Psychologická analýza objasňuje, prečo sú deti fascinované Minecraftom |
Minecraft patrí medzi najpredávanejšie počítačové hry na svete a tento rok ho môžete vidieť aj vo filmovej podobe. Čo stojí za jeho úspechom?
Na stránke BBC sa objavil zaujímavý článok, ktorý sa pokúša objasniť popularitu fenoménu, akým je Minecraft, jedna z najpopulárnejších videohier všetkých čias. Minecraft bol prvý raz vydaný v roku 2009 a do roku 2023 sa z neho predalo viac ako 300 miliónov kópií. Túto hru, ako aj podobné hry, vrátane Roblox a Terraria, si užívajú hráči všetkých vekových kategórií, od malých detí až po dospelých.
Zdá sa, že hra dokáže pohltiť pozornosť detí na dlhé hodiny a v tomto veku to nie je nič zlé. Niektorí rodičia sa však obávajú, že záujem ich detí o Minecraft môže až hraničiť so závislosťou, pretože je ťažké odtrhnúť ich od obrazovky.
Popularita Minecraftu je taká veľká, že vzniká veľmi očakávaný hollywoodsky film s názvom A Minecraft Movie s Jackom Blackom a Jasonom Momoa v hlavných úlohách. Odborníci hovoria, že za úspechom Minecraftu a podobných hier môžu byť hlboké psychologické – dokonca aj evolučné – faktory. Je to prirodzený inštinkt v každom z nás, ktorý je základom úspechu nášho druhu. Túžba stavať.
Ak sa nad tým zamyslíte, deti vždy radi vyrábali veci – hrady z piesku, pevnosti, domčeky na stromoch a podobne. Zabavili sa s drevenými kockami, plastelínou či stavebnicami Lego. Minecraft je pravdepodobne len nedávnou iteráciou tohto druhu hry, ale v digitálnom priestore. Prečo je však stavanie vecí pre mnohé deti v prvom rade také neodolateľné?
„Všetky cicavce sa hrajú, keď sú mladé," hovorí Peter Gray, psychológ, ktorý študuje spôsoby učenia detí na Boston College v Massachusetts, USA. „Napríklad dravé zvieratá sa hrajú na chytanie vecí. Zvieratá, ktoré sa stávajú ich korisťou, zas cvičia uhýbanie a poskakovanie. Hrou rozvíjajú zručnosti, ktoré sú pre nich najdôležitejšie, aby sa rozvíjali svoje schopnosti na prežitie a párenie sa" hovorí Gray. „Ľudia, na rozdiel od iných zvierat, vďačia za prežitie z veľkej časti schopnosti vytvárať veci – od hlinených chatrčí, až po nástroje na lov a zber. Nie je prekvapujúce, že prirodzený výber obdaril mladých ľudí silným pudom hrať sa na budovanie vecí," hovorí Gray. Poznamenáva, že deti sa hrajú aj pomocou jazyka a predstavivosti alebo sa venujú hrám, ktoré majú na zreteli pravidlá a sociálnu interakciu – to všetko zdanlivo ako súčasť prípravy na dospelosť.
„To, čo sa mladí rozhodnú tvoriť počas hier a ako to stavajú, zvyčajne reflektuje na kultúru, v ktorej žijú," hovorí Gray. „Vôbec by sme nemali byť prekvapení, že deti dnes priťahuje hranie na počítačoch – ani by nás to nemalo znepokojovať. Deti to majú v sebe, vo svojich inštinktoch a prirodzeným spôsobom sa venujú zručnostiam, ktoré potrebujú rozvíjať."
Julian Togelius, počítačový vedec z New York University, si všimol impulz stavať veci, čo sa objavuje v jeho synovi, ktorý nemá ani tri roky.
„V škôlke okamžite začne robiť tunely, aby cez ne mohli jazdiť vláčiky a nákladné autá," vysvetľuje Togelius. Keď jeho syn trochu vyrastie, počítače sa môžu stať pre neho neodolateľnými. „Rozhodujúce je, že sandboxové hry – videohry ako Minecraft, ktoré ponúkajú hráčom slobodu objavovať svoju kreativitu bez akéhokoľvek konkrétneho cieľa, uľahčujú interakciu s počítačmi a robenie vecí na nich," hovorí Togelius.„Vo svete Minecraftu je vytváranie niečoho priame a jednoduché,“ vysvetľuje.
