STRONGHOLD 2 |
STRONGHOLD 2 |
Väčšina z nás chcela byť za mlada indiánmi, kovbojmi, pirátmi alebo kozmonautmi. Nájde sa však a skupinka tých, ktorí by na otázku „čím chceš byť“ odpovedali „rytier“. Mať vlastný hrad s erbom nad bránou, naleštený meč a štít, obrovské vojsko a krásnu princeznú (+ niekoľko mileniek v podhradí :)) – koho by to nelákalo? To isté si povedali aj páni z FireFly Studios a v roku 2001 uzrela svetlo sveta ich realtimová stratégia, zameraná na stavanie, dobíjanie a bránenie hradov – Stronghold. Z hry sa spolu s datadiskom Crusader predalo vyše 1.5 milióna kópií a teda bolo viac než zrejmé, že sa dočkáme pokračovania. To by sa do obchodov malo dostať 19.4. a bude niesť originálny a inovatívny názov Stronghold 2 (S2).
Ak ste mali tú česť a hrali ste prvý Stronghold, resp. jeho datadisk, bude vám hlavný princíp hry jasný. Schválne som napísal „tú česť“, pretože pôvodný Stronghold (S1) bola výborná hra a úžasne kombinovala prvky budovateľských a vojnových real-time stratégií. Na výstavbu a hladký chod hradu totiž bolo potrebné myslieť z ekonomického hľadiska, na jeho dobíjanie/bránenie zase z hľadiska strategického.
Primárne herné mechanizmy z S1 by sa mali objaviť aj v S2. Základným ekonomickým pilierom budú opäť farmári, ktorí budú pestovať obilie. To bude následne spracované pekármi na chlieb. Chlieb sa bude uskladňovať v skladoch, kde k nemu budú mať prístup aj ostatní poddaní. Tak isto sa bude treba starať aj o zásoby železa (kvôli zbraniam a brneniam) a kameňov (ktorý bude potrebný na výstavbu budov a hradných múrov), vyrábať sa budú meče, kopie, luky a brnenia atď.
|
|
|
Čo ale pribudne, je nutnosť starať sa o odpad a nečistoty vo vašom meste. Ako si správne vývojári z FireFly uvedomili, stredovek nebol práve najčistejším a najvoňavejším obdobím ľudskej histórie. Hrady boli zväčša plné špiny, odpadkov, smradu a zárodkov smrteľných chorôb. Do hry bol teda zakomponovaný aj tento element – potreba starať sa o „odpadové hospodárstvo“. Ak sa vám v hrade nahromadí príliš veľa odpadu, obyvatelia začnú byť nespokojní. Pri nedostatočnej starostlivosti sa môžu smetiská zmeniť na zdroje morovej nákazy a to už nie je celkom sranda. Ďalším závažným problémom sú všadeprítomné krysy, ktoré jednak „strašia“ ľudí a jednak tiež prenášajú choroboplodné zárodky. Do hry samozrejme boli zakomponované mechanizmy na riešenie týchto problémov: s odpadom si hravo poradí nová oostava - Gong Farmer a potkany dostanú na starosť sokoliari a ich operení miláčikovia. Ak nestihnete včas predísť vzniku epidémie, zachrániť vás môže ešte lekárnik a jeho „zázračné“ elixíry. Rozšírenia a noviniek sa dočkajú viaceré aspekty, čo sa odzrkadlí na celkovom počte funkčných budov. Oproti S1 ich bude v S2 takmer o 60% viac.
Okrem ukazovateľa popularity (ktorý bude tradične reprezentovať to, ako sú ľudia spokojní s vašim vládnutím, s počtom kostolov a hlavne krčiem), prítomného už aj v S1, bude v S2 navyše tzv. ukazovateľ cti (honor). Samotní autori hry taja, na čo konkrétne bude tento ukazovateľ dobrý. Predpokladá sa ale, že jeho vysoké hodnoty prinesú výhody v bojových akciách, prípadne bude slúžiť na zvýšenie bonusov niektorým jednotkám. Čo autori prezradili, sú činnosti, ktorými sa bude hodnota cti zvyšovať. Medzi základné budú patriť pravidelné vladárove návštevy bohoslužieb. Ďalším stupňom bude usporiadanie bálu, na ktorý panovník môže pozvať aj iných šľachticov. Samozrejme platí, že čím viac šľachticov pozve, tým noblesnejší bál a tým viac „cti“ sa dá získať. Každé pre má ale aj svoje proti. Väčšia návšteva znamená viac spotrebovaného jedla, a keďže mlsné pánske jazýčky sa neuspokoja len s jablkami a chlebom, bude treba pripraviť hostinu s rôznymi druhmi mäsa, zeleninou či vínom – a to pôjde do peňazí. Ešte viac prestíže než bál bude prinášať rytiersky turnaj, ktorý sa bude dať vyhlásiť raz za čas a na ktorom sa zúčastnia najlepší bojovníci zo širokého okolia.
