je často vyčistenie okolia, ale niekedy nie je podmienkou všetkých pozabíjať. Napríklad treba preskúmať vrtuľník, a to sa dá s minimálnymi obeťami. Stačí sa tam dostať a potom už len bežať na vyznačené miesto a uspejete. Ak je však jedna z vašich postáv nevládna, tú druhá ju tam musí odniesť
Hra ale nie je len o bojovaní, ale aj o postupe po mape ostrovčeka na ktorom sa nachádzate. A tam si volíte cestičky, ktorými idete ďalej. Treba si pritom všímať náhodné pohyby nepriateľských hliadok, inak vás s nimi čakajú extra prestrelky. Dostihnúť vás môžu najmä vtedy, keď oddychujete. Kedykoľvek si totiž podľa potreby vytvoríte tábor, kde každej postave zvolíte jednu aktivitu a prípadne aj odložíte prebytočnú výbavu do skupinového inventára. Žoldniera môžete liečiť, alebo namiesto toho čistíte bandáže, odstránite šrapnel, aby postava prestala krvácať. Potom je tu voľba opravy zbraní alebo brnení, výroba modifikácií, použitie operačného kufríka. Oddych môžete využiť aj na to, aby ste vašich zverencov zbavili prípadnej infekcie. A dôležité je, aby ste im zabezpečili fľaše s vodou (ideálne čistou), pretože majú postihy pri dehydratácii. To sú celkom dobré možnosti.
Graficky je na tom hra biedne. I keď by sa o tom dalo polemizovať v súvislosti s retro titulmi plnými hrán a pixelov, ktoré sú teraz v móde. Ibaže Rage! sa nesnaží podobať klasikám a moderne určite nevyzerá. Je to taký jednoduchý štýl, ktorý by bol prijateľný vo webových alebo mobilných hrách, je však dosť nepresvedčivý v plnohodnotnom PC formáte. Nie je to vyslovene tragédia, ale väčšina hráčov to skrátka neprehryzne. No spustíte ju aj v 4K rozlíšení. Naproti tomu tu nájdete prekvapivo solídny dabing. Nie špičkový, ale nahovorené dialógy, ktoré dostali pomerne slušný priestor a aj zvuky a komentáre žoldnierov a iných postáv sú plusom. No potom sú tu ešte rôzne nedoladené prvky, technické chyby a bugy, ktoré kazia zážitok. Napríklad keď sa hra občas nevie prebrať po ťahu protivníkov.
V rovnakom čase ako Rage! vyšla ja taktická vecička Mutant, ktorej sme udelili výrazne nižšie hodnotenie ako väčšina iných recenzentov. Našli sa však viaceré médiá, ktoré majú na hru podobný pohľad ako my. Smutné sú na tom reakcie niektorých užívateľov, ktorí nám vyčítali, že sme si dovolili mať vlastný názor, ktorý sa nenechá ovplyvniť a nenasledujeme slepo dav. Každopádne je na mieste porovnať obidva tituly. Mutant má jednoznačne oveľa kvalitnejšie spracovanie a grafiku, získa si hráčov svojou atmosférou aj roztomilými hybridmi ľudí a zvierat. Naproti tomu Jagged Alliance vizuálne neosloví a má ešte horšiu AI nepriateľov ako Mutant. Príbeh je v oboch hrách slabší, ale v Rage! je vidieť trochu väčšiu snahu nejako ho formovať a priestor dostávajú aj určité dialógy a voľby.
Okrem toho v Jagged Alliance môžete zbierať a používať podstatne viac zbraní a výbavy, je tu viac taktických možností v boji aj nejaké menšie survival prvky. Napriek tomu sa Rage! nevyšplhá veľmi vysoko, pretože obsahuje aj dosť chýb a celkovo pôsobí dosť lacno. Každý z týchto titulov v niečom dominuje a v inom zaostáva. Ani jeden nie je top. Keby sa však skĺbili a spojili ich kvality, vznikla by skutočne vydarená taktická hra, ktorej by sme s radosťou pridelili vysokú známku.
Jagged Alliance: Rage! sklame fanúšikov série, ktorí už z princípu odmietnu takýto experiment v ich obľúbenej ťahovej stratégii. Ale problém hry nespočíva len v tom. To zaujímavé a vydarené sa do značnej miery stráca v nevábnom spracovaní, titul celkovo pôsobí dosť lacno a akosi nepasuje na veľkú platformu. Bol by sympatickejší v mobilnej verzii pre iOS či Android, kde sa svojím štýlom aj vizuálom určite hodí viac. Kooperácia je však zaujímavou skúsenosťou, ktorá by v budúcnosti, pri výraznom poklese ceny produktu, mohla byť príjemnou kratochvíľou v spoločnosti kamaráta.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: THQ Nordic / THQ Nordic Štýl: Stratégia / Ťahová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|