DREAMS |
DREAMS |
Písal sa 20. február 2013, Sony na vlastnej exkluzívnej akcii s názvom PlayStation Meeting oficiálne predstavilo novú generáciu PlayStation. V rámci predstavenia sa na pódiu vystriedalo hneď niekoľko herných štúdií, ktoré predstavili kompletné nové značky, no taktiež iba koncepty svojich pripravovaných hier. Jedným z týchto štúdií bolo aj Media Molecule, ktoré prišlo so svojou víziou novej éry kreatívnych hier. Reálnejšie kontúry však dostala o dva roky neskôr, v roku 2015, nakoľko počas úvodnej prezentácie nám tvorcovia predstavili iba základnú myšlienku bez ďalšieho kontextu. Navyše štúdio malo v tom čase plné ruky práce s novou značkou Tearaway, ktorá koncom roka 2013 zaznamenala veľký úspech. E3 2015 nám tak prinieslo oficiálne predstavenie hry spolu s prvou komplexnejšou ukážkou. V danom čase sa nezdalo, že by vydanie hry malo byť príliš vzdialené, no napokon bolo všetko inak.
Pôvodné spustenie bety v roku 2016 padlo, rovnako tak sme sa jej nedočkali v roku 2017 a nakoniec ani v roku 2018, čo navyše znamenalo odklad na aktuálny rok. Fakt, že to autori s vydaním mysleli tentokrát oveľa vážnejšie, potvrdzujú spustením beta testovania hneď na začiatku roka, ktoré je síce uzatvorené, no aj napriek tomu nám ponúka o niečo lepší pohľad na to, čo od hry môžeme vo finálnej verzii čakať. Do bety sme, samozrejme, zavítali aj my, aby sme mohli preskúmať túto stále pomerne tajomnú hru. O čom teda Dreams vlastne je? O kreativite a ako už názov napovedá - snívaní. Tvorcovia v Media Molecule sa svoju kreatívnu dušu snažia rozvinúť a posunúť o poriadny kus ďalej. V Dreams už nemusíte vytvárať len jednotné, aj keď rozmanité úrovne ako v Little Big Planet, ale celé hry, komplexné príbehy. Dáva vám možnosť čo najprecíznejšie pretaviť vaše myšlienky a sny do reality.
Aj keď som sa o Dreams zaujímal od prvej ukážky, musím priznať, že som pred spustením vôbec netušil, čo mám vlastne od hry očakávať a aké veľké nároky mám vôbec na hru klásť. Bolo mi jasné, že mám v rukách akýsi komplexný nástroj na tvorenie takmer všetkého, no konkrétna predstava mi chýbala. „Všetko" je totiž pri hrách veľmi relatívny pojem. Ide o akýsi priestor, ktorý je vytváraný jednak precíznym marketingom, no taktiež štandardmi, na ktoré sme v podobnom štýle hier zvyknutí. Beta Dreams sa akúkoľvek vašu predstavu nesnaží vyslovene rozbiť, no určite ju formuje a výrazne rozširuje. Od úvodu sa vás autori snažia zoznámiť s prostredím, v ktorom všetky sny vznikajú, reinkarnujú vaše ja do malého chlpatého čuda s očami a akousi anténkou, ktorá slúži ako ukazovadlo. Vaše ja držíte pevne v rukách, nakoľko ho ovládate jednoduchým naklonením ovládača. Po prejdení úvodného testu kompatibility a zoznamovania vás hra rovno presúva vášho domova, ktorým tentokrát nie je domček na šnúrke, ale otvorená plocha, ktorú si môžete ľubovoľne upravovať.
