THE CAPTAIN IS DEAD |
THE CAPTAIN IS DEAD |
Priznám sa, keď som spustil túto hru na svojom PC, nemal som vôbec tušenie, do čoho idem. Po úvodnom nahrávaní na mňa vystrelila úderná hudba v štýle 80s retro-elektro, až mi mierne podskočil adrenalín v tele. V tom momente som tušil, že hra Captain is Dead nebude pokojným výletom za neprebádanými končinami vesmíru. Moje tušenie bolo opodstatnene hneď, ako som klikol na prvotné menu.
Ocitol som sa v koži kapitána vesmírnej lode, ktorý sa neúspešne snaží uniknúť votrelcom. Votrelci mi stihli zničiť zdroj lode, čo má za následok technické poruchy rôznych druhov. Moja jediná priorita je opraviť reaktor môjho vesmírneho korábu na 100 %, aby som mohol následne skočiť do časopriestoru a ujsť tak nezvaným hosťom. Samozrejme, cesta k sladkej slobode nie je ľahká, keďže technických problémov je veľa, času je málo a nepriatelia ma častujú pravidelnými útokmi. Našťastie, ako kapitán mám k dispozícií svoju skúsenú posádku s technickými vymoženosťami, ktorá pod mojím velením pomáha opraviť poškodenú loď, aby sme čo najrýchlejšie zmizli z nepríjemnej situácie.
Ako úplný neznalec tejto hry som siahol hneď po tutoriáli, kde mi milý člen posádky sarkasticky vysvetlil, že som po uši v problémoch a keď nedodržím konkrétny stav lode, budem mŕtvy, ako aj celá moja posádka. Keď jadro lode bude na nule - som mŕtvy, keď štíty lode budú na nule - som mŕtvy, keď sa mi teleportuje na loď viac ako 12 votrelcov - som mŕtvy. Moja jediná záchrana a šanca na útek je opraviť reaktor lode na 100 %.
Captain is Dead je platformová, survival ťahová stratégia podľa stolovej hry, kde je základom priorizácia porúch, ich postupné opravy a následný únik nepriateľovi. V každom jednom kole môžete ovládať len jedného člena posádky. Každý člen má však vlastnú osobnosť, špecializáciu, určitý počet akčných bodov a vlastnosti, ktoré využije nielen na opravu porúch a obranu lode, ale aj na výskum a odvrátenie nebezpečných udalostí. Tutoriál vám predstaví prvých základných členov. Opravár, pochopiteľne, dokáže efektívnejšie opraviť poškodené prístroje, vojak vynikne v bojových situáciách a kyborg je odolnejší napr. voči rôznym vzniknutým anomáliám. Ako štvrtého člena vám predstavia konzula, ktorý dokáže dať kolegovi jeden akčný bod navyše, keď je s ním v jednej miestnosti. Každý člen má okrem špecializácie vlastný inventár, kde si uskladní okrem zbraní či prístrojov aj konkrétne body na opravu porúch.
Dôležité je sledovať, v akom type výstrahy sa práve s loďou nachádzate. Žltá je prvotná, ale keď sa ocitnete v oranžovej alebo v červenej, môžete očakávať častejšie poruchy a útoky na váš vesmírny koráb. Ten sa skladá z rôznych sekcií, v ktorých sú prístroje, ktoré spĺňajú určitú funkciu. Pochopiteľne, strojovňa bude pre vás alfa-omega, pretože práve tam sa nachádza reaktor lode. Ale napr. také laboratórium, kde skúmate anomálie na lodi a viete sa tam vylepšiť, teleport na rýchlejší presun medzi miestnosťami alebo poruchy na kapitánskom mostíku, kde máte prístup k štítom a komunikácií, musíte tiež vedieť kedy a ako uprednostniť pri opravách.
Za zmienku stojí zbrojnica, kde nájdete zbrane a torpéda na vonkajšiu aj vnútornú obranu lode. Každý prístroj v lodi (okrem jadra) dokáže opraviť hociktorý člen posádky, keď má dostatok akčných bodov a špeciálnych bodov. Hra ponúka 4 druhy špeciálnych bodov - inžinierske na priame opravy, taktické na nastavenia prístrojov, vedecké využiteľné v laboratóriu a príkazové na odvrátenie nebezpečných situácií a tvorbu bojových plánov. Niektoré z týchto bodov má daný člen posádky pevne v profile podľa profesie, ale každý nový reštart hry urči náhodný počet a typ bodov v inventári. Pri oprave či výskume sa daný bod či body odoberú (okrem profilových), ale dajú sa získať nové z funkčného data centra alebo z nákladného priestoru. Tieto body si môžete taktiež navzájom vymieňať medzi postavami, Buď keď ste v jednej miestnosti, alebo preposlať medzi sekciami, keď máte počítačové systémy online.
