HAUNTING GROUND |
HAUNTING GROUND |
Je to už pekne dlhá doba, čo som objasnil podstatu apartmánu číslo 302 a odvtedy sa mi nové hororové diela akosi vyhýbajú. Pokračovanie Ringu mi rozhodne strach do žíl nenahnalo a tak mi ostávalo len jediné: utápať svoju myseľ v jednom tichom mestečku a popritom sledovať dianie okolo sľubne vyzerajúceho survival hororu Haunting Ground, ktorý si moju priazeň získal už od jeho samotného ohlásenia. Prečo? Neviem…možno svojou nápadnou podobnosťou zo sériou Silent Hill, možno vizážou hlavnej protagonistky…skrátka, neviem. Dôležité ale je, že Haunting Ground mohol elegantne vyplniť voľné miesto, ktoré nás delí od vzdialeného, ale o to istejšieho príchodu pokračovania vyššie spomínanej série. Nebudem vás ďalej naťahovať a rovno poviem, že zámok rodiny Belli, v ktorom sa najnovší titul z dielne Capcomu odohráva, je natoľko príťažlivý, že si ho skrátka žiaden fanúšik survivalu nesmie nechať ujsť. Poďme, ale poporiadku.
U väčšiny hororových adventúr je hlavným ťažiskom hry príbeh a nie je tomu inak ani u HG. Cesty osudu, ktoré sú často až nepríjemne kľukaté, spôsobia jednu ošklivú autonehodu, po ktorej sa ocitá naša mladá hrdinka uzavretá v malej klietke, navyše v temnej a deprimujúcej pivnici, ktorá je len malou časťou toho, čo nesie honosný názov Zámok rodiny Belli. V tomto nehostinnom prostredí sa po prvýkrát stretáva aj s indivíduom nízkej inteligencie a odpudivého vzhľadu, príznačne pomenovaným ako Debilitas. Záhadne uvoľnená kladka na klietke, ale znamená dočasnú slobodu a tak sa Fiona vydáva na potulky hradom s cieľom zistiť okolnosti tragickej autonehody, rozlúštiť desivé tajomstvo samotného zámku a nakoniec aj z toho bludiska uniknúť.
|
|
|
Aj keď som sa spočiatku v danom príbehu akosi strácal, s pribúdajúcimi odohranými hodinami začali jednotlivé poznatky do seba zapadať ako dieliky puzzle a ja som sa kúsok po kúsku približoval k záverečnému rozuzleniu. Čo vám ale poviem, je to, že Debillitas nebude zďaleka jediný, ktorý sa postaví krehkej Fione do cesty. Musím uznať, že ako štartovací strašiak splnil svoju úlohu na jednotku. Nielenže je kvalitne obludný, ale svojou nadľudskou silou a inteligenciou na úrovni 5 ročného chlapca, vám bude neustále strpčovať život. Verte mi, že postupom času si k nemu vypestujete priam panický strach. Už počas naháňačiek s Debillom sa dostanete do kontaktu aj s ďalšími čudesnými obyvateľmi tamojšieho sídla a musím uznať, že každý z nich predstavuje poriadny odklon od normálu.
Daniella, pani domáca, sa neraz predstaví ako prípad pre psychiatriu (s lesbickými sklonmi) a aj keď nevie dopustiť na svoje mandragory, nedokonalosť v podobe necitlivosti jej v spojení so zrkadlami zapríčiní poriadne návaly agresie. Naopak Riccardo, ktorý sám seba predstaví, ako castle keepera, je chladne vypočítavý a jeho prvotné zámery sa v neskorších častiach hry zmenia na vražedný plán, ktorého terčom sa má stať práve naša Fiona. Počas potulkov hradom sa taktiež dostanete do nepriameho kontaktu s Leonardom, ktorý sa vám bude snažiť stoj, čo stoj pomôcť, ale v samotnom závere si taktiež zloží masku, pod ktorou nájdete… no, to by hádam aj stačilo.
Popri nepriateľských charakteroch sa ale dostávame aj k novinke v oblasti survival hororu, a síce ku AI riadenom spoločníkovi. Ten sa k vám pripojí v skorej fáze hry a ak ste čakali nejakú ľudskú osobnosť, tak ste sa šeredne sekli. Hewie je totiž albínovitý nemecký ovčiak, so všetkým čo k tomu patrí, a podobne ako jeho reálna predloha, aj on má svoj vlastný rozum, vďaka ktorému je jeho chovanie naozaj nevyspytateľné. Jeho vzťah k vám sa tak bude postupne vyvíjať a ak ho budete neustále zanedbávať, bude aj on na vaše príkazy kašlať, čo vám častokrát nepríjemne sťaží postup niektorými pasážami. Naopak, ak si dáte na vašom vzťahu záležať a nebudete Hewieho ukracovať o rôzne maškrty či slová chvály, on sa vám za vašu starostlivosť odvďačí nikdy nehynúcou vernosťou. Tá ho občas privedie až za vlastný hrob.
