Ako si chce Bohemia Interactive získať späť hráčov DayZ? |
Aké zmeny prinieslo vydanie verzie 1.0 a čo nás po ňom ešte len čaká?
DayZ je v našich končinách nielen veľmi známou hrou, ale tiež populárnou hrou. Mnohí z vás ju určite vlastnia, no za tých 5 rokov v Early Access sa nálady a vzťahy fanúšikov voči hre poriadne menili. Menila sa však aj samotná hra, ktorá sa konečne dočkala vydania verzie 1.0 pre PC a pri tejto príležitosti sme oslovili štúdio Bohemia Interactive s niekoľkými stručnými otázkami, na ktoré nám odpovede priniesol Eugen Harton, vedúci producent projektu.
Aké najzásadnejšie zmeny hráčov DayZ čakajú pri prechode na verziu 1.0?
V priebehu Early Accessu sme opravili viac ako 19 000 bugov. Samozrejme nám nejaké zostávajú, ale pri podobne komplexnom projekte, ktorý obsahovo aj funkciami rastie s každým ďalším updatom, sa to dá očakávať. Podstatná je pre nás stabilita prvkov vo verzii 1.0, za ktoré dáme ruku do ohňa. Ďalšie budeme postupne implementovať prostredníctvom updatov behom nasledujúcich mesiacov a rokov. Cítili sme, že bolo potrebné učiniť zásadné rozhodnutie a spraviť feature lock, aby sme hru dostali do stavu, kedy je dostatočne stabilná a dobre funguje ako zábavný produkt aj ako platforma pre ďalší vývoj. Vďaka tomu tiež môžeme s čistým štítom predávať hru za finálnu cenu (ktorú sme oproti pôvodným plánom aj tak trochu znížili – 5 rokov na trhu je dlhá doba). A keď sa pozriem na konkurenčnú tituly, ponúkame také množstvo herných mechanizmov a obsahu, že sa nemáme za čo hanbiť.
Predpokladám, že vydaním verzie 1.0 vaša práca na hre nekončí. Čo ďalšie nás teda čaká v roku 2019?
Plány na rok 2019 sú ambiciózne, ale zostávame nohami na zemi. Päť rokov vývoja základnej hry nám poskytlo množstvo skúseností s tím, čo hlavne nemáme robiť :) Najskôr chceme vybaviť ohlas hráčov na verziu 1.0. čo nám zaberie minimálne prvý kvartál 2019. V medzičase budeme pracovať na prvkoch, ktoré hráči očakávajú, alebo si ich možno ani nevedia predstaviť. Konkrétne plány na rok 2019 a ďalej odhalíme ešte behom prvého štvrťroka 2019. Hlavným cieľom ďalšieho vývoja je ponúknuť hráčom zážitok, kvôli ktorému budú mať dôvod sa do hry pravidelne vracať. Máme pred sebou ešte dlhú cestu, pretože prevádzkovať "hru ako službu", je nesmierne náročné.
DayZ má síce obrovské množstvo hráčov, ale mnohí sa už za tie roky v Early Access presunuli k iným titulom. Ako ich chcete získať späť?
Je prirodzené, že sa s ohľadom na masívnu ponuku hráči presúvajú od jedného titulu k druhému. Pre nás je dôležité, že core komunita zastáva a hrá DayZ pravidelne niekoľkokrát do týždňa (priemerne má hráč v hre odohraných 88 hodín!). K tomu sa pridáva skupina hráčov, ktorí reagujú na akékoľvek updaty. Predpokladáme, že väčšina z nich si bude chcieť odladenú 1.0 verziu DayZ zahrať hneď po vydaní, a naďalej ju bude v ďalších týždňoch skúšať, aby mali prehľad o updatoch a opravách. Faktom je, že žiadna z hier, ktoré kopírujú DayZ, nemá tak dlhú životnosť ako práve DayZ. Dodáva nám to istotu (aj finančnú), že sme navzdory dlhému vývoju na správnej ceste.
Čo Vám počas vývoja hry robilo najväčšie problémy, prípadne čo by ste dnes už spravili inak?
Najväčším problémom boli naše ambície. DayZ je nesmierne komplexná hra, ktorá simuluje v podstate všetko, čo si viete predstaviť, keď sa vypravíte do prírody bez ničoho. Od in-game ekonomiky, cez spawnovanie nepriateľov, po vozidlá, krajinu, zásoby a podobne. Nikdy sa všetkým nezavďačíte, ale o balans sme sa samozrejme snažili a snažíme. Čiastočne je ale perfektný balans v prípade DayZ vlastne dosť utópia - nemôžete ponúknuť 4+ miliónom hráčov ten istý zážitok na rôznych serveroch. Obzvlášť s ohľadom na to, že DayZ je sandboxová hra a existuje v nej množstvo rôznych herných štýlov. Náročnosť alebo určitá miera nepredvídateľnosti je zároveň jedným z hlavných prvkov DayZ od začiatku. Predsa len, úlohou je prežiť. A to nie je jednoduché, dokonca ani v hre.
Ak ide o rozhodnutie, ktoré nám narobilo najviac problémov, a výrazne predĺžilo vývoj smerom k verzii 1.0, tak ide o zmenu enginu v priebehu vývoja. Keď sme pred niekoľkými rokmi videli, ako je hra populárna a koľko ľudí ju hrá, rozhodli sme sa im ponúknuť čo najlepší zážitok. Vo chvíli, kedy padlo rozhodnutie zmeniť engine, sme si ale neuvedomili všetky dôsledky. V podstate sme celú hru museli (niekoľkokrát) spraviť od základov znovu – fungovanie sveta, spracovanie súbojov, animačný systém, všetky simulačné systémy na pozadí a tak ďalej. A do toho sme ešte pridávali systémy a herné prvky, ktoré umožňuje nový engine. Páčila sa nám predstava, že nový engine posunie hru na ďalšiu úroveň. Nakoniec sa to podarilo, ale pri pohľade do spätného zrkadla to bolo bláznivé rozhodnutie. Majitelia hry, noví aj pôvodní, z toho ale budú ťažiť.
BIS okrem DayZ pracuje aj na survival titule Vigor. Nebojíte sa, že sa na Xboxe budú tieto hry vzájomne takpovediac kanibalizovať?
DayZ je primárne PC záležitosť. Hra je však úspešná aj v rámci programu Xbox Game Preview, rovnako ako Vigor, ale obe hry sa nekanibalizujú – majú odlišné publikum. A veľmi početné (desiatky tisíc hráčov mesačne). DayZ aj Vigor cielia svojim vlastním spôsobom na konzoly, pretože žánrová konkurencia je tu ešte stále malá. Svedčí to o tom, že Bohemia Interactive sa, okrem iného, vie vysporiadať s náročnými úlohami komunikácie so Sony či MS ohľadne vydania svojich titulov na konzolách, čo konkurencia zvláda len veľmi ťažko. Zároveň je to dôkaz, že sú silné nielen naše značky, ale hlavne hry samotné. Príkladov hier ako DayZ, ktoré sú na trhu už 5 rokov, ale výrobcovia konzol ich stoj čo stoj chcú mať na svojich platformách, by ste veľa nenašli. DayZ si ich dôveru drží, Vigor si ju veľmi rýchlo získal a udržiava.
Ďakujem za rozhovor.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 292
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >
PC
Vývoj: Bohemia Interactive / Bohemia Interactive Štýl: Adventúra / MMO Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|