Ako vyzerá vydavateľská zmluva na hru? |
Ak vyvíjate hru a rozmýšľate nad vydavateľom, Raw Fury zverejnilo svoju vydavateľskú zmluvu. Ukazuje podmienky, peniaze, výhody a aj nevýhody.
Vydavateľ Raw Fury zverejnil svoje vydavateľské zmluvy , ktoré ponúka vývojárom (vydávali Kingdom, Call Of The Sea alebo Backbone). Teda ak s nimi chce niektorý vývojár spolupracovať a vydávať hru cez nich, rovno viete, na čom je. Aj keď určite by si mal detaily ešte dojednať, keďže štandardné nastavenia nie sú práve výhodné.
V zásade, Raw Fury dáva financie na vývoj a chce následne 15% navrch. Vývojári si môžu k tomu od Raw Fury objednať aj služby a marketing, ktoré sa následne tiež musia preplatiť. Vedia zabezpečovať PR, marketing, manažment predaja, vydávanie na platformách, IP licencovanie, testovanie, manažment vydávania, eventy, sociálne siete atď. Pričom tieto výdavky na služby môžu byť 100-150 tisíc dolárov a marketing okolo 75 až 150 tisíc dolárov podľa hry. Čo je však dôležité, pokým sa im to celé nevyplatí, berú všetky peniaze z tržieb hry. Po vyplatení sa následne ďalšie zisky z hry delia 50 na 50.
Raw Fury pritom nechce vašu značku ani práva na ňu, čo je pozitívne, ale v zmluve sa spomína právo na pokračovanie, kde aj ak nejdete cez nich, chcú 5% z tržieb. Také veci treba pri vyjednávaní zrušiť.
Pritom môžete chcieť napríklad 500 tisíc dolárov na vývoj, po vydaní to bude vyzerať nasledovne:
- $575 000 po vydaní vyzbiera Raw Fury - vtedy máte úvodné prefinancovanie vyrovnané. Je to napríklad niečo cez 30 000 kusov hry po 30 dolárov (musíte rátať mínus lokálne dane, mínus 30 percentný podiel Steamu, Xboxu, PS, ak by ste išli tam, alebo môžete dať Epic, ktorý má 12 percent)
- $800 000 - Ak ste mali aj marketing a služby, čo je okolo 50 tisíc kusov hry
- $800 000 do nekonečna - Tu už začnete zarábať aj vy a z každej predanej hry dostanete 50%. Teda ak ste mali hru po 30 dolárov, približne 17.5 dolárov vám zostane po odpočítaní 30% podielu store a vy z toho dostanete 8.75 dolára. Z toho ešte odvediete daň zo zisku a nejaké odvody (už záleží, ako si to vo firme vyúčtujete). V zásade následne v čistom môžete mať 5 dolárov z 30 dolárov za každú predanú hru.
Ale stále môžete získať napríklad okolo 300 000 dolárov za Game Pass alebo Stadiu, čo vám môže urýchliť zisk. Ak dáte exkluzivitu Epicu, tiež môžete získať podobnú alebo aj vyššiu sumu. Pri týchto službách vždy záleží, akú zaujímavú hru robíte a koľko vám ponúknu. Respektíve, či ju vôbec budú chcieť.
Ak by ste bez takýchto doplnkových zmlúv mali napríklad tržby 2 milióny, vy ste v zisku 210 000 dolárov. Ak by ste nejakým zázrakom mali 5 miliónové tržby, mali by ste už 1.125 milióna dolárov zisk (mínus dane).
Keďže zmluva je verejná, Twitter hneď zaplavili vývojári, ktorí už s vydávaním majú skúsenosti a hovoria, že zmluva nie je veľmi výhodná:
- 15% navýšenie je agresívne
- 50% po vyrovnaní ziskov pre Raw Fury je pritom príliš veľa. Záleží to od vydavateľa, ale ideálne je 70 ku 30, kde 30% dostane distribútor. Respektíve sa to robí aj tak, že jeho podiel klesá v závislosti od celkových tržieb.
- 100% odvod, kým si Raw Fury nedorovná straty, nie je štandard. Býva 80 ku 20, kde 20% dostáva vývojár, aby mohol prežiť, ak dorovnanie trvá dlhšie.
- Celkovo má ich zmluva až príliš veľa ochrán vydavateľa, ale žiadne pre vývojára. Vidieť, že ju písal právnik a chráni svojho klienta. Vývojár si musí zohnať svojho právnika, aby mu zmluvu upravil a mohli vyjednávať.
Na druhej strane, ak máte malú hru a viete si ju sami vyvinúť a vydať, zbavíte sa všetkých týchto problémov. Máte peniaze hneď a je už len na vás, koľko zarobíte. Samozrejme, mínus lokálne dane, percentá obchodov (vyjde to na približne 55%), mínus naše dane a odvody. Nakoniec možno zistíte, že detský sen, kedy ste si predstavovali, že budete smetiarom, bol oveľa lepší.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 323
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 81
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >