BLAIR WITCH |
BLAIR WITCH |
Bloober Team si po Layers of Fear 2 skúsili niečo nové, a to hororový walking simulator v temnom lese a konkrétne rovno v lese z Blair Witch. Teda z filmov, ktoré rozbehli found footage žáner a ktoré svetu predstavili Blairskú čarodejnicu. V hre nás tvorcovia zavedú do jej lesa v novom reštarte značky.
Totiž ako autori povedali, hra bude základom ďalšieho vývoja značky a bude zapadať do príbehu ďalších filmov. Dostaneme sa tak do čierneho lesa, v ktorom sa podľa legiend skrývala čarodejnica a doteraz ich ovláda. Ale nejdeme tam pre ňu a ani na výlet ako mládež vo filmoch. Ideme tam hľadať strateného chlapca, ktorý je ďalší z mnohých zmiznutých v týchto lesoch.
Presnejšie sa dostávame do roku 1996, do kože policajta a bývalého vojaka Elisa poznačeného traumou z nedávnej situácie a aj vojny. Odnáša si to jeho priateľka, práca a psychicky je na tom zle. Dúfa však, že hľadanie strateného chlapca v horách mu pomôže. Pomôže zabudnúť na minulosť, zbaviť sa stresu a možno nastúpiť späť do práce. Nebude to však také jednoduché. Čaká ho ťažká cesta a je otázne, či mu v tom práve temný les môže pomôcť.
Vydávate sa tak do lesa po stopách chlapca. Nejdete sami, spoločnosť vám robí policajný pes Bullet, ktorého ste tiež len nedávno dostali a stal sa vaším najlepším priateľom. Upokojuje vaše depresie a naopak aj vy upokojujete jeho a keďže tu idete po stopách strateného chlapca, bude vám veľmi nápomocný. Je totiž súčasťou hrateľnosti, bude vám hľadať veci v lese, dokáže stopovať podľa zachyteného pachu a môže vás viesť za určitým cieľom. Vy ho za to môžete pochváliť, alebo mu dať aj pochúťku. Rovnako vás vie upozorňovať na blízke nebezpečenstvo.
Spolu so psom sa budete postupne dostávať hlbšie do lesov, tam objavíte prvé stopy, stan chlapca, ale popritom nájdete aj jeho kameru. Keďže kamera je základ celej Blair Witch značky, je prirodzeným doplnkom. Do nej budete postupne nachádzať pásky, ktoré vám vždy ukážu, čo sa v danej oblasti stalo. Ale nielen ukazujú. Krátke videá sú jedným zo základných prvkov hrateľnosti. Nie sú to obyčajné videá, pásky si môžete pretáčať a zatiaľ čo ich pretáčate, mení sa aj prostredie okolo vás. Budete tak pomocou nich otvárať dvere, prekonávať prekážky a získate aj potrebné veci, aby ste sa pohli vpred. Je to zaujímavý herný prvok a dobre do hry zapracovaný.
Ale netreba si myslieť, že ste v lese sami. Les je niečim posadnutý alebo ho niečo ovláda a vy to budete postupne veľmi nepríjemne zisťovať. Začnú sa objavovať bytosti z temnoty citlivé na svetlo a budú vás chcieť zastaviť. Ale nie len tie, postupne sa to rozšíri o ďalších nebezpečných protivníkov a spoznáte aj svojho hlavného protivníka. Všetko to pekne pekne oživí základnú adventúrovú hrateľnosť, pridá skutočné ohrozenie a vytvorí naozajstnú hororovú atmosféru.
Väčšinu hry nebudete vedieť, k čomu to vlastne celé smeruje. Prelína sa tam hľadanie chlapca, psychické problémy postavy a aj zvláštne zmeny lesa. Vôbec neviete, čo sa to vlastne okolo vás deje. Či to je len vo vašej hlave, alebo je to skutočné. Do reality vás vracia vysielačka, cez ktorú sa ozýva šerif a pripomína vám, že okolitý svet ešte existuje. Pridáva sa k nej aj mobil v Nokia štýle, na ktorý sa vám ozýva bývala priateľka a má aj kompletne prepracované možnosti od odkazovej služby, cez sms a oživujú to malé hry. Kto by si večer v lese nezahral hadíka?
