The Art of Creaks kniha dnes vychádza a my ju už máme prelistovanú |
Amanita dnes vydáva artbook venovaný Creak, zatiaľ poslednej hre štúdia. Ponúka toho veľa a nájdete tam aj kopu zaujímavých informácií o tvorbe hry ako takej
Artbooky nie sú v hrách žiadnou veľkou novinkou. Sám ich mám hneď niekoľko, či už zo svojich obľúbených hier a sérií (Tekken), alebo aj také, ktoré sa mi páčia viac ako hry samotné. Ak chcete nazrieť za oponu vývoja danej hry a vidieť vizuálne fázy, ktorými si prechádzala, niet lepšej možnosti. Navyše sú niektoré spracované naozaj kvalitne (bohužiaľ ten môj Tekken napríklad už nie). Ak navyše máte radi vôňu čerstvých kníh, keď v rukách listujete ich stránkami, môže to byť ideálny darček pre iných ale aj samého seba. A ak by som vám mal odporučiť jeden konkrétny artbook, bola by to novinka The Art of Creaks od Amanita Design, ktorej vydanie má na konte Xzone.
České štúdio Amanita robí trochu iné hry a prinieslo aj trochu iný artbook. Výhodou je, že aj napriek anglickému názvu, u nás kniha vychádza v češtine, takže jej budete bez problémov rozumieť. A je tu toho textu naozaj veľa, takže je len dobre, že mu bude každý rozumieť. Toto totiž nie je len tak nejaký artbook, ale je to skôr akási pomyselná čerešnička na torte osemročného vývoja puzzle adventúry Creaks. Tá vyšla už minulý rok, zaujala tradične skvelým „amaniťáckym“ spracovaním a ponúkla aj kvalitnú hrateľnosť.
A o tom všetko sa dozviete viac práve z tejto knihy. Texty totiž skutočne nie sú len v podobe predslovov od Radima Jurdy a Jana Chlupa. Prvý z menovaných pánov viedol tím, ktorý hru vytvoril. Druhý má zase na konte interaktívne obrazy v hre. Obaja páni v knihe ponúkajú detailný pohľad na ich prácu na celkovo 174 stranách, ktoré zhltnete pomaly jedným dychom. Zaujímavý text je striedaný nádhernými obrazovými materiálmi. Či už sú to tie, ktoré boli použité v hre, alebo tie, ktoré autori využívali v rámci predprodukcie a produkcie. Stále je tu ďalší obsah, ktorý chcete doslova hltať.
Kniha vás prevedie prakticky takmer celým procesom tvorby hry Creaks od jej konceptovania až po vydanie. Niektorými časťami navyše aj veľmi detailne. A to až tak, že obsahuje náčrtky aj s vlastnoručne písanými poznámkami k tvorbe hry. V neskoršej časti knihy zase nájdete detailne rozpracované obrazy Jana Chlupa. Ten vysvetľuje, ako tieto obrazy vznikali, čo nimi chcel dosiahnuť a tiež si ich môžete pozrieť od prvých konceptov až po reálnu podobu z hry. No a nechýbajú ani veci, ktoré sa do iných častí knihy nevošli. Vidieť tak môžete napríklad vývoj loga a obalu hry.
Dozviete sa tiež mnohé zaujímavosti. Vedeli ste napríklad o tom, že sa hra pôvodne mala volať inak, no tesne pred oznámením ju museli autori premenovať? Podobných zaujímavých informácií je tu kopa a ocenia to hlavne fanúšikovia. Je tu však aj kopa obsahu pre tých, ktorých hra zaujíma hlbšie, prípadne sa sami zaujímajú o herný vývoj. Totiž kniha obsahuje nielen informácie o tvorbe vizuálnej stránky hry, ale tiež o tvorbe hry ako takej. Nájdete tu tak popis vzniku mechaník, opäť aj s náčrtkami a poznámkami, keďže každá hra vzniká vždy najskôr na papieri. A tu to bolo doslova.
Zistíte, ako vznikajú levely pre takýto typ hry, ktoré sú najskôr tiež len kopou „čarbaníc“ na papieri, v ktorých sa vyzná snáď len samotný ich autor. Ladí sa tak umiestnenie predmetov, nepriateľov a prichádza sa aj s nápadmi na hádanky. Radim Jurda okrem toho rovno vymýšľal aj vizuálne „frky“ do jednotlivých scén. S hotovými proporciami sa level ďalej spracováva a ide sa spracovať priamo v engine hry. Pridávajú sa doň detaily a neskôr aj animácie – toto všetko môže takto opísané pôsobiť jednoducho, no v samotnej sa tomu venuje hneď niekoľko strán, ako skicám a rozkresleniu animácií, tak aj opisu vzniku tohto všetkého. Navyše je to písané pútavo, takže čítanie nenudí. Aj preto si myslím, že môže kniha osloviť tiež tých, ktorí sa zaujímajú o herný dizajn.
Je tak naozaj obrovské množstvo vecí, ktoré vás môžu na tejto knihe lákať. V prvom rade je to obrovské množstvo naozaj pekných vizuálnych materiálov z tvorby hry. Amanita je štúdio zamerané hlavne na graficky príťažlivé a detailné hry, pričom artbook je v tomto ohľade destiláciou toho celého. Nájdete tu stovky skíc, raných konceptov, alternatívnych scén a aj maľované obrazy. To celé je doplnené aj kopou dobrého čítania. Dozviete sa tak nové veci, ale nielen povrchne. Niektoré informácie idú hlbšie, predstavia spôsoby riešenia niektorých vecí a ukážu vám, ako sa môže robiť herný dizajn.
A, povedal by som, po dokončení knihy dokonca budete mať k autorom hry ešte trochu väčšiu úctu. Zistíte, že to bol naozaj len malý tím, pred ktorým stála veľká kopa roboty. Pracovali dlho, tvrdo a z rôznych kútov (aj) sveta. Výsledok pri tom dopadol veľmi dobre a táto kniha je naozaj len takou čerešničkou na torte po hre, ktorú ste si užili. Navyše je ponuka príjemná aj z hľadiska ceny, keďže za The Art of Creaks dáte len 26,99€.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 263
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 93
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Amanita Design / Amanita Design Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|