Ak hodnota popularity klesne pod určitú hranicu, ľudia začnú dávať najavo svoju nespokojnosť s vašim panovaním. Začnú sa množiť protesty, vzbury a odchody poddaných inam, ale aj krádeže potravín zo skladov. Ako správny kráľ budete rozhodovať i o osude prichytených zlodejov, čo je tiež jedna z nových čŕt S2. Po vynesení rozsudku bude k dispozícii 10 typov mučiarenských nástrojov a postupov, od bičovania, cez lámanie na kolese, škripca až po gilotínu.
|
|
|
Narozdiel od špinavého, úbohého života obyčajných ľudí si panovníci žili v relatívnom pohodlí a luxuse. O tom sa budeme môcť presvedčiť vďaka možnosti zobraziť vnútorné priestory hradu. Nakukneme tak do korunovačnej sály s krbmi, ale aj do súkromnej kúpeľne či do kráľovských spálni. A možno bude aj sex :).
Zmien sa dočká aj bojová časť Strongholdu. Okrem už známych jednotiek sa v hre bude vyskytovať niekoľko nových. Jedným z najexotickejších typov pridaných jednotiek sú bez pochyby Vikingovia, známi to moreplavci a dobyvatelia. Väčší dôraz bude kladený na dizajnovanie hradu a jeho obranných mechanizmov. Keďže už na rozdiel od S1 nie je možné zničiť hradby aj s jedným vojačikom vyzbrojeným mečom (ehm :)), k slovu sa viac dostanú obliehacie stroje. Ak teda navrhnete svoj hrad tak, že k nemu budú mať trebuchety, katapulty, obliehacie veže atď. zlý prístup, ste už takmer „za vodou“. Hra bude umožňovať stavanie vnútorných a vonkajších opatrení. Keď sa stane, že nepriateľ dobije jednu líniu hradieb, boj sa neskončil. Treba len preskupiť jednotky a stiahnuť sa s nimi za druhé opevnenie. Pevne dúfam, že zachované ostanú niektoré skvelé obranné vychytávky z S1. Hlavne zápalné olejové polia mali svoje čaro a kvílenie horiacich útočníkov sa často menilo v tú najkrajšiu hudobnú symfóniu :). V zásade ostanú v hre dva typy bojových úloh – buď hrad obrániť, alebo naopak, hrad dobiť. Šušká sa čosi o postranných questoch. Ak by sa také niečo v S2 objavilo, bolo by to vítaným spestrením.
Najväčšou zmenou v Stronghold 2 bude kompletný prechod do 3D. S kameru teda bude možné rotovať a plynulo zoomovať, čím odpadne jeden z najväčších mínusov pôvodného Strongholdu – problémy pri navrhovaní a stavaní opevnení. V niektorých prípadoch sa nedalo zistiť, či sú hradby už uzavreté, alebo je niekde ešte medzierka. Keď ste tu medzierku (vďaka horde nepriateľov, ktorá sa cez ňu hrnula do zámku) našli, bolo už väčšinu neskoro. Prechod do 3D prináša aj iné výhody. Časti hradieb, budov a veží sa budú odkrývať tak, ako to poznáme napríklad zo série Sims. Predstavte si, že dobíjate nepriateľské hradby a vaše jednotky sú vo vnútri jednej z vežičiek. Ak prejdete ukazovateľom myši na danú vežu, jej steny sa spriehľadnia a vy tak môžete zadávať príkazy aj v rámci interiéru budov.
Odkrývanie stien má ešte jedno pozitívum. Presvedčíte sa, akú prácu si dali grafici s modelovaním a textúrovaním všetkých objektov a postáv. Grafika je ozaj podarená a myslím, že sa budeme mať na čo pozerať. Neodpustím si ešte jednu poznámku na margo práce dizajnérov a grafikov: všetky schody vo vežiach budú tak, ako v skutočnosti, pravotočivé. Pôvodní budovatelia hradov totiž predpokladali, že takmer všetci útočníci sú praváci a teda sa im takto bude ťažšie bojovať.
|
|
|
Na Stronghold 2 sa vyslovene teším. Ak sa podarí zachovať hrateľnosť pôvodného S1 a iba sa vylepšia niektoré herné mechanizmy, pribudnú sľubne vyzerajúce novinky a celé to bude zabalené do nádhernej 3D grafiky, môže sa stať, že k Empire Earth II a Age of Empires 3 pribudne ďalší horúci kandidát na stratégiu roka.
PC
Vývoj: Global Star Software / Firefly Studios Štýl: stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|