Konštruktívna hra však nie je jediným ťahúňom. Zatiaľ čo režim sandbox v hre umožňuje hráčom slobodne tvoriť, je tu aj režim prežitia, v ktorom má hráč za úlohu bojovať proti nepriateľom. A hra má aj sociálnu stránku. Keď sa jeho deti nemôžu stretnúť so svojimi priateľmi alebo bratrancami osobne, môžu tak urobiť online: „Stane sa z toho virtuálny priestor na stretnutie.“
Minecraft je možno lepšie vnímať ako arénu alebo virtuálne ihrisko, v ktorom si deti môžu nájsť svoje vlastné miesto – keďže si môžu vybrať zo širokej škály aktivít a herných štýlov.
Togelius študoval, ako správanie hráčov v Minecrafte odhaľuje aspekty ich osobnosti . Tvrdí, že vďaka slobode poskytnutej hráčom je jednoduchšie vyjadriť sa v tejto hre, ako napríklad v arkádovej klasike Asteroids, kde hráči strieľajú na prichádzajúce vesmírne skaly. Zistil tiež, že hráči Minecraftu vo svojom prieskume mali tendenciu sa líšiť od celkovej populácie, boli podstatne zvedavejší a menej poháňaní vlastnosťami, ako je pomsta.
„Rozsah možností v sandboxových hrách pomáha zaistiť širokú príťažlivosť," hovorí Bailey Brashears, psychológ z Texaskej technickej univerzity, ktorý minulý rok publikoval prácu o tom, ako možno Minecraft použiť ako nástroj psychologického výskumu. Brashears identifikoval päť odlišných herných aspektov. Je tu sociálny prvok, možnosť cítiť sa kompetentne prostredníctvom hry založenej na boji alebo prieskume, inžinierstvo, kreativita a nakoniec hra založená na prežití. „Vo väčšine hier získate iba jeden alebo dva z týchto prvkov,“ tvrdí Brashears. „Dostanete hru, ktorá je väčšinou spoločenská hra o prežitie – ako Fortnite,“ hovorí.
Samozrejme, množstvo času, ktorý deti trávia hraním Minecraftu, vyvoláva obavy, ako dlho sledujú obrazovku. NSPCC, charitatívna organizácia pre deti v Spojenom kráľovstve, zverejnila rady, ako udržať deti v bezpečí pri hraní Minecraftu a podobných hier. V Minecrafte sa vyskytli vážne prípady starostlivosti o deti a ich zneužívania. Generálny riaditeľ Roblox tiež nedávno vyvolal búrlivú diskusiu po tom, čo povedal, že rodičia by mali držať svoje deti mimo hernej platformy jeho spoločnosti, ak sa obávajú, že budú vystavené škodlivému obsahu prostredníctvom ich hier.
Široká príťažlivosť Minecraftu tiež znamená, že poskytuje príležitosť spojiť sa s ľuďmi novými spôsobmi. Univerzitní profesori napríklad používali Minecraft na online vzdelávacie stretnutia počas prvých rokov pandémie Covid-19. A učitelia základných škôl v Írsku hlásili úspech pri zapájaní celých tried žiakov prostredníctvom vzdelávania.
Samostatný výskum zistil, že používanie Minecraftu v triedach môže okrem iných zručností zvýšiť motiváciu žiakov pre školské úlohy, riešenie problémov, čítanie a písanie. Vzdelávacie aktivity v Minecrafte možno využívajú „stav toku“ alebo vysokú úroveň koncentrácie a sústredenia, do ktorých hráči vstupujú, keď sú hlboko pohltení hrou. Tento fenomén je spojený s množstvom rôznych aktivít, no medzi fanúšikmi Minecraftu je taký rozšírený, že sa stal predmetom štúdia . Je to jeden z dôvodov, prečo sa deti môžu tak pohltiť hrou a ignorovať všetko ostatné, čo sa okolo nich deje.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- DOJMY: Doom: The Dark Ages 80
- Warner Bros. znovu zmenil plány, zrušil plánovanú expanziu pre Hogwarts Legacy 54
- Nové zľavy v Alza dňoch 12
- Prečo sme ešte nedostali druhý GTA VI trailer? Take Two vysvetľuje marketing novéh 77
- Windows 11 dostane nový dizajn BSOD, stratí možnosť inštalácie bez loginu 122
- Lionsgate: John Wick 5 je oficiálne schválený, ďalšie dva filmy sú v príprave, nov 25
- Avengers: Doomsday už má predstavených hercov 51
- Na fórach sa zbierajú prípady pokazených Ryzen 7 9800X3D procesorov 109
- PS Plus predstavuje tituly na apríl 22
- 58% Slovákov nespí dobre. Zotavenie po prechode na letný čas môže trvať aj tri týž 110 zobraziť viac článkov >
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One WiiU 3DS PC Mobil Android iOS Windows Switch Vývoj: Mojang AB / Mojang Štýl: Simulácia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|