Trošku som sa obával, ako bude vyriešené ovládanie psieho spoločníka, a či náhodou autori nesiahnu po priamej kontrole cez jeden z analógov, ale výsledok je viac menej uspokojivý. Pravý analog síce našiel svoje uplatnenie, ale narozdiel od toho, aby ste štvornohého priateľa doslovne komandovali, budete jeho smerovanie riadiť pomocou štvorice príkazov (resp. osmičky), zadávaných zaradením určitej polohy spomínaného joysticku. Smerovka hore prikáže Hewiemu, aby sa vydal na potulky a preskúmal určité územie od prípadných predmetov. Naopak poloha dole ho zavolá späť k Fioninej nôžke. Podobne je to aj v horizontálnom smere, kde príkaz vľavo vášho miláčika pokarhá, zatiaľ čo pravá poloha mu nadelí slová chvály a nejaké to pohladenie naviac. Tieto príkazy sú ale pre situácie v ohrození mierne odlišné a tak napríklad namiesto skúmania územia, zadáte hafanovi povel k útoku a namiesto privolania k páneškovi ho od obete surovo odtrhnete. Uposlúchnutie vašich príkazov bude už potom čiste záležať len na Hewiem a verte mi, že nikdy nebudete na sto percent vedieť, čo váš štvornoháč v nasledujúcom okamihu vykoná. Keď už som u toho ovládania, musím podotknúť, že mi dalo trošku zabrať, ale po niekoľkohodinovom hraní som si zvykol a na počiatočné problémiky som s ľahko zabudol.
|
|
|
Pozrime sa teraz bližšie na dejisko tohto survival hororu. Spolu s vašim spoločníkom budete zažívať nefalšovaný teror v tamojšej obrovitej usadlosti a musím uznať, že autori sa na jednotlivých prostrediach poriadne vyšantili. Spočiatku sa síce budete pohybovať zväčša po otvorených a vzdušných priestranstvách, avšak po zdolaní Debility sa začne prostredie znateľné zatemňovať a vy sa tak dostanete do neskutočne hnusných a odpudivých miestností, v ktorých nie je núdza o dekadentné výjavy a všakovaké bizarnosti. A práve dizajn sveta Haunting Ground je jedným z jeho najväčších lákadiel a z toho, čo som na vlastné oči zhliadol, môžem povedať, že séria Silent Hill má v tomto ohľade zdatného konkurenta. Menšiu poznámku si ale na stranu autorov nemôžem odpustiť. Inšpirácia spomínanou sériou je až prehnane viditeľná a hlavne Silent Hill 3 tu zažíva doslovný comeback. Voľba hlavnej protagonistky, osobitný ráz zámku alebo perlička v podobe kolotoča s podobne zohavenými koníkmi (s takmer rovnakou sprievodnou hudbou)… to všetko mi oživuje spomienky na Heather a jej dobrodružstvá. A musím povedať, že mi tento fakt vôbec nevadil a atmosféru hry som si užíval plnými dúškami.
Neoddeliteľnou súčasťou klasického survival hororu je zber predmetov, lekárničiek a iných objektov, potrebných pre úspešný postup hrou, pričom Fionin príbeh nie je v tomto prípade žiadnou výnimkou. Okrem rôznych liečivých bilín, maškŕt pre psa a účinných výbušných hračiek (v podobe kryštálov a akýchsi lôpt) sa budete často stretávať aj s medailónmi rozličnej farby, ktorú budete môcť v špeciálnych mašinách premeniť na ďalšiu porciu vyššie spomínaných predmetov. Špecifickú podtriedu potom tvoria objekty potrebné pre vyriešenie logických hádaniek, ktorých je tu naozaj neúrekom a osobne som mal viacero pekelných zásekov, ktorých vyriešenie dokonale otestovalo kapacitu mojich mozgových závitov. Ale zase sa nejedná o nelogickosti a po chvíli premýšľania príde človek problému na kĺb. Určite si ale rada z vás všimla, že akosi som sa vyhol téme zbraní. Dôvod je jednoduchý… žiadne použiteľné zbrane (až na jednu veľkú črepinu a colt… oboje, ale v nepriateľskej držbe) totiž v hre nie sú!
