Bývalí vývojári si spomínajú, ako to bolo s koncom Mass Effect 3 |
Koniec Mass Effect 3 veľa hráčov sklamal a nezanechal z konca série práve najlepší pocit. Ako to s ním vlastne bolo?
Mass Effect 3 sám o sebe nebol vôbec zlý, ale veľká kontroverzia bola okolo jeho konca, respektíve koncov. Vzhľadom na to, že išlo o koniec trilógie, hráči čakali niečo veľkolepé, pričom rôzne rozhodnutia by priniesli rôzne konce. Vývojári im to aj sľubovali, no nakoniec sa dočkali jedného konca s rôznofarebnými prevedeniami (a informáciou, kto prežil a kto nie). Teraz nehovoriac o príbehových chybách, neukončených alebo useknutých líniách a vynechaných veciach.
Scenárista Jay Turner:
Jay Turner, ktorý pracoval na Mass Effect 2 a 3, kde nebol síce na trojke do konca vývoja, keďže išiel pracovať do druhého EA štúdia, ale keď odchádzal, všetko bolo napísané a pripravené. Niekedy počas vývoja od kolegu počul, že to nejako nesedí.
Neskôr, keď hru hral, zdala sa mu finálna scéna celkom OK, ale potom zistil, že keď si hru zahral znovu s rôznymi rozhodnutiami, jediné, čo sa zmenilo, je farba výbuchu vo finálnej scéne. Bol celkom naštvaný.
Gameplay dizajnér Patrick Moran:
Dizajnér hovorí, ako to vyzeralo priamo vo štúdiu pri konci vývoja. Hovorí, že väčšina Mass Effect tímu tlačila proti tomuto koncu. Pamätá si, ako si čítal príbeh a nahnevalo ho, že žiadne rozhodnutia prakticky nemali význam. Posielal mail, aby sa s tým niečo spravilo, ale nedostal odpoveď. Mass Effect tím bol vtedy riadený ako námorná loď, s presnými inštrukciami, reportovaním, zodpovednosťou a vedúcimi, ktorí čakali roky na povýšenie a nechceli nič riskovať, odkladať. Oproti tomu pre zaujímavosť Dragon Age tím bol viac ako pirátska loď.
Scenárista Chris Hepler:
Ďalší scenárista k tomu hovorí, že koniec bol založený na mágii vesmíru, vedúci scenárista a vedúci gameplay dizajnér, ako aj producent to podporovali. Chceli a dostali veľké rozhodnutie, ktoré ovplyvní celú galaxiu. Ak sa nad tým zamyslíte, žiadne z troch rozhodnutí nie je perfektné morálne, ale tá správna odpoveď je, že pre každého sa vždy niečo pokazí. Destroy nevyrieši problém AI a bytostí, Control odmení Reaperov, Synthesis by mohol priniesť mier, čo v základne ohrozí samostatnosť galaxie bez jej súhlasu. Myslí si, že koniec fungoval.
Priznáva však, že to fanúšikov neuspokojilo a kritika bola legitímna. Extended Cut im dal šancu spraviť koniec lepší pre viac hráčov, aspoň v rámci rozhodnutí, ktoré spravili predtým. Hovorí, že sa po vydaní cítil lepšie.
Vedúci vývoja Dorian Kieken:
Vedúci vývoja Mass Effect 2 a 3 si myslí, že ľudia neocenili, akým ukončením cesty vlastne Mass Effect 3 bol. Koľko rôznych príbehov začalo v prvej hre, rozšírili sa v druhej hre a boli nakoniec previazané v tretej. Plus boli integrované aj pozície prvých dvoch hier do tretej a myslí si, že koniec trojky bol parádny.
Dodáva, že sa pri ňom naučili aj lekciu a to, že prvé a posledné minúty hry sú dôležité. Vydanie DLC ktoré sa orientovalo na koniec, bolo správnym krokom.
Scenárista Neil Pollner:
Ďalší scenárista trojky to komentuje tak, že museli ukončiť tri masívne hry a nech by to urobili akokoľvek, nikdy by to nevyznelo správne. Myslí si, že ak dajú hráčom tak hlboké možnosti, tak každý koniec, ktorý neumožní nekonečné možnosti variácií, sklame. Pridáva aj informáciu, že väčšina Mass Effect 3 tímu nevedela, ako hra skončí, keďže to dlho nebolo určené.
Niektoré odpovede sa zdajú skôr ako PR pred remastrom a ako ospravedlňovanie svojich činov jednoducho tým, že to inak nešlo. Ale možno, keď už nevedeli spraviť viac animácií pre koniec, alebo nestíhali, tak aspoň nemali hráčov uraziť zmenou vo farbe explózie v animácii podľa rozhodnutia.
Problém Mass Effectu 3 bol, že sa zdalo, akoby sa autori ani nesnažili to dôstojne ukončiť. Zároveň to bol okamih, keď Bioware hráčov sklamalo. Ďalšími hrami si u nich veľmi nepomohlo. Teraz majú šancu znovu napraviť svoju povesť s Mass Effectom 4, možno aj Dragon Age 4.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 96
- Všetky tri Warcraft hry vychádzajú remastrované vo Warcraft Remastered Battle Ches 112
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- GTA Trilogy dostalo pekný grafický update 40
- RECENZIA: Horizon: Zero Dawn Remastered 72
- Stalker 2 dostal svoje finálne požiadavky na PC, na Xboxe už začal pre-load 103
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Samsung Galaxy S25 Ultra zmení dizajn 22
- Sľubovaný nárast výkonu v PS5 Pro zrejme brzdí priepustnosť pamäte 186 zobraziť viac článkov >
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Vývoj: EA / BioWare Štýl: Akcia / RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|