THE LEGEND OF ZELDA: LINK'S AWAKENING |
THE LEGEND OF ZELDA: LINK'S AWAKENING |
Nintendo nám na E3 odprezentovalo pokračovanie Breath of The Wild, jednej z ich najlepších hier vôbec. O hre zatiaľ nevieme takmer nič. Snáď len to, že jej vývoj začal ako expanzia, no ako sa na seba nabaľovali nové vrstvy príbehu a hrateľnosti, expanzia narástla do rozmerov novej hry. Aj tak je však jej vydanie pravdepodobne ešte ďaleko, no, našťastie, si čakanie na ňu môžeme skrátiť ďalšou Zelda hrou. Už tento rok totiž vyjde The Legend of Zelda: Link's Awakening a my sme si už teraz mohli vyskúšať E3 demo hry priamo v priestoroch európskej centrály Nintenda vo Frankfurte.
Pravdou však je, že Link's Awakening nie je úplne novou hrou. Je to remake jednej z najobľúbenejších Game Boy hier, ktorá vyšla v roku 1993 pod presne rovnakým názvom. Samotná hra však začala ako port SNES hry The Legend of Zelda: A Link to the Past a až neskôr sa pretavila do niečoho samostatného. V roku 1998 sa dočkala remastru v podobe Link's Awakening DX pre Game Boy Color. Nová hra bude samozrejme vychádzať zo základov svojich predchodcov, ponúkne ich obsah aj prvky, no navyše nezabudne ponúknuť ani nejaké tie novinky, napríklad podporu amiibo, či aj možnosť vytvárať si vlastné bludiská, ktoré následne môžete prechádzať na čas a získavať tak špeciálne odmeny.
Intro hry samotnej ste už určite videli a ak aj náhodou nie, časť z neho nájdete vo videu nižšie. Je jednoducho prekrásne a ak vás hra už vo svojom deme privíta takýmto úvodom, okamžite si vás získa. Je verným spracovaním toho pôvodného, ale v modernom štýle, ktorý vám môže evokovať tvorbu štúdia Ghibli, teda to najlepšie, čo v anime kedy vzniklo. Intro vás zavedie mimo kráľovstvo Hyrule na ostrov Koholint. Tam totiž Link stroskotal a tam sa bude odohrávať jeho nové dobrodružstvo. Tentoraz bez Zeldy, ale zato s novým zástupom postáv a najmä s novým tajomným príbehom, pri ktorom sa budete sami seba pýtať, či je to všetko okolo vás realita.
Link's Awakening si aj v tomto modernom remake zachováva pôvodnú perspektívu. Teda nie je to moderná Zelda hra, ale klasická z top-down perspektívy, v čom odkazuje na pôvodné časti, s čím súvisia aj nejaké side-scrolling pasáže, na ktoré v hre narazíte. Autori však s top-down perspektívou experimentujú a hrajú sa s ňou jednak pomocou tilt-shift efektu, no taktiež zobrazením sveta ako diorámy. Vďaka tomu je pohľad na hru úplne jedinečný a aj keď je v zásade podobný tomu pôvodnému, zároveň je moderný a svieži. Naozaj príjemne sa pozerá na takýto retro-modernú perspektívu.
Je to však grafika, čo vám prvé v prípade tejto hry udrie do očí. Je jednoducho krásna. Ako keby vám pred očami ožili hračky, či iné predmety v ručne vystavanom svete. Hra naozaj umne napodobňuje tento štýl a stačí sa vám len pozrieť na obrátky navôkol, aby ste sa do jej výtvarného štýlu okamžite zamilovali. Zatiaľ to však v deme na niektorých miestach pri prechádzaní svetom trhalo. Autori majú na opravu ešte dosť času, tak sa snáď na to pozrú. To isté platí aj pre lepšie vyhladenie hrán. Hudba je oproti tomu perfektná. Je retro, zároveň je moderná. Využíva klasické a známe motívy, ktorým dáva moderný dojem. Ku hre sa to hodí perfektne.
Nintendo nám predviedlo demo v štýle, aký veľmi nemám rád. Bolo časovo obmedzené na 15 minút a dalo sa v ňom robiť vlastne čokoľvek. Keďže však bolo zo samotného úvodu hry, začiatok bol dosť lineárny. Link sa zobudí v dedine, musíte získať jeho štít, nájsť jeho meč a vydať sa za riešením podivnej záhady. Zo začiatku tak nemáte veľa možností na to. Aby ste niekde odbočili. Postupne vám však pribúdajú, tešíte sa z nich, po chvíli putovania svetom konečne vojdete do svojho prvého bludiska, no a zrazu pred sebou máte len nápis „Thank you for playing“. Fakt ďakujem. Idem teda opäť, tentoraz rýchlejšie a priamejšie, no zase sa zatúlam niekde inde. Takže zas. Aj tak si to však užívam, keďže toto je naozaj parádna klasika, na akej určite mnohí z vás vyrastali.
Svet v Link's Awakening je pomerne veľký (berte do úvahy, že ide o remake starej handheldovej hry) a otvorený. Limitmi sú len vaše schopnosti. Niekam sa totiž nedostanete len kvôli tomu, že zatiaľ nemáte správnu výbavu, či správnu schopnosť. Takto neskôr aj na už prejdených miestach nájdete nové lokality, ktoré sa vám zrazu otvoria. Hra nezabúda na klasické bludiská v ktorých vás čakajú nielen nástrahy, ale aj odmeny. Nájdete tu tak skryté miestnosti, musíte hľadať kľúče, aby ste sa niekam dostali a podobne. Dungeony sa pritom resetujú. Pokazili ste v ňom niečo a neviete sa vďaka tomu dostať na dôležité miesto? Stačí odísť a vrátiť sa a hádanka je zase v pôvodnom stave, tak môžete skúsiť nové riešenie. Resetujú sa však aj nepriatelia.
Nie je tu žiadne vodenie za ručičku, žiadne značky nad NPC postavami, za ktorými musíte ísť, či niečo podobné. Na mape si robíte vlastné značky a inštrukcie k lokalitám dostanete v rozhovoroch. Ak vám teda niekto povie, aby ste šli do jaskyne na sever od dediny, tak si ju musíte nájsť sami, nenavedie vás tam žiadna šípka. Niektoré situácie si vyžadujú silu, v iných zas musíte pohnúť hlavou, no a neraz narazíte aj na situácie, ktoré si vyžadujú možno trochu netradičné riešenie. Celé je to vlastne návrat k prvkom, aké v hrách už nejakú dobu nevídame a rozhodne si nemyslím, že to je krok zlým smerom.
Nielen akcia, ale aj ovládanie a vlastne hra ako taká je intuitívna a v tomto ohľade aj jednoduchá. Veľmi rýchlo sa do nej dostanete a nezáleží pritom na tom, či je toto vaša prvý Zelda hra, alebo za sebou máte všetky vrátane Link: The Faces of Evil a Zelda: Wand of Gamelon (radšej si ich ani negooglite). Postupne získavate nové zbrane a vybavenie, pričom ich používanie si osvojíte hneď, či slúžia na to, aby ste nepriateľov likvidovali, len odsúvali, alebo riešili hádanky. To isté platí aj pre nové schopnosti.
K dispozícii máte pomerne široký inventár, do ktorého sa vám jednotlivé predmety pridávajú a dokážete si ich jednoducho namapovať a priradiť, aby ste ich v priebehu hry dokázali pohodlne používať. V niektorých oblastiach sa hra prispôsobila novšiemu publiku. Napríklad tým, že tu narastie maximálny možný počet srdiečok. Úprav sa však dočkali aj iné herné prvky, napríklad minihry, v ktorých síce nechýba odkaz na tradičné korene, no majú pôsobiť modernejšie. Toto všetko sp však veci, ku ktorým sa nám v priebehu dema nepodarilo dopracovať.
The Legend of Zelda: Link's Awakening na Nintendo Switch vychádza 20. septembra a zatiaľ to vyzerá tak, že sa máme na čo tešiť. Hra stavia hlavne na klasickej hrateľnost a mechanizmoch, ktoré však dnes pôsobia naozaj sviežo, lebo ich už tak často nevidieť. Okrem toho ale prináša aj novinky a vylepšenia. Čerešničkou na torte je parádny vizuál, ktorý si jednoducho zamilujete. Svet je bohatý, plný detailov a sám sa pomaly otvára, aby ste v ňom strávili peknú porciu hodín. Teraz by ale autori mali zapracovať na niektorých oblastiach, kde to zatiaľ škrípe. Musíte si však uvedomiť, že toto nie je nová hra, ale remake 26 rokov starej hry. Neprinesie vám úplne nový zážitok, ak ste hrali pôvodnú hru, čo je síce super, ak si ju chcete zopakovať v modernom a štýlovom kabáte, no nie až také super, ak by ste radšej videli niečo úplne nové a rozdielne.