Presnejšie v mobile máte hadíka a vesmírnu prestrelku, ale to nie sú reálne potrebné funkcie. Využijete v ňom hlavne SMS, ktoré vám budú prichádzať a budú vás upozorňovať na rôzne veci a napríklad aj to, že nie všetko je tu s kostolným poriadkom, keďže prichádzajú, keď nemáte signál a z neznámeho čísla. Nehovoriac o hlasoch vo vysielačke.
Čakajte od toho pekných 6 hodín hrateľnosti, kde je síce niekoľko koncov, ale ako sme zvyknutí pri Bloober tíme, nie je jasné, ktoré rozhodnutia sú kľúčové, ani kedy ich robíte. Ťažko povedať či je niektorý koniec dobrý, alebo zlý, len sú mierne iné v tom, ako to s hlavnými postavami dopadne. Okrem snahy o iné konce však hra nemá veľké možnosti znovuhrateľnosti, môžete len skúsiť pohľadať všetky zberateľské veci.
Vizuál je veľmi pôsobivý. Autori dokázali parádne zachytiť les, bažiny, a celkovo prostredie a všetko čo v lesoch môžete nájsť, od starých chatrčí, až po malú železnicu. Všetko je väčšinou temné a vaším verným priateľom nie je len pes, ale aj baterka. Tou si budete svietiť na cestu a zároveň bude aj vašou zbraňou proti temnote. Možno niekedy až príliš slabou, keďže autori miestami zvolili až príliš veľkú tmu len s malými bodmi na navigáciu, kedy je to už skôr depresívne. Navigujete sa napríklad len pomocou tieňov alebo kamery, kde vidíte inak neviditeľné stopy.
Oproti Layers of Fear a podobným adventúram sú tu prostredia viac otvorené, vďaka čomu môžete hlbšie skúmať. Aj keď väčšinou ide len o nájdenie správnej cesty, ak niekde zbytočne odbočíte, často to vedie k blúdeniu. Táto „bludiskovosť" lesov spolu s tmou sú také otázne dizajnové rozhodnutia autorov. Možno je škoda, že v prípade, keď blúdite, vám automaticky nepomôže pes a nenavedie na správnu cestu. Ale nakoniec ani on nevie kam ďalej. Vie to len vtedy, ak mu dáte niečo očuchať a začne stopovať, alebo ak je niečo skryté v okolí, nájde to. Čo je dôležité, pri nebezpečenstve vždy šteká na daný smer a viete sa podľa toho zariadiť.
Prostredie je detailné, podobne ako všade aj tu má hustá vegetácia dopad na framerate. Nie je to však nejako výraznejšie optimalizované, respektíve sa framerate pohybuje dosť divoko podľa aktuálnej oblasti v ktorej ste. Niektoré idú veľmi dobre, iné pomalšie. Autori zjavne ešte neskúšali takúto náročnú hru a neriešili optimalizáciu hlbšie. Napríklad ani RTX 2080 Ti vám nedá 4K/60fps, v náročnejších oblastiach ide okolo 40fps.
Celkovo sa v Blair Witch vývojársky Bloober tím veľmi pekne vytiahol. Po takom váhavom a menej hororovom Layers of Fear 2 je Blair Witch priam parádny príklad toho, ako má vyzerať psychologická hororová hra. Je strašidelná, temná a hlavne atmosferická. Síce nie je dokonalá a vedenie cez prostredia mohlo byť lepšie spravené bez blúdenia a zbytočnej temnoty, ale pes je jedinečný prídavok. Rovnako ako pretáčanie kamier, zmeny času a rôzne ďalšie tajomné veci, o ktorých do poslednej chvíle neviete, čo si máte myslieť. Jednoducho pôsobivé.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox One Vývoj: Bloober Team / BlooberTeam Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|