MONSTER SANCTUARY |
MONSTER SANCTUARY |
Plošinovky sú tu odjakživa a je skvelé, že stále žijú, dokážu upútať aj mladšie generácie hráčov a navyše vedia priniesť aj niečo nové. Monster Sanctuary je krásny príklad toho, že sa to dá a umne spája prvky, čo sa osvedčili v minulosti, s fenoménmi súčasnosti. Takže tu máme metroidvaniu spojenú so zbieraním monštier, ktoré používate v boji podobne ako pokémonov. Funguje to na jednotku.
Vaša postavička je súčasťou rádu opatrovateľov monštier, ktorí čelia nebezpečenstvám a predovšetkým alchymistom. Na začiatku si zvolíte svoje spektrálne zviera. Potom vás čaká objavovanie krajiny a odkrývanie chodieb a chodbičiek s plošinami, spínačmi, rôznymi nástrahami v podzemí, ale aj vonkajších prostrediach. Tých je hneď niekoľko, takže pekne rozlíšite jednotlivé časti veľkého bludiska, ktoré tvorí hernú plochu. Zaskáčete si v lesnatom prostredí, na púšti, zasnežených pláňach, lávových jaskyniach, pod vodou, v podsvetí aj v útrobách dielne. Odtiaľ sa po svojich alebo cez teleporty vraciate do pevnosti, kde nájdete obchodníkov, starších opatrovateľov monštier a inštruktorov, ktorí vás neskôr pustia aj do priestorov s výzvami a online duelmi.
V neposlednom rade ale všade natrafíte na monštrá, ktoré si len tak pobehujú, poletujú či plávajú. A nie náhodou sa vyskytujú v trojiciach. Keď sa k nim priveľmi priblížite začne sa boj, ale niekedy sa dá preskákať pomedzi ne tak, že k bitke nedôjde. Bitky si však obľúbite, pretože sú zaujímavé a rovnako aj korisť v prípade víťazstva. Nie sú to totiž len suroviny, časti výbavy, peniaze a ojedinelé predmety, ale aj vajcia. A z nich sa vám vyliahnu rovnaké monštrá, aké ste porazili, ale tieto už slúžia vám.
Takže už zakrátko sa nemusíte spoliehať len na vášho spirituálneho miláčika, ale sortiment vašich pomocníkov sa pekne rozšíri. A bude sa rozširovať počas celej hry. Natrafíte totiž až na vyše sto rôznych tvorov s rozmanitými schopnosťami, ktoré môžete začleniť do vášho zverinca. Niektoré monštrá vyzerajú takmer ako reálne zvieratá, ako je mačka, ryba, vták, slimák, netopier či červík (hádajte, z ktorej hry si ho tvorcovia vypožičali), len toho oveľa viac dokážu. Iné majú podoby rôznych tradičných, ale aj fantasy a bizarných bytostí, či už je to rytier, goblin, trol, elementálna plazma, minotaurus a podobne. Pri niektorých síce pôsobí veľmi zvláštne, že sa liahnu z vajec, ale to je detail, nad ktorým sa dá mávnuť rukou.
So sebou môžete vláčiť veľké množstvo monštier a tie ostatné sa dajú neskôr uskladniť a podľa potreby znovu vyzdvihnúť u ochotného chovateľa. Alebo ich spolu s prebytočnými vajcami darujete v pevnosti, za čo potom dostanete rôzne odmeny. Vaša postavička sa síce nerozvíja, ale monštrá, ktoré používa v bitkách, áno. Získavajú skúsenosti, levely a body na učenie schopností. Každé monštrum má viacero stromov schopností s fyzickými útokmi, útočnými a obrannými kúzlami, vrátane liečenia a štítov, ktoré môžu byť aktívne alebo pasívne. A majú rôzne účinky podľa elementu, ku ktorému prislúchajú, ako je voda, ľad, oheň, blesk či vietor.
