Čo ponúka Minecraft with RTX a ako ho získať? |
Minecraft s raytracingovým doplnkom sa rozširuje a vylepšuje.
Čo je Minecraft with RTX? Je to rozšírený Minecraft, ktorého zobrazovanie je plne postavené na raytracingu. To znamená, že funkcie štandardného Minecraftu sú zachované, ale grafika je iná, plne prepočítavaná cez raytracing. Teda všetko je síce kockaté, ale reálnejšie aj s tieňmi, odleskmi, nasvietením, vďaka čomu dostáva grafika hĺbku, pridáva sa aj slnko, tiene a optické efekty.
Samotná raytracing verzia hry funguje cez štandardný Minecraft z Windows 10 Store, do ktorého si musíte aktivovať RTX verziu cez Xbox Insider hub (aplikáciu nájdete v Store), keďže táto verzia je stále v beta teste. Následne v Xbox Insider Hube v ponuke nájdete Minecraft for Windows 10, pod ktorým je ďalšia voľba na RTX verziu hry. Po aktivovaní sa vám hra updatne o RTX doplnok.
Tu je dôležité vedieť, že len táto Windows Store verzia má RTX a raytracing tam robí priamo Nvidia, Java verzia je samostatná s iným enginom a teda mimo raytracigu.
Raytracing môžete následne zapnúť v rozšírených video nastaveniach, kde je zapnutie ako raytracingu, tak a DLSS (v nastaveniach je to ako Sledovanie lúča Direct X a Zvýšenie rozlíšenia). Tam zatiaľ čo raytracing prepne renderovanie obrazu, čo je samozrejme náročnejšie, DLSS ho umožní zrýchliť na reálnu rýchlosť. Použije AI upscaling, ktorý obraz síce bude renderovať v nižšom rozlíšení, ale následne sa zväčší do plného rozlíšenia bez výraznejšej straty kvality. Je to už verzia DLSS 2.0 a teda kvalita zväčšeného obrazu je vysoká, aj keď malé zníženie kvality zbadáte na odleskoch a efektoch, ktoré sú v nižšom rozlíšení.
Ukážka grafiky bez DLSS, s DLSS a bez raytracingu na Dark Village mape.
Minecraft RTX vám umožňuje hrať ako štandardné mapy bez odleskov v štandardnom zobrazení, tak aj špeciálne raytracingové. Totiž pre zapnutý raytracing musia mať mapy špeciálne textúry, ktoré majú nadefinované povrchy pre odrazy svetla a odlesky. Tieto mapy si môžete stiahnuť zo store, kde Nvidia pripravila sériu základných máp a ďalšie pridávajú tvorcovia máp. Prípadne si môžete vytvoriť vlastné a využiť svetlo, tiene, priesvitné kocky na vytvorenie zaujímavých scenérií. Uvidíte iný pohľad na Minecraft svet, v ktorom už nie je svet plochý. Funguje tu svetlo, tiene, vizuálne efekty.
Základných raytracingových máp bolo pôvodne šesť, plus nedávno pribudlo ďalších 5 oficiálnych svetov od tvorcov. Viete si ich v store vyfiltrovať podľa autora Nvidia, alebo pri každej mape podporujúcej raytracing vidíte logo RTX. Z nových tam je pekná survival Stredovek RTX mapa, zaujímavá je temná Dark Village survival mapa, Feed the Beast pripravil Egg Hunt mapu s raytracingom.
Pre Nvidiu predstavoval Minecraft RTX zaujímavú výzvu, keďže keď ho začali robiť, raytracing bol len v začiatkoch a zo začiatku chceli robiť len pridané RTX efekty ako majú veľké tituly, ale nakoniec zistili, že spomalenie je len minimálne a pritom je to kompletný rendering raytracingom, majú možnosť robiť veci, ktoré sa štandardne nedajú. Zároveň sa týmto cvičia na väčšie tituly, keďže keď raytracingom renderujú celý obraz, je jedno, či sú to kocky, alebo scéna z AAA titulu. Čo spomaľuje je definovanie počtu odrazov zo svetiel, reflekčných plôch, keďže práve tie určujú, koľko odrazov sa musí z každého lúča počítať.
Konkrétne tu v Minecrafte ide väčšinou hra v 4K so zapnutým DLSS okolo 40-60 fps na RTX2080 Super, niektoré extra náročné miestnosti v lesklými materiálmi môžu však stiahnuť framerate aj pod 30 fps. Ak by ste rozmýšľali nad vypnutím DLSS, to ani nerobte, framerate pôjde na polovicu alebo na tretinu. Raytracing je totiž stále náročný a DLSS je tu na to, aby mu pomohlo. DLSS vždy generuje obraz zo štvrtinového rozlíšenia a teda pri 4K je to 1080p, pri 1080p zase 540p a hlavne kvalite obrazu neublíži.
A akú grafickú kartu na raytracingový Minecraft? Máme tu odporučenia od Gigabyte:
Pre 4K:
Keďže je tu raytracing, potrebujete Nvidia RTX kartu, špeciálne na 4K potrebujete vysoký výkon a minimálne RTX 2080 Super kartu, napríklad Gigabyte ponúka Gigabyte AORUS GeForce® RTX 2080 SUPER™ 8G, ktorú dostanete za 806 eur a ponúka tri 10 cm ventilátory s tým, že stredný sa točí opačne a vytvára tak účinnejšie chladenie. Zároveň sú lišty ventilátorov špeciálne upravené pre vyššiu efektivitu. Dopĺňa to kruhové RGB podsvietenie okolo každého z nich, ako aj zadná kovová faceplate a sedem videovýstupov aj s pridaným USB-C pre VR.
Pre 1440p:
Ak však nechcete ísť s cenou až tak vysoko, v 1440p pôjdete RTX2070 Super napríklad s Gigabyte GeForce® RTX 2070 SUPER™ WINDFORCE OC 3X 8G, ktorú dostanete za 557 eur a ponúka rovnaký systém chladenia s dvojitým heatsinkom prepojeným heatpipies, aj keď už bez RGB. Ponúka 5 videopripojení aj s USB-C.
Pre 1080p:
Nakoniec, ak vám stačí 1080p rozlíšenie, je tu aj RTX 2060 Super, kde nájdete napríklad Gigabyte GeForce® RTX 2060 SUPER™ WINDFORCE OC 8G, ktorá je za 408 eur. Oproti vyšším verziám už má vzhľadom na výkonu už len dva 10cm ventilátory, ale stále s protichodným točením, čo vytvára lepšie chladenie. Má štyri videopripojenia.
Minecraft with RTX je stále v beta teste a uvidíme, kedy ho Nvidia plne dokončí a či sa následne stane štandardnou súčasťou Windows 10 verzie hry, alebo ostane v nejakom štýle doplnku pre hru.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Dragon Age: The Veilguard 226
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 44
- RECENZIA: Call of Duty: Black Ops 6 102
- Za akú cenu poskladáte herné PC s novými Intel Ultra procesorom? 159
- Novembrové hry 27
- Aké boli najpredávanejšie hry v USA za posledných zhruba 20 rokov? 89
- DOJMY: Indiana Jones and The Great Circle 42
- Google dostalo v Rusku pokutu väčšiu ako celosvetové HDP 88
- Očakávaný procesor Ryzen 7 9800X3D bol oficiálne predstavený 185
- GTA San Andreas má 20 rokov, technický riaditeľ spomína na pôvodné plány hry 101 zobraziť viac článkov >
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One WiiU 3DS PC Mobil Android iOS Windows Switch Vývoj: Mojang AB / Mojang Štýl: Simulácia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|