Možnosť výmeny medzi inventármi budete mať aj v rámci zbraní či nástrojov na rýchlejšie opravy či efektívnejší teleport. Avšak každá akcia, ako aj presun či dané opravy, stoja akčné body, ktoré sú u každej postavy v inom počte a závisia aj od špecializácie. Za zmienku stoja rozhodne veliteľské body, ktoré keď máte v inventári, dokážete zvrátiť náhodnú udalosť kola alebo pomocou nich získate bojové plány. Na konci každého nového kola vám hrá vyberie náhodnú udalosť, ako je útok na štíty alebo častí lode, čo bude mať za následok poruchy prístrojov alebo tiež tvorbu anomálií, alebo vniknutie „emzákov" priamo na loď. Avšak body na odvrátenie nebezpečenstva musí mať postava použitá v danom kole, inak vás problémy neminú.
Bojové plány vám na druhej strane ponúknu typy bonusov, ako napr. urýchlenie opráv, viac akčných bodov pre postavu alebo aj väčšiu odolnosť štítov. Je výhodou, že útok nepriateľov na väčšinu členov posádky nie je smrteľný. Ako zranený síce nemôžete obsluhovať a opravovať prístroje, ale ľahko porazíte nepriateľov alebo ujdete pred nimi do inej sekcie lode. Nepriatelia za vami behať nebudú a zranenia si následne ošetríte v ošetrovni. Anomálie sú tiež kapitola sama osebe. Prichádzajú náhodne, znemožňujú opravy alebo spomalia presuny postáv, ale pri dostatku vedeckých bodov ich prešetríte v laboratóriu a tým sa ich zbavíte.
Hlavné menu ponúka základné obťažnosti (konkrétne s koľkými percentami reaktora začínate) kombinovateľné s tromi vedľajšími, pod ktorými vám hra vyznačí úspešnosť alebo pomer prežitia, počet torpéd na obranu, ako aj počet výstrah na hru. Napríklad obťažnosť coward má úspešnosť prežitia 2:1 ale insane je 1 000 000:1, čo má za následok v hre samotnej častejšie poruchy a agresívnejších nepriateľov. Následne si môžete vybrať štyroch členov posádky. Okrem hore spomínaných postáv máte na výber aj admirála s lepším prístupom k bojovým plánom, poddôstojníka alebo bežného člena posádky v červenej uniforme (startrekisti vedia), ktorý síce stret s nepriateľom neprežije, ale hneď ho nahradí jemu podobný. Hra obsahuje pár slotov pre postavy navyše, je tak možné, že ďalší členovia posádky prídu v rámci DLC.
Po spustení odpočtu sa snažíte prežiť, kým neopravíte reaktor, čo je aj pri najnižšej obťažnosti poriadne ťažké. Hra pri svojej prehľadnosti vám miestami náhodne situácie a poruchy nakladá tak, že máte čo robiť, aby ste opravili reaktor včas. Tvorcovia však rátali s tým, že sa hráči môžu počas kola pomýliť, a tak zaradili aj možnosť vrátiť poslednú vykonanú akciu.
Captain is Dead ponúka len jednu mapu lode, nedá sa s ňou veľmi manipulovať, ale viete si ju priblížiť. Jej sekcie sa však v rozložení nikdy nemenia. Mení sa len rozloženie postáv na mape a ich špeciálnych bodov. Čo ma však chytilo, bol fakt ,že aj keď som zo začiatku dosť prehrával, mal som chuť hru začať znova a znova a skúšať iné typy stratégie a taktiky. Pri každom úspešnom úniku pred nepriateľmi, ale aj pri strate lode, vás hra ohodnotí a ukáže akým smerom ste postupovali. Je tu aj možnosť zahrať si s priateľmi pomocou remote play, čo hráči určite budú hodnotiť pozitívne.
Vývojári z Thunderbox Entertainment stavili na low-polygónovú prezentáciu v základných farbách á la art sci-fi šesťdesiatych rokov. Aj keď grafika nie je AAA, dáva celku jasný prehľad, unikátny štýl a nie je náročná na váš hardware. V skutočnosti tento grafický štýl je inšpirovaný artworkmi stolovej hry, z ktorej bola videohra Captain is Dead adaptovaná. Kvalitný soundtrack sa nesie v stále populárnom 80s retro štýle, ktorý dodáva celku atmosféru, údernosť a nebojí sa ju sem-tam zameniť za chytľavý jazz. Komu meno Elias Toufexis nie je cudzie, určite ho poteší, že práve tento dabingový herec, ktorý ma na konte niekoľko úspešných titulov, ako Assasin's Creed: Oddysey, Splinter cell: Blacklist a, samozrejme, Deus Ex (detektív Jensen), prepožičal svoj hlas postave člena posádky v červenej veste. Tým pádom zvuk je na vysokej úrovni. Hrateľnosť je plynulá a i keď zo začiatku trvá dlhšie, kým sa zorientujete v mechanike opráv, dostanete sa do hry rýchlo.
Captain is Dead je milá indie stratégia, ktorá vás dokáže vtiahnuť aj napriek svojej jednoduchosti, ale na to, aby ste ju úspešne prekonali, budete musieť načerpať potrebné skúsenosti.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Thunderbox Entertainment Štýl: Stratégia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|