Dobré je, že monštrá vyliahnuté z vajec nie sú pozadu, pretože sa rodia s levelom, ktorý je len o málo nižší ako úroveň vášho najsilnejšieho borca. Takže nemusia veľa dobiehať, len im navolíte schopnosti a dajú sa okamžite použiť. Odložené kreatúry však na rozdiel od aktívneho tímu stagnujú, no môžete im podať extra predmety na okamžité zvyšovanie levelov. Okrem toho sa monštrám dá prideliť výstroj, konkrétne obvykle jedna zbraň a tri ďalšie časti výbavy. Tú si vybojujete, nájdete v truhliciach, kúpite alebo necháte vyrobiť aj vylepšovať.
Konečne sa dostávame k samotnému boju, ktorý prebieha v ťahovom režime. So sebou teda môžete mať desiatky monštier, ale do bitky nastupujú tie, ktoré zaradíte do svojho šesťčlenného bojového tímu. Pri bežných bitkách začínate s tromi z nich, ktoré uprednostníte a spravidla sa postavíte proti trom nepriateľom. Stojí tam síce aj vaša postava, ale tá sa bitiek priamo nezúčastňuje. Počas boja si monštrá môžete prepínať so zvyšnými zo skupinky. No ak prídete o potvorku v boji, už sa nedá zastúpiť.
Cieľom boja je poraziť všetky nepriateľské monštrá, pričom používate ľubovoľné schopnosti, na ktoré spravidla potrebujete energiu, ktorá sa však rýchlo dobíja. Prehrávate, ak protivníci zlikvidujú skôr vašu aktívnu trojku. Sú však aj prípady, keď proti vám stojí len jeden silný protivník, šampión. Porazením týchto menších bossov si zvýšite hodnosť vašej postavy a tým aj sprístupníte nové sekcie v pevnosti.
Najnáročnejšie sú však boje s alchymistami, prípadne inými špeciálnymi postavami. Tam sú síce aktívne tiež len po tri postavy na každej strane, ako v bežnom súboji, ale bitka končí porazením celej šesťčlennej skupiny, či už vašej alebo nepriateľskej. Monštrá sa skrátka dopĺňajú z rezerv, kým nejaké máte vy aj oponent. Tieto boje sú neraz frustrujúce a často si ich zopakujete. Musíte prehodnotiť taktiku, vymeniť podľa potreby monštrá, vylepšiť ich či nakŕmiť. Jednorazová potrava im totiž pridáva bonusy a to hneď tri.
Váš výber monštier v boji by mal zohľadniť silné stránky aj slabiny a nielen ich, ale aj protivníkov. Napríklad niekto je citlivejší na oheň, ale má zvýšenú obranu pri vodných útokoch, čiže je jasné, že tu najviac platia plamene a žeraviny. Dobré je oslabovať nepriateľov výpadmi, ktoré majú doplnkové efekty, čo sú neraz účinnejšie ako samotné útoky - krvácanie, postupné spaľovanie, otrava či mrznutie. No a, samozrejme, je vhodné posilňovať svoje monštrá rôznymi ozdravovacími kúzlami a dopĺňať im ochranné štíty.
Monštrá však uplatníte aj mimo bojov. Pri bežnom postupe krajinou vás sprevádza jedno z nich a dá sa kedykoľvek nahradiť iným. Má to svoj zásadný význam. Každé monštrum totiž má jednu alebo viac špeciálnych vlastností. Môže to byť aktivovanie ohnivých, ľadových či iných spínačov, nočné videnie, keď vojdete do úplne čiernych priestorov. Ďalej zničenie neviditeľných alebo rastlinných bariér, vytvorenie fyzického objektu, ktorý položíte na spínač alebo vám umožní vyššie vyskočiť. Neskôr napríklad aj transformovanie vašej postavy tak, aby prešla úzkymi otvormi. Na niektorých monštrách sa dá jazdiť, čo pomôže v pasážach s rozpadávajúcim sa povrchom, kadiaľ treba rýchlo prejsť. Veľmi užitočná vlastnosť je lietanie, s tým, že vás kreatúra chvíľu udrží vo vzduchu.