Okrem ničotného kopanca (vhodného len na rozbíjanie črepov) a povelu pre Hewieho útok sa budete musieť uspokojiť so zbabelým útekom, ktorý je tak jediným spôsobom, ako ostať v tom pekle nažive. Pritom vaši prenasledovatelia nie sú žiadne vemená a dokážu vás naháňať po celom zámku, takže vašou jedinou šancou sa stanú rôzne rozmiestnené skrýše, ako napríklad vnútro skrine, miesto pod lavičkou alebo obligátna zašiváreň pod posteľou. Umelá inteligencia je na slušnej úrovni a pokiaľ ste si mysleli, že Debilitas pozná len niekoľko nadefinovaných bežeckých trás, rozhodne ste sa mýlili. Vaši protivníci totiž veľmi dobre vedia, že zneviditelniť sa nedokážete a ak ste sa im stratili v jednej a tej istej miestnosti už po druhýkrát, rozhodne im rupne v bedni a začnú danú izbu nekompromisne preskúmavať. Potom už nasleduje len škandalózne odhalenie a panický útek nevedno kam.
Autori sa elegantne pohrali s aspektom strachu, ktorý je v Haunting Ground privedený do krajností a vďaka nemu získava hra neopakovateľnú atmosféru. Fiona sa totiž v prípade ohrozenia začne báť, srdce jej začne prudko biť (a vy to pocítite aj v podobe vibrácií) a ak ju nedostanete z daného rizikového prostredia rýchlo preč, začne chytať paniku. Vtedy sa obrazovka zafarbí do sivo bielych odtieňov a jej pohyb bude poznačený rozličnými zakopnutiami a pádmi. Vrcholné štádium smrteľného strachu, do ktorého sa dostanete len po priamom kontakte s nepriateľmi, resp. pri obzvlášť hrozivých momentoch, sa prejaví jednak ako neprestávajúca vibrácia, ale hlavne v podobe absolútne neovládateľnej Fiony. Vtedy sa plazí po zemi a len tíško volá o pomoc, pričom vy na obrazovku kvôli vyhrotenej farebnej palete ani poriadne nevidíte. Tieto situácie sú skutočne desivé a preto sa budete snažiť Fionu dostať v prípade ohrozenia ihneď do bezpečia. Úžasnej atmosfére potom už len nahráva neprítomnosť akéhokoľvek ukazovateľa zdravia, takže postup hrou budete sledovať bez rušivých momentov. Tu však musím spomenúť jeden stredne veľký mínus. Totižto, naháňačky prebiehajú vo veľmi šibeničných a častých intervaloch a vy ste tak pravidelne nútení prerušiť riešenie puzzlov a vziať nohy na ramená, čo dokáže vo viacerých prípadoch poriadne naštvať.
|
|
|
Z technického hľadiska nie je hre prakticky čo vytknúť. O dizajne prostredí som sa už zmieňoval, akurát dodám, že textúry sú príjemne kvalitné a vysoké detaily boli aplikované aj na jednotlivé postavy. Animácie patria taktiež ku kladom Haunting Groundu a špeciálne to platí pre Hewieho, ktorý sa svojimi pohybmi takmer nelíši od reálnej predlohy. Hudobnej stránke hry nechýba potrebná úchylnosť a výborná priestorovosť zvukov vháňa strach do žíl. Jedna chybička krásy sa ale tomuto dielu nevyhla, a jedná sa o prelínanie polygónov, najviac viditeľné pri kooperácii hafana s Fionou, ktorí sa často stretnú v jednom bode a prekryjú sa ako jedno telo a jeden duch. Holt, nič nie je dokonalé, ale táto školácka chyba tu rozhodne nemusela byť. Aspoň že hra prichádza s množstvom bonusov (viacero koncov, nové oblečenie a pod.), takže sa vám bude na drobné chybičky prihliadať ľahšie.
Napriek rozpačitým recenziám na zahraničných weboch som zažil s hrou vynikajúce chvíľky a neľutujem ani minútu strávenú v temnotách zámku Belli. Špičkové audio-vizuálne spracovanie spolu s desivou atmosférou a elegantne vyriešeným aspektom strachu robí z titulu Haunting Ground nutnosť pre každého fanúšika survival hororu. Mrzí ma len, že je podobných kvalitných titulov na trhu ako šafránu. Snaď sa táto situácia s príchodom next-gen konzolí zmení…
RECENZIE HRÁČOV |
PS2
Vývoj: Capcom / KONTIKI / Capcom Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|