Úvodné plamienky kreativity tak môžete rozpáliť práve u vás doma, no nakoľko ma baví skôr objavovať a skúmať kreatívne výtvory ostatných hráčov, moje prvé kroky smerovali do úplne iných kútov Dreams. Online priestor so všetkými výtvormi hráčov je skrátka lákavý, najmä ak hneď zo začiatku zisťujete, že na pár klikov sa viete presunúť z povrchu Marsu do chodby v P.T. či na koncertné pódiá v kópii Guitar Hero. Viete sa pozrieť do vesmíru, obzrieť sa do podzemí v technologickom deme Dark Souls či niečoho, čo pripomína Metro sériu. Zisťujete, že aj keď hráte stále rovnakú hru, lusknutím prsta sa viete ocitnúť v úplne inom svete, v inej dimenzii, v inom sne niektorého z hráčov. Ide o čosi, čo sme tu doteraz nemali. Je pozoruhodné, čo dokázala komunita vytvoriť len za pár týždňov v bete, ktorá pravdepodobne ani neponúka všetky možnosti, ktoré obsiahne plná hra.
Na druhej strane, tak ako všetky podobné hry, aj Dreams už v bete citeľne trpí výrazným nepomerom medzi skutočne zaujímavými či vôbec hrateľnými snami, a tými, ktoré boli viac-menej nehrateľné a stratou času. Aj keď nápad nebol vždy úplne na zahodenie, rôzne detaily z nedokončených snov robili veľmi zvláštne výtvory, ku ktorým by ste sa nechceli vracať. Každopádne pri pohľade na všetky vytvorené projekty som sa stále častejšie sám seba pýtal, ako sa vôbec dajú vytvárať takto zásadne odlišné svety. Ako je možné, že sa behom pár sekúnd viem presunúť z čistej FPS akcie do adventúry s pohľadom tretej osoby a následne top-down akcie? Možnosti, ktoré Dreams už z tohto pohľadu ponúka, sú neuveriteľné, a tak som sa po hodinách strávených testovaním výtvorov iných hráčov presunul na miesto, kde sa všetky projekty rodia, kde myšlienky dostávajú reálne kontúry.
Samozrejme, pustiť sa rovno do editora by bolo veľmi odvážne, a tak moje kroky prirodzene zavítali do tutoriálov. Ak by ste aj napriek rozsiahlym možnostiam Dreams očakávali zopár základných informačných videí, veľmi rázne vám túto predstavu zmetiem zo stola. V útrobách hry totiž nájdete tucty tutoriálov, ktoré vás prevedú od základov ovládania či orientácie v editore, cez ukladanie predmetov, až po animovanie či vytváranie logiky. Vytvoriť dostatočne komplexný systém, ktorý by bol navyše pre hráčov nenáročný na ovládanie, si určite vyžadovalo obrovské úsilie. Media Molecule sa však podarilo vytvoriť naozaj pozoruhodný kompromis, ktorý už v bete priniesol svoje ovocie. Zaujímavé je, že hra vašu osobnosť hodnotí levelmi a typom persóny - ste rodený kreatívny človek, či radšej len skúmate už vytvorené? Hra si to pravdepodobne všimne a označkuje vás príslušným titulom.
Beta Dreams nám vôbec po prvýkrát umožnila nahliadnuť do snov hráčov a vízie vývojárov. Veľmi ambiciózny projekt dostáva hmatateľné proporcie a zdá sa, že sa tento rok dočkáme skutočne inovatívnej hry. Aj napriek pozitívnemu priebehu bety je tu však prirodzený priestor na tlačenie očakávaní k zemi. Síce sme sa mohli pozrieť bližšie na samotný editor či konkrétne výtvory hráčov, ale čo všetko hra ponúkne v plnej verzii, je stále nejasné. Pôjde len o akýsi kreatívny priestor, veľmi zjednodušený herný engine, ktorý nevyžaduje znalosť žiadneho programovacieho jazyka alebo o niečo viac? Ťažko povedať. Aj keď je už teraz jasné, že tvorcovia ponúknu aj vlastnú kampaň, stále sa tak trochu zdráham vytvoriť si akú-takú predstavu o finálnej hre. Ak sa však necháme presvedčiť toľko spomínanými možnosťami, už teraz sa rozhodne máme na čo tešiť.
PS4
Vývoj: Sony / Media Molecule Štýl: Arkáda
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|