A to ešte musíme spomenúť evolúciu monštier, čo sa uskutoční pri špeciálnom strome, ak máte špeciálnu ingredienciu, ktorá je pre každý druh iná. Evolúcia môže okrem vzhľadu pozmeniť bojové schopnosti a parametre vášho monštra, ale prípadne aj vylepšiť jeho vlastnosti, ako je napríklad pokročilý let s lepším dosahom. A ešte je tu ďalšia možnosť, pomocou vybraných predmetov sa dá monštrum zmeniť na svetlý alebo tmavý variant. Každá verzia má opäť nejaké menšie úpravy atribútov, ale aj svoju špecifickú črtu - napríklad sa jej posilní hlavný útok alebo v každom kole v boji automaticky vylieči ostatným monštrám postihy a podobne.
Aj vaša postava chovateľa sa však predsa len trochu zlepšuje, hoci nezískava levely ani zbrane či brnenie. Priebežne však dostane vylepšenia alebo doplnky, ktoré jej umožnia dostať sa aj na miesta, kam to predtým nebolo možné (i keď častejšie to umožnia monštrá). Teda klasika v metroidvania hrách. Takto sa najskôr dostanete k topánkam, vďaka ktorým začnete používať veľmi efektný dvojskok, potom si vyslúžite odev, aby ste prežili v ľadovej vode a podobne.
Hra je naplnená veľmi atraktívnym obsahom, ale vyžaduje dosť trpezlivosti. Tak ako každá metroidvania má svoje úskalia spojené s hľadaním miest a spôsobov, ako sa dostať ďalej, pričom sa neraz treba opakovane vracať na už prejdené úseky. A to aj kvôli získavaniu vajec nových monštier, bez ktorých sa neraz nedá pokračovať. Experimentovanie s ich variáciami a schopnosťami v boji aj mimo neho je úžasné, len škoda, že bitky sú nevybalansované.
Predovšetkým neprimerane frekventované liečenie často naťahuje duely na dlhé minúty a neraz privádza do zúfalstva, keď si nepriateľ hojí svoje potvory rýchlejšie, ako ich vy zraňujete. Stalo sa mi, že na konci kola zostalo kreatúre jedno percento života, ale vzápätí bola zregenerovaná na 100 percent a navyše aj so štítom. Väčšinou pomôže výmena vašich monštier, prehodnotenie taktiky alebo návrat s vyššími levelmi, ale aj tak je to bežne skúška výdrže a nervov. Obzvlášť finále je mimoriadne ťažké a frustrujúce. A to až natoľko, že môže úplne znechutiť celú hru.
Vzhľad hry ocenia najmä veteráni, má totiž retro štýl, ktorý k tomuto žánru stále pasuje. Je to príjemné, farebné, roztomilé v handheldovom režime. Doplnené solídnou hudbou a jednoduchými, decentnými zvukmi, ktoré opäť pripomínajú klasiky z minulosti. Tvorcovia vymodelovali pestré levely a celkový dizajn je prívetivý, vrátane vcelku prehľadného menu s monštrami, na ktoré si čoskoro zvyknete. Len by pomohlo označovanie zaujímavých miest na mape, kde okrem teleportov a pár kľúčových bodov nie sú žiadne značky. Pri častom vracaní sa späť kvôli novým možnostiam by bolo fajn, keby sa dalo lepšie zorientovať, kde čo je. Aspoň pripomenutie úloh tvorcovia vyriešili celkom dobre, a to tak, že vyberiete rozhovor s vaším spirituálnym monštrom.
Monster Sanctuary je výborná vec. Prináša dlhé hodiny v znamení zábavy, ale miestami aj útrap, ktoré napokon, bohužiaľ, vrcholia frustrujúcim finále. To je aj dôvod, prečo sa k tejto hre už zrejme nevrátim napriek tomu, že väčšinu času mi poskytla parádne zážitky. Ak sa tým však nenecháte odradiť alebo vás dokonca extrémne výzvy rajcujú a sú pre vás plus, rozhodne vám túto výnimočnú metroidvaniu, spojenú s duelmi v štýle pokémonov, vrelo odporúčam.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Team17 / Moi Rai Games Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|